תרגיל - עלילה - 1

HotGod

New member
אני רק שאלה (או שתיים)

התגובה שלך הצליחה לבלבל אותי. היה בה משום חוסר ביקורת. חוסר פידבק. האם העדר הפידבק מעיד כי אהבת? סלדת? פרווה? האם הסגנון היה בסדר? סתמי? לא משהו? המשפט היחידי שאפר לסחוט ממנו טיפת מידע הוא "עכשיו שראינו שאתה יודע לעשות את זה". את זה? את התרגיל? לכתוב משהו? לתקתק רנדומלית על מקלדת? אני לא מנסה לסחוט מחמאות (או קללות). ממש לא. רק לשאוב פידבק. רק ככה אוכל להשתפר במשהו. אחרי הכל, זו הסיבה לנסיונות ליצירה. לפחות ככה אני רואה את הדברים. לגבי הקטע החדש, ריבוי פיקפלאקים עלול להותיר טעם לא אמין משהו + אפשרות לאבד את הקורא בסבך ספגטי + מעידה לתחום הקומי.
 

goshdarnit

New member
מצטער, אשמתי.

אנסה לתקן. קודם כל, אתה חדש תרגילים, למיטב ידיעתי. אז אלה חוקי הביקורת: אני מגיב רק על האלמנטים עליהם התרגיל מבוסס, כי אני לא רוצה שהכותבים יתקעו כשהם מנסים להכניס את כל האלמנטים לסיפור שהוא בעצם רק תרגיל. כל תרגיל מתרגל משהו אחר. התרגיל הזה נועד לתרגל יצירת מתח באמצעות עלילה. לא, ריבוי פליקפלאקים לא הופכים משהו ללא אמין, תלוי איך אתה עושה את זה. אם בסיפור שלי שהאבא חוזר ורואה שהבן שלו לא שם, עד כדי כך שהוא הולך לבטל את הפצצה - זה פליקפלאק לא אמין? הקוראים רואים את זה כפליקפלאק? לא. להפך. זה אלמנט שמוסיף מתח. הגילוי של האבא הוא קטע נפלא והמהפך הוא מצויין. אם תסתכל טוב טוב על הספרים והסרטים ותכניות הטלוויזיה הבאמת טובים/ות, תראה שכל כמה שניות יש שינוי בדעה, או שינוי במצב או גילוי חדש, לרבות השינויים הם ב-180 מעלות. עלילה מורכבת מגאומטריה אינסופית של שינויי זויות, ועד עכשיו הדוגמה הכי טובה לכך בתרגיל הזה הוא הסיפור הראשון של אסתר התשמ"ד. תספור את כמות המהפכים (הקטנים והגדולים) שיש ב'בחזרה לעתיד'. נראה לי סביר בהחלט שזה בממוצע לפחות שניים לדקה. תספור את כמות המהפכים והשינויים בספרי הרובוטים של אסימוב (הספרים, לא הסיפורים הקצרים). וסליחה שאני מזכיר את עצמי, אבל ב'הצל של אלוהים' שנמצא ב'בלי פאניקה', אחרי עמוד מסויים (על המחשב שלי זה עמוד 30) יש מהפך מסיבי או גילוי מסיבי כל שני עמודים. ב'התאומה' מתוך 'הצד האפל' אחרי שלושה או ששה עמודים יש גילוי חדש כמעט כל פסקה. ב'Sphere' של מייקל קרייקטון - כל שני עמודים כמו שעון משהו שהופך לך את העולם. אף אחד לא חושב שזה ספגטי, אף אחד לא חושב שזה קומדיה (חוץ מ'בחזרה לעתיד', והקורא לא הולך לאיבוד. הדבר המרכזי שראיתי בסיפור שלך - וזאת הביקורת שלי - היא שהקרבת את האמצע בשביל הסוף. הסוף מצויין. אבל תן לי אמצע מצויין. תמצא דרך להפוך גם את האמצע למצויין. יש לך את היכולת לשחק עם עלילה, זה ברור. לך ותעבוד על עלילה טובה לאמצע גם, על עלילה מרתקת.
 

