תרגיל - עלילה - 1

goshdarnit

New member
איך מרתקים קוראים (1)

קודם כל: עשר! כל הכבוד! תפסת בדיוק את העניין, ועשית אותו גם בדברים הגדולים וגם בדברים הקטעים. בואו ונראה מה הוא עשה ואיך הוא עשה, ונחפש מעין עקרונות. הוא כתב:הוא [הדון] קם על רגליו, שקט משתרר בחדר. הוא עומד לנאום. הוא מביט בכולם - דלתות האולם נפרצות במוטות ברזל וברעש איום. בכל הדלתות עומדים שוטרים ובידם אקדחים שלופים - דון נבהל מעט אך שומר על קור רוח. אני:בבת אחת הוא שבר גם בשבילנו וגם בשביל הדון (הדון נבהל אבל שומר על קור רוח) את הציפיות. עכשיו הקהל דרוך: 'מה קורה?' 'מה יקרה?' וגם, בגלל שעברנו את זה גם דרך העיניין של דון: 'מה יעשה (וירגיש) עכשיו דון?' הוא כתב:כל השוטרים ולובשי החליפות פותחים באש. אני: שקט נהיה בבת אחת ההפך המוחלט. דבר אחד הפך להיפוכו. וכל האופציות פתאום פחותות: מה יקרה עכשיו? (אגב, גם יריה אחת שהופכת לקרב שלם, גם זה מצויין. ניגודים, ניגודים, ניגודים.) הוא כתב: אחרון התרמילים פוגעים ברצפת השיש - דממה - מתחת לשולחן צצים שלושה: בוזגלו, פינחס ובבר. אני: בבת אחת, ההבנה שלנו של מה שקורה השתנתה. הסיטואציה השתנתה בבת אחת. שדה קרב מלא גופות הפך למשהו אחר לגמרי. הוא כתב: הם מביטים סביבם בתדהמה. אני: להעביר את התהליך והשינוי דרך הדמויות תמיד מומלץ, כי אז אנחנו איתם. הוא כתב: הוא היה אמור היה להתקשר לפקח כהן ולהודיע לו על הכנס, לאחר שהכנס נגמר. [...] מסתבר כי פינחס התקשר לקו משטרתי לא נכון. הוא מתחיל לגמגם עת בוזגלו ובבר מגבירים את הלחץ. אני: הוא היה צריך לעשות דבר אחד, ועשה דבר אחר (או מסתבר שעשה דבר אחר). זה מוסיף מתח עלילתי. זה יחזיק את הקורא במקום (וכמו תמיד, הוא ישאל את עצמו: מה יקרה עכשיו, איך שאר הדמויות יגיבו, וכו'.) הוא כתב: הוא ניגש למזוודה ומחבק אותה ארוכות - סכין ארוכה ננעצת בגבו של פינחס. אני: הסיטואציה בבת אחת מתהפכת. (וגם הציפיה של הדמות.) הוא כתב: . הוא צונח על הרצפה - בבר מביט בבוזגלו השולף את הסכין מפינחס וחיוך עולה על שפתיו. אני: הוא שוב הפך לנו את הציפיות. זה הופך את הקטע למעניין בלי שנשים לב. הוא כתב: השניים מסכימים כי יש להיפטר מהחומר הלבן וללכת על השוד. אני: זה אמנם מיני-מהפך, כי התכנית שלהם היתה שונה, אבל העניין העלילתי החשוב פה הוא שמובהר לנו בדיוק מה הם רוצים לעשות בהמשך הסיפור. רצון ברור של דמות הוא מרכיב חשוב מעין כמוהו בבניית עלילה ובתפישת תשומת הלב של הקורא. הוא כתב: התוכניות ועומדים ללכת - בפתח מופיע פקח כהן כשאקדחו שלוף. אני: התהפכה הסיטואציה שוב, התהפכו ציפיות הדמויות שוב. מה יקרה עכשיו? הוא כתב: הוא מנגב את מצחו מאגלי הזיעה שמצטברים. אני: קודם הוא היה בשליטה, עכשיו הוא מאבד שליטה. הסיטואציה משתנה. מה יקרה עכשיו? הוא כתב: הוא מביט בגופת הדון. אני: זה הדבר האחרון שהוא ציפה לו. לעמוד פנים מול פנים מול הדבר האחרו לו הדמות ציפתה, זה מצויין. מה הוא יעשה עכשיו? הוא כתב: כדור נפלט מהאקדח ולאחר כמה צעדים כושלים הוא נופל על הרצפה. אני: זה הדבר האחרון שהוא ציפה לו והדבר האחרון שאנחנו ציפינו לו. מה יקרה עכשיו? המשך התגובות שלי אחרי החלק השני של הסיפור.
 

