תמ"א 38 - השפעת התכנית על מרקם עירוני קיים

ש מים

New member
(בלי להתייחס למשלח יד ומוצא
)

 

אבישי ק

New member
אם התכנון הוא לא נכון אז יש ירידה באיכות חיים

נניח שעשו תמ"א בשכונה שלמה
עכשיו יש פחות גינות ופחות צל בקיץ
פחות חנייה, לפעמים צריכים לחנות 20 דקות הליכה מהבית
כשפעם היה מתחת לבית
הגינות הציבוריות מלאות עד 0 מקום
הארנונה יקרה יותר למרות התוספת היא לא כלכך גדולה
מתווסף הוצאות על תחזוקה של מעלית שלא היה קודם
אולי גם משאבת לחץ מים שלא היו צריכים בעבר
אז הועד בית יקר יותר
התנועה בכביש היא גדולה יותר אז הרעש יותר חזק של רכבים ואוטובוסים
אם לא פונים לכיוון הכביש אז זה לא מפריע אבל אם כן אז זה משפיע מאד כי צריך חלונות עם זיגוג כפול ורוב הזמן אי אפשר לפתוח חלון.
אני מניח שהרעיון מובן.
 

amit1270

New member
לפי התיאור שלך תמ"א 38 הופכת שכונת וילות שלווה לעיר מגדלים

וזה תיאור מעט מופרז....
 

ש מים

New member
לא מופרז.

  1. היו פה כמה כותבים שזה החזון שעומד מול עיניהם, בכל הנוגע ל-"משמעויות תמ"א 38).
  2. זו הסכנה הטמונה בתמ"א, שכידוע אין מגבלה חוקית/תכנונית על החלתה, בתנאי שמבנה הבניין מתאים לקריטריונים (וכידוע, אותו מבנה אדריכלי איפיין בזמנות תקופות ושכונות שלמות).
 

אבישי ק

New member
תמ"א 38 הופך לעיר מגדלים לא מתוכננת

אולי לא וילות אבל שכונה של בתים עד 4 קומות ל7-8 ומעלה
ההבדל בין 4 קומות ל7-8 קומות הוא הבדל עצום ודורש שינויים גדולים מאד בשכונה
אני לא נגד עיר עם מגדלים בתנאי שהתכנון האזורי מתאים למגדלים
אני גרתי באזור שבו היו מספר בניינים בני 8 קומות והשאר מסביב בתים פרטיים ישנים משנות ה30 ששודרגו עם השנים לוילות או בתים של עד 3 קומות וניתן לראות את התשתיות ליד הבתים של ה8 קומות והתשתיות הזמינות לבתים הקטנים, פחות גינות ציבוריות, מערכת מים וביוב קטנה יותר והכבישים צרים יותר.
נניח ובשכונה הזאת היו קמים מגדלים עם התשתיות של בתים עד 3 קומות. מיד האיכות חיים הייתה יורדת פלאים.
היום אני גר באזור מרכזי יותר, רוב הבתים הם בין 8 ל24 קומות, ההבדל הוא עצום מבחינת השירותים
יש לפחות 6 גינות ציבוריות עם מתקנים לילדים קטנים, 4 מגרשי כדורסל פתוחים, 4 מגרשי טניס פתוחים ועוד 4 בתוך קנטרי, 2 בריכות שחייה, 3 בתי ספר יסודיים (1 דתי מסורתי), מרכז מסחרי גדול(די ישן ולא להיט אבל יש בו הכל), 3 חדרי כושר(שאני מכיר), אולם כדור סל, תיאטרון גדול, תיכון, כבישים רחבים, בעיות חנייה, תחבורה ציבורית עד יחסית מאוחר, והרעש (רכבים, רכבת, אוטובוסים) הרבה יותר ממה שהיה לי קודם ועוד..
התשתיות נבנו הרבה לפני שהמגדלים נבנו.
נניח היו בונים את המגדלים בלי כל התשתיות אני חושב שהמקום לא היה כלכך מבוקש אחרי כמה שנים.
 

amit1270

New member
אבל זה לא שינוי קיצוני כל כך

הוא מאוד הדרגתי, ויש בו מנגנון "ויסות עצמי", שהרי אם באמת איכות החיים יורדת אז קבלנים לא ירצו לבנות פרויקטים כאלה כי זה לא יהיה להם רווחי. אף אחד לא ירצה לקנות דירה ב"סלאמס".
ברור שצריך לחשוב על כל ההשפעות ולנסות לצפות מראש בעיות אפשריות, אבל למה לזרוק את התינוק עם המים?
 