HotGod

New member
סנטוריון - תקציר

- מדובר על אותה חללית יצוגית שנועדה לשאת 100 משפחות נבחרות. סנטוריון כבר בחלל 20 שניה, כדור הארץ נבלע מזמן בשמש שגדלה למימדים מפלצתיים - העלילה מתמקדת בשתי משפחות. משפחת 57 כוללת את לטיפה, רפיק ובנם היחיד ירון ובמשפחת 36, משפחה חד הורית בה מגדל דוני את ביתו היחידה רקפת - ירון ורקפת נאהבים - באותו לילה (אם אפשר לקרוא לזה לילה) גורלי מתכנן רפיק פיגוע שיחסל את סנטוריון. הוא עושה זאת מאמונה דתית הגורסת כי על האנושות להתחיל מאפס כאשר מערכת השמש נמצאת בקו אחד עם אוריון - באותו לילה נפגשים ירון ורקפת בהחבא. ירון אמור לבצע מעשה שיכניס אותו לעולם המבוגרים, מעין טקס חניכה. כל חבריו עשו זאת לפניו ועכשיו תורו. כל חייו סיפר לו אביו על פצצות, פיגועים, פוליטיקה ודת. ירון מספר לרקפת כי החליט לבצע מעין מיני-פיגוע בכור של סנטוריון. זה לא מסוכן הוא מסביר לה, הוא ידאג לנתק את הכור המרכזי ולהשמיע רעש פיצוץ במערכת הכריזה. הוא מראה לה תרשימים מדויקים. כל זה יקרה בחצות - באותו לילה, יוצא רפיק בחשאי ומניח פצצה בכור. ירון יוצא בחשאי ושותל את המיני-פצצה שלו. הוא מנתק את הכור לצורך המעשה ובכך מנטרל את הפצצה של אביו - לטיפה, אישתו של רפיק ואם ירון מגלה כי החדר ריק (היא רגילה לתפילות הלילה הארוכות של רפיק) ושולחת מסר לדוני שיבוא לחדרה. דוני ממהר להגיע והשניים נכנסים לפעילות - רפיק חוזר לחדר משפחתו, הדלת נפתחת אך מישהו שואל את רפיק מדוע הוא לא במסיבה של בנו באולם הראשי, רפיק עומד עם גבו לדלת הפתוחה המשקיפה על לטיפה ודוני המכוסים מפחד - מסיבה? חושב לעצמו רפיק ועושה דרכו לאולם הראשי, הדלת נסגרת והשניים המבוהלים מחליטים כי יש פה יותר מדי אקשן והם חייבים למצוא מקום שקט. רקפת לא נמצאת, היא במסיבה של ירון, אומר דוני והשנים הולכים לחדר משפחת 36 - רפיק מביט בשעונו, עוד מעט הפיצוץ הגדול, הוא חייב למצוא את בנו ואחל לגרור את אישתו לרכב המילוט - ירון מביט בשעונו, עוד מעט הפיצוץ הגורלי, הפיצוץ שיכניס אותו לעולם המבוגרים ויזכה אותו בליבה של רקפת - רקפת מביטה בשעון, עוד מעט היא תתיחד עם ירון ותזכה לסטטוס חדש בסנטוריון - רפי מנסה לפלס את דרכו בין ההמונים, הוא מבחין בבנו במרכז האולם וצועק לבנו כי עליהם לברוח מסנטוריון, סנטוריון עומדת להתפוצץ. כל החברים המקיפים את ירון מתפרצים בצחוק. ירון מביט באביו הלבוש פיג'מה ורוצה לקבור את עצמו. רקפת מביטה ברפיק ואחר בירון במבט כעוס. אפילו את הטקס הכי חשוב הוא מסוגל להרוס - רפיק מגיע לירון ומניף אותו באוויר. אתה חייב לשמוע לי, אנחנו חייבים לברוח מסנטוריון, היא עומדת להתפוצץ - לטיפה ודוני מגיעים לשיא התרחשויות במיטה של דוני - פיצוץ נשמע בכל סנטוריון - רפיק מוטל על רצפת האולם. ירון מביט בו בחמלה מעורבת בבושה - דוני מנשק את לטיפה, שניהם, מכוסים זיעה קרה, תוהים האם היה באמת פיצוץ. הם מביטים זה בזו בעינים מעריצות - רפיק קם על רגליו לאחר די הרבה זמן. קהל הנוכחים בשוק. מכנסיו רטובות. רקפת פורצת בבכי ויוצאת את האולם. ירון נשאר עם אביו ומגיש לו מגבת - רקפת מגיעה לחדרה ומוצאת את דוני ולטיפה עירומים. היא יוצאת את החדר כשידיה על פניה. היא רצה לחדר המנועים כשהיא שטופה דמעות ושפתיה קפוצות. לראשונה בחייה, הכל ברור לה
 

אסתר 1984

New member
הממ...

אני אהבתי הרבה יותר את הראשון. הוא היה הרבה יותר מפתיע- ולכן גם מצחיק. אני חושבת שהבעיה היא בזה שהפעם הסברת קודם כל את הסיבה- ורק אח"כ את התוצאה לכל אחד מהדברים שקרו. לכן ידענו מראש מה הולך לקרות- הרי כבר הסברת מה ההשתלשלות שהובילה לכל אירוע... (מובן שגם לעובדה שכבר קראתי חלק מהדברים בגרסא הקודמת יש משקל נכבד בחוסר ההפתעה שלי). אהבתי את הסוף- איך שהשארת אותו פתוח.
 

goshdarnit

New member
פירוט מלא בפנים

הקטע ששניהם הולכים לפוצץ, הוא מצויין. הקטע שהאבא חוזר ורואה שהבן איננו מצויין. הסוף, ממש כמו קודם, מצויין. כמו שאומרים בתיאטרון: אתה יודע לגמור. (האמת היא שאומרים את זה הפוך: 'הוא לא יודע לגמור', אבל לא משנה.) אבל. המבנה של הסיפורים שלך הוא: באמצע קורה משהו גדול, ובסוף יש אוסף של גילויים. הסוף, כאמור, מצויין, תמשיך ככה. אבל סיפור לא מורכב רק מתפנית אחת גדולה באמצע. תרשה לי להציע לך תרגיל שינסה להשתמש בטכניקה שלך לסופים כדי ליצור אמצע סיפור טוב ומבנה עלילתי מורכב יותר. תעשה סיפור שמתפרש על שלושה לילות ומורכב משלושה פרקים. כל פרק הוא כמו סיפור בפני עצמו והוא *חייב* שיהיה לו חת'כת סוף מרשים, ממש כמו הסופים של שני התקצירים שכתבת. אבל הסיפור לא מסתיים בסוף הלילה הראשון, כי הארועים ממשיכים (בפרק השני), וגם כאן, מסתיימים בחת'כת סוף (אפילו יותר מרשים מהראשון). אבל גם כאן לא מסתיים הסיפור. הוא מסתיים ביום השלישי שבו כל האלמנטים מתחברים והסוף הוא סוף מדהים. בקיצור: תכתוב סיפור עם שלושה 'סופים', שהם למעשה *שיאים* עלילתיים (שזה הביטוי הנכון), כאשר השיאים מסודרים בסדר עולה. תרגיש חופשי לשנות את תנאי הסיפור, הדמויות, המקום, וכו' - כל זמן שהעלילה תהיה כפי שציינתי. מוכן לנסות?
 

