תרגיל - האנשת הדיאלוג - 3

goshdarnit

New member
את לא צריכה לעבור את המחסום

את צריכה לגלות מה המחסום. כשתדעי מה הוא תדעי איך לטפל בו. השלב הראשון הוא כמובן לא לתת לעצמך לברוח, לא לכתוב את הקטע שבורח, אלא להשאיר את זה פתוח ולחכות ולחכות ולראות אם מגיעים רעיונות. ואם מגיעים רעיונות ואת בורחת מהם, תמצאי מה המחשבות שעוברות לך במוח שמכריחות אותך לחשוב על משהו אחר. בכל מקרה, אל תרשי לעצמך לברוח.
 
התברכתי (1)

אני יושב בצד ומתבונן. הבארמן עסוק עם לקוחות קודמים ולי לא בוער - יש לי את כל הלילה, ומחר שבת. אני מתבונן בפניהם של האנשים. חלקם מבוגרים, מין היפים מזוקנים. חלקם חיילים, לפי התספורת והעיניים העייפות. חלקם רק ילדים, ילדות. מחשבותי נודדות שוב אל נועה. אני נזכר באופן הגמלוני בו ניסיתי לשוחח איתה היום. רציתי לשכנע אותה לבטוח בי, לספר לי מה שעל ליבה, אך במקום זאת הבהלתי אותה. אני עוצם את עיני, כמנסה לגרש את זכרון אותה שיחה... כאשר אני פותח אותן אני רואה אותה - את נועה! הלב שלי הולם. היא מפלסת את דרכה מרחבת הריקודים לעבר הבאר, לבושה במעין קומבינזון שחור. אני חושש שהיא תבחין בי, אז אני מחליק אחורה אל תוך החשכה. זאת פעם ראשונה שאני מבחין בתלמיד שלי בבילוי. לרוב מקפידים על גיל הכניסה במועדונים, והיא הרי בקושי בת שש עשרה! אני עוקב אחריה בעיני... היא מתקרבת לנערה אחרת ומחבקת אותה מאחור. חברתה לא מסתובבת כלל לראות מי זה שמחבק אותה, רק נופלת לזרועותיה, נענית לחיבוק, ושתיהן צוחקות, צוחקות. הן שותות וודקה תפוזים. ואחר כך מקפיצות טקילה. אחר כך החברה של נועה הולכת ונועה נשארת לבדה. ואז הוא ניגש אליה. סתם גבר, לבוש רגיל, ג'ינס, טי שירט כתום צמוד. אבל אני מרגיש את השרירים שלו נמתחים כמו צייד שיוצא לשחר אחרי טרף. אני לא שומע מה הוא אומר לה, אבל אני רואה שהיא קצת נבהלת. הוא כורך זרוע אחת סביבה ובחיוך מזמין שתייה עבורם. גם הבארמן לא מתלהב, אבל הוא מתכופף להוציא בקבוק וויסקי מהארון. נועה מתפתלת החוצה מהאחיזה שלו, אבל הוא מחמיא לה על משהו, כנראה, כי היא נאלצת לחייך. ואז, בלי שאני מחליט אפילו אני קם ואומר: "אהלן נועה, חיכית לי הרבה זמן?" והוא מביט בי וקצת מתרחק. "זאת אחות שלי", אני אומר לו. והוא מתרחק עוד קצת. אני מניף את ידי בתנועת עצירה לעבר הבארמן, שנראה שחש הקלה. היא עדיין המומה. נדמה לי כאילו רק עכשיו היא זיהתה אותי. "מה אתה עושה כאן?" היא שואלת. "רוקד," אני אומר. "אני לא עוקב אחריך. פשוט ראיתי אותך ואותו והוא... אני מכיר אותו. כלומר, טיפוסים כמוהו". "תודה," היא אומרת. "למרות שהייתי מסתדרת". אני משפיל את מבטי ושואל את עצמי אם שוב קפצתי מוקדם מדי. "איפה החברה שלך?" "נטליה? פה, שם. מסתובבת..." היא אומרת, והיא קצת שיכורה. היא משעינה את הראש על עמוד "זה היה היום שעשית לי את השיחה המורה?" היא שואלת. "כן". "אחרי שהלכתי דוקא חשבתי... חשבתי שאולי..." היא לא ממשיכה. "את עדיין יכולה לספר לי מה עובר עליך", אני מרגיש את הלב שלי מתחיל לפעום מהר יותר. "אבל עכשיו אני שיכורה, אז זה לא נחשב. אופס, בכלל לא היית אמור לדעת שאני שיכורה". "אני רואה שאת שיכורה... ואני רק רוצה לעזור לך". היא מנערת את ראשה. "אתה בא הנה הרבה?" "כמעט כל שבוע". "למה?" "אני אוהב לרקוד". "אני רוצה לראות אותך רוקד", היא אומרת ומחייכת חיוך מתגרה. ואני רוצה לרקוד בשבילה. לספר לה שהכל עובר וזז, הכל חולף. גם הכאב והאשמה, ולא משנה מה. "אם את מבטיחה לא להסתבך עם אף אחד בינתיים", אני מחייך אליה בחזרה, אבל אני רציני. "בסדר, בסדר..." היא אומרת ונשמעת לי ממש שפוכה. אני רוקד. לאור פנס בודד שחודר מבעד לחלון צר, בעודי מביט בפניה המוצלות. אני נסחף אל תוך המוסיקה, נושם עם כל הגוף. אני נע ברכות, בחופשיות, בלי זוויות. היא מביטה בי, מנסה לחייך. אבל כשאני ניגש אליה בסוף השיר אני מבחין שהיא כמעט בוכה. "את רוצה לחזור הביתה?" אני שואל. "כן, אבל נטליה, חברה שלי, תחפש אותי. ואני לא יכולה להגיע ככה הביתה... ההורים שלי יחטפו שוק". היא מנסה לקום וכושלת לעבר הפינה. היא נשענת על הקיר, ורע לה. "שתית קצת יותר מדי", אני אומר. "את צריכה לאכול משהו, אולי לשתות מיץ. אני אלך לקנות לך משהו ואקח אותך הביתה אחר כך". היא גולשת בכבדות במורד הקיר ומתיישבת על הריצפה. "חכי לי כאן. אני אחזור תוך כמה דקות", אני אומר ופונה ללכת. "לא", היא אומרת בשקט "אל תלך". בקולה יש כל כך הרבה תחינה שזה כואב להתרחק. אני מהנהן ומתיישב מולה. "אין בעיה, אני אשאר איתך, אני לא הולך לשום מקום". אך כעת משהו בה מתכווץ שוב ונבהל. זה המבט החטוף בעיניה שמגלה לי. אני מרגיש שהיא מפחדת. אבל אסור לי לגעת. אסור לי להתקרב. אז אני רק חושב בלב "בטחי בי, בטחי בי נועה".
 
