מה אנחנו קוראים/שומעים הסופ"ש?

Y. Welis

New member
קראתי את הכיתוב בעטיפות האחוריות.

אבל נסי להתייחס לטענתי המקורית בדיון - שזו איננה ספרות פנטסיה אמיתית, אלא ספרות נוער סלאש העצמה נשית/נערות, עם אלמנטים של פנטסיה.
&nbsp
האם היה להן ייצוג בכנס האחרון בלונדון? האם הן היו מועמדות? האם מישהו זוכר היום את סופרי הסייברפאנק ('בוקרי הדי אן איי')?
 

אכמו

New member
ההכללה בעייתית מאוד בעיני

ואחרי שתפוז מחק לי באמצע תגובה ארוכה שכתבתי, אני אקצר. הקריטריון של כותבת אישה + גיבורה נערה הוא כל כך כללי בעיני, שאין שום אחידות או דמיון בין הספרים שנכנסים תחת הקטגוריה הזאת (זה מזכיר לי קצת את היחס המזלזל של אנשים שאינם קוראים ספרות ז'אנר כלפי התחום כולו, מתוך בורות, כאילו יש איזושהי אחידות בין הספרים ומובן שכולם נחותים ספרותית.) קטגוריות כאלה הן כלי שיווקי בעיקר, ואין באמת דמיון משום סוג בין הספרים שנכללים בהן. ממש כפי ש"המאחז האחרון של בוקרי הדי אן איי" לא מייצג בשום צורה את הזרם הרחב כל כך שנקרא סייברפנק, ושנחשב לאחד מהזרמים החשובים בהיסטוריה של הז'אנר, כמובן. גם אין באמת קטגוריה של סופרות נשים, גם בספרות נוער יש גם כותבים גברים כמובן, ואני לא מאמינה בדבר שנקרא "כתיבה נשית" או "כתיבה גברית". או במשהו שהוא "פנטזיה אמיתית" לעומת לא אמיתית, אם יש אלמנטיים ז'אנריים זה ז'אנר. זה יכול להיות כתוב רע או כתוב נפלא, זה יכול להיות ספר מתח או אקשן או דיון חברתי או פילוסופי, ההתייחסות הפיוריסטית של אמיתי או לא אמיתי חסרת משמעות בעיני. כל ספר לגופו. לפסול או לקבל קטגוריאלית היא דרך גרועה מאוד לבחור ספרות, בעיני.

Ancillary Justice, שזכה בפרס ההוגו השנה על הספר הטוב ביותר, הוא דוגמה מעולה בעיני לבעייתיות של שיפוט קטגוריאלי. על פניו זאת אופרת חלל, כיוון שהרקע הוא אימפריה גלקטית וחלליות וכיבוש כוכבי לכת וכו'. אבל מי שינסה להסיק מזה *משהו* על הספר, על איך שהוא כתוב או על הנושאים שהוא עוסק בהם, יגיע למסקנות חלקיות מאוד, כי זה ספר שעוסק מלבד בנושאים קלאסיים של אופרות חלל (כגון אימפריאליזם או התמרדות של היחיד מול מנגנונים חברתיים), הוא כתוב בצורה יוצאת דופן ועוסק בנושאים מגדריים, באפשרויות של תודעה קיבוצית, וגם מעלה שאלות מטא על האופן שבו הקורא מתייחס לדמויות בספרים בהתבסס על מוסכמות מגדריות-לשוניות. לא שזה בהכרח לטעמו של כל אחד, אבל לקטלג על פי הקטגוריה בלבד יגרום לפספוס מוחלט.

בכנס בלונדון ישבתי בכמה הרצאות ופאנלים מרתקים על ספרות נוער, שעסקו בין השאר בקהל היעד האפשרי של הספרים, האם יש להם מאפיינים חוזרים כלשהם, ולמה הם נתפסים על ידי הביקורת כמשהו גרוע מבחינה ספרותית כשיש מגוון כזה תחת המטרייה הרחבה כל כך של "ספרות נוער ז'אנרית". היה מעניין מאוד.

וכן, זאת הגרסה הקצרה של התשובה...
 

Y. Welis

New member
הבעיה שההתלהבות של הרגע, היא דבר שעשוי להטעות

כרגע הסוגה הזו מוכרת היטב ויש עשרות ספרים כאלה (הוצאה ישראלית אחת שכנראה כבר איננה, בנתה קטלוג רק מספרים כאלה).
&nbsp
השאלה כמה ישארו אחרי שההמולה תעבור. כמה נשאר מהסייברפאנק? סופרים שכתבו מד"ב לפני ואחרי, כמו סטירלינג, סטיבנסון, גיבסון ועוד. היו עוד עשרות שמות כמו אותו אחד הזכרתי (מיק פארן. הנה שם נשכח). מי מהם שרד? מי מהם כתב רומן סייברפאנקסטי רק כי זה מה שהלך באותה תקופה? (או קרונין וסידרת האפוקליפסה שלו - האם הוא מד"ב? וכן 'ההיסטוריונית' והחדש יותר של דברה משהו).
&nbsp
תמהני, כמו שנאמר.
&nbsp
אגב מבין סופרי ה'נוער' (באנגלית - young adults) יש כמה מוכשרים באמת - ווסטרפילד למשל, ועוד כמה. סביר שהם ימשיכו הלאה ויעניינו, כי הם טובים בזכות עצמם כסופרים, ולא כמי שעלו על העגלה האופנתית בזמן, וייצרו ספר עם כל ה-checked items.
&nbsp
 

אכמו

New member
אני חושבת שזה נכון לגבי כל תחום יצירה באשר הוא

ובוודאי כל ז'אנר ותת-ז'אנר. לגבי פנטזיה אפית זה לא היה נכון, קומץ גאונים ואינספור ניסיונות חיקוי? תמיד יהיה קומץ מקורי, מופתי באמת, שישרוד עם השנים ויהפוך לקלאסיקה, נוסף על אינספור יצירות בינוניות עד גרועות, חלקן ניסיון להעתיק הצלחה של יצירות שקדמו להן, שיתפוגגו אל השכחה עם השנים.