HotGod

New member
וואו, זה נשמע גדול עלי

אני מרגיש כמו ג'אגלר שהצליח, איכשהו, להרשים עם שלושה כדורים ואז דוחפים לו עוד כדור והוא בקושי מצליח ללהטט ואז אומרים לו: "ארבעה כדורים? לא רע. עכשיו תנסה להכניס פנימה עוד כדור, מוט בוער, כיסא מעץ ומסור חשמלי. עכשיו נראה אותך." אני אנסה. זה נשמע מעניין לאללה. אם יצא משהו שווה אציג אותו. אם המוט הבוער ישרוף את שאר הכדורים (כולל את שלי) והמסור ינחת במקום לא הגיוני, עדיף שלא אציג.
 

goshdarnit

New member
תמיד תשאף לדברים גדולים עליך.

קח שבוע, קח את הזמן, ותבנה את זה כמו שצריך.
 

גרומיט

New member
בדיוק קראתי אתמול מחדש את מלבד הכלב

של קוני ויליס, ונראה לי שהספר הזה יכול לשמש מדריך לכתיבת עלילה מרובת תהפוכות. כל פרק מסתיים ב"קליף-האנגר", כל מעשה של דמות אחת משפיע על עוד כל הדמויות אחרות בדרכים בלתי צפויות, הדמויות מגיבות לשינויים, מחריפות אותם, מניחות הנחות חסרות יסוד ופועלות לפיהן בשילוב של בורות ורצון טוב, ורק בסוף מגלים שלכל הבלגן הזה היה בסופו של דבר כיוון - ואפילו לא מפתיע במיוחד בדיעבד. כמובן, ויליס משלבת לא רק מספר קווי עלילה מקבילים שמתנגשים ביניהם, אלא אפילו כמה ז'אנרים נפרדים, שגם הם מושכים את העלילה לכיוונים שלהם. לפני שלומדים ממנה כדאי להתחיל בקטן :)
 

goshdarnit

New member
הייתי נזהר מקוני ויליס כמו מאש

בענייני למידה של כתיבה. בעיקר בענייני עלילה. לא קראתי את 'מלבד הכלב', אבל כן קראתי ספר שהוא אוסף סיפורים קצרים שלה (כולל ההוא על האש) ואת הספר שאתה נתת לי, שגם את שמו שכחתי, זה המורכב משני נובלות. לא נראה לי שהיא מתמחה בבניית עלילה, כפי שאני מתייחס אליה פה בתרגיל, מבחינת מפנים, הפתעות, גילויים, וכו'. מבחינת הבטן היא גם מסוכנת למי שרוצה ללמוד, מהסיבה הבאה: מדברים שהיא אמרה בראיון בבלי פאניקה ובראיונות אחרים, הבטן שלה היא מצד אחד 'בקבוצה אנשים מתנהגים בטמטום מסיבי, ורק היחיד יכול בעצם לקדם דברים', ומצד שני הבטן שלה היא 'בן אדם יחיד הוא לא מי יודע מה'. כל אחד בנפרד נפלא, אבל ביחד הם מבטלים זה את זה. הספרים שלה הם כמו שני גלים שמבטלים זה את זה (סינוס X ומינוס סינוס X למי שזוכר פיזיקה - שניהם קיימים, אבל הם יוצרים קו ישר). מצד אחד הסיפורים שלה הם בטן, מצד שני הם הרחש של שלג בטלוויזיה. היא מסוכנת בתור דוגמה, זאת הנקודה שלי. אבל, כמובן, זאת הדעה שלי בלבד, ואם אתם מרגישים שאתם לומדים ממנה הרבה, תפאדלו.
 

גרומיט

New member
המממ... זה חלא ממש מה שהיא אמרה

וגם לא ממש מה שמופיע בספרים שלה באורך מלא. בכל אופן, "מלבד הכלב" הוא אחת הדוגמאות היותר מורכבות שיש לטוויית עלילה רבת תהפוכות ומפנים. בשל המורכבות, לא ממש מומלץ למתחילים לחקות אותו, אבל הוא דוגמה מצויינת להתרשמות מ"איך עושים את זה". בסיפורים הקצרים שלה, למיטב זכרוני, העלילה פחות משמעותית והדגש הוא יותר על בניית אווירה וקידום הרעיון.
 

GreatRiver

New member
טוב מאוד! מעולה!

שלום... אני קורא את הפורום כבר תקופה ובדרך כלל אני לא נוטה להגיב לפרסומים, בעיקר משום שאין לי יחסית הרבה זמן להכנס לביקורות, אבל אני חייב להגיד לך שטווית קטע יוצא מן הכלל! אני לא נוטה לחלק מחמאות בקלילות, אבל באמת יצרת משהו טוב מאוד. כל הכבוד! אגב, אם כן ניכנס להיבטים של ביקורת, אז יש עדיין כל מיני דברים שאפשר לשפר, החל מההיבט הטכני (חלוקה לפסקאות) ועד להיבט הסגנוני - שימוש שונה בזמן, מתן קצת "ספייס", מרווח, בין מקטע למקטע, ועוד. מה שאהבתי במיוחד (פרט לסיום המשעשע), הוא שהצלחת לדחוס יחסית הרבה התרחשויות במספר מצומצם יחסית של מילים ומשפטים (דוגמאות: "הם שמעים רעש פתיחת פנל, הם שומעים חריקה, הם שומעים מילמול חרישי, הדלת נפתחת והם לבד." "לפני הדלת הוא שולח מסר לרקפת. הדלת נפתחת, רקפת יוצאת, סוגרת את הדלת ונצמדת אל שפתיו של ירון. השניים נמרחים זה על זו.") בדרך כלל, כשסופר עושה את זה, זה מוביל לאחת משתי אפשרויות: --------------------------------------------------------- 1) הסיפור הופך רדוד, חסר ברק ומשעמם את הקורא (אתגר קרת, כאשר הוא "במיטבו", עושה את זה שוב ושוב). 2) הסיפור צובר קצב מהיר ושובה את הקורא, מרתק אותו אל המילים (סטפן קינג, לפרקים, עשוי להשתמש בטכניקה הזו (למרות שהוא לא ממש דוגמא טובה, מאחר שרוב הזמן הוא נוטה להאריך *מאוד* בפרטים)). בקיצור... יישר כוח!
 

