ספר מצוין. ממש לא אהבתי אותו. יש לו רעיון מצוין ודמות שכתובה בצורה עמוקה אבל לקרוא אותו זה פשוט איכס. אבל אחרי כמה עמודים של עץ הקיץ התחלתי להעריך אותו הרבה יותר.
אף אחד לא מנסה להגן על כבודו של טולקין. יש אנשים שחושבים ששר הטבעות הוא ספר מצוין שעומד בכבוד במבחן הזמן (למשל אני), ויש אנשים שאינם חושבים כך (למשל את). אני בכלל חושבת שאנשים לא כל כך משתנים. הם רוצים היום בדיוק אותו דבר שהם רצו לפני חמישים שנה. וגם לפני חמש מאות שנה. להזכירך, עד לפני חמש שנים היה פופולרי מאד להגיד שילדים היום לא קוראים ספרים, ומחפשים יותר אקשן ואפקטים בלה-בלה-בלה, עד שג´. ק. רולינג הראתה לכולם מאיפה משתינה מכונת הדפוס.
בוג´י מנהלת נכבדה, שיש לספרים עוד איזושהי מטרה חוץ מלעניין אנשים? שיש עוד איזשהו קריטריון שעל פיו שופטים ספר? אני לא אתווכח איתך בקשר להעם זה מעניין או לא, אבל ספרים שנכתבים בשביל שהם יעניינו אנשים הם ספרים שנכתבו למען חשבון הבנק, ויש לי דעה די חמורה על ספרים(וסופרים) כאלה. הסופרים הגדולים באמת, אלה שיזכרו אותם בעוד כמה מאות, הם לא אלה שכותבים ספרים מענינים, הם אלה שכותבים ספרים אנושיים, אמיתיים. אני שמח לדעת שיש עוד אנשים שחושבים כמוני ושבחרו בשר הטבעות כספר הפנטזיה הטוב ביותר(ואת אליס בארץ הפלאות במקום השלישי).
חוץ מלעניין אנשים. אבל זה לא הופך את הספרים המעניניים לפחות טובים. לא כל ספר צריך להיות עמוס בסאבטקסט ומשמעויות נסתרות. ולא כל ספר צריך לשאוף להזכר מאות שנים אחרי שהוא נכתב. רב הספרים לא יהיו רלווונטים מאות שנים אחרי שהם נכתבו.
אבל, לדעתי, אם ספר לא מעניין, אנשים לא יקראו אותו. ולא צריך בשביל זה זיקוקים, פיצוצים, דרקונים וחלליות בכל עמוד. הספר פשוט (או לא כל כך פשוט) צריך להיות כתוב בצורה שתתפוס את הקורא ותגרום לו להמשיך לקורא, לא בגלל שהספר נחשב והיו עליו ביקורות נהדרות ובגלל זה הוא מרגיש שהוא "חייב", אלא בגלל שהקורא ירצה לדעת איך הדברים יתקדמו.
ספר שעשוי לתפוס אותי ושאני לא אוכל להניח אותו מהידיים, יכול שלא לעניין אותך בכלל. מה שניסיתי להגיד זה שאם ספר הוא משעמם, ושכל פעם שמנסים לקרוא אותו נרדמים, אז יהיה מאוד קשה להגיע למטרה שהספר מנסה להגיע אליה. אני יודעת, שאם ספר משעמם אותי אז תהיה לי בעיה רצינית להכריח את עצמי לקרוא אותו, ואני בטוחה שיהיה לי קשה להבין את המסר שהכותב ניסה להעביר. עכשו, כדאי שאני אסיים, כי אני מתחילה להסתבך עם מילים.
בת האלמוות אבל... כמה שאני מכבדת את טולקין על פועלו הרב (להמציא שפה שלמה מכלום וכתב זה לא הולך ברגל)אני לא חושבת שהיו מפרסמים את שר הטבעות היום. אני משייכת את שר הטבעות לקבוצה של ספרים שאם הם לא היו יוצאים בזמן שהם יצאו קרוב לוודאי שאף אחד לא היה שומע עליהם: שר הטבעות אודיסאה 2001 גר בארץ נוכריה (שבכל זאת שינה את כל המצב של הז´אנר בהיותו רב המכר הראשון שהוא גם ספר מד"ב ושגם הצליח להחדיר מילים לשפה) כולם יצאו בארה"ב פחות או יותר באותה תקופה שכולם לקחו קצת יותר מדי סמים ואהבה ושלום לא היו סיסמאות נדושות.
לא היו מפרסמים? אז מה את חושבת עושה התרגום החדש של שר הטבעות בחנויות. לא שאני אוהב את התרגום החדש - זה לא, אבל טרחו והוציאו מחדש סידרה, שנמכרת דרך אגב מצויין עד היום. ולמה הסרט שר הטבעות זוכה לפרסום כל כך גדול? את יודעת שמתכננים סרט לכל חלק? אם זה היה נכון, מה שאמרת, אז מקסימום היו עושים איזה מיני סידרה או שלא היו נוגעים בזה. בנושא עלילות הפנטזיה מהז´אנר של שר הטבעות, כל ספרי הפנטזיה האחרים, שיצאו אחריו, הם חיקויים עלובים. וואלה אני לא מנומס - חפשו אותי מתחת לשולחן בייי.
את שר הטבעות מפרסמים בימינו בגלל שהוא כבר מוכר. אם הוא לא היה ספר מוכר, והיה נכתב היום, ספק אם היו מפרסמים אותו. האמת, קשה היום לבחון הצהרה מהסוג הזה, כי בכל זאת, הרבה מהפנטזיה של ימינו שואבת מטולקין, אבל בהנחה שטולקין לא היה מפרסם את שר הטבעות כשהוא פרסם אותו, האם היום היו מפרסמים את הספר הזה? בספק. אני חושבת שהוא נאיבי מדי לימינו. מצד שני, מה אני מבינה בפנטזיה...
אני מאד מסכים לגבי גר בארץ נוכריה, שהיום הוא קצת תלוש מהמציאות של התקופה שבה הוא התפרסם. קצת מסכים לגבי אודיסאה. אבל מאד לא מסכים לגבי ההוביט ושר הטבעות. שר הטבעות תמיד יהיה רלוונטי. שימי לב שהיא השוותה בין פנטסיה למד"ב ואת שתקת - האמת המד"ב מתיישן הרבה יותר מהר מאשר הפנטסיה.