ה-2 סנט שלי:
שאני צולל
*עם צריכת האוויר שלי* לאמפי (צללתי כמה עשרות פעמים לאמפי) אז רק עם דאבל "12" אוויר + מיכל "12" אחד נייטרוקס 50% (למסגרת של עד 30 דקות דקו', יותר זה כבר סיפור אחר) וגלגלת + מצו"ל. - כמובן שצריך לחשב כמויות ע"פ הספר, אבל מהנסיון עד היום, מרבית הצלילות שלי בשנים האחרונות היו עם 30 דקות דקו' ומיכל "12" אחד דחוס טוב הספיק עם הרבה ספייר.
*אני. זה לא אומר כלום לגבי צולל/ת אחר/ת. ובטח לא המלצה. כל אחד ואחת שיפעילו את שיקול הדעת שלהם.*.
עומק 40-50 מטר הוא דיי רדוד (ביחס ל-60 מטר). אבל אפילו אם מתכננים צלילת NDL, יכול להיות שבבלת"מ היא תהפך לצלילה שחורגת מ-DL. הדוגמה שכאן מתארת מקרה: תכננו 40 (5 אט') חרג ל-60 (7 אט') *תקלה*:
- קצב ריקון המיכל עלה ב- 40%,
- מצלילת NDL הצלילה הפכה לצלילה עם 25 דק' דקו',
- עלייה בכחול,
- אין מספיק תערובת לסיים את הדקו' שנוצר,
- דקו' על תערובת תחתית (אוויר / 27%).
כל הכלים 1-5 מנגנים באותה הסימפוניה. אבל אם כבר יש מצב נתון, ולא משנה מה הסיבה שהביאה אליו (העדר משמעת עצמית + גאוות "לי זה לא יקרה" או משהו אחר). עדיין צריך מקסימום דרגות-חופש להחלץ ממנו:
מיכל "12" נוסף נייטרוקס 50% נותן *המון* מרחב-ביטחון, ושקט נפשי: למעשה הוא מאפשר לסיים את תפקידו/ם של מכלי הגב בעומק 22 מטר. בתקלה כזו אפילו מעומק 60 מטר אפשר לעלות תוך כמה דקות בודדות (עד 6 דק' ל-30(?) מטר: חניית עומק ראשונה? 1 או 2 דקות ..לא בדקתי במדוייק, להתארגן ולהתעשת ולהמשיך) לעומק 22 מטר, ולהשתחרר ממיכלי הגב שהקיזו את עצמם כמעט לריק. עוברים למיכל חדש דנדש: 200 אט'. מעבר לכך, במעבר משיגים שיפור של 32% בפינוי-החנקן (ביחס לאוויר).
גלגלת אצבע + מצו"ל (מחוברים מראש) - באילת, שאין גלים - מאפשרים לקבוע עומק חנייה ולהתקדם בו בתלייה בצלילה מערבה.
(במאמר מוסגר) לגבי נייטרוקס 27%. לדעתי: מיותר. ל-50 מטר אני לוקח אוויר (תערובת מדוייקת: 21%). ההבדל בין 21% ל-27% מבחינת חנקן הוא שולי (6% ב-50 מטר ש"ע מבחינת עומק ל-3 מטר במקסימום, כי אולי ה-27% הוא למעשה 26% או 25% או 28%? כי האנלייזר במועדון לא היה מכוייל בול, + הדוחס פספספ קצת) ואפשר להגיד שזו כמעט אותה התערובת. אבל המחיר הוא בלחץ-חלקי של חמצן גדול-יותר. אני, אישית, בעומק תחתית מעדיף להיות בטוח-יותר בתערובת מהצד של החמצן.
---
זה אולי מסורבל
ומחייב תירגול (לשים מצו"ל +גלגלת במאזן ולא לדעת להשתמש בהם ברגע האמת לא יעזור), אבל גם חגורת בטיחות ברכב, לחלק זה מסורבל ולרוב לא קורות תאונות דרכים.