תרגיל1where no man has gone before

goshdarnit

New member
שלום גלימפס.

קודם כל סצנת 'קרקע בתולה' לא חייבת להיות בהכרח סצינת התקעות. היא פשוט חייבת להיות מקום חדש לגמרי לדמויות ולקוראים והיא נובעת מסיטואציות נורא פשוטות. במקרה של הקטע שלך, אין דרך לא בוטה להגיד את זה, לא ראיתי משהו חדש. את הכל ראיתי קודם. ואני יודע שאת הכל גם את ראית קודם. הדיאלוג מוסר אינפורמציה, וזה בהחלט לא עזר לך כאשר שתי הדמויות היו צריכות להיות בתוך הסיטואציה. דיברנו בעבר על כך שדיאלוג הוא מערכת יחסים ולא דרך להעביר אינפורמציה. הדמויות היו חייבות לפעול אחת על השנייה. אבל לשם התרגיל, לא זה היה הדבר הכי בעייתי, כי אם העובדה שאמנם הסיטואציה היתה חדשה, אבל היא לא היתה קרקע בתולה. אני אדגים. שתי סיטואציות קפצו לי לראש שנבעו מהקטע שיכלו לדרוך על קרקע בתולה. הן לא סצנות יותר טובות, הן לא הסצנות *הכי* טובות, הן לא סצנות שמתאימות יותר לסיפור כלשהו שאת כותבת, אבל הן סצנות של קרקע בתולה ואולי הן יעזרו להמחיש למה אני מתכוון. האחת: אחרי שדמות אחת עינתה את הדמות השניה לשם (נניח) לסחוט אינפורמציה, ואפילו תקעה סכין בבטנה. הדמות השניה נשברה ומסרה את האינפורמציה. עכשיו מתגלה הצד הסדיסטי של הדמות הראשונה, והיא ממשיכה לתקוע את הסכין עמוק יותר ולאט-לאט. היא מסובבת את הסכין. היא עושה עוד חתך קטן, וכו'. ברגע שהדמות השניה סיימה לצרוח, אחרי שהיא מסרה את האינפורמציה, אחרי שהיא התחננה, אחרי שהיא מבינה ששום דבר לא יעזור לה, *עכשיו* היא על קרקע בתולה. מה היא תעשה? איך היא תגיב? אני לא יודע. אבל מעניין לגלות, לא? וזה יגלה לנו משהו עליה. וגם מעניין לכתוב את זה, להכנס לראש, לסיטואציה שאנחנו לא מכירים ולגלות מה יקרה. סיטואציה שנייה ופחות מחרידה: שנאמר שהדמות הראשונה דקרה את הדמות השנייה, אבל אחר כך (מסיבות שיוסברו בסיפור) חייבת לבקש מחילה (יותר נכון: להשיג מחילה) מהדמות השנייה. הדמות הראשונה מתחננת בפני הקורבן הגוסס שלה למחילה. וכעת הדמות השנייה שוב נמצאת ב'קרקע בתולה', כי אנחנו לא יודעים איך היא תגיב, סביר שלא אנחנו ולא הקוראים היו בסיטואציה כזאת. מה היא תעשה? איך היא תגיב? אני לא יודע. אבל מעניין לגלות. וזה יגלה לנו משהו עליה. וזה יהי מעניין לכתוב, להכנס לראש. לא? והטקסט יבוא מהבטן, הוא לא יהיה אינפורמטיבי. אני מקווה שהכוונה שלי ברורה.
 

אסתר 1984

New member
נסיון:

היא סירבה לעזוב אותו. ידה אחזה בכוח בשלו, ממאנת להרפות. כאילו אם לא תזוז תוכל להחזיר את הזמן לאחור. עיניה תרו אחר שלו, מביטות בקהות חושים בראשו המוטל לא הרחק ממנה. על פניו נצרבה הבעה מיוסרת, עיניו דומעות דם וזועקות אל השמיים. היא זכרה בבהירות את הרגע, איך נהדף לאחור, איך ראשו נקרע מעליו, את פרץ הדם הבוקע ממנו כשנפל לצידה. מסביב העולם החל להתעורר שוב מן הדממה הגדולה. זה לא שינה לה. אנשים צעקו לעזרה, ובשולי מבטה החלו אנשים להתרוצץ. היא רק המשיכה להביט בשלולית הדם המתפשטת מתחת לגופו. דם סמיך, כהה. היא נגעה בו בעדינות, אוצרת את חומו האהוב כל כך בפעם האחרונה. היא חשבה לחבק אותו, אבל קשה לחבק מישהו רק ביד אחת, אז היא פשוט הניחה את ראשה בחיקו, עוצמת את עיניה. ממילא כלום כבר לא חשוב. מישהו נגע בה. היא חשבה לרגע שזה הוא וזקפה את ראשה, אבל זה היה מישהו אחר. הוא שאל אותה משהו, אבל היא לא הצליחה להבין מה. זה גם לא כל כך עניין אותה. האיש ניסה למשוך אותה, להפריד אותה ממנו והיא נאבקה, אבל לא היה בה די כוח כדי להתנגד. מישהו קשר משהו על זרועה, קצת מעל המרפק. זה לחץ והפסיק את הזרם החם שנבע מגופה, מתערבב בשלו. מישהו הביא אלונקה. היא חשבה שבאו לקחת אותו ממנה והחלה לקום, אבל הם היו חזקים מדי. הם הניחו אותה על האלונקה ונשאו אותה אל האמבולנס, ולה היה רק כוח לבכות. בלי קול. ולסובב את ראשה אליו בפעם האחרונה. מכל הפעמים, מכל המבטים שאי פעם נתנה בו, היה זה המבט האוהב ביותר. אבל עיניו נותרו ריקות.
 

goshdarnit

New member
שלום אסתר.

כל מה שמעניין אותי זה קרקע בתולה. בואי נסתכל. כתבת: היא סירבה לעזוב אותו. ידה אחזה בכוח בשלו, ממאנת להרפות. כאילו אם לא תזוז תוכל להחזיר את הזמן לאחור. עיניה תרו אחר שלו, מביטות בקהות חושים בראשו המוטל לא הרחק ממנה. אני: פה כבר הייתי. תגובה ראשוני למשבר. השאלה היא מה יבוא אחר כך. עדיין לא קרקע בתולה. כתבת: על פניו נצרבה הבעה מיוסרת, עיניו דומעות דם וזועקות אל השמיים. אני: זה תיאור. תיאור הוא לא קרקע בתולה. לשם התרגיל, אני אתעלם ממנו. כתבת: היא זכרה בבהירות את הרגע, איך נהדף לאחור, איך ראשו נקרע מעליו, את פרץ הדם הבוקע ממנו כשנפל לצידה. אני: זה הרקע, מה שקרה לפני. זה נחוץ כדי לדעת מה קורה, אבל זה לא קרקע בתולה. כתבת: מסביב העולם החל להתעורר שוב מן הדממה הגדולה. זה לא שינה לה. אנשים צעקו לעזרה, ובשולי מבטה החלו אנשים להתרוצץ. אני: לשם התרגיל, מה שקורה מסביב לא מעניין אותי. רק הפעולות שלה. היא חזרה לשמוע. זה לא שינה לה. כלומר, המשבר גדול. כבר היינו פה. כתבת: היא רק המשיכה להביט בשלולית הדם המתפשטת מתחת לגופו. אני: גם את וגם אני ראינו משפטים של 'היא רק המשיכה לבהות/להביט' עשרים אלף פעם. לא קרקע בתולה. כתבת: היא חשבה לחבק אותו, אבל קשה לחבק מישהו רק ביד אחת, אני: זה *כמעט*, אבל זה לא. למה זה לא? משום שתיאור מחשבות בסיטואציה כזאת מחליש את העצמה של מה שאת עושה. זה לא מדוייק, זה לא נכון. ופעולה, כל פעולה שהיא תעשה או תגיד, תהיה חזקה פי כמה. כתבת: דם סמיך, כהה. אני: תיאור. כאמור, לתרגיל זה לא רלבנטי. (אגב, התיאור לא ניתן מנקודת מבט מספיק ספציפית, וזה חבל. הדם סמיך וכהה מבחינת כולם. אבל היא הייתה רואה משהו אחר, משהו שרק היא הייתה רואה. (אופס, גלשתי לנקודת מבט.)) כתבת: היא נגעה בו בעדינות, אני: אנחנו מתקרבים! זאת כן קרקע בתולה. בפעם הראשונה בקטע. מישהי, במצב הנורא הזה, נוקטת בפעולה שרק היא היתה עושה, שאנחנו יכולים רק לדמיין או לשער מה קורה שם. סיימת את המשפט כך: אוצרת את חומו האהוב כל כך בפעם האחרונה. אני: לא צריך את זה. את לוקחת משהו נורא חזק ומוזילה אותו בכך שאת מספרת בדיוק מה זה. וברור שה'בדיוק מה זה' הוא לא ה'בדיוק מה זה' המדוייק. זה משהו אחר. לא צריך להסביר את הפעולה ההיא. לא צריך. כולם מבינים. וכולם לוקחים את זה למקום שלהם. כתבת: היא פשוט הניחה את ראשה בחיקו, עוצמת את עיניה. אני: מצויין! זאת קרקע בתולה. וזה מאוד נכון. זה פשוט ככה. כל מה שבא אחר כך הוא *לא* קרקע בתולה. זה או תיאורים של דברים חיצוניים או של מחשבות שלה. היא מפסיקה לפעול. בכל הקטע נתת לנו *שני משפטים* בלבד שבה היא *פועלת* במצב הבתולי שבו היא נמצאת. הסצנה דורשת הרבה יותר משתי פעולות שלה, נכון? תכתבי שוב, ותתמקדי ב*פעולות* שלה. תזרקי את המחשבות שלה, ותכניסי את הסביבה רק איפה שאת צריכה (אבל תזכרי שהיא לא רלבנטית לתרגיל). פשוט תכניסי את הפעולות שלה, ושיהיו נכונות לאותו רגע. זה הכל.
 