בהקשר של סייברפאנק, נכון שספרים ממוקדי טכנולוגיה נוטים להתיישן, בעיקר כאלה שמדברים על עתיד שעם השנים הולך ומתרחק מתמונת ההווה כפי שהוא באמת. אבל בספרים טובים באמת יש הרבה מעבר לפרטים הללו, יש דמויות בלתי נשכחות, או מערכות יחסים עמוקות, או אמירות על זמניות על הטבע האנושי, או סגנון כתיבה עילאי. אלה דברים שלא מתיישנים.
 

אכמו

New member
וספציפית לגבי ספרי נוער, זה גם עניין של הגדרה

הרי אין באמת הגדרה חותכת של מה זה ספר נוער. אפילו פרוטגוניסט/ית נער/ה לא יספיקו, כי יש ספרים כאלה שמקוטלגים כספרי מבוגרים. מבחינה מסוימת, קיימת הנחה מובלעת (שגויה לדעתי) שנוער לא מסוגל להבין מורכבות ולכן ספר מורכב יקוטלג מראש כספר מבוגרים, ואז כמובן תהיה הביקורת שספרי נוער אינם מורכבים... זה מזכיר את הנטיה של קוראי מיינסטרים לקטלג ספרי מופת ז'אנריים כספרות יפה לא ז'אנרית (1984 או מאה שנים של בדידות, נניח), ואז לטעון שאין ספרי ז'אנר מופתיים.
 

Y. Welis

New member
הופתעתי פעם לגלות שהטרילוגיה של מק'קיליפ על 'הד' נחשבת ל-YA

כי רוב הגיבורים הראשיים צעירים...
&nbsp
אבל הבעיה שלי היא עם נוסחאתיות. כאשר סידרה מסויימת מצליחה ('משחקי רעב'; 'יומני הערפד' ב-TV), ומיד מופיעות סדרות דומות עם שינויים קלים.
&nbsp
זו כבר אומנות הרבה יותר ממוסחרת, שמן הסתם לא תישאר בזיכרון (כמו ספרי טיסה; לא תראי את גרישם, פטרסון או קלנסי זוכים בפרסי 'בוקר').
&nbsp
לכן אני נוטה לחשוד, בעיקר כשהמרכיבים הבסיסיים דומים וכשהכותבים אינם מוכרים בז'אנר או בכלל.
&nbsp
 

דיאנה1

New member
סיימתי אותו. מאד אהבתי.

עברתי בינתיים לספר ישראלי ששלחו לי מהארץ (שתיים דובים של מאיר שלו), אבל כל ספרי המד"ב המעולים שקראתי השנה עושים חשק לעוד. רעיונות? (מד"ב, לא פנטזיה). ספר ההמשך אמור לצאת באוקטובר, אבל אני בטח ארצה לקרוא משהו מד"בי עוד לפני כן.
אולי אני אחזור ל the reality dysfunction שתקופת ההשאלה שלו הסתיימה לפני שהספקתי ממש להתפס לסיפור.
 

דיאנה1

New member
ואחרי שקראתי עליו באמאזון - זה לא פנטזיה?

חוץ מזה שהוא עולה 3$, אז קניתי... אני אנסה אותו בכל מקרה.
 

מיכאל ג

New member
זה נראה כמו פנטזיה, בהתחלה...

אבל בואי נאמר, תפתחי עין לדברים לא פנטסטיים תוך כדי שאת קוראת.
 

הייזל

New member
אחרי כמה ניסיונות לא מוצלחים במיוחד הגעתי לסדרה חדשה

סדרת Georgina Kincaid של ריצ'ל מיד
אני כבר בספר השני.

 

Yuli Gama

New member
איך זה?

אני מאוד אוהבת את הסדרה אוניברסיטה של ערפדים וbloodlines שלה.
 

הייזל

New member
בנתיים זה מעניין

אני מרגישה שכרגע היא רק מגרדת את פני השטח למרות כל ההתלבטויות המוסרויות של הגיבורה הראשית.
אם ג'ורג'ינה חיה יותר מאלף שנים כסקובס לא אמור להיות לה מושג טוב יותר לגבי פסיכולוגיה של אנשים? כי היא נשמעת כמו בחורה אינטלגנטית למדי ולמרות שהיא עוברת לפעמים כעלמה במצוקה היא בחורה די חזקה. פשוט דברים עדיין לא מסתדרים לי אצלה. אבל זה עדיין מעניין.
 
שוקלת לקרוא את לקסיקון

לקרוא=לקנות, ולכן אזדקק לעצתכם המהימנה לפני שאוציא כסף שהייתי יכולה לכרסם במקום (אין כמו ללעוס מטבע של עשר בהיסח הדעת. ויטמינים וברזל).
האם טוב? הייתם מגדירים את הז'אנר כבלשי? אני לא אוהבת ספרים מוזרים ולא מובנים כאלה שמתבדרים לשומקום, וגם לא הומוריסטיים מדי (סף ההומור העליון שלי הוא, נגיד, ארטמיס פאול?) והאם התעלומה טובה או סתמית?
דברו אליי^^
 
למעלה