ההכללה בעייתית מאוד בעיני
ואחרי שתפוז מחק לי באמצע תגובה ארוכה שכתבתי, אני אקצר. הקריטריון של כותבת אישה + גיבורה נערה הוא כל כך כללי בעיני, שאין שום אחידות או דמיון בין הספרים שנכנסים תחת הקטגוריה הזאת (זה מזכיר לי קצת את היחס המזלזל של אנשים שאינם קוראים ספרות ז'אנר כלפי התחום כולו, מתוך בורות, כאילו יש איזושהי אחידות בין הספרים ומובן שכולם נחותים ספרותית.) קטגוריות כאלה הן כלי שיווקי בעיקר, ואין באמת דמיון משום סוג בין הספרים שנכללים בהן. ממש כפי ש"המאחז האחרון של בוקרי הדי אן איי" לא מייצג בשום צורה את הזרם הרחב כל כך שנקרא סייברפנק, ושנחשב לאחד מהזרמים החשובים בהיסטוריה של הז'אנר, כמובן. גם אין באמת קטגוריה של סופרות נשים, גם בספרות נוער יש גם כותבים גברים כמובן, ואני לא מאמינה בדבר שנקרא "כתיבה נשית" או "כתיבה גברית". או במשהו שהוא "פנטזיה אמיתית" לעומת לא אמיתית, אם יש אלמנטיים ז'אנריים זה ז'אנר. זה יכול להיות כתוב רע או כתוב נפלא, זה יכול להיות ספר מתח או אקשן או דיון חברתי או פילוסופי, ההתייחסות הפיוריסטית של אמיתי או לא אמיתי חסרת משמעות בעיני. כל ספר לגופו. לפסול או לקבל קטגוריאלית היא דרך גרועה מאוד לבחור ספרות, בעיני.
Ancillary Justice, שזכה בפרס ההוגו השנה על הספר הטוב ביותר, הוא דוגמה מעולה בעיני לבעייתיות של שיפוט קטגוריאלי. על פניו זאת אופרת חלל, כיוון שהרקע הוא אימפריה גלקטית וחלליות וכיבוש כוכבי לכת וכו'. אבל מי שינסה להסיק מזה *משהו* על הספר, על איך שהוא כתוב או על הנושאים שהוא עוסק בהם, יגיע למסקנות חלקיות מאוד, כי זה ספר שעוסק מלבד בנושאים קלאסיים של אופרות חלל (כגון אימפריאליזם או התמרדות של היחיד מול מנגנונים חברתיים), הוא כתוב בצורה יוצאת דופן ועוסק בנושאים מגדריים, באפשרויות של תודעה קיבוצית, וגם מעלה שאלות מטא על האופן שבו הקורא מתייחס לדמויות בספרים בהתבסס על מוסכמות מגדריות-לשוניות. לא שזה בהכרח לטעמו של כל אחד, אבל לקטלג על פי הקטגוריה בלבד יגרום לפספוס מוחלט.
בכנס בלונדון ישבתי בכמה הרצאות ופאנלים מרתקים על ספרות נוער, שעסקו בין השאר בקהל היעד האפשרי של הספרים, האם יש להם מאפיינים חוזרים כלשהם, ולמה הם נתפסים על ידי הביקורת כמשהו גרוע מבחינה ספרותית כשיש מגוון כזה תחת המטרייה הרחבה כל כך של "ספרות נוער ז'אנרית". היה מעניין מאוד.
וכן, זאת הגרסה הקצרה של התשובה...