המשך

היא יושבת זמן מה ספונה בתוך עצמה, ראשה מורכן, ברכיה מחובקות אל סנטרה. אחר כך היא מרימה את הראש ושוב מביטה בי. עיניה דולקות בחושך ואני יכול לראות בהן את השתקפות מרוחקת של אורות ואנשים... רגע לפני שאני אובד אני מכחכח בגרוני... "אז אולי תספרי לי מה קרה לך", אני אומר. זאת טעות. היא מתרחקת - אולי מילימטר, אבל אוקיינוס מפריד בינינו כעת. פחדתי לרגע והיא הרגישה. אני כועס על עצמי שוב. לא רוצה לאבד אותה. אבל היא כבר צוחקת במרירות. ושוב מרצינה. היא לא נשארת שם. היא כל הזמן זזה. מתקרבת, מתרחקת. אני כמו אבן על החוף והיא גל שמתקרב, ואחר שוב נאסף אל הים. ואין דבר שאני יכול לעשות... אני נשען לאחור. "אתה רוקד יפה", היא אומרת. "למה הפסקת?" "כי התעצבת", אני אומר. משהו השתנה. המסכות ירדו. "ואת, את רוצה לרקוד?" "אני לא יכולה. זה כמו לדבר". "לפעמים זה יותר קל", אני אומר. היא שותקת שוב. "את רוצה לרקוד איתי?" אני שואל ואחרי שהמילים יוצאות מפי אני חושב שזה לא נשמע טוב. אני רואה שוב ברק של פחד בעיניה, אבל היא מתעשתת. "אי אפשר. לא עובד". "אני יכול להראות לך שיטה... משהו שאני עושה הרבה פעמים. זה יותר קל מלרקוד את הריקוד שלך". אני מסביר לה איך לפעמים אני רוקד את התנועות של אדם אחר. כמובן, בלי שהוא או היא ירגישו. אני זז בקצב שלו, בכיוונים שלו, נותן לגוף שלי להפוך להיות רק קבל של תנועה של אדם אחר. ואז אני קם להראות לה. היא מתבוננת בי רוקד ואני רואה שהיא מבחינה מתי אני מצליל את הבחור הגבוה, ומתי את הבחורה בשימלה האדומה. "את רואה?" אני אומר לה כשאני חוזר, "זה קל. אני... שוכח את עצמי. אני נהייה מישהו אחר לרגע וזה מלמד אותי כל כך הרבה. על אנשים אחרים. זה מאפשר לי..." "להיות בקשר איתם". היא משלימה בשקט. את חכמה, ילדה, אני אומר לה בלב. היא מחייכת חיוך קטן. "טוב, בסדר, אני מוכנה לנסות, אבל אני לא רוצה שתראה אותי..." "אני יכול ללכת להסתובב קצת ולחזור עוד כמה שירים", אני מציע. "רעיון טוב", היא אומרת וקמה. אבל אני מרגיש שוב רוח מנשבת בתוכי. אולי היא לא באמת רוצה שאני אלך? אבל היא כבר הלכה. אני יוצא למרפסת ומביט ברחוב. בחוץ יש עדיין אנשים שמתגודדים, מחכים להכנס. אני נושם עמוק, ומחכך את ידי זו בזו. קר, אבל לא מספיק. הלוואי שהיה יורד שלג, אני חושב, כמו בעיר ילדותי. געגועים תוקפים אותי. לעיר, לריח, לסבא וסבתא שעזבנו כשהייתי ילד. מעולם לא ראיתי אותם לאחר מכן. בארץ תמיד אהיה זר, בגלל אותה כמיהה לשלג. איש לא יוכל להבין זאת. אני מחכה עד שאני כבר לא יכול יותר - ואז אני הולך לחפש אותה. אני נעמד במקום גלוי ברחבה, כדי שלא תגיד שבהחבא הצצתי בה. אני מאתר אותה בקלות. היא רוקדת בצד החדר, שיערה מלטף את פניה. עיניה העצומות למחצה נחות על בחורה שרוקדת סמוך אליה. אני מצטרף לריקוד שלה, שלהן. מצליל את שתיהן. ולאט המתח שהייתי שרוי בו משתחרר. ובכל נשימה אני מרגיש איך גופי מתחמם. אני ממשיך לבדי, עוצם את עיני, ואני לא יותר מאנרגיה שזזה לכאן ולשם. רכה, לעיתים מהירה, חתוכה ואז שוב מעגלית. אני לא יותר מאור, מחלקיקים במרחב. כאשר אני פוקח את עיני, אני רואה את נועה מביטה בי, מצלילה אותי. ואני יודע שהתברכתי, כל כך התברכתי. כשהשיר נגמר היא נגשת אלי. "בוא נעלה לגג", היא