DAMPING FACTOR

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עירבבת "יפה" נושאים שונים מנישות שונות...
כשאדם בא לאולם שמחות, נראה שנגזר עליו לסבול.
הוא נכנס לאולם שבו לא הושקע מאום באקוסטיקה, והתקליטן בא עם ציוד נוראי, רק
כדי "לעשות רעש". איכות השמע ירודה מאד, ואנשים רבים מתלוננים עם כאבי ראש,
הן אם מדובר בחובבי איכות והן אם מדובר בסתם אנשים ש'באו לשמוח'.
השיח מתנהל באמת בקולי קולות, ומי שקם לרקוד, אחרי כמה כוסות טקילה, כבר לא
אכפת לו דבר בנוגע לאיכות השמע. הוא מסתפק בהתנענעות, וגם כאן, נשאלת השאלה,
האם זה בקצב המוסיקה או שלא (וסביר שלא)...
ונכון. כמות הנגנים הקלאסיים הולכת ויורדת, ויחד עמם גם כמות האנשים שמעריכים
שמע טוב, כלי נגינה משובחים ונאמנות למקור.
ובכלל... עידן התקליטורים קלקל לא מעט. ובכל זאת, ישנם תקליטורים שמצליחים
לשמר איכות הקלטה גבוהה.
וזה תלוי כמובן באופן ההקלטה, בדחיסת המידע ובעוד רזים שמוכרים ליודעי דבר.
ועובדה, שלכל אורך התקופה בה כבשו התקליטורים את מדפי המוסיקה, התקליטים
לא ירדו מהם. חובבי מוסיקה מושבעים, יכלו ויכולים לרכוש תקליטים, למרות שנדמה
כי אלה נעלמו כליל מהמדפים.
ומה לכל אלה ולהורדת מוסיקה באמצעות הסמארטפון? שם ברור שהכל דחוס ושם
ברור שלא תהיה שום נאמנות למקורות.
אז נכון... התרגלנו להאזין למוסיקה הזו, והתרגלנו לשמוע אותה כבר מימי ה-MP-3 והאיי פוד.
הנגנים התבססו על דחיסת המידע ולא על הנאמנות למקור.
הם פגעו גם בטווח הדינמי וגם בטווח התדרים.
אז נכון. זה 'כיף'. כיף להיכנס לרכב עם דיסק און קי קטן, ששמורים עליו מאות שירים,
או להתחבר ליו טיוב ולהאזין לעוד ועוד מוסיקה.
אבל האם זה מה שאנו באמת מחפשים, או שהתרגלנו לתחליף הזול, וכבר לא משנה
באיזו מערכת נאזין, כי הכל חרטא.

אז אתה יכול לחלק את חובבי המערכות ל-2 קבוצות: לאלה שיש להם כסף, והם ממלאים
את הבית במערכת שעולה הון עתק, רק כדי להתהדר ולומר "יש לי", ולאלה שבאמת
אוהבים את הטופ שבטופ, ובעבור זה הם מוכנים להשקיע, גם אם אינם עשירים מופלגים.
כי פשוט... חשוב להם לשמוע את המוסיקה כמו שצריך.
ונכון. לעתים הם יאזינו לקטע, לא בגלל שהוא מקסים מבחינה מוסיקאלית, אלא רק
כדי לומר, שהם נהנים מאד מאיכות ההקלטה הפנומנאלית. אנשים אלה לא יאזינו
ליצירה שלמה, אלא לקטעים בודדים, שירשימו אותם רק בשל איכות ה"שיחזור".
 