HotGod

New member
תגובה לתגובה

קודם כל, תודה! זה היה מאלף. (לגבי המעלף, בהמשך) היה מרתק לראות את מה שנכתב מפורק לאלמנטים ולתתי אלמנטים. אני לא חושב שהייתי מודע לדברים בסיפורים הקצרים שכתבתי בעבר. אין כמו שינוי זווית ראיה לשיפור הכתיבה. אני עדיין לא מבין את הסקלה. כלומר, נניח והייתי מפתח את התקציר לסיפור, האם היה זה סיפור קצר? או שלושה פרקים בספר שלם? מכיוון שמעולם לא כתבתי תקציר לסיפור, אין לי שום כלי מדידה או הערכה ל"ספאן" של התקציר. דבר נוסף שרציתי לשאול הוא האם אתה ממליץ או האם ראית סופרים שרושמים תקציר שכזה לפני כתיבת הסיפור הסופי? אני לא הייתי ממליץ על כך, לפחות לא לעצמי. אני רואה בזה מעין ריצת מרתון לפני הריצה האמיתי, בה את מסמן כל כמה מטרים כיצד עליך לרוץ, היכן תהיה כל רגל, אית הנשימה וכו'. לאחר הסימון לאורך כל המסלול, עלי לרוץ את המרתון שוב לפי הסימונים. כך לפחות הרגשתי. אם רשימת התקציר היתה רק לשם התרגיל אז השאלה שלי מיותרת. וכן, זה עדיין מרגיש לי ליהטוט עם עשרה כדורים, מחבט בייסבול וכריש לבן. הכתיבה די התישה אותי. הסגנון ממש לא מתאים לי, או למה שהורגלתי עד כה, אבל התרגיל היה בהחלט מעניין ומרתק. אני מניח שאותו תהליך יתרחש גם על נהג מונית שינסה להטיס מסוק לראשונה. אני מניח שתחושת התשישות תחלוף ככל שאתרגל יותר. אין לי ספק בכך. אני גם מניח שלמרות התשישות הלהטוטים שזוכה להם הקורא מקבלים שדרוגים. אבל שוב, זו רק ההנחה. אין לי כל כלי לדעת מה עובר לקורא. האם הוא מבחין כי היוצר איבד שלושה קילו בנסיון להניף את עשרת הכדורים, כלב הדוברמן והפינצטה. האם יצא משהו אכיל? משהו שהוא לא ספגטי מדי? משהו אמין? הגיוני? בסיפור "נורמאלי" צריך מינון נמוך יותר? האם ניתן לשמור על מינון גבוה של מהפכים מבלי לגלוש להומור? וכו'. אני בטוח שהתגובה שלי מבולבלת, אז אנסה לתמצת: - אני לא מניח שהטכניקה שלי השתפרה משמעותית. לשם כך צריך הרבה תירגול לשבירת הרבה שנים של טכניקה שונה + רק הקורא יכול לדעת בצורה אוביקטיבית - לגבי הקלות, כן יש פה שינוי ככל שהתקדמתי בחלקים השונים, אבל שוב, תרגול ועוד תרגול יעשו את שלהם - אני משוכנע שהתרגילים והתגובות שינו את המודעות שלי וזה ענק ושווה כשלעצמו! תודה על ההשקעה!
 

goshdarnit

New member
תגובה על התגובה על התגובה

קודם כל התענוג שלי. שנית, זאת רק ההתחלה. דבר ראשון שעשית זה לצאת מהמבנה הבסיסי שהיה מוטבע בך, שזה שינוי אחד גדול באמצע וכל שאר ה'רווח' של הקורא נמצא בסוף. דבר שני, למדת גם לעשות מפנים בקטן, וזה מאוד חשוב. מבחינה עלילתית, יש הרבה סוגים של סיפורים עלילתיים, ולכל אחד יש מבנה אחר. אפשר לשחק עם זה. אפשר לקרוא ספרים עכשיו ולראות מה הסופרים עשו. מבחינת גילויים ותפניות - יש עוד הרבה מה ללמוד והרבה על מה לחשוב. איזה סוג של גילוי הוא הגילוי הכי 'חזק'? איזה סוג של תפנית היא התפנית הכי 'חזקה'? איזה פחות? איך אפשר לדאוג למינון? מבחינת תפישת תשומת הלב של הקורא, עלילה מורכבת אך ורק משני דברים. 1) גילוי. 2) תפנית. אין דברים אחרים. אין סיפור שעובד בלי שני הדברים הללו. המינון, הגודל, וכו', זה לשליטתכם, ברגע שאתם יודעים איך להשתמש בכלים האלה. אין כלים אחרים. ואין סיפור בלי הכלים האלה. כל סיפור בכל ז'אנר בכל סגנןו שהוא שאין בו את הדברים האלה לא מחזיק את קהל הקוראים. כל סיפור שכן מחזיק את קהל הקוראים משתמש בדברים האלה. זהו. זה נורא פשוט וזה נורא קשה. גילוי, תפנית, גילוי, תפנית, גילוי, גילוי, גילוי, תפנית, תפנית, תפנית. גילויים קטנים, גילויים גדולים, תפניות גדולות, תפניות קטנות. מבחינה טכנית, סיפורים מורכבים אך ורק מזה. כל השאר זה רוטב. סיפור בלי הדברים האלה לא יעבוד, נקודה. מבחינת סופרים שיושבים ומתכננים. לא חסרים סופרים שעושים את זה, ולא חסרים סופרים שלא. יש כאלה שיושבים וכותבים כל סצנה בצד ואת המבנה כולו, ויש כאלה שלא. הטריק הוא ללמוד להחזיק את תשומת הלב של הקורא כל כך טוב, שאתה לא שם לב. ואז לכתוב מהבטן. (הסיפור שלך בהחלט לא היה סיפור בטן, הוא היה תרגיל טכני, וככזה היה מצויין.) בטן בלי עלילה לא שווה, ועלילה בלי בטן גם לא שווה. תעבוד המון על טכניקה, ואז תעבוד על החיבור בין הטכניקה לבטן. תביט סביבך ותנתח ספרים, סרטים ואפילו תכניות טלוויזיה.
 