אסתר 1984

New member
(*נושמת עמוק*) נסיון2:

לאט, בעדינות, הושיטה ידה ונגעה בנוזל הכהה. חם, כמו החיוך שלו. היא לטפה אותו באצבעותיה, מוקסמת מן האדוות הסמיכות שהעלתה בו. אחר הרימה את כף ידה אל מול פניה, בוחנת כיצד הוא ניגר על אצבעותיה ונופל, טיפה אחר טיפה, אל המדרכה. לרגע נבהלה ממעשיה ומחתה את הדם בחולצתה, מביטה סביב כדי לוודא כי איש לא הבחין במעשה. אחר צחקה. איש לא יבחין בעוד קצת דם בכל הים האדום הזה. קולה נשמע חד וצורם לאוזניה כשעיניה שבו אליו, אל ראשו המוטל לא הרחק ממנה, והצחוק הפך לגניחה. אצבעותיה נקמצו לאגרופים והיא התקפלה לתוך עצמה, נאבקת לנשום. לבסוף נשאה שוב את ראשה. ידו הייתה מוטלת בתוך שלולית הדם והיא הרימה אותה ונשקה לה. הדם היה מלוח על שפתיה, אבל היא לא מחתה אותו. רק הניחה ראשה בחיקו, ידה אינה מרפה משלו, ועצמה את עיניה. ---------- לא ממש הבנתי מה כל כך רע בלכתוב את המחשבות שלה. הרי מה שבאמת מעניין פה זה מה עובר לה בראש, לא? או שאמורים פשוט להבין את זה מההתנהגות שלה?
 

goshdarnit

New member
כן, אנחנו אמורים להבין מההתנהגות.

בדיוק מה שאמרת. אנחנו אמורים להבין מהתנהגות. ההתנהגות שאת כותבת אמוה להיות כל כך מדוייקת, כל כך נכונה, שהיא תהיה שווה עשרים פסקאות של תיאור המחשבות. לרוב, תיאור המחשבות פחות מדוייק ממה שבאמת עובר לך בראש. את אמורה להכנס לראש של הדמויות שלך, אבל אם לא תספרי לנו מה גילית, אלא רק תראי לנו את התוצאה, הכתיבה תהיה יותר חזקה. ובאשר לתרגיל שלך, קניתי. בהחלט. יפה מאוד. יש לי משימה חדשה בשבילך: תכתבי משהו פחות קיצוני, פחות נורא, אבל שמתאים לתרגיל. אני די משוכנע שאת לא עברת סצנה כזאת (אני מקווה), ואני מעדיף שתכתבי משהו שאת קרובה אליו קצת יותר. ואת יודעת מה? אני מגביל אותך: אסור לכתוב מחשבות. מותר לכתוב רק התנהגות ודיבורים (ובשום אופן לא דיבורים שמסבירים!). מוכנה?
 

