תהיה על ספרים ומדע

ailag

New member
תהיה על ספרים ומדע

מתישהו חשבתי לעשות משהו שבטח לא יצא לפועל, אבל תנו לחיות באשליה :) אחד התחביבים הגדיולים שלי הוא קומיקס, והרבה מהקומיקס שיוצא בארץ הוא לילדים כי הם שוק טוב. הרבה מהקומיקס בעולם שמדבר על נושאים של מדע הוא ברמת המדע הפופולרי, כדי שיפנה ליותר אנשים, והוא מדבר יותר על הסטוריה של המדע. אבל ברור שאפשר להציג כמעט כל דבר בצורה יפה בעזרת המדיום.. אז חשבתי דוקא לנסות ולכתוב משהו ברמה יותר אקדמית (אם כי אני עדיין תקועה בתואר לנצח) - חשבתי שבגלל שאני תמיד מתפלצפת על יחסות פרטית (חוץ מזה שלקחתי הפסקה לא מתוכננת בזמן האחרון - סליחה!), לכתוב משהו שמסביר את זה, אבל מניח קודם שיש לקורא בסיס די אקדמי באלגברה לינארית, במכניקה ובחשמל. הבעיה שזה המון השקעה. ציור של קומיקס סביר לוקח המוווווווון זמן (הרבה יותר משנדמה; בארה"ב צוות אמנים עובד כחודש על 22 עמודים; אבל דברים חובבניים כמו שלי בד"כ לוקחים פחות) וכתיבת עלילה היא לא דבר טריויאלי, במיוחד שאנחנו רוצים גם להשתמש ביכולות של המדיום כדי להשיג הבנה שהיא מעבר לספר טקסט. ouch. לוקח לי שנה להגיע לפואנטה. אני לא אדפיס ולא אמכור את זה, כי זו השקעה כלכלית גבוהה מאוד שלא תחזיר את עצמה וכי לדעתי דברים ברמה חובבנית לא צריך למכור כאילו היו יצירות מופת. האלטרנטיבה היא להעלות לאינטרנט. השאלה היא מה היחס שזה יקבל, האם כדאי רק לצייר איזה עשרה סטריפים קצרים ונחמדים או להשקיע בעמודים שלמים ורקע מדעי מדויק. השאלה היא אם קהל היעד יהיו אנשים שבאמת ילמדו מזה או רק כאלו שיגידו "וואלה, ציורים חמודים, לא הבנתי / ידעתי כבר" ואז עדיף כבר סתם להעלות ציורים חמודים בלי תוכן מדעי. אם בכלל יקראו את זה מההתחלה עד הסוף או שרק יסרקו את הטקסט למציאת הנוסחאות שיעזרו בתרגיל. דעות? המלצות? מחשבות? נ.ב. כאמור, זה בטח לא יצא לפועל, אבל just in case..
 

the YOOK

New member
נשמע רעיון מגניב...

קצת קשה לי לדמיין איך את תעשי את זה. [אם את רוצה לעשות את זה בסגנון קומיקס אז אולי דרך הסיפור של אינשטיין (כמו פלאשבקים כאלה שהוא חושב עליהם בכל מיני סיטואציות...)]. אם תצליחי לעשות דבר כזה שמסביר יחסות בפשטות (וזה דוקא כן אפשרי), אני אשמח לשלוח את זה לכמה תלמידים צעירים שאני מלמד אותם. אם את בוחרת לעשות את זה- בהצלחה!
 

ailag

New member
איך זה כבר סיפור אחר

חשבתי בעיקר על שילוב טריקים מעולם העריכה בקומיקס. אני לא רוצה שזה יהיה ספר עלילתי (פלאשבקים וכו'), נראה לי. זה ספר לימודי/אקדמי, וכמו שבספרי הטקסט שבספריית מדעים מדויקים אין עלילה אני לא רואה ממש סיבה להמציא אחת כאן. חשבתי על התנסחות כמו בספרי התאוריה של מקלאוד - מישהו עומד ומרצה, כמו שכתובים ספרי טקסט. ושוב, אתה לא תוכל לשלוח את זה לתלמידים צעירים אלא אם הם למדו והבינו את הקורסים של סמסטר ראשון לתואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטה - אני מנחשת שלא זה המצב. הרעיון הוא להוכיח שניתן לעשות קומיקס ברמה אקדמית, לא לכתוב ספר לתלמידים צעירים או ספר מדע פופולרי - כאלו עשו כבר רבים וטובים ממני. עדיף כבר שתתן להם את ספרי ההרצאות של פיינמן, ממה שקראתי (קוונטים קצת) הם נוחים וקריאים.
 

the YOOK

New member
בכל אופן זה יהיה מעניין...

