שמאל-ימין-אתאיזם או "בעית הלאום"

תום30

New member
שמאל-ימין-אתאיזם או "בעית הלאום"

ההודעה נכנבת עקב התבכבשות כעמט הסטרית שהיתה פה בימים האחרונים בנוגע להשקפות פוליטיות ונסיונות ליצור קורולוציות (שלדעתי אינן מבקומן כלל וכלל) בינן לבין השקפת עולם אתאיסטית. אם ניתן לערוך קורולציה בין השקפת עולם פוליטית לבין אתאיזם אז לדעתי הדרך היחידה בה ניתן לבצע זאת היא כזו- הומניזם , ההומניזם היא ראיית האדם כערך עליון משמע האינדיווידואום-כערך עליון. אולם גם מכאן אין לגזור דעת פוליטיות היות ויכול להיות אדם הומניסט ימני ושמאלני כאחד ולכל אחד צידוקים הומנסטיים להפליא מדוע הוא צודק או לא. בנוגע לויכוח של סמיגאול וטלמון: בעיית הלאומיות\לאומנות היא בעייתו המרכזית של עמינו. מהי המשמעות של הלאומיות היהודית כיום? מה עושה אותנו מצביר אנשים ל"עם"? קיים הבדל בין לאומיות במובן NATIONALITY לבין NATIONALISM הראשון מתייחס למציאות\עובדה השני למגמה. הראשון מתייחס לתכנים האקזיסטנציאליים העיקריים של האדם במובן חיי המעשה וחיי הרוח שלו וקיים קשר הדוק בינה לבין תכני התודעה שלו, הידע שיש לו על האומה אליה הוא משתייך הוא הרבה יותר רחב מהידע שיש לו לגבי כל קבוצה אנושית אחרת והיא גם קרובה יותר לליבוללא קשר לשיפוט ערכי כלשהוא. לאומיות במובן השני היא מגמתית היות ואדם לא מקבל את לאמויותו (במובן הראשון) כסתם עובדה קיימת אלא כפרוגרמה בחייו אין זו הלאומיות שאותה הוא יונק מהמציאות , אלא פרוגרמה של עיצוב מציאות מסוימת זוהי הלאומיות שהגבול בינה לבין פשיזם הוא מטושטש. זאת אומרת יש להבחין בקומפלקס על "עם ומסגרתו הפוליטית"-דהיינו-מדינתו- בשתי קטגוריות שונות: עם שהוא דבר נתון מבחינה הסטורית ואמפירית והוא מקיים לעצמו מסגרת קיומית בצורת מדינה. והיכוון המנוגד לכך-"עם של מדינה". כלומר, המדינה היא נתון והיא "המעצבת" בקירבה עם כאן הגבול בין לאומיות לפשיזם הוא מטושטש מאוד היות והיא שואבת את ערכיה לא ממגמה (ערך מבטא מגמה ולא מציאות!) אלא מ"עובדות"-גם אם "לגיטימיות". ה-בעיה שלנו כיום כיהודים היא שאין לנו לאום ערכי המאחד אותנו, אין לנו מגמה . בארה"ב קיימת חוקה שהיא הלאום הערכי המאחד את כל האזרחים המאקיראים באשר הם. לנו אין נכסים משותפים במובן הנפשי רוחני המשותפים לכלל ה"עם היהודי", התנ"ך הוא בטח שאינו כזה משום שרוב העם היהודי החי כיום אינו חושב שהוא מבטא משהו ערכי רלוונטי. כל מי שחושב שמה שמאחד את העם היהודי היא המדינה אמור לדעת שעם שהגדרתו וצידוקו הערכי היא תחומו הטריטוריאלי ומזה הוא יוצק ערכים-זוהי מהות הפשיזם. היהדות היתה פעם התוכן הלאומי של עם ישראל אולם מהמאה ה19 ואילך היא נמצאת במגמת התערערות והתמוטטות פנימית. התנ"ך כאמור לעיל מהווה מיטרד אצל רובו הגדול של העם היהודי החי כיום בעולם וממנו רוב רובו הגדול של העם אינו גוזר שום ערכים. ההגדרה היחידה לעם היא סובייקטיבית ז"א-קבוצת אנשים המרגישה כעם היא עם, מי שחושב שאנו לוחמים על הלאומיות שלנו הוא טועה! אנו לוחמים באוייבנו מבחוץ כדי לשמר את המנגנון המדינתי שלטוני שלנו שנקרא מדינה. שאלה זו היא שאלה סבוכה אבל לדעתי ותסלחו לי על הפיוטיות , נוגעת לעם נפשנו, היא מעלה שאלות כמו מהי מדינה? מיהו יהודי? מה בין יהודי לישראלי? וכו'. (כדי לומר דברים בשם אומרם יש לציין אלה דעותיו של פרופ' לייבוביץ' איתם אני מסכים בכל ליבי) נ.ב. למי שחושב לומר כי צה"ל הוא הוא משהו ערכי הרי שזוהי הגדרתו הפשיסטית של מוסוליני ל"עם":"קבוצת אנשים הלוחמים יחדיו". מה גם שקשה לי לראות את צה"ל כמשהו משותך ליהודי ישראלי\יהודי צרפתי\יהודי אמריקאי וכו'.
 
