DAMPING FACTOR

Ron W

New member
בעצמך טענת למשקל הממברנה לכן לא ניתן למחוק

סליל הרמקול מפעיל שדה מתחלף אך מוגבל בשליטה
מכנית בתנועת הממברנה - כמו הנחתה בתדר גבוה או הענות
או מהירות - לכן גם אם המגבר ישאב את כל הזרם
החוזר מהסליל עדיין הממברנה תעשה גם כרצונה
אלא אם יתקנו את הזרם לפצות על משקלה והתנגדותה.
צא ולמד על מהירות הדרייבר.
 
העמסת מקור מתח

עם כל הכבוד, רון, אתה פשוט לא מבין משהו עקרוני.
כאשר ישנו משהו שמייצר אנרגיה חשמלית, הוא צריך "לקחת את האנרגיה מאיזה שהו מקום (דלק, רוח, שמש, גובה וכד'). כאשר יש לנו גנרטור חשמלי, יש מנוע ההופך אנרגיה כימית (דלק) לאנרגיה תנועתית (קינטית) אשר מניעה סליל בתוך שדה מגנטי ואז נוצר מתח. כל עוד לא מחברים עומס במוצא הגנרטור, תיאורטית לא נוצרת עבודה (עבודה, בהגדרה, זהו מצב שבו אנרגיה משנה צורה). והמנוע לא "חש" עומס עליו והדלק הנשרף בו מספק אך ורק את האנרגיה הדרושה להתגבר על ההפסדים המובנים של המערכת מנוע/גנרטור.
אולם, אם נחבר לגנרטור עומס, נראה כי המנוע יתחיל "להתאמץ" כלומר הוא יתחיל לצרוך יותר דלק. מדוע? כי העומס צרך אנרגיה (ובדרך כלל העומס יהפוך את האנרגיה החשמלית שהופקה בגנרטור לאנרגיה מסוג אחר - אור, חום, העלאת מים למגדל גבוה או כל דבר אחר). ע"מ שהעומס יעשה את "עבודתו" הוא צריך לקחת את האנרגיה שהופקה בגנרטור.
וזהו בדיוק המקרה של ההתנגדות הפנימית של המגבר.
התנועה העודפת של ממברנת הרמקול נוצרה עקב האנרגיה ההתחלתית, שהושקעה בה והקפיץ, שספג את האנרגיה הזו (כאנרגיה פוטנציאלית) מפעיל כוח על הממברה, מה שמקנה לה תאוצה ומהירות. עקב המסה של הממברנה, הממברנה תמשיך לנוע (תנועה הרמונית) בכח ההתמדה ותעבור את נקודת האפס של מיקומה ההתחלתי. אולם, עקב הפסדים מכניים (חיכוך), משרעת התנועה תלך ותיקטן עד שהממברנה תיעצר לחלוטין.
התנועה של הממברנה והקפיץ המחובר אליה, הם בדיוק הדוגמה של הגנרטור שהבאתי קודם. ולכן, למרות מה שאמרת, ככל שהתנגדות המוצא של המגבר תיקטן האנרגיה הקינטית של הממברה "תישרף" מהר יותר ותנועתה תיעצר מהר יותר.
כמובן, שאתה רשאי לחלוק עלי - זו זכותך.
אגב, מערכת סרוו של מגבר/רמקול נועדה למטרה אחרת לחלוטין ולא כאן המקום לדבר על זה (אולי פעם ארחיב).
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
הקבלה היא לא דרך ראויה ומעידה על קושי בניתוח הנושא

הסברתי לך שמקדם שיכוח טוב ככל שיהיה קצר מושלם
לא יעצור את תנועת הרמקול כי גם עם זרם ההיגב מהסליל
קוצר לא יהיה בו די כח מגנטי לעצור את הממברנה
מפאת כובדה והכח הקינטי שצברה. זו בדיוק שאלת המהירות
של הממברנה.
רמקול הוא כלי נגינה בפני עצמו כשהסליל/מגנט מהווה את מנוף הכח
- כדי לעצור או לשלוט בתנועת הממברנה לא די במתח לינארי למקור
כי תגובת הממברנה אינה לינארית - מ.ש.ל
 

Ron W

New member
ואם בכ״ז תרצה הקבלה להמחשה קרובה השווה לסלונויד

גם לסלונויד אותו מפסק מגנטי יש סליל וליבה הנעה בכח חשמלי
או דוגמא פעמון הדלת הישן המזמם בתדר נמוך נוצר ממהירות
מוגבלת של המנגנון הקפיצי (לא מההתנגדות הפנימית של הסליל)
למעשה הצליחו מדענים להאיץ מהירות של סלונויד (ברז)
ע״י שמוש בממתחים גבוהים פי 1000 מהם תוכנן לפרקי זמן
קטנים באותו יחס לכדי מליוניות שניה (הרכתי בקר שכזה למעבדה)
ללמדך שלא התנגדות המגבר משפיעה אלא המתח שיעלה
על מה שיש בו די כדי להגיע לתאוצה הרגילה לפצות על איטיות המנגנון.
 