מה הכוונה בשילוב אלמנטים מעולם הקומיקס? את יכולה לתת דוגמא? (ואת הספרים של פיינמן אני לא ממש אוהב...)
 

ailag

New member
כתבתי ואז קרס לי ../images/Emo4.gif

בקומיקס, מעבר לציורים שמלווים סיפור או סיפור שמלווה ציורים (שאלו הסוגים הכי מעפנים) יש את העניין של החיבור בין השניים - שרובו זה בעצם התחום של עריכת קומיקס. זה חלק גדול מהאלמנטים הספרותיים שם, לכן אמרתי שבלי זה יצא משהו מעפן. אז אחד הדברים שמדברים עליו בכתיבה לקויקס ובעריכה של קומיקס זה למשל מעבר הזמן. כמו שבספר אפשר לתאר משהו שקורה בשניה למשך הרבה זמן ואז אתה מרגיש שהוא קורה בהילוך איטי, למשל. בלי שתשים לב שמישהו השתמש בחוקים של מעבר זמן כי אתה שקוע מדי בקריאה מכדי לשים לב אם השתמשו באלמנט זה או אחר. ולדעתי בקומיקס, אם עושים את זה נכון, מגיעים לתוצאות יותר טובות מבספר טקסטואלי. אז נניח, אם נרצה להראות ניסוי של זמן מחצית חיים של חלקיק שנע מהר יחסית לצופה, שבו הצופה מודד כאילו החלקיק התפרק לאט מהצפוי והחלקיק מודד שהוא התפרק בדיוק בזמן הצפוי* (המחשה איך הזמן נמתח). אחת הדרכים הפשוטות (לטוב ולרע) היא להצמיד לחלקיק בלוני דיבור. הניסוי במערכת החלקיק יורכב מפאנל (ריבוע) אחד או שניים, שמראה את ההתרחשות בין תחילת הניסוי להתפרקות. עם אלמנטים נכונים בציור (קווי תנועה נכונים) זה יראה די מהיר. הניסוי במערכת הצופה יכיל את אותו טקסט בדיוק, כי אנחנו חוזרים על אותה התרחשות בדיוק, רק שיהיה מחולק לארבעה-חמישה פאנלים, בכל אחד מהם חלק מהטקסט, וקרוב לודאי שבלוני הדיבור יהיו מחוברים. אז תהיה לקורא הרגשה כאילו עובר הרבה זמן, אפילו אם לא נצייר שעון בפינה של הפאנל. אחרי זה אפשר לקחת את אותם אלמנטים, שעכשיו הקורא מכיר, להשתמש בהם בהסברים על המשוואות ולהמשיך משם. יכול להיות שיש לי טעויות בבימוי שם, כי הסתמכתי בעיקר על אינטואיציה, אבל זאת הסיבה שכשרוצים לעשות משהו רציני עוברים עליו כמה אנשים לפני שהוא עולה לאינטרנט או מודפס
* ואז נסייג שהזמן הצפוי נכון רק לקבוצת חלקיקים גדולה, כי בכל זאת התפרקות וזמן מחצית חיים זה הרבה סטטיסטיקה.
 

ailag

New member
אגב, אם אי פעם תהיה לי אינטואיציה יותר טובה

לקוונטים, אז נראה לי ששם זה אפילו יותר יועיל. ביחסות פרטית (ובטח גם כללית) אפשר לעשות הרבה דברים יצירתיים עם כלים כמו זה שתיארתי, אבל הם יסבירו דברים שהיה ניתן להבין גם בדרך אחרת. בקוונטים אולי יהיה אפשר להסביר בעזרתם דברים שלא היו מובנים - כמו לעקוב אחרי תהליכים קוונטיים מסוימים. עוד כלי שאפשר להשתמש בו הוא זה שבעצם אנחנו מדברים על ציורים נפרדים ולא אנימציה, ובלי שהקוראים שמים לב הרבה מחשבה הולכת על לדמיין את מה שקורה בין ריבוע לריבוע. אולי אפשר לשלב - אם כי לא חשבתי על זה מספיק לעומק - את זה בתוך הסברים של קוונטים בהם באמת יתכן שקרו כמה דברים בבת אחת. להציג מה שקרה לפני ואחרי הניסוי, לגרום לקורא לדמיין מה קורה באמצע ולכשקיבל אינטואיציה כלשהי לבאר ולתקן. הדוגמה הכי פשוטה, בניסוי שני החריצים להראות את רובה האלקטרונים יורה ולהראות את הפגיעה, שזה איך שבדרך כלל מסבירים את הניסוי - גם כשמסבירים במילים או באנימציה. אם כי כדי להגיע לחומר המעניין צריך לחשוב איך מציירים ספין, ועוד בצורה שהוא יכול להשתנות. ותנע זוויתי (חץ?)
 

niv1990

New member
יש אפשרות לקומיקס שמתפצל?

כלומר שרביוע אחד יוכל להמשיך לכמה? הכי רחוק שהגעתי בקומיקס זה אסטריקס....
 

ailag

New member
עשו כזה לילדים לא מזמן

סטייל "מה יבחר הגיבור? לך לעמוד X אם בחר ללכת ימינה, לעמוד Y אם בחר שמאלה". מן הסתם יותר קל ליישם את זה אונליין. וחוצמזה, יש את זה http://www.scottmccloud.com/comics/carl/3b/cyoc.html שנכתב בתור הדגמה (המשך להדגמה הזו http://www.baciamistupido.com/html/index.asp?page=Carl לגבי המידע החסר בין זוג פאנלים וההשלמה בדמיון) יש לך רעיון לשימוש של זה בהסברים על קוונטים?
 

niv1990

New member
זה היה הכיוון

משהו עם ניסוי הסדקים (כשהפיצול הוא במעבר), או מדידה של תנע\מיקום עם עקרון אי הודאות. אבל אני לא חושב שזה רעיון טוב שאני אנסה להסביר משהו שאני לא מבין...
 