מספר הערות

"הומניזם ימני" במובנים העכשוויים המקומיים שלנו נראֶה לי כשילוב מילים בלתי אפשרי, כמו "מעגל מרובע" (זכות יוצרים על הביטוי ל-MASORTI הרגזן). השאיפה לשלוט על עם אחר ו\או לטרנספר אותו מאדמתו - הומניזם? אישית אני מעריך עד מאוד את התנ"ך כמורשת תרבות, עם כל הקטעים של שפוך חמתך, יהושע הפרוע, אזני (בנֵי) המן, הדובות של אלישע, הרמאויות של אבותינו וכיו"ב. יותר מזה. מה שמעצבן אותי זה בּוּרוּת מוחלטת בידיעת המורשת התרבותית שלנו, החל מהשפה. ההתרפסות המוחלטת בפני האמריקאים, כולל ב"תרבות". קורלציה נוספת: מהי הקורלציה בין ימין-שמאל, דתיים-חילוניים, ג'ינג'ים-צבעים-אחרים, מחנה-לאומי-בוגדים, לבין אחוז המטנפים בכל פסולת אפשרית את רחובותינו, כניסות בתינו, איצטדיונינו, יערותינו?
 

L7

New member
המבוכה בלאומיות והדת הקיצוניים

הדומיננטיות של הזרם האורתודוקסי הבלתי מתפשר הרדיפה והאיסור על זרמים דתיים מתונים כגון הרפורמים הביאו אותנו למבוכה הנוכחית. צריך מידה גדושה של תחושת צדק הניסמכת על אידאולוגיה סדורה כדי לשרוד מחשבתית לפחות בסביבה הלוחמנית הדתית ערבית עדתית וכו בה אנו כמעט טובעים. אופציות מגעילות מוצעות בסופרמרקט הרעיוני המיועד בסה"כ להביא אותנו לחיים טובים יותר. התיקווה היא דיכוי הקיצוניות - האורתודוכסית, הימנית, השמאלית(שהתאפסה כמעט).כמו שזה נראה עכשיו- עם סיכוי נמוך להצלחה. האורתודוכסים גנבו מאתנו את הפולקלור הלאומי כאשר הגישו אותו בעיסקת חבילה פרימיטיבית ודוחה הכוללת גם את האלוהים.
 
כאחד השרידים האחרונים של השמאל

אשר טרם נעלמו, הרשה לי לחלוק על דעתך. שלא לדבר על כבר על "קיצוניות שמאלנית" (??? "להיטות יתר לשלום", "שנאה עיוורת לשפיכות דמים" וכו'). הזרם האורתודוקסי יכול להיות לוחמני ובלתי מתפשר כמה שהוא רוצה, אבל זה לא היה מזיז לנו (חוץ מאולי כמה אבנים בכבישים, שזה באמת לא נחמד, אבל עדיין לא כפיה דתית של ממש), אלמלי טיפוחו ביודעין ובמתכוון ע"י כל ממשלותינו "החילוניות" לדורותיהן. ואני מוכן להתערב שגם טומי לפיד לא ישַנֶּה כאן דבר, גם אם יהיה ראש ממשלה ויקבל 119 מושבים בכנסת. הוא יזדקק לחבילה הפרימיטיבית והדוחה למטרותיו הימניות. בעניין הפולקלור, הכי מצחיק זה דתיים שאינם מכירים את התנ"ך וגם לא כל כך את לשון הקודש (בעיקר זמן עתיד גוף ראשון יחיד).
 

