חוק, חקק, מחוקק
נראה שהסתבכת קצת. אם "החיוב נובע מן העובדה שהחוק הוא חוק, אבל משמעותו של החיוב היא שהעובר על החוק צפוי לסנקציה" אז מהי משמעותו של חוק ללא חיוב? לשון אחר, אתה קובע "חוק הוא חוק", וזו טאוטולגיה שניסחת בלשונך בלי להסביר איזה מידע סמנטי יש בה. לאחר מכן צירפת אל הטאוטולוגיה הריקה נספח, שמי שעובר על החוק [הוא חוק] צפוי לסנקציה. אך לא הבנו מהו חוק.
בנוסף, שימושי הלשון שלך כנראה צרים למדי. בהרבה מהשפות המוכרות בימינו יש ל'חוק' משמעים מגוונים. ותן דעתך, איני מדבר על 'חוק' כהומונים, אלא דווקא לפוליסמיות של המילה 'חוק' שאליה התכוונת. הוי אומר, מדובר במילה ספציפית ובגוני המשמעות שלה.
'חוק' יכולה לשמש כמנהג, שאין שום סנקציה בצדו: "ותהי חוק בישראל, מימים ימימה תלכנה בנות ישראל לתנות לבת יפתח הגלעדי" [שופטים יא; והשווה כמו כן אל בראשית מז, כב; ויקרא כ, כג; יח, כ; דברי הימים-ב לה, כה]; המילה 'חוק', משמשת גם כסינונים ל'צדק': "בחוקות החיים הלך לבלתי עשות עוול" [יחזקאל, לג]; ויש ש'חוק' משמשת כדיפרנציאל ל'משפט' [ההבדל בין LEX לבין JUS]. יש ל'חוק' לפעמים שימוש כסינונים ל'מזון' [משלי לא, טו]. בכל המובנים האלו אין ל'חוק' ולסנקציה דבר ולא חצי דבר, אף על פי שלמעט מזון, מדובר על 'חוק' במובן הנורמטיבי.
בהקשר המשפטי אמר השופט חיים כהן כי "עיקרו של 'חוק' הוא דבר 'שלא יעבור' (תהלים קמח, ו), בין שהעמידו אלוהים ובין שקבעו מחוקק עלי-אדמות" [חיים כהן, המשפט, ירושלים: מוסד ביאליק. 1991. עמ' 8]. כראיה לדבריו הוא מפנה אל במדבר טו, טו; ויקרא כג, יד; תהלים לג, לד; איוב לג, לג; משלי ח, כט; בבלי, סנהדרין מב, א. כהן מעיר שם שגם לפי השיטה שרואה בחוק פקודה המלווה בסנקציה, אין הסנקציה מהותית לחוק באשר הוא כזה: "יש הסוברים שחוקי המדינה מעמידים את האזרח בפני ברירה: רוצה - מקיימם, רוצה - אינו מקיימם ונענש. בקבלו עליו את העונש (או סנקציה חוקית אחרת), אדם יוצא ידי חובתו האזרחית כלפי החוק (בלקסטון) [...] הברירה תמיד נשארת בידי האזרח [כהן, שם, עמ' 11].
יתר על האמור, במערכת המשפט קיימים חוקים שאין שום סנקציה בצדם, או כאלו שהמחוקק אינו כופה על אכיפתם [JUS COGENS], ואפילו הכי, חוק נקראים. בתורת המשפט ישנה מורת רוח רבת שנים מהגדרת החוק כפקודה המלווה בסנקציה. כבר הגלוסטורים והפוסט-גלוסטורים - המשפטנים [המצויינים] של המשפט הרומי ושל המשפט הקאנוני - התמודדו עם ההגדרות האלו. תומס אקווינס, שהוא בהחלט בר-הכי בתורת המשפט, טען כי "חוק שנעשה בידי בשר ודם לאו שמיה חוק, כשאין בו היגיון [RATIO]: חוק שאין בו היגיון אין בו צדק [JUS INIUSTA] והוא ראוי להיקרא לא חוק אלא אלימות" [כהן, שם, עמ' 27]. הגבלות נוספות לתורת הפקודה המלווה בסנקציה באו מכיוון המשפט המקובל: משפטנים כמו קוק ורייכל קבעו כי חוק אינו תקף אם יש בו כדי "לסתור את התודעה המוסרית של הציבור כולו עד כדי כך שביצועו יביא לידי זלזול בחוק ובמשפט יותר מאשר אי-ביצועו". משמע שלא הסנקציה היא המדד כאן, שאלמלי כן - המחוקק יכול לכפות בכוח גם ביצוע של חוקים אשר מנוגדים לתודעה המוסרית של הציבור.
היו גדולים וטובים שידעו לשאול שאלות, והם הם אלו ששאלו את השאלה הנ"ל.