HotGod

New member
זהו, עשית סדר בשולוק-בולוק שעשיתי

לגבי המשפט האחרון, אל תדאג התהליך כבר נעשה. כמו שאמרתי עשית שינוי די גדול במודעות. ברגע שאתה מודע למשהו, אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. אני מודע למהפכים/תפניות וגילויים בכל אשר אני רואה וקורא. דבר אחרון שרציתי לשאול הוא האם יש קופירייטינג על העלילה שהצגת בהתחלה? האם כבר יצרת סיפור שכזה? אני שואל מתוך כוונה ליצור סיפור מהתקציר שהצגתי ולו רק בשביל התירגול + הצגת המוצר המוגמר לחברים/ות בכדי לראות ולשאול להבדלים בכתיבתי. זה די מסקרן אותי מה יהיו הפידבקים לגבי ההבדלים. והערה אחרונה לגבי הבטן, אני כמעט משוכנע שישנם די הרבה סופרים מצליחים שהצד החזק שלהם הוא דווקה הטכניקה ולא הבטן. אולי עם הנסיון ניתן לאמץ בטן חדשה ע"י התמקצעות/התמחות בטכניקת כתיבה מסויימת.
 
חשבתי על משהו, בקווים כלליים...

זה משהו שהתחלתי לעבוד עליו בערך בזמן שנתת את התרגיל, אבל אני לא סגורה אם זה מתאים לפה, אז אני אתן בקצרה את שני הסיפורים. 1. בחורה צעירה ויפה, נראית כמו דוגמנית, מנסה להוכיח לעולם שהיא יותר מסתם ראש מקסים, אבל אף אחד לא מאמין לה. בניסיון להוכיח, היא מתנדבת לניסוי שמנהל פרופסור צעיר יחסית, שנראה נחמד וחכם ומצליח לגרום לה להתאהב בו במהלך השבועות. בניסוי עצמו היא חשה עונג ובסופו הוא מזמין אותה להמשיך עמו בניסוי. עם הזמן הם מתחילים לצאת , לגור יחד והוא מתייחס אליה יפה, אומר לה כמה שהיא חכמה ומדי פעם מפנק אותה בהפעלת המכונה שמצליחה לגרום לה עונג רק מישיבה על כיסא פשוט (מרכז העונג במוח וכו'). עד כאן נקודת המבט של הבחורה. 2. פרופסור צעיר בונה מכונה שלא ברור לו מה טיבה, אבל הוא משער שהיא משמשת כ"מגבירת יכולת מוחית". הוא מתכנת את המכונה כך שכל היושב בה יחווה באופן מודע עונג ישירות ממרכז העונג במוח שלו, ובאופן לא-מודע יספק לו תשובות לשאלות ומידע נוסף שהפרופסור ישאל, וכך ישמור את המחקר חסוי, או לפחות את מטרותיו האמיתיות. אחת המתנדבות שלו, בחורה ממש יפה אבל לא חכמה במיוחד, מצליחה בניסוי באופן מדהים יחסית להרבה מתנדבים אחרים, ובעקבות זאת, בשילוב עם כך שהיא נראית טוב ונראה שהיא גם מחבבת אותו, הוא "מפסיק" את הניסוי ומזמין אותה לצאת איתו. עם הזמן הם מפתחים מערכת יחסים רצינת, עוברים לגור יחד, ובכל פעם שהוא צריך להשלים עבודה קשה או לעבוד על מחקר רציני ומאתגר, הוא מחבר אותה למכשיר ובעזרת המוח שלה פותר בעיות רבות. היא, לעומת זאת, מרגישה רק את העונג שבמכונה ואת האהבה אליו. 3. אחד המתנדבים האחרים שהיו בניסוי הראשוני, בחור מבריק למדי דווקא, מוצא את העונג שמופק מהמכונה מדהים ולא מסוגל להפסיק לחשוב על המכונה. כמה חודשים לאחר הפסקת הניסוי, הוא לא מצליח כבר לשלוט בעצמו ומחליט ללכת אל הפרופסור ולהתחנן לפניו לתת לו להתחבר למכונה ולהמשיך את הניסוי, או אפילו סתם לחבר אותו אליה. לאחר שהפרופסור מסרב, הבחור החביב מנסה לפרוץ לביתו של הפרופסור במטרה להשתמש במכונה לבדו, או אףילו לגנוב אותה. הסיטואציה הנחמדה יכולה לקרות כשבחור מס' 3 נכנס לבית באמצע הלילה, בשקט, יורד לקומת המרתף ומגלה את הבחורה ה"טיפשה" מחוברת לשם ופולטת נוסחאות ופתרונות לשאלות קשות בעליל... איך זה נשמע?
 