Ron W

New member
אף מגבר משובח נטו לא יצלח לרסן אנרצייה של רמקול

כדי לרסן באמת ממברנה של רמקול המגבר זקוק למשוב ממתמר על הממברנה
מה שקורה בסאב עם סרוו (בהנחה שרוב הבעיה בתדר התהודה, בתחום הנמוך)
אותו חיישן הממיר אנרגיה אקוסטית ומגבר שמתקן את השגיאה
הם פתרון אחד ויש פתרונות נוספים שדוגמים את הזרם לרמקול
ולא מסתפקים במתח יציאה חף מפשרות בהדקיו.
הפתרונות הללו לרוב מצויים ברמקולים אקטיביים או סאב וופר אקטיבי
שאכן פופלאריים בציוד היי אנד מתקדם.
לציין שאף מערכת גם לא במליון ש״ח לא מתקרבת לחווייה של המקור
כלומר לשמוע בצוע מוסיקלי ללא הגברה גם באולם עם אקוסטיקה גרועה
ואפילו בחזרות לקונצרט לוקח אותך למחוזות שאין סכוי להגיע בשחזורים.
 

M AO R

New member
מדהים וקשה להבנה ...

שאוזן האדם מסוגלת בכלל לחוש בתופעת האנרציה של הרמקול, הרי מדובר בשינוים בקצב מטורף של עשרות עד אלפי פעמים בשנייה, לזה יש להוסיף גם את השינויים הטונאליים, הרי לא מדובר בסיגנל בתדר קבוע, ולזה יש עוד להוסיף את כל העושר הצלילי של חבורת מנגנים ו/או שרים ... ועכשיו יש בנוסף לכל אלה גם כאילו תוספת צלילים שנובעים מעוותי רמקול עקב אנרציה - איך האוזן מסוגלת לעקוב אחרי כל הדקויות האלה ? איך הממברנה מסוגלת לעקוב אחרי תנועת האלקטרומגנט שמפעיל אותה ??
&nbsp
אצטרך פעם להימצא בהדגמה כדי להיווכח איך התופעה באה לידי בטוי הלכה למעשה.
 

Ron W

New member
אלמנט באס לא מיועד לנוע עשרות אלפי פעמים בשניה

לכן יש ברמקול מספר אלמנטים. אגב בהינתן
שממnשים באס ע״י הרבה אלמנטים קלי משקל או קטני קוטר
מהירות הבאס משתפרת פלאים
מהי מהירות הבאס? כשמדובר במכת תוף
המתופף יכול להשתיק אותו מיידית. הרמקול האיטי ימשיך בתנועה גלית
למרות שהמתח מהמגבר התאפס, כי אין לריסון הזרם ״ברקס״ חזק דיו
לכובד הממברנה.
אחד האפקטים שהכי קל לאבחנה הקרוי גם באס הדוק לעומת בומי.
 

M AO R

New member
לא דיברתי ספציפית על תדרי באס דווקא,

וגם לא כתבתי שהרמקול מגיב על תנודות של עשרות אלפים פעמים בשניה, אלא התנסחתי " .... עשרות עד אלפי פעמים בשנייה ...". אני כמובן מבחין יפה בין תדרי הבאס הנמוכים המושמעים בטווח תנודות של עשרות פעמים בשניה ועד לצלילים הגבוהים שהם בטווחים של אלפי פעמים בשניה והבעתי את פליאתי שכאשר מושמעת מוסיקה שהשינויים הטונאליים בה מהירים מאד ובנוסף עוקבת הממברנה הזו גם אחר קבוצה גדולה של מפיקי צלילים ( כלי נגינה ) ולא רק צלילים בודדים מתמשכים ... איך "מספיק" הרמקול בנוסף לכל אלה גם לייצר תנודות מעצמו עקב האנרציה העצמית שלו ? הרי השינויים היזומים ע"י מוצא המגבר מהירים מאד ?אני כמובן מבין שמבחינת התיאוריה הפיזיקאלית זה אכן מה שקורה כנראה אבל אם השינויים הטונאליים של המוסיקה המושמעת מהירים מאד ועוד בנוסף יש כלים רבים שמנגנים בקרע - איך זה שאוזן האדם מצליחה להבחין בצלילים הנוצרים בעקבות האנרציה של הרמקול ?
זו היתה פליאתי - על היכולת של האוזן להבחין בצלילי האנרציה של הרמקול והייתי שמח להדגמה כזו או במילים אחרות האם ה-DF אינו רק מושג אבסטראקטי שאין לו ממשות במציאות ( ועובדה היא שיש מגברים שערך זה כלל לא מצויין בהם ... ).
 