עוד קשקוש

על זה צריך למחוק, לא על תוכן טכני.
ואגב, המגבר לא שואב זרם, גם לא אבק.
כל ההתיחסות פה לגבי המבנה והעבודה של רמקול תמוהה. כאילו יצא לו הרמקול לטיול ונע לכאן ולשם כלבבו. ויש מגבר שמחובר אליו ומפריע לו להשתובב...
מה שכמובן לא נכון בעליל.
רמקול בהיות מנותק, או מחובר למגבר כבוי, לא יזוז כלל. מי שגורם לו לזוז, זה האות מהמגבר, שקובע את גודל וכיוון התנועה. ברם אולם, אז מתעורר ברמקול העיקרון הפיסיקאלי שבעצם היה רוצה שיניחו לו בשקט ולחזור למקומו במנוחה.
אחד הדברים, הוא זרם נגדי לזרם המגבר, שנולד בתנועת הסליל בשדה המגנטי (גנרטור) ונקרא חוק לנץ. במגבר אידאלי, עם DF אינסופי, הרמקול היה עוקב 1:1 אחר מוצא המגבר. ואז מגיע חוכמולוג, שמחבר לשם חוט דק וארוך, שזה בעצם נגד, ודופק את הכל מבלי להבין בכך דבר.
 
שאיבת זרם?

הרמקול הוא אלמנט פאסיבי עם 2 הדקים. אפשר באופן לא מזיק לחבר אותו בכל כיוון, גם הפוך. לא מומלץ בגלל המופע ובמת הסטריאו.
אחד מהדקי הרמקול מחובר לאדמה. מוצא המגבר ב-Class A/B מספק דרגה שנקראת באנגלית Push - Pull או בעברית: דח-סף.
ה-Push מתייחס לחצי הגל החיובי ואילו ה-Pull לחצי השלילי.
הרמקול הוא עומס, ולכן הוא מנקז (Drain) את הזרם ממוצא המגבר לאדמה.
בנוגע לכיוון הזרם, הוא מגיע בחצי החיובי מהספק החיובי ודרגת ההגברה, ואילו בחציו השלילי מהספק השלילי בהתאמה. כך גם ב-Class D.
הזרם שזורם דרכו מניע את הרמקול ומפיק את הצליל.
אדמה (GND) במעגל חשמלי אינו שואב דבר. זה לא בולען...ואפילו בולען לא שואב.
אין דין התנהגות אלמנט לתדר גבוהה עם ממברנה קלילה וסליל עדין, להתנהגות אלמנט לתדר נמוך עם ממברנה וסליל גדולים וחזקים. הם גם לא באותו משחק, בשל המסננת. אגב, מר אריאלי, ב-Tweeter שיצא לי לתקן או לפרק, אין קפיץ. הסליל תלוי על הממברנה ומעוגן רק מצדו הקדמי.
 

Ron W

New member
היגב - סליל רמקול מייצר היגב אותו המגבר שואב (מנקז)

הבעיה שלא די במתן מעגל סגור קצר לאותם זרמים הנוצרים
בגנרטור של הרמקול סליל הנע בתוך מגנט כדי לבלום אותו
כמו בבלמים מגנטים - הכח מוגבל אלא אם מייצרים מתח הפוך
ע״י מעגל סרוו
קשקושים נכתבים כאן לרוב - אין בכך שום קלון.
 