HotGod

New member
היי תודה!

מעולם לא התמשתי בטכניקה שתארת. השימוש שנעשה בקטע הנ"ל היה רק משום שבתרגיל הגולשים התבקשו לתקציר. זו הסיבה שהיו משפטים דחוסים ומשפטים מרוחים. אני מניח שזה גם מה שהוביל לבילבול בזמנים, לספייס ולדחיסות המשתנה. שוב, תודה על המחמאות. אולי זה יכול לצאת מעניין להתנסות בטכניקה שכזו. goshdarnit, איזו הע/ארה בנושא?
 

goshdarnit

New member
אז ככה

אני מסכים איתו מבחינת העלילה. אני מניח שהוא התכוון לכך שהסוף 'שווה', וזה באמת נכון. אני עדיין חושב שזה יצא על חשבון האמצע, וראה הערה שלי לסיפור השני שלך לפרטים. לגבי הטכניקה. אתה כמובן מוזמן לנסות כל טכניקה שבא לך, אבל מה שעשית באופן מובהק לא היה טכניקה. המשפטים היו חצי כתיבה וחצי תקציר, ולכן גם התעלמתי מהם. הם היו שם כדי לשרת את התרגיל וכך התייחסתי אליהם. זאת לא היתה טכניקה, זה היה משהו שנכתב במהרה. אני מבין שאתה נורא רוצה ביקורת, אבל הביקורת הכי טובה שאני יכול לתת לך היא התרגיל באותה הודעה לסיפור השני שלך. זה אמור לשפר את הכתיבה שלך ולנצל את היכולת שלך כדי לפתוח את הראש לכיוונים שונים. בנוסף - ולא רציתי להכנס לזה - אני רואה לפי איך שאתה מתכנן את הסצנות עצמן, ששני התרגילים הבאים יתמקדו בנקודה חלשה שלך. אבל בוא נתמקד כרגע בעלילה בגדול, זה מספיק קשה. ובשבוע הבא נתמקד בעלילה בקטן. תשתתף גם בתרגיל ההוא ותראה. כל דבר בתורו, טוב?
 

GreatRiver

New member
אתה רואה, תמיד אמרתי שהדברים הטובים

[נושא] הם הדברים שיוצאים בספונטניות, בלי תכנון...
סתם. האמת היא שהבנתי שזה היה תרגיל, אבל עדיין, מבלי שהתכוונת אולי, השתמשת בטכניקה כזו (אגב, אם תתבונן לרגע בסיפורים האחרים שנכתבו ותשווה אותם למה שאתה כתבת, תוכל להראות את ההבדל). בכל אופן... עזוב... תזרום איתי...
 

goshdarnit

New member
ועוד דוגמה

סיפור 1 - צמד שודדים מצאו דרך לחדור לבנק בתל אביב. איכשהו יש להם את המפתחות, את הקודים, את היכולת לבטל את האזעקה, לפתוח את הכספת, וכל השאר. הסיפור פשוט. הם באים, גונבים, הולכים. אין סיכוי שהמשטרה תגיע. סיפור 2 - מישהו שעובד בשביל פושעים אותם הוא דפק (יכול להיות שהוא פושע פשוט או רו"ח של המאפיה שגנב מהם) נמלט על נפשו ברחובות העיר בלילה, כשהבריונים מאחוריו. כפי שדברים נראים עכשיו, אין לו סיכוי. הם יתפסו אותו וכנראה יהרגו אותו. יש לערבב את הסיפורים ולהביא לתוצאה שונה בשניהם. מה מחבר ביניהם? שניהם מתרחשים באותו לילה, כמובן, ובאותה עיר. אבל אני רוצה להוסיף עוד פרט: הפושע הנמלט מהסיפור השני הוא חבר ילדות (ייתכן שעכשיו הוא שנוא ולא אהוב - בחירה שלכם) של אחד השודדים מהסיפור הראשון.
 