Ron W

New member
ההבדל הוא בעיקר בבאסים 200 הרץ ומטה

גלים הם עניין מצטבר הגבוהים לא גורעים מהנמוכים ולהיפך
הבאס הוא די דומיננטי (תלוי גם במקור.. בנגינת כינור כנראה לא)
במציאות ה DF לא קשה למימוש במגבר טוב להגיע לערך ממצה
מנגד כפי שאנרגיית המגבר לא מצליחה להפוך כולה לאקוסטית
כך מתוף נצילות נמוכה המגבר גם לא ״מדכא״ לגמרי את האינרציה העצמית
של הממברנה הכבדה. כי האנרגיה החשמלית שלה לא מבטאת במלואה
את התנועה - במילה אחת נצילות היא ענין דו כיווני.. יש בדרך
מקדמי תמסורת חיכוך ומבנה מורכב.
בתכלס אם תעצור ביד ממברנה של באס המגבר לא יתאמץ או יתחמם
שהרי הנצילות בין המוצא שלו לתנועה ממילא נמוכה (לא דומה למנוע)
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז רגע. אתה טוען, שאם ניקח הרבה רמקולים קטנים שייצרו את הבאס
זה יהיה עדיף על פני רמקול אחד גדול ומרוסן?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מטיעוניך ניתן להסיק, ששום מערכת ואף חדר האזנה לא ישתוו לעולם
אפילו לאולם בעל אקוסטיקה גרועה. אז לשם מה להשקיע בעצם?

וכן. יש לי חבר, שהוא בהחלט נחשב לחובב מוסיקה, אבל הוא ההיפך המוחלט מאודיופיל.
הוא יעשה הכל, כדי שלא להשקיע הון במערכת, והטענה שלו היא, שכדי לשמוע את
המוסיקה של (באך, בטהובן, מנדלסון או מי שלא יהיה), די בהאזנה לצלילים ולאקורדים.
לטענתו, לא ממש צריך להבחין בכל ה"פרטים הקטנים", ואם כן רוצים ליהנות מכל מה
שהמבצעים מסוגלים לתת (וגם הם כמובן אינם מושלמים)... הולכים לאולם שנחשב
טוב, ובוחרים את המועד, בהתאם ליצירה הספציפית שרוצים לשמוע "כמו שצריך"*.

וכדי להוכיח לי את טיעוניו, הוא השמיע לי לא פעם את אחד הכנרים הגדולים, בסלואו מושן.
נניח, הקלטה על סרט מגנטי, שהוקלט במהירות 7.1/2 והושמע במהירות 3.3/4.
ואז, הפלא ופלא, אתה יכול להבחין, שהכנר בד"כ אינו "קולע בול" לתדר הצליל שהוא
אמור להגיע אליו אלא מפספס במעט. אבל בעזרת הויברטו ובעזרת "תיקון מהיר",
הוא מתקן וממשיך לנגן בתדר הנכון, מבלי שהמאזין אנין הטעם מבחין בכך.
(וזה נכון כמובן גם אצל זמרים).

אז נכון. אף אחד לא יושב ובוחן כל כנר בעזרת הפחתת מהירות, וממילא, כולנו
התרגלנו לויברטו ולגליסנדו ולכל ה"טריקים" שנגנים השקיעו בהם, כדי למזער שגיאות.
אז כן! גם למבצעים יש 'משובים', שמבוקרים בעזרת האוזן והמוח ומתוקנים בעזרת
שרירי האצבעות (או מיתרי הקול).

