goshdarnit
New member
תרגיל1where no man has gone before
בתרגיל הקודם אנחנו ראינו נטייה בעייתית של אנשים להגיע לקטע הטוב ולהפסיק. הדבר הזה קורה לא רק בבניית עלילה, הוא קורה גם בבניית סצנות. כמה סרטים הוליוודים וסדרות טלוויזיה אמריקאיות ראינו שבהן יש איזשהו עימות בין שתי דמויות, וברגע שמישהו אמר למישהו אחר משהו קשה, אחד מהם יוצא בזעם/תסכול/מה-שלא-יהיה דרך הדלת וסוגר את הסצנה? הדרמה האמיתית, העניין האמיתי, הקסם האמיתי - כל אלה מתרחשים *אחרי* נקודת המשבר או אחרי שבירת הקרח, כשהדמויות *לא בורחות* אחת מהשנייה, לא מתחמקות מעימות, לא חוזרות על מנטרות או משפטים שכבר שמענו עשרים אלף פעם. בסיטואציות כאלה משהו *חדש* קורה, משהו חדש לדמויות וחדש לקוראים. הרגעים האלה הם קרקע בתולה - כמעט ואין כאלה בספרות (הז'אנרים הריאליסטים הם חדשים, אחרי הכל). כמעט כל דבר שאתם תעשו יהיה חדש ומרתק. אני אתן שתי דוגמאות שלא תוכלו למצוא, אבל שאני מקווה יפעילו את הדמיון. כתבתי תסריט פעם (לסדרת אימה לטלוויזיה), ובאחד מהפרקים גבר ואישה היו כלואים במעלית של בנין רב קומות, כשהבנין עלה באש. כיוון שהם היו מצויידים בטלפון נייד, הם ידעו שאין סיכוי שיצילו אותם, הם ידעו שהם ימותו, ולא יכלו לעשות שום דבר. הגבר (שנכנס למעלית כי הוא עקב אחרי הבחורה) אונס את הבחורה. אבל מה? הם עדיין לא יכולים ללכת לשום מקום. הם עדיין תקועים ביחד במעלית. עדיין יש להם עוד חמש עשרה דקות ביחד עד שהעשן והאש יגיעו אליהם. אז מה קרה ביניהם? משהו חדש. משהו אחר. עוד דוגמה. מחזה שכתבתי, דרמה של שעה, מתחילה מיד אחרי שבעל סיפר לאישתו שהוא בגד בה כבר חצי שנה, ושהוא עומד לעזוב. המלים הראשונות של המחזה הן של האישה: "איך היא נראית". המחזה הוא שעה, נונסטופ. אף אחד לא יוצא מהחדר (גם כשהוא רוצה). אין הפסקות. אף אחד לא מוותר לאף אחד. יש עליות, יש ירידות. אבל אין בריחות. אף אחד לא מצליח להתחמק. וככה מגיעים למקומות שבדרך כלל לא מגיעים אליהם. מה שמתי שם? לצורך התרגיל זה לא רלבנטי, כי כל אחד מכם היה כותב שם משהו אחר. וזה העניין. כאן הכתיבה הופכת להיות הכי אישית שבעולם. וזה התרגיל. תכתבו או תתקצרו סצנה שעונה לתנאים הבאים: הסצנה דרמתית (כלומר לא קומית או מתחכמת). לא חייבים מד"ב או פנטזיה הפעם. הקטע האמיתי שבה מתחיל אחרי שכל הדברים הרגילים מוצו. הקטע האמיתי שבה מתחיל כשכל כותב הוליוודי היה מוציאו מישהו מהחדר או מפסיק. הקטע האמיתי מתחיל במקום שמרגיש כאילו לא דרכה בו רגל אדם. הוא חדש לגמרי לכל הדמויות ולקוראים. הקטע האמיתי מתחיל כשהמצב עצמו מרגיש 'בלתי אפשרי' או 'בלתי נסבל' - מ*זה* להתחיל. בהצלחה.