אומרת. אני הולך אחריה. אנחנו עומדים ומתבוננים בלילה שלאט לאט נהפך לכחול נוזלי. כתמים של מודעות. כתמים של הבנה מתהווים בשמים הקודרים. "יש דברים שאני רואה", היא אומרת בלי להביט בי. "אבל אי אפשר לדבר עליהם". היא אומרת חרישית. "למה?" אני שואל, וגם אני לא מביט בה. "כי הכל יתפרק. כל העולם יתפרק..." "ומה עם העולם שבפנים?" אני שואל ברוך. היא נפנית לעברי. לרגע היא נראית כמעט כועסת. "אי אפשר כבר לתקן", היא אומרת. ואז מושכת בכתפיה. "אתה מבין אני -". היא מפסיקה. "חבל על הזמן שלך. חבל על כל המילים היפות. אני סדוקה. סדוקה כמו כד, שנפל ולא נשבר ורק סדקים דקיקים נבקעו בו. סדקים כאלה לעולם לא יהיה אפשר לאחות". היא חוזרת להביט קדימה אל תוך הלילה. "הלוואי שהיה יורד שלג עכשיו", אני אומר פתאום, בלי לחשוב. היא נפנית להביט בי והיא כל כך קרובה... משהו מהבהב בעיניה. אני לא יודע אם זה חיוך או – ? ואז פתאום היא שוב משתנה. הרגע עבר. הזמן מתעתע. מתעתע במי שמחפש קירבה. "בוא נלך", היא אומרת. . אנו פוסעים ברחוב. בנייני תעשייה ומפעלים מקיפים אותנו. והכל כל כך שקט. אנו צועדים בדממה. בקצה הרחוב אין איש יש רק שממה. זה מדבר. אם נחתוך לרחוב המקביל נמצא תחנת מוניות. היא נעצרת. ציפורים מצייצות חוצות את השמיים הכהים - זה הגבול. זה הזמן. זה הרגע שבו הלילה אוזל, נוזל. אני נושם עמוק, מבליע אנחה. כי שוב הכאב חוזר. אני מביט בעיניה וזה כואב. אבל אני לא הולך. אני נשאר איתה. אני נשאר איתה. אני נשאר איתה עוד קצת. עוד קצת. עוד קצת עד שהעולם כולו עולה בלהבה - היא בוכה בשקט. בכי בלי קול. אני עומד דומם ומביט איך היא מפרקת מול עיני את השריון. פניה מתעוותות. ואז היא לוקחת את היד שלי ולוחצת אותה, חזק. זה כואב אבל אני לא מרגיש. אני רועד מבפנים. אני מושך אותה אלי – מחבק אותה, מלטף את שערה, ואת פניה. והיא רכה, חמה, ברת ניחומים. אני מרגיש את הגוף שלה - נערה או אשה או ילדה. השדיים שלה נלחצים אל החזה שלי. אבל זה יכול להיות רק חיבוק של אח גדול. אני מרחיק את עצמי ממנה קלות. שלא תרגיש את זקפתי. ואז זה נגמר. היא כבר לא בוכה. היא עומדת מטר או שניים ממני. מושכת באפה, וזה הסימן היחיד למה שהתרחש. השמיים כבר בצבע אפור. גשם מתחיל לרדת. אני מזמין מונית ונוסע איתה עד פתח הבית שלה בשכונת כבירים. אנחנו נוסעים בלי לדבר. מדי פעם הרגליים שלנו נוגעות זו בזו ונפרדות. טלטולי הנסיעה. היא אומרת לי "שלום". "תשני טוב", אני אומר. "תשמרי על עצמך". והיא עונה בשקט - "תודה". וזאת לא סתם עוד מילה. אני מחכה שהיא תעלם במדרגות ביתה, לפני שאני מבקש מהנהג לסוע לכיוון מרכז הכרמל, לדירתי. כשאגיע הביתה אשים על הפטיפון תקליט ישן, שקט, חורפי, וארקוד. ארקוד את הצער החוצה מתוך עצמותי היבשות. אני חושב על ים ועל גלים. על קירבה ועל בדידות. על עצים ערומים מכוסים בשלג, ועל הזמן. הוא לא רציף. הוא רק רגעים. רגעים שבהם נוגעים ובורחים. ובורחים ובורחים ובורחים כל כך רחוק עד ששוב נוגעים... "זאת חברה שלך?" הנהג שואל פתאום, קוטע את חוט מחשבתי. "לא, מה פתאום? זאת אחותי הקטנה", אני אומר. דרך המראה הנהג מחייך אלי וקורץ. אך אני מסיט את מבטי הצידה ובוהה בבוקר האפור דרך השמשה הרטובה.
 

goshdarnit

New member
מצויין!

