מה אנחנו קוראים/שומעים הסופ"ש?

subatoi

New member
כמעט-אמצע "גארו", ובינתיים כיף.

אווירה טובה, נקודת המבט של הכבשים שלעולם לא נמאסת עליי, משחקי מילים שמצליחים לעבור בתרגום, ומספר חיוכים, שזה לא הרבה אבל (קצת עצוב לי לומר) זה יותר ממה שדגלאס אדאמס נתן לי עם "הזדמנות אחרונה לראות".

ממה שאני זוכר, בגלנקיל אכזבו אותי בעיקר התעלומה שלא היתה תעלומה, והפתרון שלא היה פתרון. בינתיים פה התעלומה מתקדמת בקצב סביר. נקווה שהחצי השני ישמור על הכיוון והקצב.

 

ניימן3

New member
התעלומה בגארו באמת יותר טובה

אבל היא עדיין... לא טובה. אצלי זה מעלה חיוך מדי כמה עמודים (ולכן אני ממשיך לקרוא), אבל לא מספיק כדי שאגדיר אותו כ'כיף' :)
 

subatoi

New member
אני לא זוכר הרבה ממה שהפריע לי בגלנקיל,

כשאסיים את גארו אלך לחפש מה כתבתי עליו. אני זוכר בעיקר תסכול מהחלק האחרון.

כשנסיים נחלוק חוויות חיוביות ושליליות. בינתיים אני נהנה. באיזה חלק שלו אתה נמצא?
 

ניימן3

New member
עמוד 326 נכון לאתמול בלילה

אני מתעקש לקרוא אותו במנות קטנות-נות-נות. רק ככה אני יכול להנות משנינויות הכבשים:)
 

ניימן3

New member
הראשון של קייט דניאלס

אני יודע שיש לסידרה המון מעריצים פה, אבל אני הגעתי אליה דווקא דרך תגובה של בבלוג שלי
http://www.neiman.co.il/2013/07/5710/comment-page-1#comment-272497

אז אני די בתחילת הספר, אבל בינתיים הוא מרגיש כמו כל הז'אנר של הפילם-נואר העל-טבעי הזה: ג'ו פיט, דרזדן, אניטה בלייק וכו' וכו' (וכן, אני יודע שהספרים שציינתי מאד מאד שונים באווירה, אבל עובר בהם גם חוט שני משותף). כתוב טוב (מאד מאד) עד עכשיו. אממה - קצת נמאס לי מדמות הבלשית הבודדה, חצופה, שנונה, מוכשרת, לא-ממסדית, ממורמרת\שבר כלי וכל שאר הדברים הללו שהז'אנר כולל. מצד שני, זו רק ההתחלה אז אולי אתחבר בהמשך.
 

Yuli Gama

New member
תני לזה סיכוי


זה סדרה שרק הולכת ומשתפרת מספר לספר
גם כאשר את כבר מרגישה שאין לאיפה וזה רק יתדרדר עכשיו, זה ממשיך להשתפר.
והיא לא תשאר הרבה זמן בתוך הארכיטיפ הזה
 

morashty

New member
אז סיימתי מאלאזן

ברגשות מעורבים.

בקיצור, הספר העשירי היה מצוין, המון רגעים מעולים, המון סצינות חזקות, אבל כשלוקחים צעד אחורה ומתסכלים עליו כחלק מסדרה לדעתי הוא פחות עובד.

ועכשיו בפירוט (
לכל הסדרה מכאן והלאה).

