תגובה מאוחרת ל Alagar

Alexco

New member
תגובה מאוחרת ל Alagar ../images/Emo183.gif

ההודעה אליה אני מגיב ____________________ 1. יונתן, אתה למיטב ידיעתי איש מחנה השלום. האם עליי להגיד לך שהכיבוש אינו כורח המציאות אלא בחירה מודעת הנובעת מאינטרסים מסוימים? האם עליי להגיד לך שהכיבוש לא מגן, ולא נועד להגן מפני הטרור, אלא הטרור נובע מתוך הכיבוש וניזון ממנו? האם עליי להגיד לך שהטענה ש"נתנו להם הכול והם החזירו לנו באינתיפאדה" היא מיתוס ולא יותר? אם כן, אז אינני מבין מדוע אתה מחזיק בעמדות בהן אתה מחזיק. אם לא, אז אינני מבין מדוע אתה משתמש בהצדקות חסרות הבסיס הללו לכיבוש כטיעונים. הכיבוש היחיד היכול לקבל לגיטימציה הוא כיבוש זמני, בו המדינה הכובשת עושה את מיטב המאמצים לסיימו בהקדם האפשרי. האם אתה יכול לטעון שזה הסיפור עם ישראל? מעבר לכך, אתה מתעלם לחלוטין מהקונטקסט בו אמרתי את הדברים. ההחלטה הישראלית להמשיך ולשלוט על העם הפלסטיני ובכך להפר את זכויותיו הדמוקרטיות כמיעוט לא זכתה לרוב דמוקרטי אמיתי, משום שהפלסטינים אינם שותפים לשלטון אף על פי היותם נתיני מדינת ישראל. כך שבכל מקרה החוק על פיו אני אמור להתגייס לצבא הכיבוש הוא חוק אנטי-דמוקרטי בעליל, וזאת הייתה טענתי בתגובתי הקודמת, אליה לא התייחסת. 2. ברשות הפלסטינית לכל זרם פוליטי יש מיליציה משלו. בישראל רק לזרם פוליטי אחד יש מיליציה משלו, אליה מתגייסים כולם. הממסד הפוליטי-צבאי בישראל משתמש באמתלה של "ביטחון" כדי להשיג על ידי לוחמה מטרות מדיניות ופוליטיות. צבא שאינו מתפקד רק כדי להגן (במובן הצר של המילה) על תושבי ישראל אלא מנוצל לשטר בכיבוש גזעני, לאבטח התנחלויות ולצרוב תודעות, הוא צבא פוליטי (מיליציה, אם תרצה) הפועל עבור אג'נדה פוליטית, מבית מדרשו של הימין הלאומני. גיוס לצבא פוליטי זו פעולה פוליטית. ברצוני לצטט קטע מתוך מכתב פרי עטו של יגאל ברונר, שהתפרסם בספר "עד כאן! עדויות של סרבנים": "בשנות השמונים הקים אריאל שרון עשרות קולוניות למתנחלים בלב-ליבו של השטח הכבוש, במהלך שמטרתו הסופית הייתה דיכוי מוחלט של העם הפלסטיני ונישולו מאדמתו. כיום שולטות הקולוניות הללו על קרוב למחצית מהשטח הזה, חונקות את הערים והכפרים הפלסטיניים ואת תנועת תושביהם. בשנות האלפיים, והוא עכשיו ראש-הממשלה, נערך שרון לשלב האולטימטיבי של אותו מיזם. פקודת המבצע הוכתבה על-ידו ללבלרו שר הביטחון, ומשם החליקה מטה בשרשרת הפיקוד. הרמטכ"ל הודיע שהפלסטינים הם איום סרטני ופקד להפעיל עליהם כימותרפיה. אלוף הפיקוד הורה להטיל עליהם עוצר לזמן בלתי-מוגבל. מפקד האוגדה הורה להשמיד את שדותיהם. המח"ט העמיד טנקים על הגבעות ובין הבתים, ואסר על אמבולנסים לפנות את פצועיהם. המג"ד הודיע שפקודות הפתיחה מאש הן מעתה "פתח באש!" מפקד הטנק הבחין במספר אנשים החיים באופן מעורר חשד בביתם, והורה לתותחן לשחרר פגז. אני הוא התותחן. אני הבורג הקטן והאחרון במכונת הלחימה המושלמת הזו. אני החוליה האחרונה והפחותה בשרשרת הפיקוד. אני אמור רק למלא פקודות." אפשר להיכנס לדיון על עובדות, מי החליט על מה, אך מכיוון שעל פי המשפט והצדק אדם נושא