תום30

New member
טלמון ידידי

אני מוצא (לא פעם..) בהכללות שלך נימה פנאטית לא קטנה, מה זה ה"ימין הישראלי" אתה מדבר על ימין קיצוני שכלל וכלל אינו מהווה ולו מידגם מייצג (אם נלך על נתונים פרקטיים כפי שהוצגו בבחירות האחרונות וגם בקודמות) של ה"ימין בארץ" . אני לא חושב שלמעט אייוט ליברמן וגנדי ז"ל יש ימניים שמעוניינים לשלוט על עם אחר וכו'. ואגב הפסילה שלך את אפשרות היות אדם, המחזיק בדעות פוליטיות שונות משלך, אדם הומניסט מעוררת בי השתאות מה, הומניזם היא תפישת האדם כערך עליון ממנה אפשר לצאת ימינה -שמאלה-מרכז וכו'. הימני יאמר לך שבגלל היות האדם ערך עליון ובגלל שהמוסריות (מבלי להכנס לשאלה מהו מוסר וכו') שלו במצב הנוכחי ממש כופה עליו להילחם בעם אחר בגלל חשש להכחדה קיומית שלו\של עמו\מדינתו וכו' - הוא מחזיק בדעות ימניות. השמאלני לעומת זאת מאותן "עובדות" יצא למסקנות אחרות. אך לא פטרנליסט, אינני חושב כי מי שמחזיק בדעה מבוססת השונה בתכלית מהדעה המבוססת בה אני מחזיק הוא ב"הכרח טועה" או "לא ההומניסט" וכו'. דעותי לגבי ה"שטחים" ידועות ואי אפשר לחשוד בי כ"ימני" בכל הנוגע לבעיה זו. מאידך גיסא אינני חושד באיווט ליברמן בחוסר הומניזם למרות הטיפשויות היוצאות לו מפיו, ייתכן כי הוא באמת כזה, את זה אדע לאחר שאשמע את דעותיו בנושא הומניזם, היות ושוב - ייתכן אדם הומניסט ימני-שמאלני-דומיני וכו'
 
אהלן תום30

משום מה בערב לא הצלחתי להיכנס לתפוז. כרגע אעלה תשובה שהכנתי בערב, אח"כ אקרא ביתר פירוט מה קורה בפורום. ~ ~ ~ ~ ~ ~ כאתאיסט אינני חושב את עצמי לאלוהים וגם לא לאל, כלומר אינני מתיימר להיות בעל האמת המוחלטת עלי אדמות. עם זאת יש לי דעות משלי ואפילו נסיון חיים מסויים, ואני גם פוקח לפעמים את האזניים, וגם אוהב לקרוא לדברים בשמם, וגם אוהב להשתמש במה שנראה לי כהיגיון בריא, קומון סנס, שבהחלט יכול להראות למישהו אחר כנון-סנס מוחלט. לפי אותו היגיון פשוט שאני נשען עליו, מי שמצהיר שהוא מתנגד לכך שהעם השכן יזכה לחופש, אפילו אי פעם בעתיד, מי שמצהיר שהעם השכן אמור לחיות לנצח נצחים תחת שלטוננו למרות רצונו, לא מסתדר אצלי בראש כהומניסט גדול. תהרוג אותי אם ליברמן הומניסט, אם לימור לבנת הומניסטית, אם אפי איתם הומניסט, אם אריאל שרון הומניסט. נכון, אני פוגש הרבה אנשים המאמינים ששרון רוצה שלום ואף מצדד בהקמת מדינה פלסטינית. אז מה? יש הרבה אנשים שמאמינים בצלחות מעופפות, בקברי צדיקים, בקלפי טרוט, במעמד סיני ובשאר דברים. אם זה היה פורום פוליטיקה הייתי מציג לך עכשיו את כל האבסורדיות והגיחוך והטמטום של האמונה בשרון רודף השלום, המנוגדת לכל העובדות והמעשים בשטח. אולי גם "האל" האידיוט הנאצי, שקורא להוציא להורג קרובי משפחה של אנשי חמאס לשם הרתעה, נראֶה בעיניך הומניסט גדול? מה זה בכלל "ימין" במציאות שלנו? מה זה "לצאת מהתפיסה ההומנית - ימינה"? להבדיל ממך, כלל וכלל אינני חושב את ליברמן לטיפש. אל תדאג לו! אני עברתי כבר את הגיל שחשבתי אחרים לטפשים ממני. ליברמן המתנחל יודע מצויין מה הוא רוצה, והולך יפה מאוד למטרה שלו.
 

תום30

New member
לדעתך..

