תרגיל - התחלות - 2

goshdarnit

New member
לתרגילים האלה, לצערי, יש תאריך סיום

שחקנית שאני עובד איתה על הצגת יחיד חוזרת מטוקיו, ובעוד חודש בערך (כנראה מיד אחרי האייקון) נתחיל בחזרות. החזרות (מנסיון עבר) יקחו את כל הזמן הפנוי שיש לי וגם לא מעט שעות שינה, ולכן אני אאלץ להפסיק את התרגילים עוד חודש בערך. אז ל'באסה' שלך אוסיף 'דאבל-באסה'!
 

יהודית4

New member
פספסתי קצת את הרכבת ../images/Emo10.gif אשמח לנסות

להצטרף בעוד חודש. התחלתי לעבוד על מספר תרגילים, אבל לצערי אני לחוצה מאוד בזמן בימים אלה ופשוט לא הספקתי לפתח שום דבר. בכל מקרה תודה !
 

goshdarnit

New member
את מוזמנת לתת כל תרגיל שאת מספיקה

לכתוב. בכל מקרה, התרגילים האלה מנוסחים כך שיש קריטריונים מסויימים שאת צריכה לעמוד בהם. את יכולה לעשות את התרגיל לבד, ולעשות את המקסימום כדי למלא אותם, או עם עוד קבוצה של אנשים, כאשר כל אחד בודק האם האחרים עמדו בקריטריונים או לא. חלק מהמטרה של התרגילים והסיבה שהם מנוסחים בצורה מסויימת היא בדיוק כדי שלא תהיו תלויים באף אחד חוץ מכם בשביל ללמוד.
 

סנדרין

New member
אם כך, יש לי הצעה - ../images/Emo142.gif

למה, בסיום סדרת התרגילים הזאת, לא תתחיל את כל התרגילים מההתחלה
א. זה דורש הרבה פחות עבודה. ב. מכל תרגיל אפשר ללמוד משהו שעוזר לתרגילים האחרים. ג. יש הרבה חדשים, שפספסו את רוב הסדרה... ד. אני אחת מהן
. *קרוסינג פינגרס*
 

goshdarnit

New member
לצערי,

מה שדורש את עבודה מבחינתי זה לא המצאת התרגילים החדשים, אלא קריאה והתייחסות רצינית לכל המגיבים. זה לוקח הרבה זמן ותשומת לב, ואני לא אוכל להרשות לעצמי יותר. אם את רוצה להשתתף בתרגילים הקודמים, את בהחלט מוזמנת, רק תשרשרי בהמשך לתרגיל הנוכחי ותגידי לאיזה תרגיל כתבת. חוץ מזה, כמו שאמרתי במקום אחר, התרגילים עצמם עשויים כך שהם לרוב אמורים ללמד אוטומטית. הם תרגילים טכניים ודורשים ממך דרישות טכניות מסויימות. תמיד תוכלי להסתכל (או לעבוד בקבוצה ושכולם יסתכלו) ולהגיד אם עמדת בקריטריונים או שאולי יש דרך טובה יותר לעמוד בהם. כל התרגילים, בלי יוצא מן הכלל, בנויים ככה. חוץ מזה, אני גם אהיה באייקון בהרצאה על כתיבה. תקפצי ותגידי שלום.
 

abcdme

New member
thats not a problem

All we have to do is go to popular science forum (592) and ask them to build a cloning machine. Then we can clone you so one will work on your projects and one will answer in the forum!:) seriously though, what does lecture about writing mean? will you talk about writing techiniques, or how you became a writer, or..?
 

goshdarnit

New member
זה יהיה על טכניקה,

זה לא יהיה עלי. מדברים קלים, לדברים מורכבים, לדברים מאוד מורכבים, ובסוף נגיע לאיזה דבר או שניים שהם בלתי אפשריים (אבל הרבה סופרים עושים אותם). עם קטעים מסרטים וסדרות טלוויזיה להדגמה.
 

N Y

New member
תיידע אותי - אני רוצה להיות שם.

למקרה שתזדקק בדחיפות לדוגמאות לפתיחות איומות, כמובן...
(או, במחשבה שניה, לסיפורים איומים. הצטברו אצלי כמה כאלה שנועדו במקור לטור שלי באספמיה, "המראה העקומה", אבל לא הגיעו שמה עקב זוועתיות יתר. חבל"ז!)
 
אפשר לשרשר נסיון להתחלות 1?

אהובי תומא חזר. בידיים שחורות עמד בדלת רגע, עד שחדרו המראות דרך עיניו. האור השתקף במראה שבכניסה, מנצנץ על מדיו המוכתמים. ראיתי את חזהו של תומא עולה ויורד. את הכתמים הלחים שתחת בתי שחיו. אני מקלה עליו מדי, הרהרתי. לאחרונה החל לחזור ללא פגע. 'שומר!' גבריאל חש פנימה. 'שים אותו בצינוק בבקשה. יומיים'.
 

goshdarnit

New member
תמיד.