באחריות למעשיו גם אם פעל על פי הוראות מגבוה, אין לטענה בדבר הגובה ממנו הגיעו ההוראות כל משמעות. כאשר דיברתי על אמירת "כן", לא דיברתי על אמירת כן למפקד, או לצבא, או למדינה, אלא על אמירת כן לירי הפגז, להרס הבית, למחסום. לרבים נדמה כי כאשר אתה מחליט להתגייס לשרת את הכיבוש, זו החלטה א-פוליטית, המותירה את הצבא סטרילי מפוליטיקה. אך אמירת "כן" מסוג זה, למשטר הכיבוש ועוולותיו, היא אמירה פוליטית רבת עוצמה בדיוק כמו אמירת "לא". ההבדל הוא שלא ניתנת תשומת לב מיוחדת לכך שאתה אומר "כן", משום שאתה נסחף יחד עם שאר העדר, בעוד שמי שאומר "לא" מערער על המוסכמות הקיימות. מלבד זאת הדיון על "הכנסת פוליטיקה לצבא" הוא עוד פחות רלוונטי משום שגם אתה מסכים שמעבר לגבול מסוים סרבנות גיוס היא מוצדקת, כך שהדיון הוא כמותי ולא עקרוני. 3. מרבית הפעמים דווקא היותה של החברה הישראלית חברה מיליטריסטית, בעלת השקפת עולם צבאית-ביטחונית, היא זו שהכניסה אותה לסיטואציה של איום בטחוני. הדוגמה הטובה ביותר היא כעת, כאשר חונטת הגנרלים ממשיכה את הכיבוש ומרוקנת את חבית הטרור חסרת התחתית, בה בעת שהיא מתעלמת מאיתותי השלום מסוריה. במידה והמנהיגות הישראלית לא הייתה כפי שהיא, והייתה חותמת על הסכמי שלום עם סוריה, לבנון והפלסטינים, החשיבות של הביטחון בסדר העדיפויות של המדינה הייתה דומה לזו שבמרבית המדינות המערביות האחרות. אבל המציאות היא אחרת, ויש גם מי שמרוויח מהמעמד הגבוה המתמשך של הצבא וגופי הביטחון בחברה הישראלית. אם כן ישנו מעגל "ביצה ותרנגולת", בו האיום הביטחוני מעצים את המיליטריזם בחברה הישראלית, שמעצים את האיום הביטחוני, וחוזר חלילה. הדרך היחידה החוצה מהמעגל היא תנועת סרבנות המונית. אין כמעט ביקורת תקשורתית על הצבא כגוף, על מקומו ותפקידו של הצבא בחברה הישראלית, בשלטון הפוליטי ובמערכת החינוך. יש ביקורת תקשורתית נקודתית על חיילים ספציפיים, שמעשיהם מצוירים כחריגים. כך למשל חיילי הנח"ל החרדי שהצטלמו עם גופות, או הסרן שווידא את ההריגה של הילדה. כאשר בלגיה כבשה את קונגו, היא הורתה לחיילים בשטח לבצע מעשים סדיסטיים קיצוניים, כדי שמאוחר יותר הפוליטיקאים יוכלו לגנות אותם בתקשורת, ולשדר לעולם כמה נאורים הם. כמובן שאני לא טוען שישראל הורתה לסרן לוודא את הריגת הילדה, אך היא בהחלט מנצלת אירועים מסוג זה כדי לטשטש ולהעלים את הביקורת על העוול השורשי, הרחב, הגורף. יש מספר בעיות הנובעות מהעובדה שהשלטון הישראלי מורכב מגנרלים. אחת מהן היא שדפוס ההנהגה בתוך המערכת הצבאית הוא נתינת פקודות וציפייה שהדרגים הנמוכים יותר יצייתו, בעוד שבמערכת האזרחית הדמוקרטית קיימת דינאמיקה שלטונית מורכבת יותר. גם התכונות הנדרשות לפיקוד במערכת צבאית אינן אותן התכונות הנדרשות להנהגה מדינית. פוליטיקאים יוצאי צבא בוחנים סיטואציות במונחים קוטביים (שחור ולבן, להרוג או להיהרג) מנסים להכריע קונפליקטים מדיניים באלימות (בדרך-כלל בכוח עודף בלתי-פרופורציונאלי) ומקדשים את ערכי האחדות הלאומית וההקרבה האישית עבור הלאום, שהם פשיסטיים במהותם. בנוסף לכך המציאות הזו מדירה נשים באופן מוחלט ממוקדי הכוח הפוליטיים.
 