בתרגיל הקודם אנחנו ראינו נטייה בעייתית של אנשים להגיע לקטע הטוב ולהפסיק. הדבר הזה קורה לא רק בבניית עלילה, הוא קורה גם בבניית סצנות. כמה סרטים הוליוודים וסדרות טלוויזיה אמריקאיות ראינו שבהן יש איזשהו עימות בין שתי דמויות, וברגע שמישהו אמר למישהו אחר משהו קשה, אחד מהם יוצא בזעם/תסכול/מה-שלא-יהיה דרך הדלת וסוגר את הסצנה? הדרמה האמיתית, העניין האמיתי, הקסם האמיתי - כל אלה מתרחשים *אחרי* נקודת המשבר או אחרי שבירת הקרח, כשהדמויות *לא בורחות* אחת מהשנייה, לא מתחמקות מעימות, לא חוזרות על מנטרות או משפטים שכבר שמענו עשרים אלף פעם. בסיטואציות כאלה משהו *חדש* קורה, משהו חדש לדמויות וחדש לקוראים. הרגעים האלה הם קרקע בתולה - כמעט ואין כאלה בספרות (הז'אנרים הריאליסטים הם חדשים, אחרי הכל). כמעט כל דבר שאתם תעשו יהיה חדש ומרתק. אני אתן שתי דוגמאות שלא תוכלו למצוא, אבל שאני מקווה יפעילו את הדמיון. כתבתי תסריט פעם (לסדרת אימה לטלוויזיה), ובאחד מהפרקים גבר ואישה היו כלואים במעלית של בנין רב קומות, כשהבנין עלה באש. כיוון שהם היו מצויידים בטלפון נייד, הם ידעו שאין סיכוי שיצילו אותם, הם ידעו שהם ימותו, ולא יכלו לעשות שום דבר. הגבר (שנכנס למעלית כי הוא עקב אחרי הבחורה) אונס את הבחורה. אבל מה? הם עדיין לא יכולים ללכת לשום מקום. הם עדיין תקועים ביחד במעלית. עדיין יש להם עוד חמש עשרה דקות ביחד עד שהעשן והאש יגיעו אליהם. אז מה קרה ביניהם? משהו חדש. משהו אחר. עוד דוגמה. מחזה שכתבתי, דרמה של שעה, מתחילה מיד אחרי שבעל סיפר לאישתו שהוא בגד בה כבר חצי שנה, ושהוא עומד לעזוב. המלים הראשונות של המחזה הן של האישה: "איך היא נראית". המחזה הוא שעה, נונסטופ. אף אחד לא יוצא מהחדר (גם כשהוא רוצה). אין הפסקות. אף אחד לא מוותר לאף אחד. יש עליות, יש ירידות. אבל אין בריחות. אף אחד לא מצליח להתחמק. וככה מגיעים למקומות שבדרך כלל לא מגיעים אליהם. מה שמתי שם? לצורך התרגיל זה לא רלבנטי, כי כל אחד מכם היה כותב שם משהו אחר. וזה העניין. כאן הכתיבה הופכת להיות הכי אישית שבעולם. וזה התרגיל. תכתבו או תתקצרו סצנה שעונה לתנאים הבאים: הסצנה דרמתית (כלומר לא קומית או מתחכמת). לא חייבים מד"ב או פנטזיה הפעם. הקטע האמיתי שבה מתחיל אחרי שכל הדברים הרגילים מוצו. הקטע האמיתי שבה מתחיל כשכל כותב הוליוודי היה מוציאו מישהו מהחדר או מפסיק. הקטע האמיתי מתחיל במקום שמרגיש כאילו לא דרכה בו רגל אדם. הוא חדש לגמרי לכל הדמויות ולקוראים. הקטע האמיתי מתחיל כשהמצב עצמו מרגיש 'בלתי אפשרי' או 'בלתי נסבל' - מ*זה* להתחיל. בהצלחה.