goshdarnit

New member
זה נשמע מצויין,

אבל זאת רק התחלה. אני לא מחפש סיטואציה נחמדה אחת, אני מחפש עשר ברצף. אני רוצה להוציא את האנשים פה מהמחשבה שסיפור טוב זה קטע מדליק אחד. צריך *לבנות* סיפור, צריך *לבנות* עלילה, צריך לסדר את הסיטואציות בסדר, צריך לבנות את מה בא לפני מה, מה מגיע אחר כך, וכו'. צריך לסבך את העניינים ואחר כך לפתור אותם. אני רוצה מפנים, גילויים, תגליות, הסתבכויות, ומתח. אז יש לך סיטואציה נחמדה ראשונה. מה קורה אז? מתי הפרופסור מגלה? מתי הבחורה מגלה? מה כל אחד מגלה (כי הרי הם יכולים לגלות רק חלק מהאמת). האם הפרופסור מגלה שגילו לו? האם הבחור פונה לרשויות או שהוא מנסה לסחוט את הפרופסור? האם הוא משתמש בבחורה? כמה הבחורה תדע? מה היא תעשה? תסבכי, תסבכי, תסבכי.
 
אוקיי, ניסיון שני לתקציר

לפני הכל אציין שהפרופסור החביב הבין שאם הוא לא ימנע מהבחורה את הגישה למכונה באופן חופשי, היא ממש תתמכר אליה ולא תוכל לעזוב אותה, שכן העונג אינו דבר שמישהו משתוקק להחמיץ ולו לרגע. לפיכך, הוא הרכיב תוכנה ש"נועלת" את הגישה למכונה בקוד בן 5 ספרות שמשתנה לאחר כל שימוש, ונשלח אל מכשיר הסלולרי האישי של הפרופסור. הבחורה אינה יודעת על התוכנה, אלא רק על כך שכאשר היא ממש רוצה להתחבר למכונה, עליה להקיש 5 ספרות שהפרופסור אומר לה, וגם המספרים האלה מפסיקים לעבוד לאחר השימוש, המוגבל בזמן (שעה, למשל). הכל מושלם, עד שהבחור (הסטודנט) מגיע לבית של הפרופסור ותופס אותו "על חם". הוא עוקב אחרי הבחורה וחייה, ומנסה לגרום לה להימשך אליו יותר מאשר לפרופסור. הבחורה לא מגיבה יותר מדי לחיזור, אבל מוחמאת מאוד ומספרת על זה לפרופסור. הפרופ' מתחיל לחשוד במשהו לא כשר לאחר שהבחורה מציינת שהסטודנט אמר לה שהיא חכמה לדעתו. הוא מאתר את השם של הבחור ומגלה שזה היה אחד מ"שפני הניסוי" שלו בעבר, ומנסה לפעול לסילוקו מהאוני', מה שקשה להשיג עקב העובדה שהסטודנט הינו מבריק. הבחורה מתחילה להיעתר, מעט-מעט, לחיזורי הסטודנט שמגיע לביתה עם זרי פרחים, ממתקים ובובות. הם מתחילים לצאת יחד כשהפרופ' עסוק בענייניו האקדמיים מחוץ לבית והיא לא מבינה למה הוא רוצה להיפגש אצלה בבית (אזכיר שהיא גרה עם הפרופסור) במקום לצאת. זה מתחיל להיראות לה חשוד ובסופו של דבר היא מתעקשת לדעת. הוא נשבר ומספר לה על השתתפותו בניסוי ועל העונג שהוא כה מתגעגע להשיגו, והיא מבינה לליבו. הבחורה לוקחת את הסטודנט אל מעוזו הפרטי של הפרופסור, אל קומת המרתף. להצעת הסטודנט היא מתקשרת לפרופסור ובנימה מתחנחנת מבקשת ממנו שימוש במכונה כי היא "נורא מתגעגעת לכיף". הפרופסור נותן לה את הקוד, כדי שאל תציק לו, כי הוא טרוד עד מעל לראשו בענייניו. בצער רב היא נותנת לסטודנט להתחבר למכונה ולהקליד את הקוד המתאים. היא יושבת בשקט ומסתכלת עליו נהנה, עד שהיא לא מצליחה להתאפק ותוהה "מעניין איך המכונה הזאת עובדת". מכאן הבחור מתחיל לספק לה שטף של נתונים, מדפסת מתחילה להדפיס גרפים ומיני מסכים מתעוררים לחיים. הבחורה ממשיכה לשאול את הבחור שאלות והוא, באמצעות המכונה, עונה לה. כך נמשך העסק עד שמסתיימת שעת הפעולה של המכונה. הבחור מתעורר, כולו בהיי מהעונג המדהים שחווה, ומוצא עצמו המום לנוכח ערימות מידע שלא היו שם לפני שעה ובחורה מבוהלת שבדיוק קולטת מה הפרופסור עשה לה. הוא מחבק אותה ומנסה להרגיע, והיא מתחילה לבעוט בכל הניירות והמכונות ובדיוק נמצאת באמצע מטח צרחות כאשר הדלת נפתחת ונחשו מי עומד בפתח, מאושר וגאה בעובדה שבדיוק הצליח לגרום לסילוקו של הסטודנט מהאוניברסיטה... איך זה? יותר טוב?
 