Ron W

New member
damp factor מיוחס לעכבת יציאת המגבר - לכן המציאו סרוו

מציע לך לא להתפלמס ולקרוא בעצמך אפקט הסרוו ברמקול באס
אין לך לא מושג תאורטי ובטח לא מעשי בנידון. הרי לא בנית מטוס
מאינציקלופדיות.. מילא בורות טכנית.. אבל טיפת הגיון לשאול
מדוע חברות מהשורה הראשונה בנו רמקול עם סרוו - אפילו
כאן כשלת? המתח בהדקי הרמקול מפעיל כח נתון המושפע
מעכבתו. בהנתן תדר תהודה כמו מטוטלת או נדנדה באותו
כח הרמקול יעשה מרחק גדול יותר וישמע חזק יותר - לכן ייצרו סרוו
האפקט מאוד בהיר וחד לאבחנה - כל הבומיות האופיינית
לתהודה של הארגז נחתכת לגמרי .. יש שיטות נוספות
הדוגמות את זרם הרמקול ומוזנות כמשוב למגבר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
רון, גם אם אתה חש צודק, וגם אם מיכאל לא מדייק כפי השערתך,
אפשר לשמור מעט יותר על תרבות השיח. והלוא פתחנו כעת שנה חדשה, והלוא
מיכאל חזר לכאן כעת, לאחר תקופה ארוכה בה לא הגיב כלל בפורום זה.
ו... על הידע ודרך הניתוח של האיש קצת קשה לחלוק. אז... גם אם נדמה לך שהוא
שוגה, תן כבוד.

אזכירך, שגם בין שנינו היה פולמוס בפורום זה, כאשר מיכאל ניהל אותו, וגם אז, אתה
איכשהו התנפלת עלי, בנושא מעגל הקווינטות וכיוון הפסנתר, ללא קשר מי מאיתנו באמת
צדק.

בכל מקרה, כן או לא צודק, אפשר לנהל את השיח בצורה מעט יותר מכבדת. תודה.
 
סרוו

הנושא מומש בעיקר בסאב וופרים. ברמקולים: מעט מאוד. וגם אילו שיצא לי לשמוע לא נשמעו עדיפים על אחרים ללא סרוו. מה גם, שבתעשיית הרמקולים (לא סאב) מי שהכניס סרוו ירד מזה, הנושא לא צלח מסחרית. אז אם נחזור לרמקול ולא לסאב, ול-DF, אז אין סרוו. אין אפילו עוד זוג חיבורים לעשות SENS לנקודת החיבור ברמקול, שזה הכי רחוק שאפשר.
 

Ron W

New member
סרוו לא רק שנשמע טוב יותר בוופרים אלא שאין לו תחליף ספציפית

להוכיח קח רמקול סרוו ובטל את מעגל הסרוו נסה
בכל דרך של מסננת אקטיבית לתקן את עקומת ההענות
ותבין למה כיניתי את מה שכתבת קשקוש.
כתבתתי מזמן על מודל ישן כזה (אלברטו) של קבאס
שבביטול הסרוו ותאום עקומת ההענות , נשמע נחות
בומי ונפוח לעומת המקורי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אתה כנראה שוכח, שמה שתוכנן עם בקר סרוו יעבוד רע אם תבטל את
המעגל. אין הדבר דומה, לרמקול שתוכנן מראש ללא סרוו, ובוצעו בו פתרונות אחרים,
שמונעים בדרכים אחרות את הויברציות המיותרות.

מה שכן אסכים אתך, זה ששום חדר האזנה ושום מערכת (שמתחילה בהקלטה ומסתיימת
ברמקול), לא תשחזר את חוויית ההאזנה במקום בו בוצע המופע (ולא משנה, האם זה היה
באולם, בפארק פתוח או בכנסיה).
כל שיחזור הוא "בקירוב", ואף אחד מהם אינו תעתיק מדויק.
אבל מה? כל הקלטה והשמעה כרוכים בפשרה, וכל אחד מאיתנו מחליט כמה הוא ישקיע
באותה פשרה או / ו-עד כמה השיחזור המדויק ביותר חשוב עבורו.
 

Ron W

New member
פתרונות אחרים לויברציות המיותרות ?

פרט הדגם נמק..
וכן אם קראת עד הסוף את עקומת ההענות תיקנתי דרך
אותו מעגל אבל מאפיין הדרייבר הוא נתון קבוע מראש.
אף דרייבר 12״ סטנדרטי לא מגיע לאותו ביצוע בבאס של הסרוו הנ״לֹ.
לא יעזרו מגברים מסננות או מארזים מתוחכמים.

הסיבה שגם מגבר עם התנגדות מוצא אפסית לא שולט ברמקול
נובעת מאותה נצילות של הדרייבר מלכתחילה
כשם שלא כל ההספק הופך לאנרגיה אקוסטית או קינטית
גם האנרגיה הקינטית הצבורה בממברנה לא מתורגמת למתח
גבוה דיו אותו המגבר מסוגל לבלום או לייצר תגובה מתקנת
ללא משוב נוסף מעבר לזרם ההיגב.