גם בטן וגם קרקע בתולה. יפה מאוד. גילית ממה את בורחת? למדת משהו מכך שהמשכת לכתוב ולא נתת לדמויות לברוח?
 
הרהורים על קציץ בשר

אני חושבת שמה שקשה לי הוא לכתוב כשאני לא יודעת את הסיפור במלואו - למשל נועה, אני לא יודעת למה היא במשבר או מה קרה לה ואז איך אני יכולה שלא לברוח? הפעם ניסיתי וזה קצת השתפר... וכן, למדתי שאפשר במאמץ לנסות לא לברוח ושזה מניב משהו. כעת לגבי קציץ הבשר. יש את השיר של מיטלואפ: "אעשה כל דבר בשביל האהבה, אבל לא את זה" ואני תמיד רוצה לדעת מה זה ה"זה" הזה! כאשר אני כותבת ואני יוצרת סיטואציות דרמטיות שאין להן כיסוי (אין להן "זה" מאחוריהן שאני יכולה לחשוף ושיצדיק את הדרמה) אני מרגישה כמו רמאית ולמעשה נתקעת... מוכר למישהו? חוץ מזה נדמה לי שרב האנשים בורחים, איך אני יכולה לכתוב סיטואציית בריחה אמינה בלי שזה יחשב שאני בעצמי בורחת?
 

goshdarnit

New member
אם זה כואב,

אם זה כואב, את מתארת את זה ולא בורחת. אם זה מפחיד, את מתארת את זה ולא בורחת. אם את חושפת את האמת המגעילה, את מתארת את זה ולא בורחת. אם זה נורא, את מתארת את זה ולא בורחת. אם את מסרבת לתאר את זה, את בורחת. אם את מפחדת לכתוב משהו ומחליטה לכתוב משהו אחר במקום, את בורחת. אם את לא יודעת ולכן מדלגת על הסצנה, את בורחת. קריטריונים מספיק טובים? ולנושא הראשון שאת העלית: ייתכן שזה הדבר שבגללו את נוגעת רק בדבר אחד ודי, ולא מרחיבה את הכתיבה שלך. התשוב השלי היא: תמצאי מה זה. תמצאי מה זה אותו "זה", תמצאי ממה הדמויות בורחות. את חייבת למצוא את הדברים שאמרת שאת לא מוצאת. את חייבת למצוא אותם או למצוא את הסיבה שאת לא מוצאת אותם (למשל: שהם לא קיימים, שבעצם זה אבחון לא נכון, שבעצם את מדברת על משהו שקיים אבל הוא לא מה שאת חושבת). הכתיבה שלך תשתפר, ככל שתביני את הדמויות יותר וככל שמה שאת כותבת נכון יותר, אמיתי יותר, הגיוני יותר. הכתיבה שלך תשתפר ככל שתביני את עצמך יותר. בחיי.
 
רגע, אני סקרנית

מה הדבר האחד שבו אני נוגעת בכתיבה שלי? מותר לקנות כאן תובנות? :)
 

goshdarnit

New member
אני לא יכול לענות בשבילך.

כל תשובה שאני אתן, גם אם היא תהיה מדהימה בתובנה שלה, לעולם לא תהייה מדוייקת לחלוטין. תשאלי את את עצמך: מה יש שם בתחתית הדיכאון? אם תרדי עד הסוף, לאיפה תגיעי? לאיזה מסקנה? מה גורם לדכאון? איפה הוא התחיל? מה אני מצפה מה'אהבה'? מה'הוא'? מה חסר בי שאני רוצה שיתמלא? נראה לי שהסיפורים שלך נוגעים בשאלות האלה. אבל השאלה הכי חשובה היא: למה אני לא יודעת מה הדבר שבו אני נוגעת?
 
אני אהרהר בנושא במדבר... :)

מחר אני נוסעת לסיני! [אני דוקא קצת יודעת במה אני נוגעת, אבל כן חשבתי שמבט מבחוץ יוכל לספר לי דברים שאני בכל זאת מחמיצה].
 
חזרתי :) בארבעה ימים חוויתי חוויות

לחודשיים לפחות. והיו לי המון מחשבות ותובנות, גם מחשבות על 'בריחה' - אני חושבת שיש לי הבנה לגבי בריחה (שלי) בחיים, אבל לגבי בורחת בכתיבה אני לא בטוחה. (למרות שהדיון יוצא מנקודת הנחה של קשר חזק בין השניים אני לא מרגישה שיש זהות)...
 

goshdarnit

New member
לא הדיון יוצא מנקודת ההנחה הזאת,

אני יוצא מנקודת ההנחה הזאת. וכמובן שיש קשר ישיר. איך לא יהיה קשר ישיר? את כותבת מהראש של מי? שלי? של צחי? של שלמה? כל מה שיוצא לך בכתיבה יוצא מהראש שלך. כל מה שיוצא לך בכתיבה נובע מדברים ששוחים לך במוח. אם את עדיין לא רואה את הקשר, אז אולי התקרבת, אבל עדיין לא מצאת את המקור של הבעיה.
 