...אז עוד 1/2 אחוז או אחוז שלם של זיוף בגלל רמקול חוטא? זה כל כך בקטנה, עד כי
ייחשב הדבר כהתעסקות בקטנות הבטלות בששים.

ואגב, גם נגנים או ססטיסטים שנמצאים על הבמה, לא שומעים את התזמורת כמו מי
שיושב באולם, ולא בכל מקום באולם אתה תשמע את מה ששומע חברך, שיושב במיקום
מעט שונה (או שונה בהרבה) מהמיקום שלך.

אז מה מאלה הוא הנכון? היכן יש למקם את המיקרופונים, כדי שהאפקט יהיה הכי קרוב
למה שאנו "רוצים" באמת לשמוע? ואולי נשאל בכלל, מי זה "אנו"?

אז יבוא טכנאי הקול, ויאמר לך, שיש למקם את המיקרופונים כך, שהם יקלטו את כל הכלים
בצורה נכונה, ויש למקם אותם גם כך, שהם יהיו מסוגלים לקלוט את המפרט האקוסטי
המיוחד שמייצג את חותמו של האולם.
וכדי להימנע מרעשים ורחשי לוואי מיותרים, עדיף לבצע הקלטה של חיתוך ישיר לתקליט,
ומה לא.
אבל מה שקורה בד"כ? זה שלרוב מעבירים את השמע למיקסר, ובעזרת הווסתים,
שולטים בהארכת או קיצור משך הצליל הגווע, ומתעללים בדבר ה"נקי" שהמיקרופון
(שגם הוא מוגבל) קולט.

לכן, לדעתי לפחות, כדאי מאד להחליט על רמת מחיר כלשהי ש'כדאי' לכל אחד להשקיע,
אם במערכת ואם באקוסטיקה של החלל, ולא לחרוג מזה. כי כל חריגה, תשפר אולי בפסיק,
אבל היא לא תקרב אותנו אלא במעט אל ה"צליל הנכסף".

ועוד קטנה... אם כבר ישבו "מומחים", שכתבו ספר, הדן בכ-1000 הקלטות שאותן צריך לחפש, כדי שנוכל להאזין למוזיקה שאנו אוהבים, כשהיא גם מוקלטת כראוי?...
אז יופי שיש כאלו! ממש נפלא שיש אפילו ספר על 1000 התקליטורים To Die for.
אלא שאני רוצה דווקא לשמוע את היצירה ה-1003, שעליה לא דובר כלל בספר,
ואיני יודע היכן אוכל למצוא אותה. ומה אז?

ובכלל: מי הוא האיש שיקבע עבורי, מה כן ייהנה אותי ומה לא?
ונניח שאני מאד אוהב את יאשה חפץ ואיני מאוהב בסיגנון הנגינה של יהודי מנוחין.
אבל ההקלטה של חפץ היא וותיקה יותר, ואיכותה נחותה יותר.
אז באיזו הקלטה אבחר?

כי מה? אתה שולח אותי להאזין רק להקלטות שהוקלטו משנת XXX וכל אלה שקדמו
להן אינן ראויות, כי הטכנולוגיה לא בשלה לפני כן?

אז בגדול? הכל דיבורים. אין מוחלט ואין טעם להתפרע עד אין סוף.
הטובה שבמערכות לעולם לא תצליח לייצג את מה שקורה על הבמה ובאולם,
והטוב שבמסכי הטלוויזיה לא ייצג את הטבע שהעין רואה, למרות מגבלות העין האנושית,
וגם בגלל המצלמה שאף היא מוגבלת.
וככה זה גם בשמע. המיקרופון מוגבל. מגברי המיקרופונים מוגבלים וכל רכיב יתרום
את תרומתו להרעת המצב.
כן חוליה חלשה... לא חוליה חלשה... אלא שככל שנגדיל את מספר החוליות, כך גם
נגדיל את ירידת האיכות הכוללת.