גרומיט

New member
אסוציאציה קטנה שעלתה לי

הקטע הראשון של אסתר, לפני התיקון, הזכיר לי גירסה גולמית מאוד של אחת הסיטואציות היותר חזקות שיצא לי לקרוא - רק ששם הסופר באמת הלך עם הסיטואציה עד הסוף והביא את הגיבור והקוראים למקומות חדשים. מדובר, בסוף הספר "כל החיים לפניו" של רומן גארי/אמיל אז'אר. גם שם הדמות הקרובה ביותר לגיבור מתה, וגם שם הוא לא עוזב. דוקא מתוך הפעולות המאוד טריויאליות (כביכול) שהגיבור עושה במצב הזה, נוצרת מצב חזק להפליא שאף קורא לא היה בו מעולם ובכל זאת הוא מובן, ומרגש, ומחריד, ובצורה כלשהי אפילו מספר מחדש את כל הסיפור שקדם לו (אבל זה כבר בונוס).
 

אסתר 1984

New member
נסיון3:

לא ממש הצלחתי להחליט אם זה נחשב ל"קרקע בתולה", אבל זה התאים לי. אמה של אפרת התיישבה לידה בקצה השני של המיטה. "אפרת, באמת, תגידי משהו." אפרת מלמלה משהו אל הרצפה. "מה? תדברי יותר בקול". "אמרתי שאת ממילא לא מקשיבה!" התפרצה. "את אף פעם לא אומרת כלום," החזירה. "למה אני אמורה להקשיב?" "אם היית רוצה לשמוע הייתי אומרת - אבל את לא! תמיד אין לך זמן, או שאת עצבנית על משהו, או שאת צועקת עלי. למה שאני ארצה לדבר איתך?" "את יודעת שזה לא נכון." "זה כן! זה כן! כל מה שאני עושה לא מוצא חן בעינייך! כלום!" "אפרת..." "ואל תגידי לי שזה לא קשור! זה קשור! כי אני לא יכולה לספר דברים למי שכל הזמן צועקת עלי ומחפשת דברים רעים במה שאני עושה!" היא מחתה את הדמעות בידה, מנסה לעצור את הזרם המתפרץ בלי שום יכולת להפסיק. "את שונאת אותי! פשוט שונאת! תודי בזה וזהו!" "עד כאן!" היא קמה מהמיטה. "אני לא מוכנה לשמוע אותך אומרת לי דברים כאלה. אני עדיין אמא שלך, ואת לא תדברי אלי ככה!" "אני אדבר איך שאני רוצה! את פשוט נכנסת לכאן ומתקיפה אותי, ומצפה שאני פשוט אשב בשקט ואספוג את הכל?" אמה רק פנתה אל הדלת. "אני אחזור לכאן כשתירגעי קצת. עכשיו אי אפשר לדבר איתך ממילא." אפרת נדה בראשה. "את רואה? את פשוט לא יכולה להקשיב לי. את לא רוצה לשמוע אותי בכלל." היא הסתובבה. עיניה בהקו בצורה מסוכנת כשדיברה. "את יודעת מה - למה שאני אדבר איתך בכלל? את ילדה אנוכית, מפונקת, את חושבת תמיד רק על עצמך. חשבת פעם איך אני מרגישה? מדברת אלי כאילו עשיתי לך איזה עוול או משהו. אני ילדתי אותך!" היא הנידה בראשה, "שונאת אותך, באמת!" אפרת שתקה. "אפרת, אני לא יודעת מאיפה זה בא לך. את מתגוננת מדברים שלא קיימים, בטוחה שאני נגדך. צאי מזה כבר - תני לי להגיע אלייך." "אולי אני לא רוצה שתגיעי אלי." אמרה בשקט. "אולי זה כבר מאוחר מדי." שתיקה ארוכה. "אין שום דבר שאני יכולה לעשות אם ככה את מרגישה." העלבון שחשה נשמע ברור בקולה. "נכון." היא שתקה רגע ארוך ואחר יצאה מהחדר, סוגרת את הדלת מאחוריה בעדינות.
 

goshdarnit

New member
היא יצאה מהחדר?!

