בהחלט מסכים, אבל יש כאן בעיה שורשית עמוקה יותר.
צריך גם לשפר את תחבורת המעברים
צריך לשפר את תחבורת המעברים, כולל שיפור תדירויות ואיחוד תחנות, (לפעמים צריך לחכות לאוטובוס בגוש דן שיכול לעצור בכמה תחנות אפשריות) וקיצור מרחק המעבר.
וכמובן, גם להסביר לציבור שיש צירים שבהם התחבורה כה תדירה כך שרצוי להחליף קווים לקו שהכי נוח ולא לנסוע בקו מאסף רק כי הוא מחבר בדיוק בין 2 הנקודות.
בהחלט מסכים, אבל יש כאן בעיה שורשית עמוקה יותר.
הבעיה מתחילה משנות ה-50. קווי התחבורה הציבורית, עירוניים, פרבריים ובין עירוניים ברחבי הארץ לא השתנו עד לשנים האחרונות יותר מידי. כך במשך עשורים שלמים, פעלו קווים שבעבר היו מהירים לימיהם כמו רכב פרטי ועם הזמן הפכו להיות קווי מאסף מהסוג הגרוע ביותר.
 
כמו כן, על מנת לתת שירות לשכונות חדשות וכו', קווים קיימים פשוט הוארכו וכך בעוד במרכזי הערים השירות נשאר טוב ואפילו טוב מאד, ככל שמתרחקים לקצוות - השירות הופך להיות גרוע יותר ויותר. בנוסף, התדירות באיזורים אלו בדרך כלל נמוכה עד נמוכה מאד.
 
אז מי שגר במרכזי הערים, רגיל לכך שיש לו אוטובוס לכל מקום כמעט. כך שאין לו צורך בהחלפות. באיזורים אלו שהתח"צ באמת יעילה, יש גם אנשים שבוחרים להשתמש בה ולא רק כי הם חייבים להשתמש בה.
 
אבל באיזורים בהם התח"צ גרועה ואף זוועתית, מדובר ברוב מוחלט של נוסעי "אין ברירה" ולא רק מסיבות כלכליות. נחלק אותם:
 
1. יש הרבה אנשים שכל מה שקשור לדרכים ממש אבל ממש לא מעניין אותם. הם יכולים לגור בבת ים והם יכירו את האיזור שקרוב לביתם בלבד, את הדרך לים, את קו האוטובוס שמוביל אותם לדיזינגוף סנטר וכו'. אבל הם ממש לא ידעו באילו רחובות הם עוברים בדרך לדיזינגוף סנטר, לא יסתכלו על המסך המציג את התחנות וגם לא יתעניינו במה שהכריזה אומרת. בשבילם כל זה הוא מטרד. כמו לצפות בתוכנית טלוויזיה לא מעניינת בלי האפשרות לכבות או להחליף ערוץ. אותם אנשים, כשהם נוסעים לעיר רחוקה יעדיפו לבצע את ההחלפה בתחנה מרכזית, גם אם זו תאריך להם את הדרך בשעה שלמה. רק כי לרדת איפשהו באמצע הדרך, נשמע להם מסובך.
 
2. קשישים - החלק הראשון פשוט לא בקטע של רב קו. החלק השני, עייף ואין לו כח (או שהדבר קשה לו) לרדת, להחליף, גשם, חום... והחלק השלישי - יש להם את כל הזמן שבעולם, לא ממהרים לשום מקום. בקו מעגלי שבכיוון ההפוך הקו עובר יותר קרוב לביתם, יעשו איתו את כל הסיבוב וירדו בתחנה שקרובה יותר לביתם גם אם מדובר ברק 50-100 מטרים הפרש.
 