* רק אזכיר, שהפסנתרן הישראלי הנודע מינדרו כץ הופיע בטורקיה, ותוך כדי נגינה,
נפח את נשמתו על הפסנתר "בשידור חי".
"הוא עבר שני אירועי לב, אך המשיך להופיע. הוא מת באיסטנבול, טורקיה, בינואר
1978, באמצע הופעה - בזמן ביצוע סונטה אופוס 31 מספר 2 ("הסערה")
של בטהובן, הניח את הראש על מקלדת הפסנתר ומת. הותיר אישה, זהרה, ובת."
[הועתק מויקיפדיה].
אז הנה אמתלה להקלטה סופר נדירה (אם אכן בוצעה): נקרא לה "מותו של פסנתרן".
נדיר במיוחד.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כי שכחתי...
על פסנתרנים רבים נאמר, שכשהם מנגנים, ידיהם ה"כבדות" מקלקלות את כיוון הפסנתר,
שבו השקיע המכוון זמן יקר ועבודה מרובה. כן רון. זו גם הערה עבורך...

אז מילא כנר או זמר, שמסוגלים לתקן בזמן אמת את הזיוף שהם יצרו...
אבל מה יעשה הפסנתרן, כדי לתקן עיוות בכיוון המדוייק של הפסנתר?
כלום! כי הוא פשוט לא יכול לעשות דבר כדי לתקן זאת.

אז אם בתגובתי הקודמת הזכרתי פסנתרן ידוע, הוא היה גם ידוע ביכולתו "להרוס"
כיוון של פסנתר תוך כדי נגינה.
ולכן, האקורד הראשון של נגינתו, לא היה דומה כלל לאקורדים שבהמשך...
ואיזו מערכת שמע תתקן זאת? [ונניח שיש מערכת שמסוגלת לתקן סטיות בתדר...
האם תרצה שזה באמת יתבצע, כשאתה מאזין לביצוע המופתי של הפסנתרן ההוא?]
או שמא ה"קלקול" הזה הוא חלק מהחן והיופי של הנגינה, וזה ממש חשוב ונחוץ?

או שהפסנתרן הנודע גלן גולד? זה שהיה שר ומזייף תוך כדי נגינה? זה היה כמובן
חלק בלתי נפרד מהנגינה שלו...

אז תשאל מהי השלמות?
האם השלמות מסתכמת גם בהאזנה לשירה הקלוקלת, שליוותה את הנגינה של גלן?
או שהשלמות היא האבחנה בליקויים שכיוון הפסנתר לא עמד בהם?
ואלה רק "נגיעות". כי היו עוד מבצעים ש"שרו" והיו עוד מבצעים שפגמו בכיוון הכלים,
פגימה שליוותה את כל הביצוע לאורכו.
חומר חשוב למחשבה...
 
כמובן, שזכותך להביע דעתך

אך היא רחוקה מאד מהאמת (לפחות בנושא הקלטות מוזיקה קלאסית, שבזה אני "קצת מתמצא").
לא אכנס איתך לוויכוח איך מקליטים הקלטה קלאסית ולא איך מאזינים לה.
אני חושב כי כל אחד רשאי להביע דעתו, גם אם לא תמיד, תואמת את המציאות..
חג שמח
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ערב טוב אריאל ומועדים לשמחה.
אין כל וויכוח בינינו, שאתה "קצת מתצצא" בהקלטות, והשאיפה שלך היא להביא תוצאה
שתהיה קרובה ככל האפשר למקור.
הטענה שלי היא לא נגד הנאמנות למקור, אלא שגם המקור לא תמיד "נשמע מי יודע
כמה",
וכל זה, מסיבות רבות, שונות ומשונות.
לכן, כל חוויית השמיעה משתנה הן בשל האקוסטיקה של האולם, הן בשל כמות היושבים
בו, הן בשל המיקום של האדם שמאזין למופע בנקודת זמן כלשהי והן בשל אי דיוק
בכיוון הכלים.
לכן, ככל שתשתדל, וככל שהמערכת הביתית תשאף לדייק,
עדיין יחולו אי דיוקים כאלה ואחרים, שלאיש אין שליטה בהם.
וזה כמובן לפני שנשפוט את אהדתו של מאזין ספציפי לצליל השפופרתי, או לצליל שיישמע
ממגבר טרנזיסטורי "הכי שקוף" שיש.
 