לגבי שחזור וחווית האזנה נראה לי
כמו לנסות להסביר את ההבדל למי שלא שומע כלי מוזיקה
באופן בלתי אמצעי ולא בהשוואה דרך מוניטורים
האם פסנתר חשמלי מושקע כלשהוא ישמע כמו אקוסטי?
בחלומות..
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
טוב. עלי להודות, שלא יצא לי לשמוע רמקול מבוקר סרוו,
וגם לא ניסיתי להשוות רמקולי באס כאלה לאחרים. בכל מקרה, העובדה היא, שלא
לכל סאב יש תיקוני סרוו, וחלק מהמוצרים כן נחשבים מוצרי היי אנד, ככה ש... מסתבר
שאיך שלא תבחן את הנושא, הסרוו בכל זאת אינו הפתרון היחידי.
וכן. אני מסכים אתך, שגם אודיו, גם סטילס וגם וידאו, לא ניתן לשחזר לרמות שידמו
את המקור, אבל השאיפה היא כן להגיע ל"מקום הכי קרוב" שניתן.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ולגבי הסייפא שבפוסט שלך...

"האם פסנתר חשמלי מושקע כלשהוא ישמע כמו אקוסטי?
בחלומות.."
זה נכון, אבל גם פסנתר אמיתי כזה או אחר, לא יישמע כמו באזנדורפר או כמו סטאנווי.
כי... גם בכלים ה"אמיתיים", יש רעים, יש בינוניים ויש יצירות פאר. לרוע המזל, אינך יכול
להשוות ביניהם, כאשר גם האקוסטיקה של החלל קובעת לא מעט.
 
לא הוגן

רמקול שתוכנן עם סרוו ללא סרוו, זה פגיעה בבסיס התכן. כמובן שלא ישמע טוב!
קח מכונית עם הנעה אחורית, תוריד לה את הדריב שאפט ותראה שהיא לא תיסע טוב. אז זה קשקוש.
בנוגע לאמירה, אין לה הצדקה. גם אם יש סרוו וה-DF מדהים. בפעם הבאה כשתחרוג מכללי הנימוס של שיח בין אדם לחברו, לא נמשיך בשיח. לא באתי לפה להיות בריון מקלדת או פוגען סדרתי.

רוב הרמקולים שאתה מכנה סרוו הם בעצם סאב וופרים.
ואילו לא שייכים לדיון הזה (DF) בכלל. מדובר בהתקן של רמקול מוגבר, שבו המגבר נתון וגם אופן הממשק שלו עם הרמקול (אלמנט).
גם אם הוא לא סאב (מרידיאן, למשל) הרי שעדיין מדובר ברמקול מוגבר שבו מצויים גם המגבר וגם האלמנטים. שוב, לא תקף לדיון.
ה-DF וכל ההילולה שצמחה ממנו מתיחס למגבר (יח' נפרדת) ורמקול FR (יח' נפרדת). לכן, אתה מושך את כל הדיון לפינה שאין לה קשר לנושא השרשור. חבל.
לפעמים עדיף להיות חכם ולא צודק...
 

Ron W

New member
במקרה מצאתי היום בקלסר את הסכמה שהורדתי מהיח׳ ב 1992

יש עליה סימונים להסבה שנדרשה למעגל הקדם שכלל גם מסננת אקטיבית.
המגבר לבאס היה מכוון להגבר גבוה כשהמשוב השלילי מהחיישן ריסן.
ברור שביטול תיקון הסרוו (מה שהיה בעצם פרויקט בפני עצמו)
יפחית מהביצועים לרמה של רמקול 3way פשוט
אך הדרייבר ״12 הוא אותו דרייבר שתוכנן לרמקול רגיל
למעט ששתלו בו חיישן - מה הקשקוש בכך? ישמע פחות טוב - זה כן.
אחרי תלאות ונסויים לאזן את ההענות בעל המכשיר ברר בצרפת
ולטענתו הם תיקנו אותו כולל משלוח על חשבונם.

רק לצורך הסיכום בנוגע למעגלי סרוו יש כמה וכמה גישות
בתחום הוופרים יש בעיקר את הריתמי - שבנוי על סליל נוסף
כמתמר לצד הסליל הראשי. ואת האקסלומטר הכולל מתמר
hall effect או מתקדם יותר.
מי שזוכר את ה HD של פעם היה בהם גם voice coil עם סרוו
כדי להגיע במהירות ובדיוק לרצועה המבוקשת בניגוד למנועי צעד.

אחרי הויכוחים בפורום משנים קודמות מגוכח לדבר על נימוסים
ואני מעדיף להשאר צודק עד שיוכח לי אחרת.
 
למעלה