סנדרין

New member
../images/Emo142.gif../images/Emo142.gif../images/Emo142.gif

הניסיון שלי - ילדה שלא רוצה ללכת לבית הספר, בלי שום סיבה מוצדקת לרפואה. ניסיתי להראות איך הדמות משכנעת אנשים שונים בצורה שונה, והדיאלוגים הראשונים הם ניסיון-שכנוע-בהמשכים. Take One - הערב לפני
"אוף!", פלטה קרן, זורקת את עצמה על המיטה. "איזה יום יש לי בבצפר מחר!" אבא התיישב לידה. "יש לך ספורט בשעה שנייה, לא?" "לא", זעפה קרן. "המורה לספורט חולה. יהיה לנו שיעור חופשי. ואז שעתיים מתמטיקה! ואתה יודע שאני מכירה את החומר הזה." "מה עוד?", חקר אבא לרגע. "את לא יכולה להפסיד אנגלית." "ספרות. עם חנה. ועוד איזה משהו", פלטה קרן, מעיפה מבט בילקוט. "את רוצה להשאר בבית?" "כן! אין לי הרי מה ללכת", אמרה קרן במהירות, "אני לומדת יותר כבר מלהישאר כאן!" "יכול להיות", אבא חכך בדעתו, "אבל מחר אני עוזב לעבודה מוקדם, ולא יהיה אף אחד בבית." "אני יכולה להסתדר..." אמרה, "אבא, אני גדולה כבר. לשירה מרשים להישאר לבד כבר שעות!" "אני לא אבא של שירה", חתך אבא את השיחה. "כבר מאוחר. את צריכה ללכת לישון." "לילה טוב", פלטה קרן. היא תצתרך לסדר ילקוט בבוקר. אוף. "לילה טוב", אבא כיבה את האור. ניסיון שני - בבוקר יום א'... "אמא!" קרן שיוותה לקולה גוון צרוד. היא התנודדה מעט בדרכה בין מיטתה לחדר ההורים. "מה, חמודה?" אמא העיפה מבט בשעון. הילדה צריכה להתלבש כבר. "לא יודעת", לחשה קרן, נשמעת מסכנה למדי. "פשוט, כואב לי הגרון קצת." "תשתי חלב חם", ענתה אמא. "זה קורה. גוף האדם הוא לא מכונה." "לא, אמא"... קרן הוסיפה שיעול. "אני, לא יכולה לבלוע. זה ממש כואב." "מה את רוצה לעשות?", שאלה אמא, "כבר רבע לשמונה." "לא יודעת", קרן בהתה בבהונותיה. "אני לא מרגישה טוב." "אולי לא תלכי לבית הספר היום?", ענתה אמא בחום, "אין לך מבחן, או משהו, נכון קרן?" "אממ... טוב. חבל. אבל בסדר. אחזור לישון", יצאה קרן מהחדר, מדחיקה חיוך. אמשיך מחר. אשמח לקבל תגובות בנתיים על השניים הראשונים
.
 

goshdarnit

New member
שלום סנדרין

נתחיל מזה שבמשך כל יום כיפור, תפוז לא נתנו לי להעלות הודעה. ולעניין עצמו: יפה מאוד, נתת לנו שתי שיטות שונות לגמרי. אני רוצה להתעמק טיפה בדרך שבה אנחנו מפתחים שיטות: בסיפורון הראשון, יש את הקטע הבא: "את רוצה להשאר בבית?" "כן!" שמגיע לפני הסוף. אם ראית בקטע של בוג'י למעלה, כתבתי שברגע שמישהו אומר בדיוק מה הוא רוצה, נגמר הקטע. ברגע שהוא שאל אותה והיא אמרה כן, זהו, נגמר, אין סיבה נוספת לדיון. העניין במניפולציה צריך להיות כזה שהצד השני לא יודע שעושים עליו מניפולציה וחושב שזה הרעיון שלו. בעיקר בסיטואציה הזאת. כלומר, ברור שכמו רוב התלמידים בעולם, היא תשמח לא ללכת לבית הספר, זה בכלל לא רעיון שלה ועד שהוא העלה את הענין, לא עלה בדעתה ש... וכו' וכו'. ההחלטה צריכה לבוא ממנו, ה'רצון' שהיא לא תלך צריך להיות שלה, והיא, בניגוד לשיקולה הטוב, תסכים שבאמת זאת נראית הברירה הכי טובה. אוקיי? בקטע השני, חסרה לי הרגע של ההחלטה. בתחילת הקטע האמא רוצה שקרן תלך. בסוף היא רוצה שהיא לא תלך. אני לא *ראיתי* את השינוי. חייב להיות שינוי, ואני חייב לראות אותו נעשה, גם אם זאת רק שתיקה של כמה שניות שבהן היא שוקלת את העניין. שינוי צריך לראות! (ראי התרגיל החדש, לדוגמה.) המהות של הסצנה היא המניפולציה. המהות של המניפולציה היא לגרום לשינוי. איך אפשר לכתוב סצנה כזאת ולא להראות את השינוי? חייבים להראות את השינוי. ואגב, קטעים שמסתיימים בחיוך של זוממים הם קטעים שבהם לא היה ברור שזאת היתה מזימה מהתחלה. כאן המניפולציה ברורה, העובדה שקרן עושה את עצמה ברורה, ולכן החיוך מספר לנו משהו שאנחנו כבר יודעים. החיוך מיותר. תכתבי עוד. ואגב, גם אם ניקח בחשבון את כל שגיאות הכתיב וההדפסה שיש לכולנו בגלל טיבו המיידי של הפורום, "בצפר" זה עדיין לא מילה. "בצפר" זאת מילה באינטרנט, לא בכתיבה.
 

