אז מה אכלתם בסוף השבוע?

prizman

New member
לא, עשית את הדבר הנכון.

אבל דודה ברכה מנהריה לא שותה דרינקים
 
לא בטוח שהבנתי מה טענתך אבל

לא שיש צורך בכך, אבל יש הבדל מובהק בין חתונה לבין מסעדה מבחינתי. בחתונה אני אורח של אנשים שהזמינו אותי. השתרשה נורמה סבירה של תשלום/מתנה עבור האירוע הזה. המתנה, במרבית המקרים, מכסה ויותר את עלות האירוע.
אם יש צורך בטיפים למלצרים בחתונה, שזה דבר עצוב מאוד ופסול בפני עצמו, זה צריך לבוא, לטעמי, באופן מסודר ממארגני האירוע (החתן/כלה/חתנים/כלות).
&nbsp
כמובן שאין איזה סיבה אינהרנטית שנותני שירות שמגישים אוכל צריכים לקבל טיפ ונותני שירות אחרים לא. בבנק אני לא צריך לתת טיפ כדי להבטיח שירות מהיר וטוב (אני לא אקבל אותו כך או כך), אבל זה כמובן נושא שנטחן אינסוף פעמים.
 

Sanchez

Member
מישהו הכריח אותך להשאיר טיפ במקום כזה או אחר ?
מאיפה לך ידוע האם הצ'ק שנתת כיסה משהו ?
מה הקשר בין אם הצלחת לכסות את האירוע או לא ?
&nbsp
הרגשת שהמלצר עושה מעבר למצופה ? בא לך לתת לו משהו ? תן בכיף. לא בא לך ? אל תתן. גם כך הוא לא יזכור אותך אחרי רבע שעה.
&nbsp
במסעדה אתה לא משלם עבור מנות שהוגשו לך ? אז למה לתת גם למלצר ? מה ההבדל בין המלצר הזה והמלצר באולם ?
אתה רוצה שבעל האירוע ישלם במקומך את הטיפ לכל המלצרים באירוע ? זכותך לחשוב גם ככה.
&nbsp
באה אלי חברת הובלות כדי להעביר אותנו ממקום אחד לאחר.
אני קולט שהסבלים עובדים מכל הלב ועושים מאמץ לשמור על הפריטים שלי שהם מעמיסים. לא קשה לזהות את זה. בכיף אני אוציא עוד סכום כסף מסוים ואתן להם על המאמצים שהם הראו. האם היתי חייב לעשות את זה ? ממש לא. סגרתי על תשלום מראש עבור ההובלה. אבל היה לי כיף לצ'פר אותם על כך שהתאמצו והראו זאת.
 

החתולית

New member
ברור שיש הבדל בין מסעדה לאירוע

ולדעתי אחד המרכיבים בתמחור אירוע הוא טיפ של בעלי האירוע לנותני השירות.
&nbsp
אני משערת שמקור הנוהג לתת טיפ באירועים, הוא רצון של אורחים לקבל יותר תשומת לב ממלצרים שצריכים להגיש אוכל לשניים או שלושה שולחנות באירוע הגשה.
זה משהו שאני זוכרת עוד כנערה, ועברו מאז שנה, שנתיים או ארבעים

&nbsp
ברוב האירועים בהם הייתי אורחת, לא השתתפתי בנוהג הזה, אבל אני מבינה למה הוא קיים.
&nbsp
&nbsp
 

Sanchez

Member
גם במסעדה...
המלצר אמור להתאמץ כדי לקבל בסוף טיפ.
ההגיון (הבריא) אומר, שאם המלצר לא יתאמץ- כנראה שיקבל טיפ מופחת, או לא יקבל בכלל.
אבל זה ההגיון הבריא שלי, שבו אני הולך לכל אורך הדרך ולא רק עם מלצרים.

ובלי שום קשר, האם אני יודע מה יעשה בעל האירוע בסיומו ? יתחשבן או לא ? אולי רב המלצרים יקח את הטיפ (או חלקו) לכיסו ?
לא פעם היתי באירועים מחורבנים, עם חרא של אוכל, אבל המלצר "עשה" את העבודה. מה הוא אשם שהאולם מגיש זבל ? אולי גם בעלי האירוע הזמינו מאכלים שלא תואמים את החך שלי ? אז אני אעניש את המלצר ?

אנחנו באמת נוהגים לשים טיפ חמוד באחת הכוסות במרכז השולחן, כדי שהמלצר ישים לב לזה. ברוב המקרים זה מצליח מאוד והמלצר מקדיש לנו את תשומת הלב הנדרשת. כולם מרויחים מזה !
 
כולם מרוויחים - חוץ מאלו שלא שמו טיפ

ולא קיבלו את מלוא תשומת הלב של המלצר.

אי אפשר להגיד 'מה אכפת לך ששמים טיפ', כי ברגע ששמים טיפ אז השירות נהיה עוד מצרך שרוכשים בכסף.