אבישי ק

New member
אנשים מתנהגים כמו עדר

אני חושב שזה נאמר בסרט "גברים בשחור"
אדם כאידבידואל הוא חכם אבל בקבוצה הוא כמו עדר
אם בניין אחד יעשה תמ"א וזה יצליח אז מהר מאד כל השכונה תרצה וזה יתפשט כמו אש בשדה קוצים
אין מנגנון ויסות עצמי, המנגנון צריך להיות הרשויות.
אנשים מסוגלים לדרדר שכונה לסלאמס, אם אף אחד לא עוצר אותם, ללא שום מעצורים.
החוכמה היא לתכנן את זה מראש ולא לתת לזה לקרות לבד.
השינוי הוא לא הדרגתי כי אין סיבה שיהיה הדרגתי, אנשים רוצים תוצאות אתמול(ואני מתייחס למנטליות המקומית) ולכן זה יקרה יותר מהר ממה שאתה חושב.
הקריות הם דוגמא לא רעה לאיך שינוי יכול לקרות מהר וללא תכנון. למזלן של הקריות, לא הגיעו למצב שכל השכונות התדרדרו.
 

ש מים

New member
הגדרות ופרספקטיבה

  1. תגדיר "התדרדרות".
  2. אם עבורך "הדרדרות" נבחנת במחירי הדירות או בחתך חברתי-כלכלי, אז אולי יקשה יותר להביא דוגמאות, כיוון שאין הרבה דוגמאות של מתחמים גדולים/שכונות בהן בוצעה התמ"א לפני מספיק זמן (השפעות על מחיר וחתך חברתי-כלכלי של שכונות אינן נבחנות בחודשים, אלא במספר שנים גדול).
  3. אם "התדרדרות" הינה איכות חיים, מראה/צפיפות אז אני מכיר דוגמא.
 

ש מים

New member
כי בלי לראות השם לא יגיד כלום לאף אחד

ואני בטוח ב-98% שאף אחד כאן לא מכיר את המקום (כמה מכם מכירים את גבעת-עדה?)
 

amit1270

New member
אתה יכול לתאר את המקרה ואת השינוי שעבר גם בלי לפרט

לגבי מיקום מדויק. אני מאמין שרוב הגולשים כאן יוכלו לשפוט בעצמם.
&nbsp
אגב, יצא לך לראות גם מקרים שבהם איכות החיים השתפרה בעקבות תמ"א 38 או אין לדעתך מקרים כאלה כלל?
 

ש מים

New member
תוצאה

התוצאה של הפרוייקט המדובר ("תמא 38 על שכונה") תואמת בדיוק את כל הביקורות (השליליות) שנכתבו לעיל, בשרשור זה:
  1. איבוד/ביטול השטחים המגוננים בתחומי המגרשים (לטובת תוספת חניות).
  2. הוספת נפח לבניינים (גובה ושטח קומה), כך שנוצרת "תמונה" שאינה הרמונית ונמצאת ב-"סטייה ניכרת" מאופי הישוב ומאופי השכונה הצמודה.
גם ההשלכות - המיידיות וארוכות הטווח - של מהלכים כאלו נדונו בהרחבה בשרשור הנוכחי.
 

אבישי ק

New member
תמ"א 38 זה חדש, אבל יש לי דוגמא ישנה

קריית חיים המזרחית הייתה שכונה קטנה ושקטה
עם השנים הבתים הקטנים הפכו רובם למבנים של 3 עד 5 קומות
החצרות הפרטיות הגדולות הפכו לבניינים והגינות הפכו לחניונים
איכות החיים נפגעה מאד ובאזורים מסויימים האוכלוסייה כולה עזבה והיום יש שם בעיקר משרדים
המקום ממשיך להתפתח ללא תכנון, ומצוקת החנייה נהייתה חלק מהשגרה.
נכון להיום המשרדים עוברים לשם בגלל המחירים היחסית נמוכים והשם של האזור שנחשב עדיין לטוב.
קרו כמה דברים שהפסיקו את ההתדרדרות שלא קשורים לשכונה ויותר קשורים לפיתוח האזורי שהיה בקריות(רכבת, עוקף קריות, מטרונית וכד..).
באזורים מסויימים, במיוחד צמוד לכביש עכו חיפה, התחלפה האוכלוסיה ונכנסו תושבים עם רמה סוציואקונומית נמוכה יותר, שלא אכפת להם הרעש מהפאבים והמכוניות.
חשוב לציין שבניגוד לתמ"א 38 בקריית חיים קיימת הגבלת בנייה ל5 קומות כך שלא יכלו לקום מגדלים.
והיה מספיק שטח כדי להוסיף עוד גנים ציבוריים.
 

amit1270

New member
תיארת תהליך שקרה בכל עיר בישראל

ומה לעשות, המדינה הקטנה שלנו הולכת ונעשית צפופה. כדי לשמור על אותה "איכות חיים" של בתים קטנים היה צריך להפוך את כל שטח המדינה לפרבר אחד גדול. מצוקת החנייה היא כמובן תוצאה של עליית רמת המינוע מעבר למה שהיה מקובל לפני 50 שנה, כשנבנו מרבית השיכונים. אני לא מקל בזה ראש, אבל זה ממש לא בגלל תמ"א 38.
 

אבישי ק

New member
אני נתתי דוגמא למה קורה כשאין תכנון נכון

המקרה מאד דומה למה שיקרה אם יעשו תמ"א 38 לשכונה שלמה
 
למעלה