הומניסט הוא אחד שבהכרח דוגל בשלום עם הפלשטינאים... לדעתך ועפ"י השוואתך אדם המאמין בצלחות מעופפות שווה ערך לאדם המאמין כי שרון מעוניין בשלום אמת עם הפלשטינאים.. עפ"י הגדרת ההומניזם שלך לדעתי ולצערי...אינך יודע מהו הומניזם. היות והפועל היוצא המחייב שנתת להומניזם בספקטרום הפוליטי מעיד על כך. אך לא ארחיב היות ואתה עצמך כתבת שלגבי אדם אחר ההגיון ה"הומני" שלך יכול הלראות כנון סנס מוחלט. לצאת מהתפישה ההומנית ימינה תיתכן בלא מעט פרספקטיבות שאת כולן אתה פוסל כ"לא הומניות" והנה כמה - ממשל עצמי אך לא מדינה עצמאית לפלשתינאים, "רשות" אך "לא יישות",גם במקרה של כיבוש שלנו אותם הומניסט הוא אחד שרוצה שהמשטר (גם אם משטר שלנו) יהיה צודק הגון וכו', וכנה וכנה רעיונות כאלה ואחרים. הומניזם הוא תפישת האדם כערך עליון- כפי שכתבתי לא מכבר, מתפישה זו אפשר לצאת לפרספקטיבות שונות בתכלית מבחינה פוליטית- הימני יאמר לך כי היות וחיי האדם והאדם הוא ערך עליון הוא מרגיש\חש\רואה מציאותית כי חייו שלו בסכנה וישנו איום ממשי על חייו\מדינתו וכו' והמוסר מצווה אותו לפעול ביד קשה אך "הוגנת" (מבלי להכנס ל"עומק") כלפי אויביו. שמאלני יאמר את ההיפך (והיות ודעת שנינו בבעיה הפלשטינאית לפחות די דומה לא ארחיב כאן). "מתנחל" גם עפ"י דעתי אינה מילת גנאי וחבל שאתה עושה שימוש כזה "ליברמן המתנחל" וכו'. ממשלות הימין והשמאל כאחת העניקו להם גיבוי ועודדו אותם הם שם ברשות החוק. אני בדעה כי יש לעוקרם לא חשוב מהו ה"מחיר שמדינת ישראל תאלץ לשלם". מאידך לדעתי השימוש במילה הזו כמילת גנאי מהווה עוד תמריץ להשרשת האיבה והשנאה הקיימת בעם הזה בלאוו הכי. המוסריות, פתיחות, ליבראליות, הבנה, תובנה, תבונה שלא מעט מידידי ה"שמאלנים" ניחנו בהן כשהם עוסקים ועוסקים בבעיה הערבית, כל תכונות אלה מתפוגגות שלא לומר מתאיינות כשמדובר בשיח התוך פנימי הישראלי בין ימין-שמאל, דתיים-חילוניים וכו'. חבל.
 
אני לא רוצה לתרום להפיכת הפורום הזה

לפוליטי. לכן בקיצור. 1. האם גם מי שמציע להרוג קרובי משפחה של אנשי חמאס יכול להחשב להומניסט? 2. האם לדעתך הומניסט יכול להתנגד לשלום עם השכנים? 3. "מתנחל אידאולוגי" לדעתי זו כן מילת גנאי. 4. שלילת זכות הזולת לחופש אינה עולה בקנה אחד, לדעתי, עם הומניזם. 5. האם לדעתך "ימין" בארץ זו עמדה טכנית גרידא, איך עדיף להתגונן? 6. האם לדעתך "הימין" הישראלי היה מוכן להחזיר השטחים תמורת ביטחון אמת? 7. תן לי הוכחה קטנטונת, רמז, לשאיפתו של שרון לשלום.
 

תום30

New member
אינך מודע ל..

א- שלום הוא ערך הנתון להגדרה אישית בפרט במציאות פוליטית מורכבת. ב- חופש כנ". מבלי להכנס למורכב ות המילה "זכות". ג- לא טענתיח שימין בארץ זו עמדה טכנית אלא טענתי שימני אינו בהכרח אדם לא הומניסט כמו שיש שמאלנים המוצאים טעמים פרקטיים לא הומניסטיים לעמדתם הפוליטית. ד- אינני יודע מהו בטחון אמת ואינני דובר הימין ואינני ימני בכל הנוגע לבעיה הפלשטינאית. ה- אינני דוברו של שרון. ו- אינך צריך אותי ושכמותי כדי להמשיך בהחצנת הכמעט פנאטיות שלך.
 