Alexco

New member
המשך

4. זה יפה שכדי להצדיק את זוועות הכיבוש אתה מעמיד אותן אל מול הטרוריסטים הפלסטינים, ומראה שאנחנו נאורים יותר. הטענה שאחוז החמושים בקרב ההרוגים הפלסטינים גבוה יותר מאחוז החמושים בקרב ההרוגים הישראלים נראית לי מובנת מאליה. הרי הצבא מתמודד עם לוחמי גרילה, בעוד שטרוריסטים פלסטינים, מטרתם לפגוע בכמות מקסימאלית של אזרחים. מה שכן אתה צריך לזכור שכמות הפלסטינים ההרוגים היא גבוהה הרבה יותר מכמות הישראלים ההרוגים, ושהעובדה שאדם מסוים אוחז בנשק לא מתירה את דמו, הרי אפילו מרוואן ברגותי זכה למעצר, משפט ועונש על ידי המערכת המשפטית הישראלית. בכל מקרה אני ציינתי גם את עצם השליטה על עם אחר, ולא רק את ההרג ההמוני המיותר ואת ההרס הבלתי נתפס הנובעים ממנה. באשר למי לבוא בטענות, התשובה שלי ידועה. מי שלא מסרב, שותף. אתה טועה לגבי מטרותיהם של חברי "שוברים שתיקה". הם לא מנסים לדאוג לכך שיפתחו בחקירות על המקרים עליהם הם מדווחים, ההיפך. אחד מיוזמי "שוברים שתיקה" אמר שהם כולם כמו הסרן ר'. מבחינתם, עצם השליטה על עם אחר היא שגורמת באופן ישיר לכל העוולות הנקודתיות. הם טוענים שכיבוש אינו יכול להיות מוסרי, ושחובה על הציבור בישראל לקיים דיון על מה הכיבוש גורם לנו. משיחה אישית עם אחד מ"שוברים שתיקה" גם הרבה מהם לא יחזרו לחברון. "שוברים שתיקה" הם חיילים שביצעו בעצמם עוולות שמכתימות את מצפונם, והם מנסים לפצות על כך באופן חלקי על ידי הפצת המידע. האם אתה טוען שעל תלמיד התיכון להתגייס ולהרוג ילדים, על מנת שמאוחר יותר הוא יוכל להכין על כך תערוכה? לא יותר חכם למנוע את הסיטואציה מלכתחילה? הרי חלק מ"שוברים שתיקה" שירתו גם בגרעיני הנוער-העובד-הלומד בגדוד 50 של הנח"ל. הם בדיוק אותם "חיילים מוסריים" עליהם נהוג לדבר, ומטרתם היא בדיוק לנפץ את המיתוס הזה. חשוב לזכור גם 2 עובדות: אחת, ניתן לצפות ולגבות עדויות על מעשיהם של חיילים בצורה וולונטרית כמו "מחסום WATCH" או "בצלם". שתיים, קיומו של "חייל מוסרי" בשטחים לא בא במקום חייל אחר, בלתי מוסרי, שהיה יכול להיות שם במקומו. חיילים אחרים יתגייסו בכל מקרה, השאלה היא רק האם יתווסף לכך חייל כובש אחד נוסף או לא. אתה טוען שלא תמלא פקודה שאין בינה לבין הגנה דבר. למרבה הצער הצבא כולו, בין תפקידו, שהוא לשלוט על העם הפלסטיני ולשטר בשטחיו, לבין הגנה, אין דבר. לכן אני לא מוכן להתגייס. הגבול שהצבת מאחורי השמדה וטרנספר-בכוח הוא גבול שנראה לי בלתי סביר. האם על זוועה להיות הזוועה האולטימטיבית על מנת שתהיה חובה אזרחית לא לקחת בה חלק? לא מספיק שהיא תהיה פשוט בלתי-צודקת ובלתי-דמוקרטית? מעבר לכך כבר כיום יש מקרים של טרנספר בזעיר אנפין (כמו למשל מקרה דיירי המערות בדרום-הר חברון), ומקרים של הרג אזרחים רחב ומשולל כל הצדקה דפנסיבית (כמו למשל מבצע ימי תשובה, שמטרתו המוצהרת הייתה טרוריסטית על פי הגדרה, ובמסגרתו נהרגו עשרות חפים מפשע). בתקווה להמשך הדיון, אלכס
 

