שליטה ובחירה - חוקים וחופש

Gilliana

New member
גם תגובת החברה היא איום ממשי

אם למשל, מחר הבוס שלך יפטר אותך או אשתך תעזוב אותך, משום עברת עבירה כלשהיא על החוק, זהו איום מוחשי, ולא מחשבתי. תמיד יש סיבה ותוצאה, שום דבר לא נשאר במסגרת התאורטית בלבד.
 
אני לא מדבר על דברים דרסטיים כאלו

גם "מה הם יחשבו עליי" הוא כלא מחשבתי. אנחנו יצורים חברתיים ולרבים חשובה התשובה לשאלה שפה למעלה.
 

Gilliana

New member
מה יחשבו עלי - נכון

ויחד עם זאת - השאלה היא האם ה-"מה יחשבו עלי" הוא בקונוטציה של איזה רושם אני עושה, או מה תהיינה התוצאות של מה שיחשבו עלי. אני מרשה לעצמי להניח שאילו ל-"מה יחשבו עלי" לא היו תוצאות ממשיות בשטח (התרחקות של אנשים, אבדן חברים, אבדן אמון וכו'), אזי החשיבות של "מה יחשבו עלי" היתה מאבדת מהעוקץ שלה.
 
נכון, אבל מה שאני אומר זה שלא יהיו

בהכרח תוצאות כמו כלא ועונשים משפטיים. יש גם "עונשים" אחרים. כמו אלו שהזכרת.
 

Gilliana

New member
נכון נכון - אבל מה שאני אומרת...

להבדיל ממך, הוא שכל ה-"עונשים" האלו הם ממשיים, כלומר הם אינם בגדר כלא מחשבתי אלא בגדר תוצאה ממשית (בין אם פיזית או אחרת). אפשר לומר שאצל אנשים מסויימים, דברים מסויימים מהווים באמת כלא מחשבתי משום שהם נתפסים באופן שגוי. כלומר - אדם לא מבצע פעולה כלשהי משום שהוא חושש מתוצאה מסויימת שלא בהכרח תתרחש ולמעשה הסבירות שתתחרש נמוכה עד אפסית.
 
אז את אומרת שיש הבדל בין אי עשייה

כשהחשש הוא ממשהו שהסבירות שיקרה גבוהה לבין כשהחשש כנראה לא יתגשם? מה אם חשש מעונש אלוהי? גהינום? כלא מחשבתי או מעשי?
 

Gilliana

New member
גיהנום הוא כלא מחשבתי

מכיוון שאף אחד עדיין לא הוכיח שהגיהנום קיים ושמי ש-"חוטא" מגיע לשם, הרי שמדובר בכלא מחשבתי.
 
ומה ההבדל?

בשביל אדם דתי הגיהנום הוא ממשי כמו כלא שטה. ואם יש לך חולה נפש שמאמין שאם הוא לא ינעל ויפתח וינעל את הדלת 13 פעמים לפני שהוא יוצא מהבית אמא שלו תמות. מה איתו? הוא גם בכלא מחשבתי? מבחינתו זה אמיתי לכל דבר. אני לא מבין מה ההבדל אצלך...
 

Gilliana

New member
ההבדל הוא ברציו

אמונות ומחלות נפש לא נכללות אצלי ברציו ולכן כל עוד אדם אינו מבצע פעולה מסויימת משום שהוא מאמין שהיא תגרום לו לתוצאה שלילית באמונה שאין לה סימוכין, זהו כלא מחשבתי. מקווה שעכשיו אתה מבין את ההבדל אצלי.
 
אבל

יכול להיות שגם את טועה. יכול להיות שהכלא ה"מוחשי" שלך לא באמת קיים. כמו כל העולם שסביבו. מקווה שאת מבינה למה אני טוען שאין באמת הבדל.
 

Gilliana

New member
אני מבינה למה אתה טוען שאין הבדל

אבל אני לא מסכימה עם הטענה הזו.
יש הבדל בין עובדות לאמונות. אם יתפסו אותי גונבת, אני אענש בודאות ע"י מערכת החוק - זו עובדה. האם אני אענש ע"י הכח האלוהי? זו כבר רק אמונה...
 
יפה, אבל...

את מדברת רק על המצב של אחרי המעשה. יש לך אנשים שלא עושים משהו כי הם מאמינים שיענשו. בשלב הזה, לפני מבחן התוצאה, אין הבדל.
 

Gilliana

New member
לא קשור לאחר מעשה או לפני מעשה

עובדה היא עובדה ואמונה היא אמונה.
 
עובדה שהעולם שטוח

עובדה ש4 פילי ענק סוחבים אותו על הגב. עובדות קיימות עד שמפריכים אותן. אז הן הופכות לאמונות נשכחות. בשביל המאמין האמונה היא עובדה.
 

Gilliana

New member
בדיוק כאן הבעיה

האבחנה בין עובדה לאמונה מאד ברורה (ולא, הדוגמה שנתת איננה עובדה משום שעובדה אפשר לקבוע רק לאחר "ניסוי", מה שלא נעשה בדוגמה שנתת ועל כן כמובן העולם העומד על 4 פילים מעולם לא היה עובדה אלא אמונה), עובדות לא קיימות עד שמפריכים אותן - השערות קיימות עד שמפריכים אותן. כאן בדיוק הטעות שלך.
 
את יכולה לקבוע ממאה אחוזים

שהעולם שאנחנו חיים בו קיים? שלא מרמים את החושים שלך? (שאפשרי בקלות לרמות אותם.) - אחח... אני מת על דקארט
-
 

Gilliana

New member
זה לא רלוונטי

אני מדברת על מה שמוגדר כעובדה בטווח המוכר לנו, כלומר בעולם שאנו חיים בו ולא במישור הפילוסופי והשערות כאלו או אחרות לגבי מהותו של העולם הזה.
 
וכמו שאת לא יכולה להשתחרר

מהעולם הזה שאולי לא באמת קיים. גם אותו בחור חולה נפש - לא יכול להשתחרר מהחשש שלו. אתם בעצם אותו דבר במובן מסויים, לא?
 

Gilliana

New member
לא, לא, לא - זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר לך

*העולם אולי לא קיים* הוא השערה פילוסופית, לא עובדה ולכן אי אפשר להסתמך על השערה כזו. על כן חשש מתוצאה (כלא, התנכרות חברתית, אבדן חברים וכו') הוא חשש לאירועים ממשיים. מלבד זאת, גם אם נניח והעולם לא קיים, הרי שמבחינתנו כרגע אין לכך משמעות שכן איננו יכולים להשתחרר מעולם זה בו אנו חיים ועל כן גם הטיעון "העולם לא באמת קיים", אילו היה נכון, כלל אינו רלוונטי לדיון. כנראה שאני לא מצליחה להבהיר לך מה ההבדל בין השערה, עובדה, היפותזה, הנחה, דמיון ואמונה.
 
למעלה