על הענווה ( הרמב"ם VS אריסטו ).
שבוע טוב.
אני מכבד את דבריך אבל לא לכולם אני מסכים.
אני חוזר לרגע לעניין מסירות הנפש.
ציינת כמה פעמים בהודעותיך לעיל את "מסירות נפשו הגדולה" של הרמב"ם. על התבטאות זו אנו חלוקים. אנו חלוקים על מה שראיתי כהגזמה מופלגת וחסרת שחר בדבריך, וכך כתבת:
" .... כנגד הסכנה
הקיומית הזאת
שלא היה כדוגמתה בשילוב
המאיים כפי שציינו,
עומד הרמב״ם כחומה בצורה,במסירות נפש גדולה,בכתיבה חריפה כנגד מוחמד ונבואתו,בגלוי וברמז,(במורה נבוכים ישנם פרקים שלמים שהדרך היחידה להבינם,היא במלחמתו של הרמב״ם במוחמד)וזאת
תוך סיכון חייו,שגם ביצור קשריו בארמון המלוכה,לא יכולים להסביר כיצד הרמב״ם
לא חוסל, שזה ממש פלא."
ובכן אתה כותב במפורש על סכנה
קיומית, על
איום, על
סכנת חיים, על הפלא שלא
חוסל, לא אני הכנסתי לפיך מילים אלה, וזו גם התשובה לשאלתך לעיל : " ... איני מבין כצד ניגררתי לדיון על תכונת מסירות נפש,דוקא בהקשר של סכנת חיים." אני תקווה שעתה הינך מבין.
מסירות כן. דבקות במטרה כן. אולם לא נשקפה לרמב"ם שום סכנת חיים במצרים אליה נדד
מרצונו ולא גורש או הוגלה אליה בכפיה.
בהודעתך האחרונה לעיל אתה משווה בין "מסירות הנפש" של הרמב"ם לבין זו של ליבוביץ וכותב : " ... בימינו ליבוביץ הוא דוגמא לאיש כזה." אינני מבין כיצד אפשר להשוות ביניהם כאשר הרמב"ם מסתיר ומסווה את כוונותיו הדתיים מתחת למעטה של 7 סיבות אפולוגטיקה, לעומת ליבוביץ שאמר את כל מה שאמר
ובכל תחום ועניין לקטן ולגדול, לאיש ולאישה, בחדרי חדרים ולאוזני ולעיני כל ישראל, ללא חידות והצפנות, ביושר ובאומץ לב. אין שני לו במובן זה.
אחרי דברים אלה כתבת על הרמב"ם בנימה משבחת שהוא היה זה
" ... שחרג מתורת המידות של אריסטו,בכל הקשור למידת הענווה,ולימד שבענווה צריך להיות בקצה,כי דרך האמצע היתה בשבילו אמצעי לעבודת השם,ולא דרך למען הישרדותו ורווחתו של האדם כפי אריסטו... "
כאן נגעת בעיקר ביקורתי כלפי הרמב"ם - היינו היותו נזקק לפילוסופיה היוונית, ובעיקר זו של אריסטו, בבואו לעשות את מה שקראת לו בהודעה אחרת מיום 21/6 שעה 03:10 :"להציל את תורת משה, שמהותה קיום תורה ומצוות לעבודתו יתברך...".
להציל את תורת משה ע"י גלגל ההצלה 'אריסטו'. זה בדיוק העניין החמור והמזעזע שבהגותו, מבחינתה של היהדות. כל הקורפוס הענק של תורה נביאים וכתובים, משנה ותלמוד ומדרשי חז"ל המופלאים ומעל כל אלה יכול היה להוסיף מדעתו ומחוכמתו - בכל אלה לא מצא הרמב"ם הגדול די כדי להציל את היהדות עד שנזקק לקביים היווניות ?? מכאן גם נובעת פליאתי על התפעמותך על כך שהרמב"ם חרג מתורת המידות של אריסטו ... "חרג מתורת המידות של אריסטו" ? SO ? וכי מה בכך ? גם בכל דיני מאכלות וטהרת המשפחה הוא חרג מאריסטו. האם תורת המידות של אריסטו
מחייבת מנהיג רוחני
רבניבישראל ? כבר אמרנו לעיל בהודעה אחרת שמהותו של פילוסוף היא היותו מתווכח ומפלמס עם דעות עמיתיו הפילוסופים, מה מיוחד בכך שהרמב"ם
מעז להתווכח עם רבו ? וכי לא אתה מתווכח עם ליבוביץ וטוען בקשר לסיומו של המורה ש : " ... סיום זה של המורה,ועוד נושא המוזכר בסיומו,לא הובנו כראוי ע״י ליבוביץ ... " ? טוב מאד שהפעלת שיקול דעת והרשית לעצמך
לחרוג מדעתו של מורנו ולהביע את
דעתך. אני משבח אותך על כך, וליבוביץ היה משבחך שבעתיים.