אסתר, מה פתאום היא יצאה מהחדר?! מה אמרתי על יציאות מהחדר בתרגיל הזה? מה זה אומר? זה אומר שכל מה שהיה קורה אחר כך, אילו היא *לא* היתה יוצא מהחדר היה קרקע בתולה. הדיאלוג שאת כתבת הוא מצויין בתור 'פעם ראשונה'. לא פעם ראשונה שלך, פעם ראשונה של הדמויות. זה דבר סוחף, זה דבר מדהים, שאנשים חווים משהו פעם ראשונה, או אומרים משהו בפעם הראשונה או שומעים משהו בפעם הראשונה. זה מרתק. תזכרי את זה ותשתמשי בזה. אבל לא זה התרגיל. איך מזהים אם משהו הוא קרקע בתולה או לא? תקראי טוב טוב את מה שכתבתי בהודעה הזאת, כי זה בדיוק מה שיש לי להגיד כאן. אם זה משהו שהיא רצתה להגיד לה קודם ולא אמרה, אז זו פעם ראשונה אבל לא קרקע בתולה. אם זה מטען שהצטבר עם הזמן וסוף סוף התפרץ, אז זאת סצנה דרמתית (וסביר שגם פעם ראשונה) אבל זאת לא קרקע בתולה. קרקע בתולה לא הוכנה מראש לעולם. בקרקע בתולה אין לאף אחד שום מושג מה בכלל יכול לקרות (אני לא מדבר על לא לדעת איך זה יסתיים, שזה משהו אחר, וגם הוא חיובי). תקראי תוך את ההודעה הזאת. ותכתבי סצנה של מה שקורה אחרי שהיא *לא* יוצאת. מעניין מה יקרה. נכון שאין לך מושג? גם לנו אין. זאת קרקע בתולה. וכשאת כותבת, אל תתני להן לחזור לטריטוריה המוכרת שהן כיסו כאן. טוב?
 

Yuli Gama

New member
ויכוח קלאסי :)

מילה במילה, בחיי. השלב הבא הוא שהבת תרוץ אחרי האם, או שהאם תחזור. סליחה שהתערבתי
זה יהיה בכלל הגיוני/מציאות/אמין שהאם תישאר אחרי "התפרצות" כזאת?
 

goshdarnit

New member
ויכוחים

שלי עם אמא שלי ארכו בדרך כלל שלושה ימים, עם הפסקות לשינה בלבד. זה תלוי באנשים, לא? ועכשיו כשאני חושב על זה, הם לא היו קרקע בתולה בכלל.
 

Yuli Gama

New member
ויכוחים

בתור "קלאסי", התכוונתי יותר לעניין התוכן, אני לא חושבת שהוא ממש משתנה. ולא משנה מה הגילאים של ההורים/ילדים. ועוד משהו, לא יודעת מה אצלך, אבל אצלי התוכן היה חוזר על עצמו. אתה יכל להדגים איך אפשר לצאת מויכוח הורה-ילד לקרקע בטולה? (לא מויכוח חד פעמי, אלא מהויכוח המתמיד, שנמשך שלושה ימים, רק כדי להתחדש שוב כעבור יומים.)
 

goshdarnit

New member
כל דבר יכול להיות קרקע בתולה,

אפילו ויכוח הורה-ילד. אם כי ההגבלה ל'ויכוח' היא בעייתית, כי במערכת יחסים בין שני אנשים יש הרבה. קרקע בתולה זה שהדמויות מגיעות למקום שבו לא היו קודם, כאשר אין מושג מה בכלל יכול לקרות ברגע הבא - עד כדי כך הקרקע בתולה. ולא, אני לא אדגים לך. לכל אחד יש קרקע בתולה שלו, ודברים שמעניינים אותו. אף אחד לא יכריח אותך לכתוב על הורה-ילד. ולמה שתתמאצי לכתוב על משהו שפחות מעניין אותך? בואי נראה מה יצא מהתרגיל הבא ואיזה קרקע בתולה תצא מהסיטואציה, בסדר?
 

Yuli Gama

New member
לכל אחד יש קרקע בתולה שלו?

אתה מתכוון לכל אדם "ככותב" או לכל אדם "כדמות" בסיפור? כי אם זה הראשון, אז לא קצת סותר? מה שקרקע בתולה לכותב, יכול להיות לא קרקע בתולה לקורא. או שאני עדיין מבלבלת
?
 

goshdarnit

New member
אתקן את הניסוח שלי:

לכל כותב יש קרקע בתולה שמעניינת אותו ולכן הוא כותב עליה. ואל לנו להדחף לקרקע בתולה של אחרים ולהגיד 'אבל לי קשה להוציא קרקע בתולה מזה'. לך יש סצנות של קרקע בתולה שמחכות שרק את תכתבי אותן, ולמישהי אחרת יש את שלה.
 

אסתר 1984

New member
אממ... נסיון4?