בואו נתחיל מהבעיות. אני אקדים ואמר שממש נהניתי מהספרים התשיעי והעשירי, אבל אני קורא את הסדרה הזאת לא מעט זמן (חמש-שש שנים בערך) ובמבט לאחור שאני בוחן את הסדרה כמכלול אני לא בטוח שקיבלתי את מה שרציתי לקבל. חלק מהציפיות שלי היו שהספרים האחרונים ישזרו הכל ביחד, ישלבו את כל פיסות העלילה לתוך איזו תמונה גדולה שתבהיר איך כל חלק בה תורם לתמונה הכללית, וזה קורה באופן מאוד חלקי. רק במהלך הספר התשיעי (יכול להיות שהייתי צריך לעלות על זה מוקדם) התחילה לחלחל ההבנה שלא הולך להיות קו עלילה שישזור את כל הספרים ושיותר מאשר סיפור אחד גדול מאלאזן היא פסיפס של סיפורים, שחלקם נמשכים על פני שלושה ארבעה כרכים וחלקם נסגרים תוך כרך אחד. שזה לכשעצמו בסדר גמור, אבל כשאני שואל את עצמי איזה סיפור באה בעצם הסדרה הזאת לספר אני לא חושב שיש לי תשובה טובה לתת.
בעיה אחרת היא שהיתה לי הרגשה שיש המון דברים שמגיעים משום מקום. פייר, חלק גדול מזה באשמתי, אני לא הקורא הכי שקדן וברור שקוראים במרווחים של שנה-חצי שנה בין ספר לספר יש לא מעט פרטים שאובדים בדרך. אבל בחייאת, איך הפורקול אסייל הפכו להיות הנבלים העיקריים בספרים האחרונים, אם עד עכשיו פגשנו רק אחד-שתיים מהם. והנארו'ק? אלוהים יודע מאיזה בוידעם אריקסון שלף אותם. ואלה רק דוגמאות בשלוף, היו עוד המון רגעים כאלה לא ברורים שאני לא יודע אם האשמה בי שלא חיפשתי מספיק או באריקסון שהחביא את הרמזים שלו יותר מדי טוב. כלומר, אני מעריך את היכולת של אריקסון להימנע מהאכלה בכפית אבל שלפחות ישאיר לי את הסכו"ם.
הבעיה הזאת היא לא רק עלילתית, הנטיה של אריקסון לשמור את הקלפים קרוב לחזה גם גורמת לכך שחלק מהרגעים שאמורים להוות איזה שהוא שיא פשוט לא עובדים. הרגע בו דרקונוס (שהוא אחלה גבר ד"א) חוזר מוצג בספר כאיזה רגע מכונן, אבל בשבילי דרקונוס זה ההוא שבילה עכשיו שמונה ספרים בתוך חרב, בלי נקודת התייחסות אחרת אין לי שום דרך להבין למה זה כזה ביג דיל.
דבר אחרון שממש הפריע לי בספר העשירי היה העודף בנקודות מבט. יש פרקים בהם אני מוכן להישבע שאריקסון עבר חייל חייל בצבא של טא'בור והקדיש לו איזה עמוד או שתיים, בתור טריק חד פעמי זה מגניב, כשזה קורה כל הספר זה בעיקר מתיש וגורם לכך שעם חלק מהדמויות ההיכרות היא נורא שטחית.

אז כן, לא אהבתי את הספר כמו שרציתי לאהוב אותו, אבל עדיין אהבתי אותו מאוד.
יש בו כל כך הרבה סצינות נהדרות ורגעי שיא שאני לא יודע מאיפה להתחיל, הקרב בין סטורמי-גסלר-סין-הפוקרול אסייל-והכלב על המגדל היה מדהים, כל רגע של קאלאם וקוויק בן ביחד שווה זהב, הפרידה של אונוס טולן מטוק הצעיר, האיחוד בין טאבור וגאנוס פאראן ("לא הצלחתי להציל אותה"), מסכן בליסטיג, תמיד תהיתי אם אריקסון יגאל את הדמות שלו או שידרדר אותה עד הסוף, בסוף הוא עשה גם וגם. וגם סוף סוף חיבוק של פידלר והדג', בכלל אריקסון אוהב לכתוב צמדים (קאלאם וקוויק בן, סטורמי וגסלר, טהול ובאג, מאפו ואיקריום, קינדלי ופורס (הם לבד שווים ספינאוף), איסקאראל פאסט ואשתו, קןטיליון ושדות'רון וכו'). והדיאלוג בין פידלר והילד בסוף ("העולם תמיד צריך עוד חיילים") היה סגירת מעגל נהדרת.
הרגעים האלה (ואחרים) הם שהפכו את הספר לטוב כך כך. מבחינה העלילה, לא הייתה את אותה "התגלות" שגרמה לי להגיד "כמובן, עכשיו הכל מתחבר, איך לא ראיתי את זה קודם" שקיוויתי שתהיה, אבל אני יכול לראות איך חלק מהדברים מתחברים ואני מניח שנבירה באתרים הרלוונטיים תוליד עוד תובנות.

אז זהו, בסה"כ סדרה מצוינת, בכל ספר שלה יש רגעים טובים ודמויות מעניינות, הלוואי והיא הייתה מרגישה יותר שלמה. מי יודע, אולי בקריאה נוספת.
נ.ב.
- הספר השני הוא האהוב עליי (אחריו הרביעי, החמישי, השביעי, העשירי, השלישי, השישי, הראשון, התשיעי והשמיני).
- הציטוט האהוב עליי מהסדרה הוא:

“Kallor said: 'I walked this land when the T'lan Imass were but children. I have commanded armies a hundred thousand strong. I have spread the fire of my wrath across entire continents, and sat alone upon tall thrones. Do you grasp the meaning of this?'
'Yes,' said Caladan Brood, 'you never learn.”
 

dingaleboom

New member
לא קראתי את רוב ההודעה שלך

מחשש לספוילרים, אבל כל הכבוד שסיימת. קראת גם את הספרים המשלימים של אסלמונט? אני תקועה לקראת הסוף של Return of the crimson guard.
 

morashty

New member
לא, דילגתי עליהם.