Alagar

New member
תודה על התגובה

אני רוצה דיון רציני, לכן אשתדל להגיב באופן מפורט בימים הקרובים.
 

פפו

New member
אתה במקרה יודע איך החל הכיבוש?

מי אשם בכיבוש? האם לדעתך יום אחד התעורר איזה גנרל בצבא והחליט לכבוש את יש"ע?
 

NightElf

New member
הערבים תקפו ב-67'

"הכיבוש" היה פתרון זמני שנועד לחסל תשתיות טרור, והבאת שקט למדינה. רק שהוא נטמע עם השנים וחוסר השקט שיצר הטרור הפלסטינאי, ואז "הכיבוש" החל ללבות את הטרור שהטרור בתור ליבה את "הכיבוש" וככה נתקענו במעגל הקסמים הזה.
 

Alexco

New member
הא?

>> "הכיבוש" היה פתרון זמני שנועד לחסל תשתיות טרור, והבאת שקט למדינה. << אתה יכול לבסס את זה איכשהו?
 

פפו

New member
רואים שאתה צעיר ולא חויתה

את ימי טרום המלחמה ההיא. שלושה צבאות קמו עלינו בכל החזיתות בו זמנית. הייתה סכנה ממשית לקיומה של המדינה ושל העם היהודי. זו הייתה מלחמת קיום. לחיות או לחדול. ממש אני לא מבין מהיכן אתה שואב את המידע השגוי הזה. אתה טועה באופן מוחלט וחבל. כנראה שזה מה שהאכילו אותך במטרה שאינה ברורה
 

NightElf

New member
מה אמרתי? ה"כיבוש" היה תוצאה

של התוקפנות הערבית, ולא "חמדנות" של הממשל באותה התקופה.
 

פפו

New member
מציע שתקרא שוה את המשפט

הראשון בהודעתך בו הגדרתה את הכיבוש כפיתרון זמני לטרור
 

NightElf

New member
אני מבטיח לך שאם כל ארגוני הטרור

היו נעלמים בבת אחת כבמטה קסם, לא היית רואה חייל אחד באף כפר פלסטינאי.
 

NightElf

New member
נראה לי ששנינו חושבים באותו האופן

רק לא הבנו אחד את השני כראוי
 

Alexco

New member
תגובה

כתבתי בהודעה במפורש שכיבוש יכול להיות לגטימי אם המדינה עושה את מיטב המאמצים לסיים אותו בהקדם האפשרי.
 