בנוסף לכך, ידועים בכתבי הרמב"ם התייחסויות שונות באשר למידת הענווה ( 8 פרקים לעומת היד החזקה ), כך שהדברים אינם חד משמעיים אצלו כמעט כשיטה, וההתפלפלות שעליה כתבתי לך לעיל היא חלק מהנסיון העיוני של מלומדים, נסיון שהוא חסר משמעות הלכה למעשה, לישב בין הסתירות.
אני מבין כמובן את מצב הרוח בעולם הפילוסופי-מדעי-כללי שרווח אותם הימים ואת מעמדו הבלתי מעורער של אריסטו בעולם זה. יכולים היינו לטעון שאכן נכתבים הגיגיו הפילוסופיים של הרמב"ם כבלתי מחייבים מבחינה דתית משום היותם בחזקת אמונה וסברה. אבל הרמב"ם לא הסתפק בהנחלת מורשת אריסטו ליחידי סגולה בלבד. הוא ניסח אותה בחלקה במתכונת של הלכות במשנה תורה שלו
לכל עדת ישראל ! מה הן יסודי התורה בפרק א' של ספר המדע אם לא יוונותו של אלהי אברהם יצחק ויעקב מסובב הגלגלים, הפרינציפ הלוגי של סיבת הסיבות הקונטינגנטיות ?
ובאשר לדבריך בהודעתך אלי מהלילה, אתה כותב :
" ....כשאתה חוזר וכותב,על אותו ״קומץ אינטלקטואלים״ ההוגה עד היום במורה,אני מקווה שאתה כולל באותו קומץ,את כמעט כל גדולי ישראל,מהרמב״ן עד רבנים כהרב קוק והרב סולביציק,ליבוביץ, שפינוזה,שלמה מימון,וכן על תאולוג נוצרי כאקווינס שהשפעתו על גיבושה של התאולוגיה הנוצרית עד ימינו רבה ביותר... "
הרי תסכים אתי שהאישים שהזכרת הם אכן אינטלקטואלים, והם, כמו גם אחרים שלא הזכרת, אכן
קומץ מזערי של דמויות ביחס להמוני בית ישראל, שאותם רצה הרמב"ם להציל. אתה עצמך הרי כתבת לי ב - 20/6 שעה 01:16 :
" ... הרמבם מעולם לא התיימר להשפיע
על עדת המאמינים(למרות שהוא הציל עדה שלמה) הרמב״ם רצה להשפיע על
יחידי סגולה,נאמן לגישתו האריסטוקראטית,שיחידים מעצבים את פני האנושות... ".
וב - 18/6 שעה 02:19 כתבת : " ... ,הוא מעיז לכתוב את הסיבה השביעית שמשמעותה הטעיית האנשים ביודעין,כדי
שרק בודדים יבינו... "
ובכן מכאן שגם אתה כמוני סבור שהמורה נכתב לקומץ אינטלקטואלים. כמה פאתטי ברנדו 11, שאתה מגייס לעזרת הרמב"ם את הרמב"ן
המקובל, את הרב קוק
המקובל ולהלאומן, את שפינוזה
המנודה והמוחרם, את שלמה מימון
הכופר המושמץ והמגורש ואת תומס אקווינס מאמונת
השילוש.
ובכן שנינו נוכחים שאריסטו בגירסה הרמב"מית לא עיצב לא את
ה יהדות, ואני חוזר ואמר לך - לאחר שנים רבות של לימוד תורת דרשותיהם של חז"ל : הפוך בה והפוך בה דכולה בה . לא צריך היה את אריסטו לעניין דת משה. הלוואי שהיה הרמב"ם המבריק, המשכיל, המלומד ורב ההשפעה מוצא את ההעזה ואת רוח מסירות הנפש
היהודית תרבותית וכן את שאר הרוח העיוני כדי ללמד את תורת ישראל ברוח מקורות עם ישראל ( שאגב היו בהם גם אלמנטים מהחשיבה התרבותית כללית ), מי יודע אם לא היה בזכות זה מקלקל הרמב"ם לליבוביץ את ההנאה להשתלח ב"רפש האלילי" ( כלשונך ) שהתמרד ( לדעתם של חוקרים רבים )
נגד מקסם השוא של השתלטות ממלכת השכל, אֵם הנבוכות, על עולם הדת.