goshdarnit

New member
יצא סיפור נחמד, אבל לא מתאים לתרגיל

למה? כי אני רוצה הפתעות באמצע, אני רוצה שינויים של 180 מעלות, תפניות, מהפכים וכו'. אני רוצה שהעלילה תשנה כיוון. את רואה את הקטע שכתבת בסוף הסיפור? אני צריך שלושה כאלה *בתוך* הסיפור, לא רק בסוף. נסי ללכת על התרגיל שהצעתי למעלה עם שודדי הבנק. יש שם המון מקום למהפכים, לשינויי כיוון, וכו'. ופשוט תחשבי: מה הדבר האחרון שהם מצפים שיקרה עכשיו, וזה מה שתעשי. אני לא בטוח שהייתי מובן כאן. הייתי מובן?
 
ניסית להיות מובן ../images/Emo13.gif

אני אנסה. who knows what I'll come up with. בנוגע לסיפור שלדבריך לא מתאים לתרגיל, איך הוא מבחינת הרעיון? שווה באמת לכתוב אותו כסיפור לכל דבר?
 
נראה שאולי כן...

אהבה, שאיפות, כעסים... אופרת סבון שכזו. אבל אני שאלתי בנוגע לרעיון. הוא נשמע נדוש? מפוקפק? לא-אמיתי בעליל?
 

goshdarnit

New member
זה תמיד תלוי בביצוע.

'לא אמיתי בעליל'? אם זה נראה לך אמיתי, זה יצא אמיתי. אם זה נוגע בבטן שלך, איך זה יכול להיות נדוש או מפוקפק? הבטן שלך היא שלך. היא לא נדושה, היא הדבר הכי חדש שיש.
 