יש דברים בהם אני פנאט מוצהר:

שלום עדיף על מלחמה. חיים עדיפים על הרג. חופש עדיף על עבדות. מי שמשקיע מיליארדים בשטוחים, אינו מתכוון להחזירם אי פעם בעתיד, במיוחד כאשר הוא מצהיר זאת בפירוש. 1 + 1 שווה 2 (ר' דיון בשאלה זו בפורום מתמטיקה). ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ א'-ו' לא ענו אף על אחת משאלותי הישירות. ה"נימוק" היחידי שפגשתי עד כה נגד דעותי "הפנאטיות" היה....... אמונה באי-נכונותן (אי-אמונה בנכונותן).
 

L7

New member
הטרגדיה של השמאל

לטעמי בשמאל אנשים חביבים טובים ואיכותיים יותר וכמובן אתאיסטים. אז מדוע השמאל איננו משגשג- אלא להפך? מכיוון שאיננו שופט את הצד השני בחומרה יתרה ואיננו מביע את דעתו על הנורמות בחברה השכנה אילו היה השמאל משכיל לבחון בפומבי בביקורתיות הראויה את החברה והמדינות הערביות- היה הוא משגשג והיה שולט.
 
לא מצליחים להתחמק מפוליטיקה.

בוא נגיד ככה (אם כי זה לדעתי רחוק מלהיות מדוייק): הצד השני, החברה הפלסטינית מכף רגל ועד ראש, מקטון ועד גדול, הם הרע המוחלט בהתגלמותו, ויותר רע מזה לא יכול להיות. בסדר? אז מה המסקנה? אז מה נובע מזה? איזו סיבה יש לנו לשלוט בהם, לדכא אותם, להתנחל בשטחיהם, להתערבב בהם, להרוג אותם וליהרג בידיהם, במקום להגן בצבאנו החזק והמפואר על עצמנו היטב מגבולותינו הברורים, המוכרים והחוקיים, חוץ מהסיבה שמתחשק לנו יותר ("נחלת אבות")? הטרגדיה היא לא של "השמאל", אלא של כל העם המטומטם הזה שבוחר כמו עדר "עיזות עיוורות" בהנצחת והחרפת כל הבעיות האפשריות הקיימות במדינה.
 

L7

New member
לא מצליחים להתחמק.הטרגדיה של

השמאל היא הטרגדיה של העם. כשיש סחורה לא רעה למכירה ואין קונים(מהמרכז מן הסתם) צריך לבדוק: את טיב הסחורה את טקטיקת המכירה ואת טיב הקונה טקטיקת המכירה פגומה. רוב הפוטנציאל הלא מנוצל של מצביעי שמאל איננו מסכים לפרופורציה שבין הביקורת העצמית לביקורת הערבים . ניתן לתקן את הפרופורציות בלי לוותר על מיתווה הפיתרון. ולמען הפורום אציין: אם ירצה האשם.
 

יאנוס

New member
L7 - אתה מתנשא

מדוע שהשמאל ישפוט את הצד השני? האם אנחנו מוכנים שמישהו ישפוט אותנו, ימנים או שמאלנים? מאמינים או אתיאיסטים? אם הצד השני היה שופט אותנו היית מסכים לביקורת שלו? נראה לי שלא. כאתיאיסט אתה מוכן לוויכוח, לדיאלוג על אמונתך האתיאיסטית אבל אני חושבת שאתה לא תהיה מוכן לקבל ביקורת על היותך אתיאיסט. שינסו לקעקע את אמונתך - כן. לבקר - לא.
 

L7

New member
יאנוס, לא זאת השאלה.

השאלה היא האם השמאל רוצה להגביר כוחו ללא שינוי בעמדותיו , ומה שהצעתי הוא גם טקטיקה. לא רק. עליו לבדוק כיצד אפשר לצרף לעצמו תומכים. פוטנציאל התומכים במרכז איננו תומך בשמאל מכיוון שבביקורתו מצייר השמאל תמונת טובים-רעים כאשר אנו הרעים. תמונה כזו איננה קלה לתפישה לאדם בעל מיבנה פסיכולוגי מצוי רוב בני האדם הנם לוקל פטריוטים - לקבוצתם לכן חלקים מתפישת השמאל הקיצוני הינם למעשה זרים לטבע האנושי. ודינם להשאר מיעוט שבמיעוט.
 