HotGod

New member
שוד הבנק הלבן - תקציר לילה ראשון

הכנס השנתי - זה עשרים שנה שהמאפיה של דון קרליונוב חולשת על תל אביב. בידיו של דון קרליונוב תשעים אחוז מבתי הקזינו, שמונים אחוז במפעלי ההי-טק, נתח גדול מבתי הבושת וידו נמצאת כמעט בכל תשלומי החסות שמשלמים העסקים הבינוניים עד הגדולים - דון קרליונוב ישוב כעת באולם הכינוסים של בית מלון דן (שבשליטתו). הוא ישוב בראש שולחן ארוך. משני צידי השולחן עשרות לובשי חליפות הנראים דומים זה לזה. במרכז השולחן מצויות שתי מזוודות, האחת מכילה פרטים אודות שוד בנק שדון מתכנן, השניה אבקה לבנה בשקיות. הכינוס הוא לשם סיכום השנה החולפת וכן על הכרזת השוד הבא. שוד הבנק הלבן, הבנק השמור ביותר בתל אביב. הוא קם על רגליו, שקט משתרר בחדר. הוא עומד לנאום. הוא מביט בכולם - דלתות האולם נפרצות במוטות ברזל וברעש איום. בכל הדלתות עומדים שוטרים ובידם אקדחים שלופים - דון נבהל מעט אך שומר על קור רוח. כל לובשי החליפות עומדים עם אקדחים ומכונות יריה מכוונים אל השוטרים. דון ניגש לאחד מלובשי החליפות, פונה לשוטרים ואומר כי הוא לא מתרגש, הוא שולף סכין, תופס את לובש החליפה, מצמיד את ידו לשולחן ומעביר את הסכין על אצבעותיו. לובש החליפה אוחז בידו וצורח - שוטר ניגש אל לובש החליפה, מניח את האקדח על השולחן ומגיש מטפחת לבנה ללובש החליפה. אחד מלובשי החליפות לא עומד בפיתוי, לוקח את האקדח ויורה בראשו של השוטר. כל השוטרים ולובשי החליפות פותחים באש. רעש אימים. שקט. אחרון התרמילים פוגעים ברצפת השיש - דממה - מתחת לשולחן צצים שלושה: בוזגלו, פינחס ובבר. הם מביטים סביבם בתדהמה. אין אף נפש חיה מבין השוטרים ומבים הגנגסטרים. דם, נשקים וגופות על השולחן, על הכיסאות, בפתחים ועל רצפת השיש - לאחר שהתאוששו, בוזגלו ובבר מנסים לדובב את פינחס לגבי שיחת הטלפון שהיה אמור לבצע. הוא היה אמור היה להתקשר לפקח כהן ולהודיע לו על הכנס, לאחר שהכנס נגמר. פקח כהן הוא דוד רחוק של הדון והם סיכמו כי לאחר הכנס תשאר במקום מזוודה מלאה קוקאין. הפקח כבר בגיל פרישה ולוקה בליבו. העיסקה היתה אמורה לספק לו שנתיים קלות ולעזור לו בתגמולי הפרישה. לפעולה זו תקדם את פקח כהן בסולם הדרגות, בתמורה יעלים הפקח את עיניו מפעילויות הדון וכל הצדדים יהיו מרוצים. - מסתבר כי פינחס התקשר לקו משטרתי לא נכון. הוא מתחיל לגמגם עת בוזגלו ובבר מגבירים את הלחץ. הוא מספר כי לאחר הטעות הוא גם התקשר לפקח. הוא מסביר כי כעת יוכלו להשתלט על העסק, לקחת את מזוודת הקוקאין ולמכור אותה בשוק. הוא ניגש למזוודה ומחבק אותה ארוכות - סכין ארוכה ננעצת בגבו של פינחס. הוא מספיק להביט בלהב המבצבץ מן המזוודה, מעולם לא ראה שילוב כזה של אדום ולבן. הוא צונח על הרצפה - בבר מביט בבוזגלו השולף את הסכין מפינחס וחיוך עולה על שפתיו. השניים מסכימים כי יש להיפטר מהחומר הלבן וללכת על השוד. הם שורפים את המזוודה עם החומר הלבן, נוטלים את מזוודת התוכניות ועומדים ללכת - בפתח מופיע פקח כהן כשאקדחו שלוף. ידיו רועדות והוא עומד לירות. מה קרה פה, הוא שואל - השניים נלחצים ומרימים ידיים. זה לא מה שאתה חושב, הם מסבירים - פקח כהן מביט המום בנחלי הדם ובגופות. הוא מנגב את מצחו מאגלי הזיעה שמצטברים. הוא מביט בגופת הדון. משקפיו מתכסים באדים. הוא ניגש אל הגופה ומנגב את פניה מהדם - פקח כהן מסתובב אל השניים, אוחז בחזהו בצד שמאל, מנסה ליטול משהו מכיס חולצתו, כדור נפלט מהאקדח ולאחר כמה צעדים כושלים הוא נופל על הרצפה. עשרות כדורים מתפזרים על הרצפה - דם ניגר מכתפו של בבר אך הוא קם ומתאושש. הקליע יצא. הוא חובש את הפצע מחלק חולצה שקרע מאחת הגופות והשניים יוצאים את האולם
 