למיטב הבנתי, אסלמונט מטפל בעיקר בקווי עלילה שמסתעפים מהספרים של אריקסון ולכן מכיוון שיש לעלילה הראשית מומנטום נורא מסוים (גם עלילתי וגם גיאוגרפי) ההשלכה של מה שקורה בספרים האלה על הסדרה של אריקסון היא די מינימלית.
 

dingaleboom

New member
לי קשה מנטלית עם הדילוג

ואני קוראת במקביל לבלוג בקריאה באתר של TOR ושם הם קוראים את הספרים, אז החלטתי בכל זאת להאריך את הדרך. לא בטוחה שזו הייתה בחירה נבונה, אבל עכשיו קשה לי לוותר

עוד שאלה - למה השמיני הכי פחות אהוב עלייך? הוא הבא בתור אצלי.
 

morashty

New member
לי זה היה די קל,

אני גיליתי את הספרים של אסלמונט מאוחר יחסית, כשהייתי כבר בספר השביעי, כך שהרעיון לעצור ולקרוא עכשיו שני ספרים במקום להמשיך קדימה לא ממש קרץ לי. אולי בפעם הבאה.


השמיני פחות אהוב עליי (ולמיטב ידיעתי זאת הדעה הרווחת) כי היו בו מעט דמויות או קווי עלילה שממש אהבתי, כי החצי הראשון שלו מרגיש טיפה מרוח, אבל בעיקר כי יש בו הרגשה שאנחנו חוזרים אחורה במקום להתקדם הלאה. העובדה שהוא מתרחש בדארוג'יסטן, על שלל תככיה שמיצו את עצמם להערכתי כבר בספר הראשון בטח לא עוזרת.
 

avivs

New member
השמיני ללא ספק החלש ביותר.

ארוך מאוד, ממש ארוך, כאילו ב 500 עמודים יותר מדי.
הדמויות שם הן לא מהטובות בסדרה ויש בנייה ארוכה מדי לקראת השיא, שלדעתי לא היה חזק כמו שיכול היה להיות.
שני הספרים שבאים אחריו כבר הרבה יותר טובים.
בכל זאת, השמיני הוא לא ספר רע, פשוט חלש מהאחרים.
 

cordilio

New member
מסכים לגבי השמיני

הוא כנראה הכי חלש בסדרה חוץ מהראשון אולי.
הרגיש לי ממש מיותר. היה אפשר לכתוב איזה כמה עמודי הקדמה לספר התשיעי ולהגיד בהם "אה... אז קרו איזה שלושה וחצי דברים חשובים.... בואו נמשיך הלאה" וזהו.
 

אכמו

New member
מזל טוב


מגניב לראות את כל הספרים בנייר. אני קראתי אותם בקינדל, מה שעזר מאוד לאיתור כל הפרטים הקטנים האלה שקשה לזכור. לא יודעת אם הייתי מסוגלת להתמודד עם הסדרה הזאת בלי הקינדל. בכל אופן, ממליצה מאוד להמשיך גם לספרים של אסלמונט. אני קראתי אותם משולבים במקומות המתאימים, אבל גם אחרי נראה לי כיף. יש קונסיסטנטיות מוחלטת (עד כמה שהצלחתי להבחין) בין שני הסופרים, ולמרות שאסלמונט הוא לא אריקסון, מאוד כיף להרחיב את הנעשה בעולם עם עוד סיפורים, וזה גם משלים קצת מהסופים שחסרים בעשירי של אריקסון.

סדר החיבה שלי לספרים ממש ממש דומה לשלך, השני, החמישי, השביעי, הרביעי, השלישי ואחר כך לא זוכרת...


הקטע האהוב עלי, מסוף הספר השביעי, עם ההתנקשות ב-Trull Sengar:
Hedge wept over the Tiste Edur, wept like a man for whom all light in the world has been lost, and would never return.
And Fiddler did not know what to do.

פילדר חסר אונים. פידלר! זה מהקטעים היותר שוברי לב בסדרה, ולא חסרים כאלה. מלבד המוות של קולטיין, כמובן, שלושה מהם נמצאים בספר השביעי והם חלק מהסיבה שכל כך אוהבת את הספר הזה (הקטע עם פידלר והדג', איך שביק שכולם חושבים שהוא כזה פריק מקריב את עצמו בקסם ההגנה על החיילים האחרים, ואיך שטול לא מספיק להגיע בזמן אל טוק).

ועכשיו עשית לי חשק להתחיל הכול מהתחלה. אבל אני חושבת שזה משהו שצריך להיעשות אולי פעם בעשור, לא יותר...
 

avivs

New member
מזל טוב על ההישג


כן, אין סגירה של כל קווי העלילה, אבל באמת הרגשתי שמה שהיה חשוב באמת, כן נסגר.
בספר העשירי היו המון רגעי שיא חזקים, ובכללי כל כך נהניתי ממנו.


הפורקול אסייל באמת היו מעט מבלבלים, ואני זוכר שתהיתי איך הם פתאום נהפכו לאויב הגדול.
אבל אני משוכנע שאריקסון לא סתם חשב עליהם בסוף הסדרה. בטוח היו רמזים עליהם פה ושם, אבל מרוב העושר של כל ספר מאוד קל לא לשים לב לדברים.

דרקונוס - כן, זה לגמרי הרגיש כאילו מדובר באירוע מדהים שלא באמת הבנתי מה מדהים בו. בספר האחרון שאריקסון הוציא דרקונוס הוא דמות מרכזית מאוד, אז אולי אחרי שאריקסון יסיים עם הטרילוגיה הזו נוכל להתרגש באמת מהחזרה של דרקונוס
 
למעלה