יאנוס

New member
L7 - אתה יכול להיות פוליטיקאי נפלא

לא זאת השאלה. זו לא היתה שאלה למיטב זכרוני. זו היתה קביעה, ביקורת - שלך על השמאל. אבל נראה לי שלא זו מטרתו של הפורום הזה, אלא אם אני טועה. האם מאמינים = ימנים? אתיאיסטים = שמאלנים? מבחינת הרכב אותיות אולי כן. אני מכירה כמה בפורום הזה - לא זוכרת שמות - שיכולים לעשות מטעמים מענייני אותיות מספרים דילוגים וכדומה. מה שכבר נכנס למיתוס הפורום כ"נכסי סנפיר וקשקשת".
 

L7

New member
שוב ושוב אתאיזם שכיח יותר בשמאל

דתיות שכיחה יותר בימין. זה הולך בייחד. ה"ביקורת" על השמאל היתה עצה ודיאגנוזה לכישלון.
 

dar האחת

New member
L7 נראה לי שאתה זקוק להבהרה

תראה למה הדבר דומה. כאשר אנו מתוכחים כאן בפורום ומנסים לפצח את חידת האמונה של אנשים בדבר מה שלעניות דעתנו האתאיסטים לא קייים, אנו מביעים דעתנו מביאים את המדע והפילוסופיה שתעזור לנו ובכך מנסים לשכנע. אנחנו לא מתחפשים למאמינים ודתיים כדי לשכנע, זה הרי דיסוננס. כך גם לגבי השמאל. לא הייתי רוצה לראות שמאל מחופש לימין.צריך לשכנע בנכונות הדרך ומי שלא משתכנע אני לא רוצה שיבחר בשמאל כי השמאל ישתמש במתכונים של ימין . מי שדוגל בשלום ובהדברות, בודאי לא יכול לדגול בטרור. הוא מגנה טרור. נראה שאתה L7 שבוי של סחף ציבורי שמובילים אותו אמצעי התקשורת שמבליטים את הביקורת של השמאל כלפי התנהגות ממשלת ישראל והצבא ומאוד מצניעים את הביקורת כלפי טרוריסטים ערבים.....כך נוצר רושם ואתה מבקש לא שנזעק מה דעתנו אלו שנדבבר גם אנחנו ימין....זה לא עובד כך
 

L7

New member
דר- על כוחה של המיסיונריות

איש באמונתו יחייה.ואולם, כאשר אנו רוצים שמעשים יבוצעו לפי השקפותנו אנו צריכים להשיג תומכים. ולעשות נפשות - ולשכנע את הלא משוכנעים. אינני חושב שהתקשורת אשמה. התיקשורת מראיינת. חברה פלשתינית שלא לקחה את גורלה בידיה שמבזה עצמה בקיום רצוני במחנות פליטים ענף לחברה ערבית שלא השכילה להמצמיח מקרבה אף דמוקרטיה חברה מובילה בעולם ברשעות הטרור וערך חיי אדם קל להוקיע חברה כזו והשמאל שותק. אילו לא היה שותק - היה צובר תומכים מהמרכז. ואז אולי היה מצליח להשליט את רעיונותיו על הפרדות וכו אך במצבו הנוכחי- מתקיים בו- תפשת מרובה לא תפשת..........
 
איזו זכות יש לך להוקיע ולהטיל

ביקורת על מי שאתה שולט בו ומדכא אותו בניגוד לרצונו? טוב, הקצנתי בכוונה. אבל בכל זאת? מדוע לא מעניינות אותך זכויות האדם ואכויות החברה בטורקמניסטן או בברוניי? כי זה רחוק? כל הסיפורים והדיבורים כאן על הפלסטינים, אם הם "טובים" או "רעים" נועדו פשוט להסיח את הדעת מהמצב שאנו שולטים והם נשלטים, שאנו כובשים והם נכבשים, שאנו מדכאים והם מדוכאים. וגם... שאין לי מזה שום תועלת (אם נתעלם מהצד המוסרי)! אני צריך את פסגות וגוש קטיף כמו חור בראש, כמו שכלב זקוק לרגל חמישית, כמו שדג זקוק למטריה. חסל את הכיבוש הארור הזה, ואז תתעניין במה שקורה שם אצלם אם מתחשק לך. בכל זאת שכנים. אבל שכנים בלבד, לא כבושים נשלטים. זו האמת שהמונים מתחמקים ממנה.
 
למעלה