הוא שאמרתי

תפיסת העולם המיקצועית שלי אומרת כי, אני לא בא "לתקן", אני לא "מיפה" ואני לא משנה בלאנס של המנצח (שאני מאמין כי הוא יודע את העבודה "קצת" יותר טוב ממני!).
אני מאמין, שתפקידי, כמהנדס הקלטה, לתת למאזין בבית את החוויה כאילו הוא/היא ישב באולם הקונצרטים בדיוק בזמן שבו נעשתה ההקלטה.
בהנחה שהציוד בבית המאזין יודע לתרגם במדויק את הסגנל שאני שימרתי על אמצעי האיכסון (דיגיטאלי או אנלוגי) לסאונד נשמע, הרי שהמאזין בבית יחווה את אותה החוויה שחווה כל מי שישב באולם הקונצרטים בעת ההקלטה.
ואתה יודע מה? לפעמים, דווקא "זיוף" כזה או אחר, או "פיספוס" בקטע מסויים, הם אלו העושים את הביצוע מעניין ואפילו, לפעמים, חינני יותר ורבים מחובבי המוזיקה מחפשים את אותן הקלטות מיוחדות, שלעולם לא תופקנה באולפן ההקלטה.
חומר למחשבה....
אריאל
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נו.. בגלל זה יש את ה"תקליטים הלבנים" וכל ההקלטות הנדירות של
חזרות ומופעים, שכאלה לא ישובו בשנית.
ואכן, כאיש הקלטות מקצוען, אין מתפקידך לשנות מאום, ואתה כן אמור לשמר את
האקוסטיקה המייחדת את האולם ואת גחמות המנצח.
אני תמיד חש באי נוחות, כשאני רואה את אצבעות המקליטים, כשהן מסיעות שורות
שלמות של זחלנים קדימה ואחורה, כדי להאריך את צליל הדעיכה או כדי לסיימו בטרם
עת. אבל עובדה? גם הם נחשבים "מקצוענים". לא?
וזה שהתייחסתי לשירתו של גלן גולד? לא עשיתי זאת מתוך אהדתי לשלמות ולשקט
"ההיקפי". גם אני חושב, ששירתו מביעה את רגשותיו הכמוסים, ואם זה מה שריגש
אותו, יש מקום שזה ירגש גם את מי שמאזין שוב לנגינתו.
ומבלי שאני זכיתי להכירך, אני מאמין, שאם יזדמן לך להקליט אמן ש"מקלקל" את
שלמות נגינתו בשירה כזו או אחרת, אתה לא תנסה להסוות זאת. כי זה מה שנשמע,
ואת זה יש להנציח.
 
"הזזת זחלנים" בהקלטה

אם תראה טכנאי הקלטה (או מהנדס הקלטה) ה"משחק" בזחלנים של המיקסר, בזמן הקלטת מוזיקה קלאסית (אני לא מדבר על תנועה מינימאלית בזחלן כזה או אחר - ולזה גם יש, לפעמים סיבה), דע לך כי הוא אינו מיקצוען!
לעומת זאת, במוזיקת פופ, שעיקרה עבודת אולפן, שם כבר הטכנאי נבחן עד כמה הוא יכול ליפות את הסאונד ואם לשם כך צריך להזיז שורות שלמות של זחלנים - אהלן וסהלן. זה בסדר גמור. כך עובדים.
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
אף מערכת קול לא מתיימרת להשתוות למקור מסיבה פיזיקלית

מבחינת ההקלטה התוכן כולל את התהודה של החלל במקור
בהשמעה מצטרף אפקט החלל בחדר ההשמעה לחלל המוקלט
לכדי קקפוניה.
ועדיין לא נגענו בעיוותי המקרופון והרמקול
רק החללים עצמם מייתרים את הסכוי לשחזר במדויק.
 