פפו

New member
ניסו לסיים אותו כמה פעמים

ותמיד היה איזה אדיוט שטרפד את העסק. בסוף כשהציעו את הגדה לחוסיין הוא דחה את הרעיון. באשר לעזה בגין ניסה לדחוף אותה חזרה למיצרים אך גם הם לא טיפשים וסרבו
 
תגובה לאלכסו--

משפט המחץ שלך :"כיבוש יכול להיות לגיטימי אם המדינה עושה את מיטב המאמצים לסיים אותו בהקדם האפשרי" תגיד לי אתה זוכר את אוסלו? אם לא אתה זוכר את קמפ דוויד? אם לא אתה זוכר אנטבה? תן לי להזכיר לך שלא רק בשלושתם אלה בעוד אלפים ניסינו להגיע להסדר פשרה עם מחבלים וערבים ואף אירגוני טרור.אתה יודע למה זה הפסיק? תן ליצטט את רפול ז"ל: הערבים יודעים לנהל מו"מ בשלוש צורות: כזב העמדת פנים ואלימות.
 
ואיך שכחתי?

אתה לא זוכר את העסקה של רמת הגולן? אהוד ברק אהובכם של האבודה (לא זאת לא שגיעת כתיב) הסכים לתת 95% מרמת הגולן והא לא הסכימו... אני חושבת שהמשפט המתאים ביותר כאן הוא: נותנים אצבע לוקחים את כל היד" מה אתה אומר?
 

sela v

New member
95%?

אם הייתי גונב לך מיליון שקל, ומוכן רק להחזיר 950 אלף. מה הייתה התגובה שלך?
 

Alagar

New member
תגובה מאוחרת עוד יותר...