אסתר 1984

New member
אני עושה עוד ניסיון-

לעלילה שמתהפכת כל הזמן. (יצא ארוך מדי, אז אני מחלקת אותו לשניים.) סיפור א: ארמון המלך. פורץ לבוש שחורים מתגנב באמצע הלילה כדי לחטוף את הנסיכה ולהבריח אותה אל הממלכה השכנה כדי שתשמש קלף מיקוח בריב על שטחי ההפקר שבין הממלכות. סיפור ב: אותו מקום, אותו זמן, שליח דחוף מגיע עם מידע חשוב: הדרקון הנורא שחי במערה בהרים נפגע קלות בכנפו לאחר שאביר צעיר ומטופש ניסה להרוג אותו. האביר מת כמעט מיד, אבל הדרקון הפצוע זועם כולו והוא עומד לצאת במתקפת נקמה. סיפור ג: לנסיכה נמאס. היא מניחה שאביה המלך לא יסכים להשיאה למי שתרצה. אהובה- חייל נאה ממשמר הארמון מבטיח לה שיתייצב תחת חלונה בחצות הליל, ושניהם יברחו וינשאו. ועכשיו הסיפור: השליח מגיע על סוס מהיר. הוא מובל בבהילות אל המלך ומספר לו מה אירע. מועצת מלחמה מתכנסת. הפורץ, שמבחין בתכונה שבארמון- חיילים שפוסעים בבהילות, פקידים מתלחשים, שרים רמי דרג מגיעים בדהרה- קולט שמשהו לא בסדר ובטוח שאיכשהו הגיע לארמון מידע מודיעיני עליו. הוא מחליט לחכות עד מחר ולשמור על פרופיל נמוך, משתלט על אחד השומרים, גונב את מדיו ומסתיר את האיש האומלל קשור בפינה חשוכה. המועצה נפתחת. בדיונים עולות שתי אפשרויות עיקריות: לשלוח לוחם אמיץ דיו ולהרוג את הדרקון אחת ולתמיד, או, כמו שהיה נהוג בממלכות רבות וגם פה בשנים עברו, לשלוח אל הדרקון נערה יפה כקורבן פיוס. שולחים לקרוא ללוחם אמיץ שיסכים לבצע את המשימה. החוטף משתלב בין החיילים על החומה, פניו תחת מעטה הפלדה של הקסדה, כשלפתע ניגש אליו סמל רחב כתפיים. "חייל! לך ותחפש את מארידוק- הוא אמור להיות באגף הצפוני של הטירה. אמור לו כי הוא נקרא לבוא אל המלך מיד! רוץ!" החוטף המבולבל ממהר לנצל את ההזדמנות ולחדור לארמון, דרך השער הצפוני. הוא עדיין מודאג מכל מה שקורה, אבל אם הוא כבר בפנים- הוא ימשיך בתוכניתו, בזהירות יתר. הוא פונה באחד המסדרונות- את מפת הארמון שינן היטב- ומתחיל לעלות במדרגות אל אגף בני המלוכה. בינתיים, במועצה, השרים מתחילים לאבד את הסבלנות. מארידוק- הלוחם הגדול הידוע באומץ לבו ובנחת זרועו לו שלחו לקרוא ולהלחם בדרקון- לא מגיע! השרים מתחילים ללחוץ על המלך בכיוון ההחלטה השניה. הדיון עכשיו סובב סביב שאלת המוסריות- שכבר נידונה פעמים רבות כל כך בעבר- האם נכון לשלוח אל מותה נערה חפה מפשע מרצונם החופשי כדי למנוע טבח המוני מאוחר יותר? הפורץ מגיע לחדריה של הנסיכה. מעבר לדלת הוא שומע אותה מדברת עם המשרתת על אריזת חפציה ו"לעזוב עוד הלילה". מה קורה? האם גם היא יודעת על תוכניתו? האם המלך מתכנן להעביר אותה למקום סתר אליו לא תהיה לו- לחוטף- גישה? אבל אם הנסיכה עדיין כאן, המידע שבידיהם לא מדוייק, ועוד יש לו סיכוי. הוא מחליט לחכות עד שהמשרתת תצא- כך גם יחסוך מעצמו את הבלגאן שבלאסוף לנסיכה מעט בגדים לדרך. הוא עומד ליד הדלת ומתחזה לשומר. מכיוון שהזמן חולף, מתקבלת במועצה החלטה לשלוח אל הדרקון נערה. מישהו מעלה בהיסוס את ההצעה לשלוח את הנסיכה- הרי זו המסורת... המלך, כמובן, מסרב לדון בכך אפילו- גם אם ברור לו שהעם יתקשה לקבל החלטות אחרות: הרי זה רק הוגן, שאם המלך מחליט על הקרבת נערות- יהיה הוא הראשון לבצע. הם מתחילים לדון בהצעות חלופיות, נערות בנות אצילים ואחרות. בינתיים מגיעה אליהם הידיעה- שני חיילים ממשמר הארמון נעלמו- מארידוק, והחייל שנשלח להביאו. חיפושים נערכים עכשיו בכל רחבי הארמון וסביבתו. הנסיכה נרגשת מאוד. השעה שתיים עשרה, והיא יוצאת אל המרפסת וצופה. (בדיוק הרגע התחילו ברדיו החדשות של 12 במציאות...) היא קצת נבהלת כשהיא רואה את כל החיילים המתרוצצים בחוץ- מתחילה לחשוב שאולי בכל הבלגאן אהובה לא יוכל להגיע... המשרתת מסתלקת. הפורץ נכנס אל החדר. הוא לא רואה את הנסיכה בפנים ולא מבין מה קרה, אבל הוא שומע צעדים כבדים של חייל במסדרון וממהר לסגור מאחוריו את הדלת. הוא מתחיל לסרוק את המקום- מקווה שהנסיכה לא הוברחה מהחדר באיזשהו אופן. הרי מלבד המשרתת לא ראה איש יוצא או נכנס. מועצת השרים מתלהטת. צעקות, הטלת האשמות, כל אחד מציע את בתו של השני לקורבן. המלך מתחיל להבין שאולי לא תהיה כל ברירה. החוטף מבחין בנסיכה עומדת במרפסת. הוא מתקרב אליה מאחור, סותם את פיה וגורר אותה פנימה. הוא מבהיר לה בקול עמוק שמוטב לה לשמור על השקט והיא להפתעתו מהנהנת בחיוך. כנראה משהו לא בסדר אצלה בראש. הוא מניף את חבילת הבגדים הארוזה המוטלת על מיטתה על כתפו האחת, את הנסיכה על השניה, ומתכונן לקפוץ מטה דרך המרפסת. להפתעתו הוא מבחין בסולם חבלים עשוי בד משתלשל מהמעקה. הוא לא עוצר לשאול מה הסולם עושה שם- כבר קרו לו יותר מדי דברים מוזרים הלילה ואין לו זמן לעצור ולהתחבט כל פעם בשאלה האם זו מלכודת או סתם מזל מוזר. הוא ממשיך עכשיו עד לסוף המר. הוא כבר הגיע רחוק מדי. אל המועצה מגיע עוד רץ. הוא מניח לפני המלך מגילת קלף- מסר חסוי- קד קידה, ועוזב את החדר. פניו של המלך קודרות כשהוא קורא את המגילה, והוא יודע מה עליו לעשות. הוא ישלח את בתו הנסיכה אל הדרקון. המשך יבוא...
 