HotGod

New member
שוד הבנק הלבן - תקציר לילה שני

הבור - בוזגלו ובבר נמצאים עמוק בבור. הבור חפור בצמוד לקיר הבנק הלבן - הם כבר שעות בבור, מנסים להבין את התרשימים, לקרוא את תוואי השטח ומאשימים איש את רעהו בחוסר הבנה. הבור לח ומעופש - עוברות שעות של הרחבת הבור וקריאת הנתונים מעל גבי התרשימים - לבור נופל אדם, ממש ליד השנים - בוזגלו מאיר את פני הנופל. הוא מבוהל. הם שואלים מי הוא והוא מציג את עצמו כשלמה, עובר אורח שנפל לבור. הוא מעוניין להשאר עד שגופו ירגע מהנפילה. בוזגלו מציע לעזור לו להיחלץ מהבור, שלמה מסרב. הוא טוען ששבר את אחת מרגליו ואם יזיזו אותו יותר מדי עלול עמוד השידרה שלו לקרוע עצב חיוני ולהשאירו משותק מצוואר מטה. השניים משתכנעים ונותנים לו להישאר. בוזגלו מוריד לום על ראשו של שלמה וזה מאבד את הכרתו - בבר קושר את ידיו של שלמה באזיקונים. שלמה מבחין בבר מקרוב וצועק לשמו. בבר נסוג מעט אחורנית ושואל מהיכן הם מכירים. לאחר החלפת שאלות ומידע מסתבר כי השניים למדו יחדיו בתיכון - בבר מחבק את שלמה בחום. הוא מכייס את הארנק מכיסו האחורי של שלמה - שלמה מספר כי הוא אפילו שמר תמונת מחזור - בבר מחבק את שלמה שוב ומחזיר את הארנק לכיסו האחורי של שלמה. שלמה שולף את הארנק, כשידיו עדיין באזיקונים ומראה לשניים את התמונה. נחמד מאוד, אומר בוזגלו ומוריד את הפנס על ראשו של שלמה. שלמה צועק אך לא מאבד את הכרתו. הוא שואל מדוע בוזגלו עושה זאת. בבר מחליט לשתף את שלמה במעשה השוד וחותך את האזיקונים. בוזגלו רותח על בבר. השניים ממשיכים בחפירות - השלושה חושפים קיר חיצוני ולאחר מאמץ והרבה כלים הם יוצרים קוביית ברזל בקיר. שלמה נכנס מעט פנימה ומושך בקובייה. הם מאירים לתוך הפתח. בוזגלו מאיר את גבו של שלמה. דם מכסה את גבו. בוזגלו שואל לפשר העניין ושלמה מספר כי זה מהנפילה. הוא כנראה שבר חוליה בגבו - בוזגלו שולף סכין ומצמיד אותה לגרונו של שלמה - בבר מפיל את הפנס וזה פוגע באבן. חושך משתרר בבור - ניתן לשמוע את הנשימות הכבדות של שלמה. רעש סכין מונף נשמע. שלמה פולט זעקה - בבר צועק ומחש פנס חדש. ידיו רועדות, הוא מתנשם, הוא מזיע. הוא מוצא פנס חדש ומנסה להפעילו. הפנס לא עובד. אין סוללות - הוא מגשש ומוצא את הפנס השבור. הוא פותח את הפנס השבור, שולף את הסוללות ומזין אותן לפנס החדש. אלומת אור מאירה את שלמה. חולצתו חתוכה וגבו מופנה לבוזגלו. בוזגלו מבקש משלמה להסתובב ולעיני בבר מתגלה גב עמוס צלקות וסיכות משרדיות. דם ניגר ומכסה את גבו של שלמה - בבר ובוזגלו מבקשים הסבר ושלמה מתאר כיצד הוא נמלט מהיקוזה כבר כמה שעות. הוא היה במנוסה ממש לפני שנפל לבור. השניים תוהים מה כבר עולל ליקוזה ושלמה עומד לספר כשלפתע טלפון בנייד של בבר. בוזגלו מניף את הפנס ועומד להורידו על ראשו של בבר. בבר מפסיק את הצלצול בזמן ועונה. זו אימא של בבר היא מוסרת כי הוא שכח את אחותו הקטנה, שירלי, נעולה בבית. בבר מסמיק נוכח המבטים של השניים הוא חוזר על המילה כן כמה פעמים ומדבר בטון מוזר. בוזגלו צוחק. שלמה מבקש שימסור לה דש. בבר מוסר ומגיש את הטלפון לשלמה לאחר כמה צעקות מהצד השני - שלמה מתוחקר ע"י אימו של בבר. הוא מספר לה שהוא עוסק בראיית חשבון בחברה מצליחה. לאחר הרבה שאלות הוא מחזיר את הנייד לבבר. בבר מבטיח לאימו כי הוא בא מיד לשחרר את אחותו הקטנה - השלשה חוזרים למלאכת הפריצה לכספת. בוזגלו נכנס לכספת וחוזר לאחר כמה דקות עם תרמוס שקוף. במרכז התרמוס מבחנה עם נוזל לבן - השלושה מביטים בתרמוס ובבר נכנס לכספת בכדי לראות שבוזגלו לא מרמה אותו. כיצד יתכן שכל מה שיש בכספת השמורה ביותר בבנק השמור ביותר הוא דגימת דייסה בתרמוס קורר - הכספת ריקה. בבר חוזר מאוכזב. בוזגלו דופק לעצמו עם הפנס במצח שלמה טוען שמדובר בדגימת זרע נדירה. בבר צוחק בעצבנות. הם עברו את כל ה בשביל דגימת זרע. בוזגלו מתעשת ומודיע כי עליהם לבדוק מהו הזרע הזה. שלמה טוען כי מדובר כנראה בדגימה של מישהו מפורסם או אפילו מישהו שמת שהיה מפורסם או מדען גדול. בוזגלו מחליט כי עליו לנסות את הדגימה על מישהי. הוא מוכן לחכות תשעה חודשים. שלמה שואל את בבר עם הוא זוכר את חצי-נחמה. בבר מקמט את מצחו ולאחר כשתי דקות פורץ בצחוק, הוא מעביר זכרונות עם שלמה. השנים צוחקים בסינכרון. הם מתענגים על ימים עברו, ימים שחלפו להם והשאירו רק זיכרון - לבור נופל אדם במדים. זהו פקח כהן. הוא מכוון בידיים רועדת תת מקלע לעבר השלושה. הוא דורש את התרמוס היקר, השלושה מרימים ידיים - לבור נופל אדם מכוסה קעקועים, הוא נופל על גבו של פקח כהן, זה קורס, נופל ארצה וצרור יריות מחריש אוזניים מהדהד בבור - שלמה ובבר נופלים מדממים - בוזגלו נועץ סכין ארוכה באיש היקוזה. איש היקוזה מזהה את שלמה עת הוא נופל מת לידו - בוזגלו נוטל את תת המקלע ונמלט מהבור כשהוא מחבק בידו השמאלית את התרמוס הקר. ביציאה הוא פוגש חמישה חברי יקוזה, מרסס את כולם ולוקח בהשאלה את הוואן השחור שלהם
 