סנדרין

New member
קראתי את הקטעים שלי שוב, ../images/Emo142.gif

וברוב המקרים, אתה צודק לחלוטין
. ניסיון שני: קטע ראשון "אוף!", פלטה קרן, זורקת את עצמה על המיטה. "איזה יום יש לי מחר!" אבא התיישב לידה. "יש לך ספורט בשעה שנייה, לא?" "לא", זעפה קרן. "המורה לספורט חולה. יהיה לנו שיעור חופשי. ואז שעתיים מתמטיקה! ואתה יודע שאני מכירה את החומר הזה." "המממ." "יהיה לי הרבה זמן לצייר במחברת", הוסיפה במרירות. "את לא יכולה להפסיד אנגלית." "אין אנגלית, אבל יש ספרות. עם חנה". קרן העיפה מבט בילקוט. "אנגלית יש מחרתיים - ואפילו אין לי זמן להכין שיעורים לפני הצופים." אבא חכך בדעתו לרגע. "את רוצה להשאר בבית?" "נכון, אין לי הרי מה ללכת", אמרה קרן במהירות. "אני אכין שיעורים באנגלית. מבטיחה." (
הערות: 'בצפר' - נראה לי מוזר לשים 'בית הספר' בציטוט שלה.) קטע שני "אמא!" קרן שיוותה לקולה גוון צרוד. היא התנודדה מעט בדרכה בין מיטתה לחדר ההורים. "מה, חמודה?" אמא העיפה מבט בשעון. הילדה צריכה להתלבש כבר. "לא יודעת", לחשה קרן, נשמעת מסכנה למדי. "פשוט, כואב לי הגרון קצת." "תשתי חלב חם", ענתה אמא. "זה קורה. גוף האדם הוא לא מכונה." "לא, אמא"... קרן הוסיפה שיעול. "אני, לא יכולה לבלוע. זה ממש כואב." "מה את רוצה לעשות?", שאלה אמא בחוסר סבלנות, "כבר רבע לשמונה." "לא יודעת", קרן בהתה בבהונותיה. "אני לא מרגישה טוב." אמא שתקה. קרן השתעלה שוב. "אין לך מבחן, או משהו, נכון קרן?" "לא. אין לי שום דבר חשוב היום... אבל חבל להפסיד ספורט". היא התישבה על המיטה בחולשה. "מסתובב לי הראש נורא." "תישארי בבית", אמרה אמא בחום. "אני אכין לך חלב. לכי לנוח." "אממ... תודה. טוב. חבל. אבל בסדר. אחזור לישון", קרן יצאה מהחדר, מדחיקה חיוך. (
הערות: השערתי את החיוך בסוף - הוא לא נחוץ, אבל מציאותי. את רגע השינוי החלטתי להציב לפני ההסכמה של האמא, כדי להשאיר לילדה את המרווח בו היא מציגה דעה הפוכה כדי לא להסגיר את עצמה. היא לא הייתה מסתכנת בהצגה הזאת לפני שהיא יודעת שהאמא שוקלת להשאיר אותה - ועדיין, היא משאירה פתח מילוט: אם היא חולה, בשיעור ספורט לא תשתתף בכל אופן. [עד כאן פינת הפרטים-הברורים-מאליו
.]) אכתוב עוד קטעים ברגע שתעיר לי על אלה
.
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

יש לי רק כמה הערות קטנטנות. בקטע הראשון: אבא חכך בדעתו לרגע. "את רוצה להשאר בבית?" "נכון, אין לי הרי מה ללכת", אמרה קרן במהירות. "אני אכין שיעורים באנגלית. מבטיחה." המילה 'נכון' מפריעה לי, כי היא בעצם שווה ל'כן'. כדי להסכים איתו היא יכולה להגיד 'באמת אין מה ללכת' או כל ואריציה אחרת. ואז היא לא אומרת 'נכון אני רוצה' בתשובה לשאלה שלו. אבל הייתי בכלל מוחק את החצי הראשון ומסגיר את הרצון שלה כך: אבא חכך בדעתו לרגע. "את רוצה להשאר בבית?" קרן אמרה במהירות, "אני אכין שיעורים באנגלית. מבטיחה." רואה? בקטע השני ההחלטה של אמא בפנים, יפה מאוד. אגב, חיוך זה לא אמיתי יותר, חיוך זאת קלישאה. ראית עשרים תוכניות טלוויזיה שבהן היה את הקטע הזה בדיוק כשהדמות יצאה. את רוצה שם משהו? תמצאי משהו התנהגותי שלא ראינו עשרים אלף פעם, בסדר? בפעם השניה האחרונה: 'בצפר' זאת לא מילה ומותר להשתמש בה רק כשאת מראה איך אנשים מתכתבים באינטרנט. 'בית הספר' זה עברית תקנית, ו'בית ספר' זה עברית דיבורית וזה נשמע ממש כמו 'בצפר'. תבחרי באחת מהשתיים. עכשיו תכתבי ארבעה קטעים חדשים - על אותו דבר! - כשאת משתמשת בארבע טקטיקות שונות. כאן בעצם מתחיל התרגיל, כשאת נאלצת לשאוב טקטיקות ממקום שונה לגמרי. כאן מתחילה היצירתיות וכאן מתחיל תהליך הלמידה האמיתי מהתרגיל.
 