Rtitan

New member
אנסה לענות מנקודת מבט שלי:

והיא די רחבה בתחום - אני גם דוקטורנט בת"א (בסוף...) וגם ראש תחום אסטרופיסיקה ופיסיקה ב"מדע-טק" - מוזיאון המדע בחיפה. מצד אחד, באוניברסיטה אני מקבל טלפונים רבים של אנשים שמנסים למצוא חומר לימודי בתחום עבור ילדיהם או לעצמם. מצד שני, במוזיאון עוברים עשרות אלפי ילדים בשנה ואחת הבעיות שאנו נתקלים בהן היא איך מעבירים לילדים קטנים ממש (יסודי) את הנושאים הללו. רק לאחרונה סיימנו סדרת אנימציות-פלאש בשיתוף מט"ח, אבל המדיה הזו קצת... פרימיטיבית לנושא הזה. בהחלט יש צמא אדיר למה שאת מעוניינת לעשות - אבל... וכאן בא האבל: זו המון עבודה. אפילו על אנימציות פשוטות כמו במט"ח, עבדנו המון, אז מישהי ברמה כמו שלך, עם יכולות מתקדמות באנימציה, אני אפילו לא מתחיל לחשוב מה כרוך בזה. לכן, בוודאי זה אמור להיות מוצר יקר - יקר ממה שמוסדות יוכלו לשלם בדרך כלל. לכן, לדעתי, נסי למצוא מקום שיוכל ממש להעסיק אותך במחלקה מיוחדת שעוסקת בזה - אינני יודע אם למשל מוזיאון המדע יוכל להרשות לעצמו משרה כזו על העלויות הכרוכות בה (למרות שיש בו מחלקת וידאו ואנימציה מעולה), אבל גם עבדתי עם חברות מסחריות אחרות ועשינו כמה סרטים (למשל סרטי 3D) בתחומי מדע שונים ולאנימטורים יש שם מקום מיוחד - מה שאני יודע שחסר להם, הוא בדיוק השילוב שיש לך: ידע באנימציות ובמדע - לדעתי, יהיו עלייך לא מעט קופצים. שיהיה בהצלחה
 

ailag

New member
כאמור

אני לא מתכוונת לכתוב לילדים. ילדים ביסודי לא יודעים מה זה נורמה או איך מכפילים מטריצות ובמה שתכננתי יש נורמות, מטריצות, אינטגרלים לא פשוטים, טריגונומטריה ועוד כהנה וכהנה. אני גם לא מתעסקת באנימציה כלל ואין לי שום יכולות באנימציה - קומיקס זה לא אנימציה כמו שפיזיקה זה לא כימיה. ולא מחפשת עבודה כי כבר יש לי. רק רציתי לנסות לכתוב ספר ברמה אקדמית וכבר עשו ממני פה סופרת לפעוטות
לא מעניינים אותי ילדים, אני בקושי סובלת את רובם, מה גם שיש להם מספיק קומיקס, ואני אשמח אם מישהו יכול לענות לשאלה המקורית שלי. אבל תודה על הכוונות הטובות, אפילו שהן לא היו קשורות לשאלה שלי.
 

moran f

New member
באמת לא בסדר מצידם ../images/Emo3.gif

(זה היה תירוץ להגיד בהצלחה
)
 

ailag

New member
והבהרה

ברור לי שמה שכתבה מישהי ללא תואר בטח לא יחשב במיוחד אקדמי, אבל אני רוצה לשאוף לכיוון. גם אם לא תהיה עליו חותמת רשמית של חומר אקדמי, זה הרי לא יפריע לאנשים ללמוד ממה שאכתוב.
 

sagima

New member
stick figures

לא לוקח הרבה זמן לצייר אותם, ככה שאפשר להתעסק בעיקר.
 

ailag

New member
זו כאילו פשרה, לא?

אני גם לא מקצוענית בקומיקס וזו גם פשרה על איכות הציור (אני לא מאלו שיקחו אלמנט פשוט ובידיהם הוא יהפוך ליצירת מופת, מאוד נדיר שזה קורה) אז בסהכ זה סתם יוריד את הרמה.. ויהיה גם קשה לאנשים "לזרום" עם הכתיבה אם הציורים מפריעים להם. מה גם שאני אוהבת לצייר
נראהלי יותר מלכתוב. הסתייגות: לאורך זמן קצר כן אפשר ולפעמים אפילו קל לעשות ממשהו כמו stick figures יצירת מופת, אבל עם הכישורים שלי נראה לי שהגימיק ידעך די מהר.
 
למעלה