נראה לי שהבנתי סוף סוף למה הכוונה בביטוי "קרקע בתולה". אני מנסה להמשיך את הקטע הזה בלי להוציא אותה מהחדר (אע"פ שאני מסכימה עם יולי - במציאות זה אף פעם לא קורה...). מקווה שהפעם זה יתאים לתרגיל: "זה תמיד יהיה ככה?" מבטה של אפרת נותר נעוץ ברצפה. "אני לא יודעת". היא חשבה על זה לרגע. "גם את וסבתא רבתן כמונו?" על פניה של אמה עלה חיוך מריר, אבל היא לא ענתה. "אבל..." היא התקשתה לקבל זאת. "עכשיו זה בסדר, לא?" אמה השיבה לה מבט משועשע. עיניה התרחבו כשהרעיון חדר למוחה. "אני לא מבינה איך את מצליחה לסבול את זה כל כך הרבה שנים." היא צחקה. "זה עניין של אימון. אין לך מושג כמה שאני סבלתי מסבתא שלך. ואת יודעת מה- " פניה הרצינו. "זה גם משתנה כשמתרחקים. לפעמים אני כל כך מתגעגעת, שאני מעדיפה להרים טלפון ולשמוע אותה מקטרת על איך שאני מחנכת אתכם או משהו, מלא לשמוע אותה בכלל." אפרת נראתה מזועזעת. "את רוצה שהיא תריב איתך?" היא משכה בכתפיה. "אבל..." "אפרת, היא עדיין אמא שלי. אני תמיד אהיה חלק ממנה. זה לא משנה בכלל כמה נריב." "כן, אבל - " היא קמטה את מצחה. "את רוצה להגיד שבגלל זה את גם רבה איתי?" על פניה עלה חצי חיוך. "ודאי שלא!" "אז למה?" היא לא ענתה, רק נטלה ספר מן השידה והחלה לדפדף בסתמיות. אפרת קמה והלכה אל החלון. היא הביטה בוורדים שפרחו על השיח ובאנשים החולפים ברחוב. גם הם חיים ככה? יכול להיות שאצל כולם יש כל כך הרבה מריבות? "אמא?" אמרה מבלי לפנות מהחלון. היא התקרבה אליה, ואפרת יכלה לחוש בריחה החמים לידה. "גם אני אריב ככה עם הילדים שלי?" אמה צחקה. "חסר לך אם לא." זה הפתיע אותה, אבל התשובה לא אחרה לבוא. "אם לא תריבו, איזה תירוץ יהיה לך להתקשר אלי?" אפרת חייכה. אולי עוד יש איזשהו סיכוי להסתדר.
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

נחשפו אמיתות שלא עלו עד כה, ומערכת היחסים בין השתיים הייתה שונה מבדרך כלל. רק הערה אחת לי. הסוף. כתבת:אפרת חייכה. אולי עוד יש איזשהו סיכוי להסתדר. כלומר, זה סוף של סיפור, כן? פתאום הכל מכאן והלאה יהיה בסדר, כן? זה לא עובד ככה בחיים. וסביר מאוד שאנשים בחיים לא חושבים מחשבות בסגנון 'והם חיו באושר ובעושר', בעיקר לא על ההורים שלהם. אילו היית מוחקת את השורה הזאת ומוסיפה סצנה שלמה *אחרי* הסצנה הזאת, היית מקבלת סצנה עם קרקע יותר בתולה מהסצנה שכתבת. רוצה לנסות?
 

Yuli Gama

New member
זה קורה לפעמים

אבל השבירה של רצץ הוויכוח צריכה להיות חדה יותר (סליחה גיא, אני יודעת שאין לזה קשר לתרגיל) במציאות כדי שהויכוח ישנה כיוון צריך משהו הרבה יותר חד. שאלה כזאת "זה תמיד יהיה כך?" תגרור האשמה מצד האם (או משהו דומה) אבל העניין של קשר אם-סבתא ממש יפה. סתם רעיון, שבירת רצף כזאת יכולה להיות אם הבת תגיד שהאם צריכה לקחת דוגמא מסבתא, היא אף פעם לא רבה
(אבל כל אחד עם הניסיון משדה הקרב שלו
)
 

אסתר 1984

New member
את צודקת,

פשוט היה שם בהתחלה עוד קטע קצרצר שהפריד בין מה שקרה קודם לחלק הזה של הויכוח, אבל משום מה (אני כבר לא זוכרת למה - כתבתי את התרגיל הזה בשעה מאוחרת מאוד ולא חשבתי יותר מדי בבהירות...) פשוט הורדתי אותו... נראה לי שחשבתי שהוא מיותר או לא קשור שם או משהו
.
 
למעלה