goshdarnit

New member
שלום סנדרין

נתחיל מזה שבמשך כל יום כיפור, תפוז לא נתנו לי להעלות הודעה. ולעניין עצמו: יפה מאוד, נתת לנו שתי שיטות שונות לגמרי. אני רוצה להתעמק טיפה בדרך שבה אנחנו מפתחים שיטות: בסיפורון הראשון, יש את הקטע הבא: "את רוצה להשאר בבית?" "כן!" שמגיע לפני הסוף. אם ראית בקטע של בוג'י למעלה, כתבתי שברגע שמישהו אומר בדיוק מה הוא רוצה, נגמר הקטע. ברגע שהוא שאל אותה והיא אמרה כן, זהו, נגמר, אין סיבה נוספת לדיון. העניין במניפולציה צריך להיות כזה שהצד השני לא יודע שעושים עליו מניפולציה וחושב שזה הרעיון שלו. בעיקר בסיטואציה הזאת. כלומר, ברור שכמו רוב התלמידים בעולם, היא תשמח לא ללכת לבית הספר, זה בכלל לא רעיון שלה ועד שהוא העלה את הענין, לא עלה בדעתה ש... וכו' וכו'. ההחלטה צריכה לבוא ממנו, ה'רצון' שהיא לא תלך צריך להיות שלה, והיא, בניגוד לשיקולה הטוב, תסכים שבאמת זאת נראית הברירה הכי טובה. אוקיי? בקטע השני, חסרה לי הרגע של ההחלטה. בתחילת הקטע האמא רוצה שקרן תלך. בסוף היא רוצה שהיא לא תלך. אני לא *ראיתי* את השינוי. חייב להיות שינוי, ואני חייב לראות אותו נעשה, גם אם זאת רק שתיקה של כמה שניות שבהן היא שוקלת את העניין. שינוי צריך לראות! (ראי התרגיל החדש, לדוגמה.) המהות של הסצנה היא המניפולציה. המהות של המניפולציה היא לגרום לשינוי. איך אפשר לכתוב סצנה כזאת ולא להראות את השינוי? חייבים להראות את השינוי. ואגב, קטעים שמסתיימים בחיוך של זוממים הם קטעים שבהם לא היה ברור שזאת היתה מזימה מהתחלה. כאן המניפולציה ברורה, העובדה שקרן עושה את עצמה ברורה, ולכן החיוך מספר לנו משהו שאנחנו כבר יודעים. החיוך מיותר. תכתבי עוד. ואגב, גם אם ניקח בחשבון את כל שגיאות הכתיב וההדפסה שיש לכולנו בגלל טיבו המיידי של הפורום, "בצפר" זה עדיין לא מילה. "בצפר" זאת מילה באינטרנט, לא בכתיבה.
 

goshdarnit

New member
ושכחתי משהו.

הסיבה לתרגיל היא לגרום לך (ולאחרים) לצאת מהמסגרות הרגילות של הטקטיקות שאנחנו רגילים להשתמש בהם, ולמצוא טקטיקות יצירתיות יותר. להשאיל טקטיקה מסיטואציה לא קשורה לסיטואציה שלנו, ולראות שזה עובד. אז השתמשת בשתי שיטות אופייניות - אחת לאמא, אחת לאבא - עכשיו תמצאי שתי שיטות פחות אופייניות. עכשיו מתחילה העבודה היצירתית האמיתית: למצוא משהו חדש, משהו אמיתי ואחר.
 
