goshdarnit
New member
תרגיל - עלילה - 1
איך מרתקים את הקוראים? איך מדביקים אותם לדף? צריך לדעת לבנות עלילה. כשאני אומר 'עלילה' אני מתכוון לשני דברים. עלילה זה המבנה הגדול של הסיפור: מה בא לפני מה, מה מוביל למה, מפנים, הפתעות, גילויים, תהליכים, התחלה, אמצע, סוף, וכו'. אבל עלילה זה אותו דבר גם בקטן. עלילה היא הדבר שמחזיק את הקורא במקום, שמכריח אותו לא רק לעבור מעמוד לעמוד אלא גם ממשפט למשפט ומפסקה לפסקה. לעלילה יש אפקט אחד, והוא לגרום לקורא להגיד: 'מה יקרה עכשיו'. נתחיל מהעלילה הגדולה יותר. בגלל אופי הפורומים באינטרנט הרבה אנשים פתחו הרגל לכתוב סיפורים קצרים בלבד. הדבר הזה לא מאפשר לנו לתרגל בנייה של עלילה ארוכה, ובו זמנית מגביל אותנו למספר מוגבל של מבני עלילה. השבוע נבנה עלילה לסיפור ארוך. הנה התרגיל: קחו שני סיפורים שונים לגמרי (ואפילו משעממים למדי) שמתרחשים בו זמנית. הדמויות של כל אחת הסיפורים ברורות מאוד. הסיפור ברור מראש. כל האירועים ברורים ומוכתבים מראש. אבל. שני הסיפורים מתערבבים זה בזה באיזשהו שלב. תקרית של סיפור אחד משנה את האירועים בסיפור השני. והסיפור השני (או השינויים בו) ישפיעו על הסיפור הראשון. הסיפורים מתערבבים. וכך שני הסיפורים יוצאים מהשליטה הברורה של קודם. ובקיצור: תרשמו בתרגיל את התקציר של שני הסיפורים המשעממים. אח"כ תערבבו את שני הסיפורים בצורה *הכי מעניינת* שאתם רק יכולים, ותרשמו את התקציר של *זה*. אנחנו עובדים על טכניקת הערבוב. על הטכניקות השונות הנדרשות להפוך סיפור למעניין. על איך בונים עלילה מעניינת. וגם (אני מקווה שנגיע לזה) על טיימינג. על כל הדברים האלה אני מקווה שאני אוכל לדבר ברגע שתתחילו לפרסם תרגילים. כמה הערות: 1 - אנחנו חוזרים לכתוב בניקים האמיתיים שלנו. 2- אני מזכיר שמהות התרגיל . התרגיל הוא על טכניקה בלבד. הביקורת תנתן על טכניקה בלבד. ומשום כך, כולם יכולים להרוויח מנסיון של בן אדם אחד ומהביקורת עליו. בנוסף, אנחנו לומדים המון כשאנחנו מנסים ונכשלים. לא רוצה סיפור מהבטן, לא רוצה את הבייבי שלכם. אני רוצה שתכתבו משהו כמה שיותר מעניין, כמה שיותר מרתק, במגבלות של התרגיל.
איך מרתקים את הקוראים? איך מדביקים אותם לדף? צריך לדעת לבנות עלילה. כשאני אומר 'עלילה' אני מתכוון לשני דברים. עלילה זה המבנה הגדול של הסיפור: מה בא לפני מה, מה מוביל למה, מפנים, הפתעות, גילויים, תהליכים, התחלה, אמצע, סוף, וכו'. אבל עלילה זה אותו דבר גם בקטן. עלילה היא הדבר שמחזיק את הקורא במקום, שמכריח אותו לא רק לעבור מעמוד לעמוד אלא גם ממשפט למשפט ומפסקה לפסקה. לעלילה יש אפקט אחד, והוא לגרום לקורא להגיד: 'מה יקרה עכשיו'. נתחיל מהעלילה הגדולה יותר. בגלל אופי הפורומים באינטרנט הרבה אנשים פתחו הרגל לכתוב סיפורים קצרים בלבד. הדבר הזה לא מאפשר לנו לתרגל בנייה של עלילה ארוכה, ובו זמנית מגביל אותנו למספר מוגבל של מבני עלילה. השבוע נבנה עלילה לסיפור ארוך. הנה התרגיל: קחו שני סיפורים שונים לגמרי (ואפילו משעממים למדי) שמתרחשים בו זמנית. הדמויות של כל אחת הסיפורים ברורות מאוד. הסיפור ברור מראש. כל האירועים ברורים ומוכתבים מראש. אבל. שני הסיפורים מתערבבים זה בזה באיזשהו שלב. תקרית של סיפור אחד משנה את האירועים בסיפור השני. והסיפור השני (או השינויים בו) ישפיעו על הסיפור הראשון. הסיפורים מתערבבים. וכך שני הסיפורים יוצאים מהשליטה הברורה של קודם. ובקיצור: תרשמו בתרגיל את התקציר של שני הסיפורים המשעממים. אח"כ תערבבו את שני הסיפורים בצורה *הכי מעניינת* שאתם רק יכולים, ותרשמו את התקציר של *זה*. אנחנו עובדים על טכניקת הערבוב. על הטכניקות השונות הנדרשות להפוך סיפור למעניין. על איך בונים עלילה מעניינת. וגם (אני מקווה שנגיע לזה) על טיימינג. על כל הדברים האלה אני מקווה שאני אוכל לדבר ברגע שתתחילו לפרסם תרגילים. כמה הערות: 1 - אנחנו חוזרים לכתוב בניקים האמיתיים שלנו. 2- אני מזכיר שמהות התרגיל . התרגיל הוא על טכניקה בלבד. הביקורת תנתן על טכניקה בלבד. ומשום כך, כולם יכולים להרוויח מנסיון של בן אדם אחד ומהביקורת עליו. בנוסף, אנחנו לומדים המון כשאנחנו מנסים ונכשלים. לא רוצה סיפור מהבטן, לא רוצה את הבייבי שלכם. אני רוצה שתכתבו משהו כמה שיותר מעניין, כמה שיותר מרתק, במגבלות של התרגיל.