ומה עם משוב?

רוב מגברי השמע מכילים משוב. בחלקם די אגרסיבי. בחלק מהם (בהקשר לנושא השרשור) משפר את ה-DF. בחלקם, כמו מגברים של ROTEL הושגו מספרים פנטסטיים של DF במגברים שלא נשמעים כ"כ פנטסטי...
בעיקרון, משוב (מנקודת המוצא כמובן) מחפש להביא את נקודת המוצא לזהות עם נקודת הכניסה.
דבר נוסף, שצריך להבהיר, שלא בכל תחום השמע העצמות וההתנהגות של האות דומה. עיקר הסוגיה בתדרים הנמוכים (BASS) והביניים הנמוכים (MID BASS).
הרעיון שאתה מנסה להביא בדבריך, אולי יובן שלא כהלכה ע"י אנשים שפחות מבינים. זה לא שהמגבר עושה 1 והרמקול 2. וזה נחמד אם הם נפגשים איפה שהוא, ודומים קצת זה לזה. אגב, המצאות כבל רמקול דק ולא פרופורציונאלי ל-DF,
הוא בדיוק דוגמא למצב כזה. הרי שגם אם יש משוב, הוא לא מגיע עד הרמקול (כמו בספקי כוח עם SENSE. ולכן השליטה של המגבר ברמקול נפגמת. התוצאות הסוניות, כפי שהבאתי בעדיות של אנשים שהתנסו בהחלפה, ומחזיקים ציוד בעשרות ועד מאות אלפי $!.
 
ריסון הרמקול

נכון. שום מגבר לא יצליח לעולם "לרסן" לחלוטין את הרמקול. אבל, מה לעשות, ההגדרה של DF היא כמה המגבר מצליח לרסן את תנועתה החוזרת של הממברנה וככל שה-DFיה גבוה יותר, תנועתה "המיותרת" של הממברנה תיעצר מהר יותר. ולא צריך בשביל כך משוב "ממברנה - מגבר" או, במילה אחרת "סרוו".
אני מציע לך רון, לקרוא קצת מאמרים מקצועיים ויש גם ספר (שאני לא יודע אם עדיין ניתן למצוא אותו) הניקרא Audio Cyclopedia שם אפשר לקבל תשובות מוסמכות.
אריאל אריאלי
 
מהו DF מבחינה חשמלית?

המגבר, ע"מ להזיז את הרמקול, מעביר זרם (באופן מבוקר) מקווי האספקה של הספק. בספק, מבחינת התנגדות מוצא, זה = לאדמה והוא קצר (אפס התנגדות). לפחות באופן תיאורטי.
כאשר המונח של DF בהמרה להתנגדות (אוהמים) מייצג את הנגד שבין מוצא המגבר לקווי האספקה (אדמה): למשל ב-DF של 40, זה 0.2 אוהם. ב-DF של 400 זה 0.02 אוהם וכו'.
רמקול שמונע (נניח ע"י לחץ אויר או יד אדם) מייצר זרם. הזרם הנ"ל יזרום לתוך המגבר (ולמעשה לתוך אותו נגד קטן שבהגדרתו הוא "כמעט" קצר. ככל שהנגד קטן יותר (DF גבוהה יותר) כך הוא מרסן יותר.
 

Ron W

New member
עוד קשקוש.. עכבת הרמקול המשתנה מוכיחה שמתח יציב לא רלוונטי

 
למעלה