אז מה היה לנו שם, ב'התחלות 1'? התחלה צריכה למלא מספר קריטריונים, ולהשתמש בעובדה שהיא יוצרת רושם ראשוני של הסיפור לקורא. נתחיל מהמשפט הראשון. "אהובי תומא חזר." יש נקודת מבט, הכנסת יחסים על מי אני, מי זה תומא, ומה קרה קודם (הוא לא היה, וכנראה למשך הרבה זמן). יש קונפליקט מרומז, אולי ביני לבין תומא, ואולי בין תומא למשהו או מישהו שקרה 'שם'. סגנון: רציני/דרמתי. ואת זה אני גם רואה במשפט השני. המצוקה ברורה מהמשפט הראשון. היא מתבטאת גם בשני המשפטים הבאים: ידים שחורות, מראות שחדרו דרך עיניו, מדיו מוכתמים, חזה עולה ויור,ד כתמים לחים תחת בתי השחי. אז את הפתיחה קניתי. יפה מאוד. מכאן והלאה, שיהיה לך ברור, המשפטים האלה מכתיבים לך את הסיפור. והמשפטים הבאים, נראה לי, לא נובעים מההתחלה. הסגנון קצת השתנה, נהיה פתאומי יותר, ויש פחות כבוד לדמויות (כפי שדיברנו על 'כבוד' באותו תרגיל. תומא מקבל את הכבוד הראוי לו, יש לו כמה משפטים, כאשר הדמות שלו גדלה מול עינינו, והוא נהיה בן אדם. 'גבריאל' הזה מקבל בדיוק מילה. הטון של 'שים אותו בצינוק בבקשה. יומיים.' לא מתאים לכאב של המשפט הראשון. בהחלט ייתכן שהדמות תבקש להחליט לשים אותו בצינוק, אבל לא ככה זה ייעשה. קניתי את הפתיחה. הייתי נזהר לגבי ההמשך.
 

סנדרין

New member
המשך מתרגיל ה' 1. ../images/Emo142.gif

(א. הנה כל שאר הדיון, מההתחלה: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=438&msgid=20167480 ב. זהו מיקוד של מיקוד הרעיון - כי אני עדיין לא בטוחה מה בעצם לשנות.) בתחילת הסיפור, ההפרדה בין האדם למה שהוא כותב היא ברורה, חלקה ומסודרת. בהמשך, הסיפור והעולם משתלבים. אבל בתיאור העולם החיצוני - הגשם וכו' במקרה הזה - צריך כבר לערבב את המציאות עם מחשבותיו של הסופר, גם אם הקורא עוד לא מבין את זה. כאן באה נקודת המבט הארורה
. איך אפשר להבהיר שאלו המחשבות *שלו*
עברתי על התרגיל הקודם, והרוב לא נראה לי רלוונטי לכאן, במקרה בו התיאור הוא של סיטואציה שהדמות לא מעורבת בה. להתחיל הישר מהדמות אני לא רוצה, אלא להתחיל מהחלק בעולם שמתחבר לכתיבה שלו, ולכן התיאור. גם להוסיף בתיאור דימויים מחייו לא מתאים בדיוק, כדי לשמור על האווירה המנותקת.
 

goshdarnit

New member
עושים את זה בשלבים

ושוברים את זה לחתיכות קטנות, קטנות. בואי לא נקרא לזה גשם, בואי נקרא לזה X. איך X נראה לא דרך העיניים של הדמות? איך X נראה כן דרך העיניים של הדמות? איך X נראה דרך עיניים של דמות שלישית? חייבים להיות הבדלים מאוד חזקים בין שלושת האופציות האלו. ברגע שהם מאוד ברורים אצלך בראש (או על הנייר - מומלץ לכתוב תיאור לכל האחד מהם), נשאלת השאלה מה מתאים לך לעלילה. אפשר להתחיל מתיאור 'אובייקטיבי' ופתאום נוחתת שורה לא אופיינית של הדמות, בחזרה לתיאור אובייקטיבי, וחוזר חלילה. מעין שזירה כזאת, כשהקטעים הסובייקטיבים הולכים וגדלים. אפשר לעשות שזירה של הדמות מתארת את הסביבה שלה, ואז פתאום יש תיאור של החוץ. השאלה היא מה את רוצה להכניס איפה, ומה הכי מתאים לך. האם אנחנו קודם מכירים את הדמות ואז רואים את התיאור דרך מה שאנחנו כבר מכירים כנקודת המבט של הדמות. האם אנחנו רואים את התיאור כחלק מתהליך שהדמות עוברת? האם התיאור של X הוא חלק מתהליך של הדמות? את צריכה לפתוח את כל האופציות ולא להחליט מראש שאת חייבת לעשות את זה בדרך מסויימת (אותה את כבר יודעת שאת לא יודעת איך לעשות - אגב, זה לא בגלל שאת לא יודעת איך לעשות אותה, זה כי את לא באמת החלטת מה קורה שם). תבדקי את האופציות. תרשמי את כולן על הדף. תעשי רשימה של התהליך בכל אחת מהאופציות, ותנסי לכתוב דוגמה מכל רגע, כדי שתדעי שאת יודעת איך לכתוב, ושהתמונה של מה שקורה באמת ברורה אצלך בראש. ואז תבחרי את הטובה ביותר, ותכתבי אותה.
 
למעלה