אסתר 1984

New member
והחלק השני...

החוטף, אובד עצות, תוהה איך לצאת מהטירה בכל המהומה. עושה רושם שהנערה לא תעשה לו בעיות, כך שאולי כדאי פשוט להתגנב איתה מעל לחומה- כמו שהגיע. הוא אוחז בזרועה וגורר אותה אחריו בצללים. רגלה של הנסיכה נתקלת לפתע במשהו חם. משהו גונח. היא פולטת צווחה ונופלת על פניה- הישר על גוף אדם השרוע, כבול, מתחתיה. כשהיא מעזה לפקוח את עיניה, היא פולטת עוד צווחה- הפעם של אושר. זהו אהובה שבושש לבוא ושלח את החייל האמיץ הזה להביא אותה. אבל למה אין עליו בגדים? ולמה הוא קשור? החוטף במדים מושך בכוח בזרועה. "אמרתי לך להיות בשקט!" הוא מחליט שדי לו במשחקים. הוא הזהיר אותה ועכשיו היא עושה לו צרות! הוא מוציא חבל מכיסו וקושר היטב את ידיה. היא, מבינה שזו כנראה חלק מהתוכנית של יקירה, לא מתנגדת גם כשהוא חוסם את פיה בפיסת בד. החייל האומלל הכבול על הארץ רק נאנק כשהוא חש איך אהובתו נגררת משם בחושך ונעלמת. כשהחוטף מגיע עם הנערה אל החומה, הוא מגלה שהשמירה עליה הוכפלה. חיילים עומדים בכל פינה, בוחנים את החצר, ונביחות של כלבים מכל עבר. הוא עומד להיתפס. המלך מספר לשרים על החלטתו לשלוח את הנסיכה- וגם מסביר למה: הרגע הובא לידיו מידע על כך שהתכוונה להימלט הלילה מן הארמון בלווית אחד השומרים. ברגעים אלו ממש נערכים חיפושים נרחבים אחריהם בכל רחבי הארמון. נסיכה שבוחרת לנטוש את ממלכתה אינה עוד נסיכה. היא כבר לא בתו. היא תשלח אל הדרקון ברגע שתתפס. לפתע נכנסים אל החדר שני אנשים- שומר צעיר, ואיש חבול, עטוף בגלימה ורועד. "האיש שביקשת לראות, מלכי." אומר החייל. "הוא נמצא כבול עירום בחצר." המלך מזהה אותו מיד. "מארידוק, איש יקר- מה קרה?" הלוחם הרועד מקור מספר בהיסוס איך הותקף מאחור בשעת ערב מוקדמת, ואיך התעורר אחר-כך כבול בחצר. את החלק על הנסיכה והחייל הוא משמיט, עוד לא יודע מה בדיוק ראה. האם היא החליטה לבגוד בו? האם שלחה אדם אחר- את אהובה האמיתי, לתקוף אותו כך ולהבריח אותה מהארמון? אם כך, אין עוד טעם בחייו. המלך מאזין לסיפור בקוצר רוח. זה לא מעניין אותו- הוא רק רוצה לדעת שיש לו דרך להציל את בתו בכל מקרה. הוא אוהב אותה, בכל זאת... "האם תסכים, לוחם אמיץ, להתמודד מול הדרקון ולחסלו- ובכך להציל את הממלכה מציפורני המפלצת?" שואל המלך, "תקבל על כך גמול נאה." חיוך ממזרי עולה לפתע על שפתיו כשהוא חושב על הגמול שיתן ללוחם. זה מגיע לה. מארידוק מסכים. לא אכפת לו עכשיו מכלום. השרים כולם נושמים לרווחה כשהוא מקבל שיריון וחרב, ונשלח לקרב. מעט מאוחר יותר, כשהשרים כולם כבר התפזרו בציפיה לשמוע על תוצאות הקרב, נכנס המלך אל חדר הנסיכה. היא יושבת מיואשת בכסא פשוט, ולידה עומד, כבול, חייל גבוה שעל פניו הבעה המומה מעט. נאמר לו כי החייל הכחיש הכל, טען שהוא בכלל לא חייל וניסה לברוח. הוא סירב בכל תוקף להודות שהוא אהובה של בתו, וכך גם היא. זוג פחדנים מגוחך. "חשבתם שתצליחו להימלט- מה?" הוא אומר, "אל תדאגו- כבר מצאתי גמול מתאים לשניכם..." החייל מוגלה אל מחוץ לממלכה- שלא יוכל לשוב ולראות את הנסיכה לעולם. כששולח מהממלכה, נראה רץ בכל כוחו כנשוך נחש. הוא לא יקח על עצמו לעולם עוד משימת חטיפה כזו- זה לא בשבילו. והנסיכה? המלך אילץ אותה להינשא לאביר האמיץ שהביס את הדרקון- גמול על מעשהו הנשגב. להפתעת כולם, נראה היה כי היא לא מתנגדת וכי התגברה במהירות על אהבתה הקודמת. אולי היא הסתנוורה מכוחו הנשגב. הסוף. וואו! כמה שעות לקח לי לכתוב את זה! מקווה שלא שיעממתי אתכם- אני נהניתי לכתוב את זה
בכל מקרה- השתדלתי לעשות כאן כמה שיותר מהפכים בעלילה, ואפילו בצורה כזו שאף אחד לא יהיה מודע לכך שהוא מחבל בתוכניות האחרות. אני די גאה בעצמי
. מה דעתכם? (אתם יכולים גם לומר שלא אהבתם...!)
 

