חשוב../images/Emo70.gif נתניהו כשר אוצר-
עם כינון ממשלת שרון השנייה בתחילת 2003 הוצע לנתניהו תפקיד שר האוצר. נתניהו שחפץ בתיק החוץ סירב בתחילה, אך לבסוף נטל את התפקיד על עצמו, אפילו בהתלהבות מה, אחר שהובטחה לו יד חופשית מצד ראש הממשלה. נתניהו גרס כי עידוד הצמיחה היא הדרך היחידה לשיפור המצב הכלכלי במשק. במהלך כשנתים וחצי בהם כיהן כשר אוצר ערך רפורמות בתחומים שונים, בעיקר בתחום המיסוי ושוק ההון. הוא הוביל מדיניות קפיטליסטית תקיפה, וקידם יוזמות ניאו-ליברליות ברוח משנתה של מרגרט תאצ'ר להפחתת הוצאות הממשלה, קיצוצים בתקציבי הרווחה והפרטת חברות ממשלתיות. צעדים בולטים של נתניהו: -בתחילת כהונתו האיץ את הרפורמה שהחל בה קודמו, סילבן שלום, רפורמה שבאה להקטין את המס על הכנסה מעבודה ועל רווחי הון, ובמקביל ביטל פטורים והרחיב את בסיס המס. בין הפטורים שביטל בולט ביטול הקלות המס לתושבי יש"ע, צעד שבו העדיף גישה כלכלית על-פני גישה פוליטית. באמצע 2004 הוביל מהלך נוסף של הורדת נטל מס ההכנסה על יחידים ועל חברות. -הוציא לפועל רפורמה מקיפה בקרנות הפנסיה של איגודי עובדים (בעיקר ההסתדרות), שבמסגרתה הועברו לניהול מיוחד הקרנות שהיו צפויות להגיע (בעתיד הקרוב או הרחוק), או שכבר הגיעו, לחדלות פרעון (קרנות עם "גירעון אקטוארי"), ואילו הקרנות המאוזנות שבבעלותן נמכרו לחברות הביטוח. הוביל את התוכנית להפוך את הנמלים לתאגידים במטרה ליצור תחרות בין הנמלים. -בדצמבר 2003 החליטה הממשלה, ליזום חקיקה להגבלת שביתות, באמצעות דרישה כי החלטה על שביתה תתקבל רק בהצבעה חשאית בקרב העובדים (ולא בהחלטה של הנהגת איגוד העובדים). יוזמה זו לא הבשילה לכלל חוק, אך היוותה איום על ההסתדרות. חוק דומה העבירה מרגרט תאצ'ר בבריטניה בשנות ה-80, והוא הביא להפחתת מספר השביתות בצד החלשה ניכרת של איגודי העובדים. -בתחילת 2004 הוביל קיצוץ במסים על קשת רחבה של מוצרי צריכה, והקדים בחודשים אחדים את החזרת המע"מ לשיעור של 17%. בשנת 2005 קידם את הרפורמה בשוק ההון, בהתאם להמלצותיה של "ועדת בכר" ואילץ את הבנקים למכור את קופות הגמל שבבעלותם. הפריט את "בנק לאומי", שהיה הבנק האחרון בבעלות המדינה. קידם חקיקה בנושא הקטנת מס הכנסה ליחידים ולחברות בהדרגה עד שנת 2010, אשר בסופה צפוי המס השולי המרבי על יחידים לעמוד על 44% (לעומת 60% בשנת 2002), והמס על חברות - 25% (לעומת 36% ב-2002). במסגרת התיקון לפקודת מס הכנסה (תיקון 147) נקבע גם כי החל משנת 2006 יהיה שיעור מס אחד של 20% לכל הרווחים על הון (לרבות מניות בבורסה, ריביות על פיקדונות) והחל משנת 2007 גם על "שבח מקרקעין". הצעד הראשון ברפורמה זו מעניק הקלות מס לכל העובדים, בלי יוצא מהכלל, משום שנכללה בו הפחתה של דמי הביטוח הלאומי לבעלי שכר נמוך, אך יתר ארבעת שלביה מיטיבים רק עם בעלי הכנסה בינונית ומעלה, ובמיוחד מיטיבים עם בעלי הכנסה גבוהה. הביא להקפאת ערכן של נקודות הזיכוי ממס הכנסה, ובכך פגע בכלי העיקרי המשמש להתחשבות בחלקים באוכלוסייה הנחשבים כראויים להקלה בגובה המס, ובהם משפחות חד הוריות, הורים לילד נכה, עולים חדשים ועוד. בסוף 2004 התברר כי שיעור הצמיחה היה גבוה במידה ניכרת מאשר בשנים עברו (לאחר כמה שנים שבהם הצמיחה הייתה שלילית, או נמוכה מאוד) וכי שיעור האבטלה ירד.