לפני כמה שנים הייתי עם אשתי בניו יורק. זו הייתה הפעם הראשונה שלה אז עשינו את טעות הטירונים והלכנו לאמפייר סטייט בילדינג. יש אפשרות לשלם 35 דולר ולהיכנס לתור הרגיל, או לשלם 60 דולר למסלול האקספרס. על פניו, הכל בסדר. הזמן שלך קריטי לך? תשלם יותר. אלא מה, שהמסלול האקספרס לא משתמש במעלית ייעודית, אלא באותה מעלית בדיוק שהמסלול הרגיל עולה בה. ז"א שעצם ההכנסה של מסלול האקספרס הפכה את התור הרגיל לאיטי בהרבה ממה שהיה קודם.

אם זה נטו דאגה לרווחת העובדים, אז כל הכבוד (נניח. אני עדיין חושב שאתה מנציח מצב של ניצול, אבל זה כבר דיון שחוק על טיפים). אבל כפי שאמרת, אתה משאיר טיפ במקום בולט כדי שהמלצר ישקיע בך יותר זמן מאשר בי. אז כן, לא 'הכרחת אותי'. יצרת מציאות שבה אתה (וחתולית והוריה) רוכשים בכסף עוד שירות שלא היה אמור להיות בתשלום ומורידים את איכות השירות שאני מקבל אם אני לא מעוניין לשלם עליו. בעיני זו תרבות צריכה רעה מאוד. 'זכותך' לעשות זאת, אין ויכוח.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו גישה קפיטליסטית שכסף קונה הכול, "אישה יפה" הדגים זאת

היטב... אם אתה עשיר החיים שלך קלים ונוחים יותר, זמן = כסף כידוע, אתה יכול לקנות אנשים אחרים וחנופה ושירות טוב יותר...
הרעיון של תור אקספרס לעשירים לא שונה מהותית מזה של כבישי אגרה (רוצה להגיע מהר? שלם!) אם כי לפחות שם המכוניות האלה לא נוסעות בכבישים הרגילים, כך שהן לא מעכבות את מי שלא משלם (אבל ייתכן שההשקעה בשיפור הכבישים לכלל הציבור קטנה). דוגמה אחרת, בפארק שעשועים שעולה הון אפשר לשלם עוד הון קטן כדי להיכנס למתקנים בלי תור... וזה כמובן על חשבון מי שמחכה בתור הרגיל (באופן אישי הגעתי ביום "מת" וכך פתרתי את הבעיה).
&nbsp
למען האמת יש בזה משהו קצת אירוני שתרבות הטיפים על כל פיפס הגיעה דווקא מארה"ב, מדינה שבה רוב נותני שירות אדיבים פי כמה מכל מלצר ממוצע בישראל (גם כשהם לא מצפים לקבל טיפ מתוקף תפקיד שבו זה פשוט לא מקובל, או שאין אפשרות, למשל בשירות טלפוני ועוד).
&nbsp
לעומת זאת תרבות הטיפים במסעדות מושרשת כ"כ חזק שיש מקום ייעודי בחשבון להוסיף טיפ, ול"נוחותך" גם מחשבים באחוזים כמה להוסיף (החל מ-15% ועד 25%!
) רק אם תרצה, כמובן...

&nbsp
נתקלתי אפילו במסעדת מזון מהיר (בערך) שבה הופיע לי מסך לתשלום טיפ על צג המכשיר לתשלום באשראי (לפני החתימה). ברשתות כמו סאבווי, מקדונלדס וכו' זה לא מקובל, אבל שם הם לא התבלבלו והמסך המוכן מראש הציע לי אותם אחוזים, אף שמדובר במקום שבו העובדים בסה"כ מעמיסים לללקוח אוכל מוכן על הצלחת בתהליך שנמשך דקה לכל היותר.

&nbsp
ולכל מי שתוהה למה לנותן שירות "להתאמץ", התשובה היא שהוא נשכר כדי לבצע עבודה, משלמים לו לבצע אותה (ואם הוא לא יבצע אותה היטב הוא עלול לאבד אותה). לשמחתי יש עדיין אנשים שאשכרה חשוב להם לעשות עבודה טובה ולא לזלזל במשרה או בלקוחות שלהם.
 
למעשה, זו הסיבה שלא רצוי לתת טיפ בקוריאה וביפן

בתרבות הקוריאנית והיפנית מתן טיפ אינו מתפרש כצ'ופר אלא כעלבון: בגישה שלהם, נותן שירות מרוויח את לחמו מכך שהוא נותן שירות טוב, זו המטרה שלו ועל כך גאוותו. הוא איש מקצוע, הוא לא זקוק לנדבות. כשאתה שם טיפ, מבחינתו כאילו אמרת שהשירות שלו גרוע ולכן אין לך ברירה אלא לשחד אותו כדי לקבל את המינימום, או שאתה מרחם עליו כי אתה לא חושב שהוא מוצלח בעבודתו ולכן אתה נותן לו נדבה.
גישה לגמרי שונה מהמערב. ואגב, השירות שם מצוין, הלוואי עלינו.
 

prizman

New member
למלצר שלא מקדיש את תשומת הלב הנדרשת לפני הטיפ

לא מגיע טיפ גם אח"כ.
 