נעמי רוצה אופנוע, אבל רק בשתי דרכים

טקטיקה א' "אבא, אתה זוכר שאמרת שאני יכולה השנה לבקש מה שאני רוצה ליום ההולדת?" נעמי מתקרבת ומתיישבת מול אביה, שצופה בטלוויזיה. "כן חמודה", מיכה, אבא של נעמי משיב. "החלטת מה את רוצה ליום הולדת שש עשרה שלך יפה שלי?" נעמי מחייכת. היא נושמת עמוק - "אני רוצה אופנוע. טוסטוס. ולעשות רשיון כמובן". היא מצהירה במהירות. פניו של מיכה נופלות. "את יודעת מה אני ואמא חושבים על הכלי הזה... אני מצטער אבל זה לא בא בחשבון". הוא אומר ומושך בכתפיו. "טוב, בסדר, אם אתה כל כך בטוח אני לא אריב אתכם. אני אחשוב על משהו אחר. אולי דגים חדשים לאקווריום? אגב, מי מסיע אותי לבית הספר מחר? יש לי שעת אפס". "האוטובוס?" מיכה מנסה לנחש. "אבא, אתה יודע שאמא לא מרשה לי לסוע יותר באוטובוסים, וגם אני מאד מפחדת מפיגועים". "נו, אז שאמא תקח אותך". "מה קרה לך אבא, אמא מתחילה לעבוד בשבע בפתח תקווה! היא יוצאת כבר בחמש. טוב אתה תמיד ישן בשעות האלה..." מיכה נאנח. "בסדר אני אביא אותך". "יופי. אז יצא לנו לבלות הרבה זמן ביחד השנה". "השנה?" "כן. מעכשיו אתה מביא אותי לבית הספר כל יום. אני יודעת שאתה שונא לקום לקום מוקדם בבקר אבל כנראה שתתחיל להתרגל לזה". "אני לא יודע נעמי. זה מאד קשה לי לקום מוקדם וגם לעבוד אחר הצהריים בריכוז". "תראה, יש פתרונות אחרים. אם היה לי כלי רכב משלי, למשל", נעמי אומרת. "הממ", מיכה ממלמל. "פשוט חשבתי שזה יכול להיות יותר בטיחותי והרבה הרבה יותר מציאותי אם יהיה לי טוסטוס. אתה יודע, רק כדי לסוע לבית ספר וחזרה. ממש חבל לי להטריח אותך ככה! אבל, מילא, עוד שנתיים כשיהיה לי רשיון לרכב תוכל לחזור לקום מתי שבא לך". "את יודעת מה, אולי אפשר לשקול את הרעיון של טוסטוס... רק כדי לסוע לבית ספר וחזרה. אני אדבר עם אמא". (פניה להגיון) טקטיקה ב' "אבא, אתה זוכר שאמרת שאני יכולה השנה לבקש מה שאני רוצה ליום ההולדת?" נעמי מתקרבת ומתיישבת מול אביה, שצופה בטלוויזיה. "כן חמודה", מיכה, אבא של נעמי משיב. "החלטת מה את רוצה ליום הולדת שש עשרה שלך יפה שלי?" נעמי מחייכת. היא נושמת עמוק - "אני רוצה אופנוע. טוסטוס. ולעשות רשיון כמובן". היא מצהירה במהירות. פניו של מיכה נופלות. "את יודעת מה אני ואמא חושבים על הכלי הזה... אני מצטער אבל זה לא בא בחשבון". הוא אומר ומושך בכתפיו. "הכלי הזה!" נעמי מתחילה להתרגז. "אתה יודע שמה שקובע הוא אופן השימוש בכלי. אני יכולה להיות נהגת מאד זהירה". "את צודקת. אבל עדיין הסטטיסטיקה של התאונות באופנועים היא ממש מחרידה", מיכה נשאר שלו. "אבל אתה הרי מכיר אותי ויודע כמה אני זהירה בכל דבר שאני עושה", נעמי אומרת בתרעומת. "אני הבן אדם הכי זהיר בעולם כשאני מחוץ לבית". אביה לא אומר דבר רק מרים את גבותיו קלות. נעמי מביטה בו. "אתה לא חושב שאני אחראית וזהירה?" היא שואלת בכעס. "בגיל הזה אני לא יודע אם יש מישהו שהוא אחראי וזהיר", מיכה משיב בשקט. נעמי רוקעת ברגליה. "הגיל הזה"! היא חוזרת על דבריו בבוז. הוא אינו מגיב. היא קמה ומסתובבת בסלון בעצבנות. "ההורים של גילי מרשים לו. ההורים של שיר קונים לה אופנוע. הם מסוגלים לתת אמון. אבל אתה חשדן כל כך וחייב שתמיד תהיה לך שליטה על כל דבר". "אני לא יודע מה ההורים האחרים עושים אבל אני לא מרשה לך לעשות דברים מסוכנים. רשיון על אופנוע זה אחד הדברים הכי מסוכנים שיש. אני פשוט לא מרשה לך וזהו!" "אני לא מבינה למה אתה חושב שאתה בכלל יכול להחליט בשבילי. זה החיים שלי! החיים שלי!" נעמי מתפרצת. מיכה חוזר להביט בטלוויזיה. "די!" נעמי מתפרצת. "אתה אף פעם לא מקשיב לי באמת!" היא נעמדת וחוסמת בגופה את מקלט הטלוויזיה. מיכה שותק. "אבא!" היא צועקת וזורקת את השלט על הספה ממול. אחר כך היא מליטה את פניה בידיה ומתחילה לבכות. "כל החיים שלי לא בקשתי כלום. כלום... וזה ממש חשוב לי". מיכה מביט בה בפנים עצובות. "בבקשה אבא", היא מוסיפה בקול נמוך. "די נעמי. היה לי יום קשה, אני עייף". "אז פשוט תסכים. למה שלא תסכים. למה שלא-" מיכה נד בראשו לשלילה. "אוף! אבא! באמת שאני לא אבקש יותר כלום! כלום! זה כל כך חשוב לי למה אתה לא מבין?!" נעמי מתייפחת. "אתה אמרת לי שאני יכולה לבקש כל דבר. וזה הדבר היחיד שאני רוצה". "מה לגבי דג חדש לאקווריום שלך?" מיכה מציע. נעמי זורקת את עצמה לעמידה ומביטה בו בשינאה. "מה כבר בקשתי? מה אני כבר מבקשת? זה הרבה? זה בגלל הכסף? אני אחזיר לך את הכסף! או שאולי זה בגלל שההורים שלך לא הרשו לך שאתה חייב להחזיר לי?" היא מסננת בארס. מיכה משפיל את ראשו ונאנח. "אני לא מסכים", הוא אומר בשקט. "וזה סופי". (היסטריה סחטנית).
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

זה בדיוק התרגיל. אבל מה? התרגיל האמיתי מתחיל *אחרי* שמיצית את כל מה שבשבילך הן הברירות הברורות מאליהן, כמו שאמרתי לסנדרין. עכשיו מתחילה העבודה האמיתית שלך. עכשיו מתחילה העבודה היצירתית שלך. בדיוק אותו דבר, אותה דרישה של הבת - כתבי שלוש סצינות חדשות, שלוש טקטיקות חדשות. את תגלי (אחרי הרבה מחשבה) שהדבר הזה מוציא ממך גם הרבה יצירתיות, וגם תגלי כמה דברים שלא ידעת שאת יודעת על התנהגות בני אדם.
 
למעלה