HotGod

New member
שוד הבנק הלבן - תקציר לילה שלישי

הזוג הטרי - בוזגלו מתעורר ראשון. הוא מביט בשירלי שלידו ומחייך, הוא מעביר את הסכין על פניה הענוגות - שירלי מתעוררת ומשפשפת את עיניה. היא מביטה בבוזגלו ומחייכת, מה שלום הנסיך שלה, היא שואלת. בוזגלו מחייך. שירלי מתיישבת ומלטפת את ביטנה. זו מעט גדולה מהרגיל. שירלי מתעניינת במעשהו של בוזגלו אתמול עם התרמוס ממש לפני שנפלו עייפים ושקעו בשינה. בוזגלו מסביר כי שם הוא שומר את הקונדומים שלו. שירלי מתרצה ועושה את דרכה בכבדות לשירותים - בוזגלו מקבל שיחת טלפון. הוא מתכסה זיעה קרה ומנתק. שירלי חוזרת ומנסה להסבי לבוזגלו שהיא חושבת שהיא בהריון. היא מראה לבוזגלו את הבטן החשופה שלה וטוענת שהיא לא מבינה מה קורה. בוזגלו לא מקשיב, הוא מהרהר המשהו וחורט עם קצה הסכין פסים אדומים על לחיו השמאלית - דלת החדר נפרצת - ברכה, אימה של שירלי, עומדת בפתח מחזיקה מגש עם שוקו חם ועוגיות. השניים נרגעים ומחייכים זה לזו. ברכה נופלת קדימה על פניה. המגש משמיע רעש מתכתי והעוגיות מתפזרות בחדר. בגבה נעוצה חרב יפנית. בפתח שני אנשי יקוזה - בוזגלו עומד לפני שירלי. הוא מגן בגופו עליה, בידו האחת סכין ארוכה ובידו השניה תת מקלע שירלי לא מפסיקה לצרוח. רעש להבי מסוק נשמע מעל הבית. דמות לבושת מדים פורצת דרך החלון ומתגלגלת על רצפת חדר השינה. זהו פקח כהן. הוא אוחז בידיו שני עוזונים מוכספים, אחד הוא מכוון על אנשי היקוזה ואת השני על בוזגלו. מה עשית עם התרמוס הוא מבקש לדעת. בוזגלו מצביע על התרמוס שעל השידה. אחד מאנשי היקוזה מתכופף ונוטל עוגיה מהרצפה. פקח כהן מרסס אותו והוא נופל שדוד על גופתו של ברכה החרב התקועה בגבה של ברכה מתקפלת הצידה. תראי שירלי, בוזגלו מנסה להרגיע את הצרחות של שירלי, הוא מת על העוגיות של אימא שלך. שירלי מגבירה את הצרחות שלה. היא רצה אל גופתה של אימא שלה. פקח כהן, ביד עצבנית עומד לירות, בוזגלו מבחין בכך ומזנק לפני שירלי, הוא חוטף את צרור היריות ונופל בסמוך לשירלי. שירלי מסתובבת וצורחת - איש היקוזה השני מתנפל על שירלי ומחזיק אותה בתנוחת בת הערובה. פקח כהן ניגש לתרמוס ומבחין במבחנה הריקה. הוא מכוון את שני העוזונים על איש היקוזה ושירלי. הוא מנסה להסביר לאיש היקוזה כי אין לו מה לחפש פה יותר וכי הוא לא יעשה כלום אם איש היקוזה פשוט יסתובב וילך. איש היקוזה מסתובב ללכת ופקח כהן מרסס את גבו. שירלי צורחת - לחדר מקרטע בבר. הוא מביט סביבו, מבחין בשירלי ונושך את שפתיו. הוא יורה, תוך צרחה מקפיאת דם, בפקח כהן. - הוא מפספס - פקח כהן מביט בגופו לוודא כי אין חורים ומכוון את העוזונים אל בבר. הוא סוחט את ההדק אך העוזון הימני ללא כדורים. הוא משליך אותו על הרצפה וסוחט את הדק העוזון השמאלי - מעצור בנשק - שירלי מפסיקה לצרוח ותופסת בביטנה המאיימת להתפוצץ. היא מודיעה שהיא צריכה ללדת והשניים עוזבים את הנשקים וניגשים אל שירלי. היא מתיישבת בעזרתם של השניים ומביטה מפוחדת בבבר - מים חמים ומגבות, מורה פקח כהן ובבר רץ למטבח. הוא חוזר עם קערת מים חמים ומגבות. זה בסדר, מרגיע פקח כהן, עשיתי את זה כבר בעבר, זה כמו נסיעה על אופניים, אתה לעולם לא... לעולם לא..., הוא מנסה להיזכר בהמשך המשפט. שירלי מתחילה להתנשף. פקח כהן מפשיל את שמלתה של שירלי ומושיט ידיים. הוא מדווח כי הוא אינו מרגיש במאומה ולפתע הוא קופא על מקומו. הוא מסביר כי משהו מאוד מוזר שם למטה. שירלי שואלת למה הוא מתכוון ופקח כהן לא מקשיב הוא בוהה באוויר עת הוא ממשש בתוך שירלי - רעש נגיסה וריסוק עצמות נשמע - פקח כהן נעצר, מתחיל לרעוד מעט, אחר נופל אחורנית כידיו כרותות. שירלי צורחת. בבר מנסה להרגיע את שירלי אך הוא בעצמו מפוחד עד מוות. הוא מרים תת מקלע מהרצפה ודורך אותו. ידיו רועדות. כוונת הלייזר של תת המקלע מרקדת על ביטנה החשופה והענקית של שירלי. אגלי זיעה מכסים את מצחו של בבר, שירלי מתנשפת, הבן שלה מאיימת להתפוצץ היא נועצת ציפורניים בשטיח, הנקודה האדומה זזה בתזזית על ביטנה העולה והיורדת. מה לכל הרוחות קורה פה, צורחת שירלי. רעש ביקוע עור קוטע את הצרחה שלה. הבטן שלה נקרעת במרכזה. הקרע הולך וגדל לאיטו. גופה של שירלי מתמלא אדרנלין המונע ממנה לחוש בכאב - השניים קופאים על מקומם - הנקודה האדומה מפסיקה את ריצודה ונבלעת בבקע הנפער. השניים עוצרים את נשימתם ומביטים באימה בבטן
 

goshdarnit

New member
איך מרתקים קוראים (2)