אף על פי שקיוויתי שדיון היסטורי לא יתפתח כאן, כנראה שהייתי נאיבי. איני מסכים איתך לא לגבי מקור הכיבוש ולא הסיבה להישארותו. לומר שהטרור נובע מהכיבוש פירושו להחטיא לחלוטין את המציאות כאן, שהרי הטרור התקיים לפני הכיבוש, ולדעתי – יתקיים גם לאחריו. הטרור נובע מאיבה. כמובן שהכיבוש מזין ומלבה אותו, אך הוא לא הסיבה לטרור. אני מסכים איתך שמטרת הכיבוש של השטחים לא הייתה להגן מפני הטרור. אני מסכים איתך שהרבה מהמיסוד שלו (הקמת המנהל האזרחי), וההסתאבות שלו (הקמת והרחבת ההתנחלויות) – לא קשורות להגנה כלל. ומצד שני, הכיבוש נמצא באותו מצב כמו הטרור. הוא ניזון ממצב של פאניקה וחוסר ביטחון ("אי אפשר לעשות איתם שלום" זו אקסיומה עבור רבים מתומכי הכיבוש), מצב שהטרור משמר בכוח. אני האדם האחרון שאצדיק את הכיבוש, ואם זה מה שהובן מדבריי מקודם, אז הסברתי את עצמי לא נכון. אני טוען דבר אחר. חברה, שנמצאת באיום ממשי, נאלצת לוותר על המידות המוסריות שלה. ישראל מקיימת שני משטרים מהסיבה הזו – היא אינה מסוגלת לסיים את הכיבוש בלא לסכן את אזרחיה. גם אם הכיבוש לא הוקם למטרת הגנה, דרך המחאה הנוראית שבחרו הפלשתינים יוצרת מצב שיציאה של צה"ל מכמה ערים יכולה לגרום למוות של עשרות אנשים, כפשוטו. והטענה שלי היא, שעדיף להישאר בחיים ולהסתאב מלמות כאיש קדוש. עבור עצמי, אני יכול להחליט לסכן את חיי למען מטרה נעלה. עבור עם שלם – לא. כמובן שאפשר לומר: ישראל שולטת על מיליוני אנשים בלי זכויות, ואינה מתירה להם להיפרד ממנה למדינה משלהם, ולכן יש טרור שמסכן את ישראל. אך אפשר לתאר זאת גם אחרת: ארגוני הטרור רוצחים אלפי אנשים בשנים האחרונות, ופוגעים בסיכויים לשלום, ולכן הכיבוש אינו יכול להיגמר. הטרור והכיבוש הם סימביוטיים, ומזינים זה את זה – הם שניהם ביטויים לאיבה ולחוסר אמון, ושניהם יוצרים איבה וחוסר אמון. לא ניתן לתאר את הסכסוך ולהשמיט אחד מהם. 2. טענת "אמירת הכן" מעניינת, ואני אוותר על הדיון של 'מי מחליט?' שכן לא שכנעת אותי ואני לא חושב שאצליח לשכנע אותך. נתמקד בטענה שעצם ההתגייסות משרתת את הכיבוש. אם התגייסות לצבא , כל התגייסות, היא פסולה משום שהיא משרתת את הכיבוש – האם לא כל פעולה אשר פועלת לטובת ישראל בדרך כלשהי היא פסולה, מאותה סיבה? דוגמה: החלטתי להקים עסק. אני אשלם מסים, אשר אחוז נכבד מהם ילך להוצאות ביטחון, אשר כפי שהבנתי, משרתות את הכיבוש. לפיכך, תשלום מסים גם הוא שירות של הכיבוש, והוא פסול באותה מידה. דוגמה ב': נאמר ואיני משלם מסים אלא אני עובד שחור. האם אני מעניק שירות לחיילים (=אנשים שמשרתים את הכיבוש)? הרי בכך אני מסייע לחברה הכובשת ומספק את צרכי אלו שפועלים באופן לא מוסרי. ומה אם אלו ששירתו במילואים? ואלו שהיו בצבא מתישהו במשך 37 השנים האחרונות? ובני זוג? וילדים? בסופו של דבר, אינך יכול להפריד את עצמך מהחברה, וכל פעולה שלך יכולה לתרום באופן מסוים לפעולות שאינך מסכים איתן. בערך כמו "אפקט הפרפר", אם יצא לך לקרוא קצת על תורת הכאוס. אני מסכים איתך שהדבר ישרת באופן מסוים את הכיבוש, אבל נראה לי שאתה דורש מוסרניות מוגזמת למדי. ישנו הבדל קרדינאלי בין ביצוע פעולות לא מוסריות (קרי: וידוא הריגה של ילדה שוודאי שאינה מסכנת דבר), בין ביצוע פעולות שהן מוסריות, אך עשויות לשרת פעולות לא מוסריות אחרות (לדוגמה: העברת ידיעה מודיעינית אשר המפקדים עלולים להחליט בגללה החלטה לא מוסרית). לדעתי אתה מחמיץ אותו.
 