Sanchez

Member
אני בא לאירוע להנות...
ולא לעשות מתמטיקה/קומבינטוריקה של כמה אני אשים, מתי ואיפה.
 
להיפך - אתה בא לעשות עסקאות

אני נותן מתנה לזוג המאושר שהזמין אותי לאירוע.
&nbsp
אתה מנהל מו"מ מתקדם עם כל נותני השירות כדי להבטיח שלך יהיה הכי כיף מכולם.
&nbsp
&nbsp
 

prizman

New member
ואתה מצליח?

אני מתעב את הדברים האלו.
כל זמן שעבדתי התייחסתי לזה כאל חלק מהעבודה, הלכתי וסבלתי.
לאחר שפרשתי וזה היה מזמן, לא הלכתי לאף ארוע.
 

Sanchez

Member
אני לא משקיע בזה מחשבות מיותרות...
זה בא לי נטוראל.
אתם, נראה לי, עושים מזה סימפוזיון.
 

החתולית

New member
בשלב מסויים של החיים מגלים שבין השחור ללבן יש מגוון צבעים

הקיצוניות והנחרצות שלך מקשות על קיומו של דיון, וחבל, כי פורמים קיימים כדי לנהל דיונים.
&nbsp
כמו שאני אומרת (כותבת) תמיד, לא חייבים להסכים, אבל גם חוסר הסכמה אפשר להביע בצורות שונות.
 
אני לא מבינה מה קיצוני בהודעה שלי

..או שתפוז סתם מקשר את ההודעה שלך כתגובה על שלי? אשמח להסבר.
 

החתולית

New member
לדעתי ההודעה שלך נחרצת, שלילית וכועסת

יכול להיות שדעתך בנושא נחרצת ושלילית, ושאת כועסת על כך שיש אנשים שנותנים טיפ לנותני שירות באירועים. אבל צורת הכתיבה שלך, חוסמת אותי מלנסות לנהל איתך דיון ענייני ורגוע.
&nbsp
 
אז לא הובנתי נכון

ולכן אשמח אם להבא פשוט תגידי מה דעתך וכן ננהל דיון. או אם את לא רוצה, אפשר לא לנהל דיון, אבל אעדיף אם לא תרדי לפסים אישיים, כפי שאני לא אעשה לאחרים בפורום. כתבתי קצת בפיזור דעת, אז אולי יצרתי את הרושם הלא נכון או טון קצת שונה, ובכל זאת, אפשר להגיב עניינית או להחליט שזה לא ראוי להמשך תגובה (כפי שאני לעתים מחליטה), כי כרגע אני קיבלתי את אותו רושם שלילי וכועס בחזרה ממך, כך שרק הכנסנו את עצמנו למעגל המיותר הזה של שחור-לבן...

אני לא כועסת שאנשים נותנים טיפ. זכותו של כל אדם לעשות עם הכסף שלו מה שהוא רוצה, וזו כלל לא הבעיה בעיניי. אבל הכוס של הטיפים באירוע, ונתקלתי לאחרונה בסיפור שבאו לשולחן באמצע חתונה כדי להגיד "באנו לאסוף את הטיפים שלכם" באופן שגרם לאי נעימות כשאחראי המלצרים אשכרה עומד מעליך ומחכה שכולם יאספו את הכסף - זה ניסיון אקטיבי לעודד אותך לתת טיפ (ובמקרה השני ממש לחלץ ממך את הכסף), ובעיניי זה לא ראוי באירוע פרטי.
כל הסיטואציה שונה שנות אור ממסעדה. אם מישהו רוצה, שישים. גם במסעדה, אם היה שירות נפלא אז אשים יותר מהמקובל (ובמקרה יצא כך אתמול בערב...). אבל בחתונה פרטית זה מרגיש לי חסר טאקט לסמן לאורחים שצריך לשלם טיפ. ירצו יתנו, לא ירצו לא יתנו - ממילא הזוג מכסה את נושא הטיפים בגמר החתונה.

הביקורת שלי היא לא כלפי נותני הטיפים/האורחים (לכן לא הבנתי למה לקחתם את הדיון לשם), כי זו החלטה שלי אם לתת או לא לתת וכנ"ל שלכם - הביקורת שלי היא על העידוד האקטיבי לכך מצד נותני השירות באירוע משפחתי/פרטי.
 

החתולית

New member
לא נתקלתי במקרים בהם "דרשו" טיפים

בצורה שאת מתארת. באירועים בהם ראיתי איסוף טיפים, זו היתה יוזמה של האורחים.
&nbsp
אני מסכימה איתך לגמרי בעניין עידוד אקטיבי מצד נותני שירות, אבל לא נתקלתי במצב כזה.
 
למעלה