(המשך לתגובה הקודמת שלי.) הקטע הבא ממשיך יום אחרי. הוא כתב: בוזגלו ובבר נמצאים עמוק בבור. אני: זאת פתיחה מצויינת. למה? כי היא מנוגדת לחלוטין לסיטואציה הקודמת שראינו. הקוראים אוטומטית שואלים את עצמם: מה קרה בינתיים? מה קורה פה? מה הדמויות (שאנחנו כבר מכירים ומזדהים איתן) עושות? וכתוצאה מכך, הקוראים ימשיכו לקרוא. הוא כתב: לבור נופל אדם אני: הדבר האחרון שהם ציפו לו. הוא כתב: בוזגלו מציע לעזור לו להיחלץ מהבור, שלמה מסרב. אני: התנהגות לא סבירה בעיני הקורא, שמצביעה על כך שיש משהו מאחורי הדמות הזאת, שהוא לא מספר משהו, מי יודע. ה'רצון' של שלמה עדיין לא ברור לנו, ולכן תשומת הלב שלנו נתונה לו. הוא כתב: השניים משתכנעים ונותנים לו להישאר. בוזגלו מוריד לום על ראשו של שלמה וזה מאבד את הכרתו אני: אנחנו והדמות ציפינו לדבר אחד וקיבלנו דבר אחר. מה יקרה עכשיו? הוא כתב: שלמה מבחין בבר מקרוב וצועק לשמו. אני: הדבר האחרון לו ציפינו. הוא מכיר אותו. הוא כתב: בבר מחבק את שלמה בחום. אני: התנהגות הפוכה מההתנהגות הקודמת שלהם. בנייה יפה. הוא כתב: הוא מכייס את הארנק מכיסו האחורי של שלמה. אני: הדבר האחרון לו ציפינו, כי הוא חיבק אותו. הוא כתב: שלמה מספר כי הוא אפילו שמר תמונת מחזור - בבר מחבק את שלמה שוב ומחזיר את הארנק לכיסו האחורי של שלמה. אני: הדבר האחרון לו ציפינו, והתנהגות שונה ב-180 מעלות (ועדיין סבירה). טוב, אני אתחיל לדלג קצת, כי אני מניח , ואני אעבור למשהו שהוא אותו דבר אבל קצת פחות ברור: הוא כתב: בבר צועק ומחש פנס חדש. ידיו רועדות, הוא מתנשם, הוא מזיע. הוא מוצא פנס חדש ומנסה להפעילו. הפנס לא עובד. אני: הציפיות שלו מתבדות. לא לזה הוא ציפה. הוא כתב:הוא מגשש ומוצא את הפנס השבור. הוא פותח את הפנס השבור, שולף את הסוללות ומזין אותן לפנס החדש. אלומת אור מאירה את שלמה. אני: קודם לא היה אור, עכשיו יש. שתי הדוגמאות האחרונות הן מאוד קטנות, ואפשר לעשות דברים בקטן בעשרים אלף דרכים מבלי שאנחנו נחזור על עצמנו ומבלי שהקוראים ישימו לב שזה מה שאנחנו עושים. והקוראים יושבים דבוקים לדף. הוא כתב: חולצתו חתוכה וגבו מופנה לבוזגלו. בוזגלו מבקש משלמה להסתובב ולעיני בבר מתגלה גב עמוס צלקות וסיכות משרדיות. אני: שוב. לא לזה ציפינו. טוב, ומכאן והלאה בואו נראה אתכם. תמשיכו לקרוא, ותזהו את כל המהפכים, השינויים (הקטעים והגדולים), הציפיות שמתבדות, השינויים ב-180 מעלות. שימו לב שוב להבדלים בין איך שחלק 2 נגמר ואיך שחלק 3 מתחיל - המשחק על הניגודים שבין השניים מגביר את הסקרנות של הקוראים. אם יש שאלות, אני אשתדל לענות, אבל אני חושב שהיכולת שלכם לכתוב דברים כאלה תגבר אם תוכלו לזהות אותם בקריאה. נסו. ודבר אחרון: בהחלט, מבנים שהם אך ורק תפניות עלילתיות הם באמת סיפורי בלשים או מתח, וכן הלאה. אבל הטכניקה עצמה חשובה וחשוב לדעת ליישם אותה בכל סגנון שהוא. אם כתבתם את הדבר הכי מבריק בעולם, אבל הקוראים יפסיקו לקרוא אותו באמצע, נכשלתם. אם תדעו איך להחזיק את הקוראים, באמצעות טכניקות פשוטות שמשתרשות בקלות והופכות לטבע שני, הרווחתם. ולכותב עצמו: מצויין! מה הרגשת כשכתבת? האם מכאן והלאה נראה לך שהשליטה שלך בטכניקה השתפרה ושזה נעשה קל יותר, או שזה עדיין מרגיש כמו להטוט?
 
למעלה