תלקיט שרשורים בנושא שוואים

hillelg

New member
אבל הוא אשר אמרתי

זה הגיע מדוברי השפה, עקב הנטייה להפוך עיצורים פוצצים לחוככים אחרי תנועה. [תנסה לומר sapar, ואז safar. תראה מה יותר קל.]
 

הכימאית

New member
עכשיו הבנתי את שאלתך יותר טוב

ואנסה לענות. כשחושבים על זה קצת, נראה שיכול היה להיות יותר נוח והגיוני להשתמש באותיות שונות לגמרי עבור הצלילים b ו-v או p ו-f וכן הלאה. אני מניחה, שבתקופת התפתחות הא"ב העברי היה בשימוש בשפה רק עיצור אחד מכל זוג של עיצורי בג"ד כפ"ת, כפי שאמר הלל. (אך לא אוכל לומר לך אם העיצורים המקוריים היו דווקא הפוצצים. מה שהלל אמר על התחככות הפוצצים נשמע לי הגיוני, אך איני מתמצאת מספיק בנושא.) כשהופיעו העיצורים הנוספים לא רצו להמציא עבורם אותיות חדשות לגמרי, ולכן השתמשו באותיות הקיימות, עם תוספת דגש שתבדיל בין הפוצצים לחוככים. למה זה דומה? לסימנים ג', ז' ו-צ' בעברית המודרנית. במקום להוסיף לא"ב אותיות נוספות, לוקחים אותיות קיימות ועושים להן "הסבה מקצועית"... אגב, גימ"ל רפה אינה מבוטאת כמו ג'ים (ﺝ) הערבית אלא דוקא כמו ע'ין (ﻍ) - מעין רי"ש גרונית. יש הקבלה מלאה בין הזוג כּ"ף - גּימ"ל (פוצץ וילוני אטום ופוצץ וילוני קולי) לבין הצמד כ"ף רפה - גימ"ל רפה (חוכך וילוני אטום וחוכך וילוני קולי).
 

zzzbla

New member
מה הקשר בין כתב לשפה???../images/Emo150.gif

צאו מנקודת הנחה שדיברו עברית לפני שכתבו אותה - ואין ענין של המצאת אותיות חדשות (איך קוראים B ספרדית?). חוץ מזה, כתבו עברית (א"ב) לפני שהמציאו ניקוד, אז באמת אין קשר להמצאת הדגש... הקשר בין עברית לערבית הוא גם - לא הכתב...
פיה - אם הפורום עוסק בבלשנות, למה מתעסקים כל כך הרבה בכתב?
אולי היה כדאי להוסיף פונט IPA במקום ערבית...
או לפתוח תת-פורום לארכיאו-בלשנות/כתבים
 
אני בודקת את עניין הוספת ה- IPA

למרות שזה בעיה. חוץ מזה, אין שום בעיה עם פונט ערבי ובכלל כל פונט הוא רצוי ומבורך. שנית, ההזבר(
)לטיעונך יכול לנבוע ממגוון סיבות...
 

zzzbla

New member
הבהרה - אין לי שום בעיות עם ערבית..

הבעיה שהעליתי היא אחרת - אחוז נכבד מההודעות בפורום כאן עוסק בתולדות הכתב/עניינים אחרים שקשורים לכתב (א"ב עברי) - ולדעתי לא לגמרי קשורים לנושא הפורום... אני מקוה שהפעם אזברתי (יותר משקף את צורת הדיבור שלי ב IPA עברי
) את עצמי כמו שצריך...
בהצלחה במבחנים...
 
../images/Emo6.gif תודה.

גם לך, אם יש צורך...ואם יש רעיונות כאלה ואחרים אשמח אם תשתפי
 

דדיחתם

New member
לדעתי זה דגש תבניתי

זה לא דגש משלים כי אינו משלים דבר (לא נפלה שום אות). בביה"ס לומדים על דגשים תבניתיים בעה"פ, אולם ככל הידוע לי יש מספר קטן של דגשים תבניתיים בלה"פ, שהם בצורות הרבים והנקבה, כמו במילים שציינת. חידון : אלו שני סוגים של דגשים חזקים יש מלבד משלים ותבניתי?
 

הכימאית

New member
גם לדעתי הדגש ב"משאבּים" הוא תבניתי

ותשובה חלקית לחידה: אחד הסוגים של דגשים חזקים (מלבד דגש משלים ותבניתי) הוא הדגש לתפארת הקריאה, שכשמו כן הוא - אין לו סיבה מיוחדת, מטרתו רק "להשמע יפה". הוא קיים במלים הבאות: בַּתִּים אֵלֶּה אֵלּוּ לָמָּה הֵמָּה הֵנָּה שָמָּה
 

דדיחתם

New member
זה גם דגש לתפארת הקריאה

טוב, ואענה על החידה : מלבד דגש לתפארת הקריאה, קיים דגש חזק שלא כחוק - כמו במילה נְדּון, כי לא צריך להיות שם דגש.
 

nizanm

New member
מקור הדגש ב- "הינה"

הצעה ספקולטיבית (?) : הינה = היא + הנה("נ" קמוצה) ז"א: מצביע ואומר שזה נמצא כאן לפנינו. הדגש מציין את נפילת האותיות "יא" של המילה "היא"
 

איליה.

New member
קיים בעברית תשלום דגש על א' שנפלה?

הרעיון שלך מעניין, אבל נדמה לי שלא קיים בעברית תשלום דגש על א'. חוץ מזה מקור המלה הנָה צריך להיות זהה למקור המלים הנו, הנם, הנכם, הנך והנני, ואני לא בטוח שההסבר שלך מספק את כל המלים האלה. אגב, המלה ששאלתי עליה היא המלה הנֵה עם צירה ולא הנָה עם קמץ, אבל זה פחות עקרוני.
 

איליה.

New member
תשלום דגש זה לא התופעה עם הגרוניות?

כשמנמיכים תנועה בתמורה לדגש, כמו במלה אֵרַע במקום אִרַּע?
 
../images/Emo54.gif המממ...אני כבר לא זוכרת לשון

כל כך, אבל לי זה נשמע כמו אותה תופעה.יתכן מצב, בהחלט, שאני טועה.
 

nizanm

New member
עמדתי על טעותי.

אגב : התייחסתי ל- "הינה". תראה שוב.
 

דדיחתם

New member
מילים שבצורת הנפרד יחיד יש תבניתי

ארובה, סגולה - יש משקל קטֻלּה
 
למעלה