תשובה...
א. אפשר לטעון שסדר הדברים בפסוק הוא רק צורת ביטוי ספרותית. ב. "מוריד שאול" הוא ביטוי למות הגוף. אין הכרח שיש הישארות הנפש. ראה בחזון העצמות היבשות של יחזקאל... נאמר שם שנותנים בעצמות רוח והן חיות. יוצא מכך חכאורה שבתחייתן "מייצרים" רוח שלא היתה קיימת. ראה גם הפסוק "לא המתים יהללו.. ולא כל יורדי דומה". יוצא מכך לכאורה שהמתים הם "יורדי דומה" חסרי יכולת להלל. האם זה לא סותר את התפשיה של הצדיקים הלומדים תורה בגן העדן? ג. גם אם נקבל ש"שאול" הוא הגהינום ושיש הישארות הנפש, עדיין לא הוכחת שיש שכר ועונש. לא נאמר שרק הרשעים יורדים לשאול, ובכלל לא ברור שהצדיקים הולכים למקום אחר. שים לב לסיפור בעלת האוב בעין דור. כששאול מעלה את שמואל באוב (וברור שזה אכן שמואל, כי נבואתו מתקיימת), שמואל כועס ואומר "למה העליתני מזה". מהמילה "העליתני" אנו למדים שהוא נמצא "למטה". תגיד לי אתה איך זה ששמואל הצדיק נמצא "למטה" ולא "למעלה".
א. אפשר לטעון שסדר הדברים בפסוק הוא רק צורת ביטוי ספרותית. ב. "מוריד שאול" הוא ביטוי למות הגוף. אין הכרח שיש הישארות הנפש. ראה בחזון העצמות היבשות של יחזקאל... נאמר שם שנותנים בעצמות רוח והן חיות. יוצא מכך חכאורה שבתחייתן "מייצרים" רוח שלא היתה קיימת. ראה גם הפסוק "לא המתים יהללו.. ולא כל יורדי דומה". יוצא מכך לכאורה שהמתים הם "יורדי דומה" חסרי יכולת להלל. האם זה לא סותר את התפשיה של הצדיקים הלומדים תורה בגן העדן? ג. גם אם נקבל ש"שאול" הוא הגהינום ושיש הישארות הנפש, עדיין לא הוכחת שיש שכר ועונש. לא נאמר שרק הרשעים יורדים לשאול, ובכלל לא ברור שהצדיקים הולכים למקום אחר. שים לב לסיפור בעלת האוב בעין דור. כששאול מעלה את שמואל באוב (וברור שזה אכן שמואל, כי נבואתו מתקיימת), שמואל כועס ואומר "למה העליתני מזה". מהמילה "העליתני" אנו למדים שהוא נמצא "למטה". תגיד לי אתה איך זה ששמואל הצדיק נמצא "למטה" ולא "למעלה".