בהבדל אחד
הומרוס ערך חומרים ומסורות שהועברו בעל פה, ולא מסורות כתובות. למשל, ידוע לנו שלכל שלב בחייו של אודיסיאוס יש הרבה מאד סיפורים שונים וסותרים. סופר גאוני כמו הומרוס פשוט היה צריך לבחור את אחד הסיפורים, ולהרכיב נראטיב. הוא עשה את זה באופן מדהים- אבל בוודאי שהוא לא היה היחיד. כמו כן, יש סיפורים על אודיסיאוס שנכחדו ולא ידועים לנו היום. למשל, מצאו כדים עם ציור של אודיסיאוס (כתוב שמדובר באודיסיאוס) רוכב על צב ים ענק. לסיפור הזה אין זכר באודיסיאה. פרופ' עירד מלכין, שהיה המרצה שלי להיסטוריה יוונית באונ' תל אביב, כתב ספר מרתק על הנושא הזה, שנקרא "שיבותיו של אודיסיאוס" (הבנתי שהספר הזה נחשב מאד במחקר הבינלאומי היום). בספרו, בין היתר, מעלה מלכין תיאוריה סבירה מאד בנוגע לגירסאות השונות של סיפורי הומרוס. כל מי שקרא את האודיסיאה יודע, שאודיסיאוס נוטה לספר סיפורי שקר על תולדותיו על כל צעד ושעל- מטעמי ביטחון שדה. אפילו כשהוא חוזר הביתה, הוא לא מתאפק ומספר סיפור שקר לאתנה. העניין הוא, שסיפורי השקר הללו הן בדרך כלל הרבה יותר ריאליסטיים וסבירים, נטולי קסם ופלא, מהסיפור "האמיתי" שלו. לפי אחד מסיפורי השקר, למשל, אודיסיאוס היה כרתי שברח ממולדתו, והתגלגל למצרים ולכנען (כעבד, אם אני זוכר נכון). מלכין טוען שסיפורי השקר הם הדים לגירסאות חלופיות על עלילות אודיסיאוס, שהסתובבו כמסורות עממיות. כך הצליח הומרוס לשלב אותם בסיפור שלו, מבלי לפגוע בנרטיב המרכזי שבחר. באופן כללי, אני מאד ממליץ לכל המתעניינים בנושא לקרוא את ספרו של עירד מלכין, "שיבותיו של אודיסיאוס". מלבד הסוגיה שהעלנו כאן, הספר עוסק בנושאים מרתקים נוספים, ובעיקר- כיצד השפיע המיתוס של אודיסיאוס על היוונים ההיסטוריים במהלך הקולוניזציה הגדולה של המאה ה-7 וה-8 לפנה"ס ולאחר מכן.
הומרוס ערך חומרים ומסורות שהועברו בעל פה, ולא מסורות כתובות. למשל, ידוע לנו שלכל שלב בחייו של אודיסיאוס יש הרבה מאד סיפורים שונים וסותרים. סופר גאוני כמו הומרוס פשוט היה צריך לבחור את אחד הסיפורים, ולהרכיב נראטיב. הוא עשה את זה באופן מדהים- אבל בוודאי שהוא לא היה היחיד. כמו כן, יש סיפורים על אודיסיאוס שנכחדו ולא ידועים לנו היום. למשל, מצאו כדים עם ציור של אודיסיאוס (כתוב שמדובר באודיסיאוס) רוכב על צב ים ענק. לסיפור הזה אין זכר באודיסיאה. פרופ' עירד מלכין, שהיה המרצה שלי להיסטוריה יוונית באונ' תל אביב, כתב ספר מרתק על הנושא הזה, שנקרא "שיבותיו של אודיסיאוס" (הבנתי שהספר הזה נחשב מאד במחקר הבינלאומי היום). בספרו, בין היתר, מעלה מלכין תיאוריה סבירה מאד בנוגע לגירסאות השונות של סיפורי הומרוס. כל מי שקרא את האודיסיאה יודע, שאודיסיאוס נוטה לספר סיפורי שקר על תולדותיו על כל צעד ושעל- מטעמי ביטחון שדה. אפילו כשהוא חוזר הביתה, הוא לא מתאפק ומספר סיפור שקר לאתנה. העניין הוא, שסיפורי השקר הללו הן בדרך כלל הרבה יותר ריאליסטיים וסבירים, נטולי קסם ופלא, מהסיפור "האמיתי" שלו. לפי אחד מסיפורי השקר, למשל, אודיסיאוס היה כרתי שברח ממולדתו, והתגלגל למצרים ולכנען (כעבד, אם אני זוכר נכון). מלכין טוען שסיפורי השקר הם הדים לגירסאות חלופיות על עלילות אודיסיאוס, שהסתובבו כמסורות עממיות. כך הצליח הומרוס לשלב אותם בסיפור שלו, מבלי לפגוע בנרטיב המרכזי שבחר. באופן כללי, אני מאד ממליץ לכל המתעניינים בנושא לקרוא את ספרו של עירד מלכין, "שיבותיו של אודיסיאוס". מלבד הסוגיה שהעלנו כאן, הספר עוסק בנושאים מרתקים נוספים, ובעיקר- כיצד השפיע המיתוס של אודיסיאוס על היוונים ההיסטוריים במהלך הקולוניזציה הגדולה של המאה ה-7 וה-8 לפנה"ס ולאחר מכן.