Alagar

New member
המשך התגובה

3. המיליטריזם אמנם פוגע בחברה, אבל הוא לא יוצר את האיום הביטחוני – שמקורו מחוץ לחברה הישראלית. אני מוכן לקבל טענה שאומרת שישנם מנהיגים רבים בעלי עבר צבאי, והם מתמודדים פחות טוב עם אתגרים מדיניים. בין זה לבין "האיום הביטחוני מעצים את המיליטריזם בחברה הישראלית, שמעצים את האיום הביטחוני, וחוזר חלילה", הבדל גדול. ביקורת על הצבא ישנה. "אין כמעט ביקורת תקשורתית על הצבא כגוף, על מקומו ותפקידו של הצבא בחברה הישראלית, בשלטון הפוליטי ובמערכת החינוך" אני ממליץ לך על טורו של יגאל סרנה מהיום ב-24 שעות, על הטור השבועי של גיא מרוז ב'מעריב', על הידיעה מאתמול עם הדיון של אילנה דיין בכנס הרצלייה (בכל שלושת העיתונים), ועל הטור מאתמול של עופר שלח. אסוציאציות ראשוניות למדי למה שביקשת, וזה ביומיים האחרונים. אולי אנחנו פשוט לא קוראים את אותם עיתונים. 4. איני חושב שאחזקת נשק מתירה דם. אני נגד התרת דם בכל מקרה. ההבדל הוא, שאחזקת נשק היא אינדיקציה למידת האיום, ולמידה בה הצבא צריך לפעול כדי להתמודד עם האיום. הצבא, כפי שאמרת, מתמודד עם לוחמי גרילה ולא עם צבא סדיר. אילו התמודד עם צבא סדיר, כל חייל היה יכול לדעת מי מהאנשים מולו הוא חלק ממערך הלחימה, ומי לא. קח לדוגמה את הסיטואציה של לוחמי השייטת. בעת לילה, כאשר החיילים נתונים לאיום ואחד הבתים לידם עוד הוגדר מלכתחילה כחשוד, וכאשר באותה גזרה כבר התפוצצו מחבלים באמצעות חגורת נפץ לאחר שנפצעו. אני לא מבין מספיק בשאלות של ביטחון, ואיני יודע אם השיפוט של החייל שהורה לירות במחבל היה מוטעה או לא. אמור לי אתה – האם במצב כזה החייל יכול לדעת בוודאות מה האיום מולו? הוא מסוגל להתמודד רק עם האיום ולא לפגוע באנשים אחרים? כאשר תענה, אולי תוכל לעזור לי עם הטענה שהצגת אתה. לא ניתן לעצור ולחקור כל אחד. מרואן ברגותי? הוא היה, כידוע, מועמד לחיסול, והוא נעצר ונשפט רק בזכות טעות אישית שלו והצלחה מודיעינית. הוא היוצא מהכלל המעיד על הכלל. "אתה טוען שלא תמלא פקודה שאין בינה לבין הגנה דבר. למרבה הצער הצבא כולו, בין תפקידו, שהוא לשלוט על העם הפלסטיני ולשטר בשטחיו, לבין הגנה, אין דבר. לכן אני לא מוכן להתגייס. הגבול שהצבת מאחורי השמדה וטרנספר-בכוח הוא גבול שנראה לי בלתי סביר. האם על זוועה להיות הזוועה האולטימטיבית על מנת שתהיה חובה אזרחית לא לקחת בה חלק? לא מספיק שהיא תהיה פשוט בלתי-צודקת ובלתי-דמוקרטית? מעבר לכך כבר כיום יש מקרים של טרנספר בזעיר אנפין (כמו למשל מקרה דיירי המערות בדרום-הר חברון), ומקרים של הרג אזרחים רחב ומשולל כל הצדקה דפנסיבית (כמו למשל מבצע ימי תשובה, שמטרתו המוצהרת הייתה טרוריסטית על פי הגדרה, ובמסגרתו נהרגו עשרות חפים מפשע" בין הצבא לבין הגנה אין דבר? אני מתקשה להבין את הטענה הזו. אני שותף להרבה מהביקורת שלך כלפי הצבא, אבל אתה לא חושב שהטרור היה מתגבר בהרבה ללא הפעילות הצבאית? האם לאחר מבצע "ימי תשובה", ירי הקסאמים לא פסק, והגופים ששיגרו אותו נאלצו לקחת עמדות פחות טובות? (ולכן היום הקסאמים נורים היו רק על יש"ע ולא על שדרות) לאחר מבצע "חומת מגן" האם לא הוקטנה היכולת של הטרור לפגוע בחיינו? ומבצע "דרך נחושה"? והקמת גדר ההפרדה? אז נכון – לא ניתן לסיים את הטרור בכוח בלבד. אין זה אומר שצריך להפקיר חיי אדם, וכאשר יש איום ידוע שהדרך היחידה להתמודד איתו תהיה 'מלוכלכת', לא להתמודד איתו ולסכן אנשים. צה"ל עושה טעויות, וגם פשעים. ובכל זאת, סביר שאני ואתה לא היינו מדברים עתה ללא הפעילות שלו.
 
למעלה