goshdarnit

New member
אחלה!

המון מהפכים, והם מגיעים בטבעיות. יש לך ראש שמתחבר טוב לבניית עלילות ולשיקולים השונים שנכנסים לבנייה. יפה מאוד! ובצדק את גאה בעצמך! ועכשיו... רוצה לדעת מה השלב הבא? עלילה עם *מינימום של דמויות*. תראי אם תצליחי לבנות עלילה עם כמות כמעט זהה של מהפכים רק עם ארבע - או עדיף שלוש! - דמויות. מוכנה לנסות? זה הרבה יותר קשה, אבל אפילו יותר כיף. :)
 

אסתר 1984

New member
חשבתי וחשבתי

ולא הצלחתי למצוא שום דרך לכתוב עלילה כזו- שתהיה גם מרתקת, גם מורכבת ומלאת תפניות, וגם שתכיל רק שלוש דמויות. ובכלל- גם התקציר שכתבתי מכיל בסך-הכל רק ארבע דמויות ראשיות... איך עושים את זה? הצעות יתקבלו בברכה. בקשר לסיפורים על צדק: לא אמרתי *שיש לי* רעיונות לזה. אפילו ציינתי שזה ממש לא "בטן" שלי. פשוט חשבתי לי שבטח יש מה להוציא מהנושא הזה- בלי שום התמקדות ספציפית :). אם אני אחשוב על משהו אני אכתוב.
 

goshdarnit

New member
לזה אין "איך",

את זה את צריכה למצוא לבד. אבל תחשבי על סודות שדמות אחת (או יותר) סותרות, תחשבי על תכניות שיש לכל אחד, והשלבים השונים של התכנית ומה שיכול ללכת לא בסדר. תחשבי על מטרות סותרות. תחשבי על סודות בעבר וכוננות נסתרות בעתיד, תחשבי על דברים בהווה שאף אחד לא יודע מהם. תחשבי על אלמנטים בסביבה שישפיעו. וכו' וכו'. והיו לך הרבה יותר מארבע דמויות (אז מה אם הן לא מרכזיות)? אני רוצה רק שלוש. תמשיכי לנסות. ולמה אני מציק לך? הראש שלך אמנם עובד נכון עלילתית, אבל יש לך נטייה לפזר את העלילה על רצף של זמן או של מקום גדולים מדי, דבר שפוגם בעוצמה של העלילה. ככל שהעלילה מרוכזת יותר (אן בדמויות או במקום או בזמן (לא צריך דווקא את שלושתם ביחד)), כך הקורא, בלי לשים לב, מתרשם יותר, כך הסיפור חזק יותר, וכך קורים עוד דברים טובים. נסי שוב, ותחשבי הפוך: מה יכול לגרום לתפנית, מה הניגודים בין הרצונות של הדמויות, מה הידע השונה של הדמויות, וכו'. איזה סוג של מפנים הכי חזקים? אותם כדאי לשים בסוף, ולבנות את הסיפור ככה שאחרי הרבה מפנים נגיע דווקא לאלה. נסי שוב.
 
למעלה