3. ילדים-בני נוער, אלו מתחלקים לשניים, בדומה לאנשים בוגרים. החלק הראשון הוא הסקרן, זה שרוצה הרפתקאות ומגלה כל פעם דברים חדשים על איך להגיע ממקום למקום. אלו במיוחד בני הנוער שאוהבים להגיע לכל מקום חדש שנפתח או כל דבר שיש סביבו באזז והדרך שלהם להתנייד היא תח"צ. תוך זמן מה הם כבר מכירים קווים רבים, יודעים לבצע החלפות בלי בעיה וכו'. החלק השני, הוא החלק הסולידי, זה שלא אוהב הרפתקאות, רוצה רק לעלות בתחנה ליד הבית ולרדת ביעד שלו, מוכנים להמתין גם שעה שלמה בתחנה לקו ספציפי למרות שעם החלפה היו כבר מגיעים הביתה מהר יותר.
 
4. סטודנטים - יש את אלו ששוכרים דירות בקרבת מסלול של אוטובוס שיביאו אותם למקום הלימודים. למה? כדי לא להחליף. זמן הנסיעה? לא לוקחים בחשבון. וכך מלא סטודנטים מפלורנטין נוסעים בקווים 25/125 ומקטרים עד בלי די שזמן הנסיעה ארוך מידי (והוא ארוך, מאד). ובאותה העת, הם יכולים לקחת קווים בתדירות גבוהה לציר בגין/נמיר ולהחליף לשפע קווים תדירים למוסדות הלימוד. בחיפה מצאו לכך פתרון, קווים מדלגים... אבל זה מקצר את זמן הנסיעה ב10 דקות, לא משהו שחותך את הזמן בחצי.
 
וגם למשרד התחבורה ולחברות התח"צ יש חלק בעניין. כל עוד מערכת המידע של משרד התחבורה ושל חברות התח"צ זוועתית, איך הנוסע ידע מה הדרך הכי נוחה עבורו להגיע ליעד? אתה ברכבת מרכז ומתקשר למוקד של אגד ושואל איך להגיע למרכזית הישנה בראשל"צ והמוקדן אומר לך יש לך את 83, 274, 275 - תבחר. הוא לא אומר לך מאיפה לעלות על 274, אתה מוצא את 83 ו275 ומגלה ש275 לא פעיל עכשיו, אתה עולה על 83, במקרה הטוב, אתה אמור לנהג לראשל"צ והוא מסתכל עליך בתמיהה ומסביר לך איפה התחנה של 274 במקרה הרע הנהג לא אומר כלום או שאתה לא שואל ורק משלם ומגלה שזה סיוט להגיע מרכבת מרכז לראשל"צ והמסקנה שלך שהתחבורה הציבורית היא זוועה.
 
והמערכת האינטרנטית שמגדירה רחובות רבים תחת "מרכז העיר", אתה מחפש מידע... מוצא אינספור קווים שמגיעים ל"מרכז העיר" למרות שהקשת כתובת ספציפית, רק כדי לגלות שאתה עולה על קו וואחד מאסף שמביא אותך לקצה השני של מרכז העיר שמשם יש לך עוד הליכה של 20 דקות ליעד שלך...
 
או שאם תחפש להגיע מבאר שבע לצומת חולון אתה תקבל את 369 ואתה תסע עם 369... במקום שהמערכות יתנו לך לבחור האם אתה מעוניין בהחלפות או שבמקרים של נסיעה כה ארוכה המערכת תציג לך חלון של "תוכל לקצר את מן הנסיעה על ידי החלפה - לחץ כאן לפרטים נוספים". או שהמערכת תהיה חכמה ותציג לך קודם את האופציה הנורמלית, שאומנם היא בהחלפה אבל לוקחת פי 2 זמן פחות ורק אז תיתן לך אופציה להסתכל על נסיעה בקו אחד.
 
רק אחרי זה, נכנס העניין של החלפה נוחה, קרי שההחלפה מתבצעת באותה התחנה ושאין צורך לחצות כבישים.
 
אבל משרד התחבורה פעל בדרך של להכריח את האנשים להחליף מבלי שהם יודעים איך להחליף והאם ההחלפה מביאה אותם בכלל ליעד שלהם ולא ל"מרכז העיר" בחלק שלא רלוונטי ליעד שלהם.