רגע,רגע...
א. מערכת BRT צריכה להתבסס על מת"צים. אתה יכול להגמיש את העיקרון הזה, אבל ממש לא בקטע ארוך במרכז הקו. נתתי למעלה דוגמה שבה אפשר ללכת עלמעין נת"צ משודרג, אבל אני לא חושב שהיא תקפה בשרון.
ב. אני לא חושב שמערכת הסעת המונים מטרופולינית חייבת להיות נוחה יותר מאוטובוס. רצוי, אמנם, שהיא תהיה יותר נוחה (בעיקר בשעות השפל), אבל החובה היחידה היא שהיא תהיה יותר יעילה תפעולית.
ג. לא צריכה להיות סיבה שלא יפיקו לקחים טכנולוגיים מהמטרונית בפרויקטים הבאים של BRT בארץ, אעפ"י שהגופים המתכננים והמבצעים לא משקיעים מספיק בשיתוף מידע. חלק מהפשרות בפרויקט (למשל, הנעה בדיזל והיעדר הנחיה מגנטית בתחנות) נובעות מהעובדה שזו הפעם הראשונה שמבצעים פרויקט כזה בארץ, וקשה לדעת מה יחליטו בפרויקטים הבאים. אבל להפיק לקחים בנושא התיקוף? נראה לי אלמנטרי.
ד. אם קראת את המאמרים אולי שמת לב למשהו, שלא דנו בו הרבה בפורום. במערכת התכנון הישראלית, ל-BRT יש יתרון בולט: אין כמעט צורך בתכנון סטטוטורי, אלא אם כן אתה מרחיב את הכביש. זה מאד מזרז את התכנון, כי מהרגע שיש הסכמה של העיריות (בעיה בשרון), אין צורך באישור משרד הפנים, שמיעת התנגדויות, השגת וכו'. לכן, הקמת BRT אולי נראית רק קצת יותר מהירה, אבל אם משקללים את משך התכנון - היא הרבה יותר מהירה.
רגע,רגע...בדיוק, לכך התכוונתי שלא כל BRT יסע רק במת"צ.
הבעיה היא שרחובות אחוזה ברעננה, וייצמן בכפר סבא וסוקולוב בהרצליה לא ממש מתאימים לטעמי למת"צ באמצע הכביש ושאם כבר רוצים לעשות באמצע הכביש אז עדיף כבר רכבת קלה. באמת שזה עדיף מבחינות כה רבות.
הנגישות של הולכי הרגל למת"צים האלו היא הבעיה הגדולה כאן. נוטים לתת אור ירוק קבוע לכלי הרכב, אלא אם כן הBRT מגיע ואז הוא מקבל עדיפות. בנתיים הולך הרגל שרוצה להגיע לBRT צריך להמתין זמן רב עד שיתאפשר לו לחצות.
אני סך הכל סקפטי לגבי היעילות הכוללת כבר כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד. מה שמביא אותי לחשוב שאולי נת"צ פשוט ועליה וירידה מכל הדלתות תהיה מהירה יותר מאשר מת"צ.
אם למישהו יש חופשי חודשי של השרון למשל וכרטיסיה לת"א ומכונת התיקוף לא תידע לקחת את החופשי חודשי ותשלח אותך כל פעם למכונה הגדולה - טמטום. כיום כשאני עולה בגוש דן על קו 104 למשל מהדלת האחרוית ויש לי ברב קו גם ערך צבור וגם חופשי יומי, משום מה מכשיר התיקוף שם בוחר את החופשי יומי באופן אוטומטי. גם מכונות הכרטוס של הנהגים בוחרים את החופשי יומי באופן אוטומטי. למה במטרונית זה לא כך? אין לי מושג. מה שבטוח, שיותר מהיר וקל לעלות לקו 104 וגם קווים 4 ו5 בגוש דן מאשר למטרונית וגם מאשר הרכבת הקלה. במיוחד אם אתה רוצה לבצע שני ניקובים בכרטיסיה או שתי נסיעות בערך צבור. מה שקיים באוטובוסים רגילים עם נהג אבל אל קיים ברכבת הקלה ואני מניח שלא קיים גם במטרונית.
ברכבת ישראל למשל, אתה יכול לנצל "הלוך ושוב" על שני אנשים באותו כיוון הנסיעה ביחד. סך הכל מעבירים את הכרטיס שוב בודילטור לאדם השני שאיתך וביציאה פועלים באופן זהה.
לכל הדברים יש פתרונות, אבל לא נראה שזה כזה מעניין את המתכננים השונים ואת המבצעים. אפשר לתייג אותם כדברים "קטנים" אבל זה בהחלט מרגיז שאמא עם כמה ילדים צריכה רב קו לכל ילד במקום כרטיס אחד שאותו ניתן להעביר מספר פעמים ולחייב בעבור כל הילדים יחדיו.
בקיצור, יותר מידי בעיות, אף אחד לא מראה סימנים של רצון לטפל בהם וחווית הנסיעה כולה נפגמת למרות שהיא הייתה להיות נוחה יותר ומהנה יותר. כל הדברים האלו יחדיו הפכו אותי מאדם שתמך באופן נלהב בכל הנושא לאדם סקפטי.
ימים יגידו אם אתבדה ומקווה שאתבדה.
א. מערכת BRT צריכה להתבסס על מת"צים. אתה יכול להגמיש את העיקרון הזה, אבל ממש לא בקטע ארוך במרכז הקו. נתתי למעלה דוגמה שבה אפשר ללכת עלמעין נת"צ משודרג, אבל אני לא חושב שהיא תקפה בשרון.
ב. אני לא חושב שמערכת הסעת המונים מטרופולינית חייבת להיות נוחה יותר מאוטובוס. רצוי, אמנם, שהיא תהיה יותר נוחה (בעיקר בשעות השפל), אבל החובה היחידה היא שהיא תהיה יותר יעילה תפעולית.
ג. לא צריכה להיות סיבה שלא יפיקו לקחים טכנולוגיים מהמטרונית בפרויקטים הבאים של BRT בארץ, אעפ"י שהגופים המתכננים והמבצעים לא משקיעים מספיק בשיתוף מידע. חלק מהפשרות בפרויקט (למשל, הנעה בדיזל והיעדר הנחיה מגנטית בתחנות) נובעות מהעובדה שזו הפעם הראשונה שמבצעים פרויקט כזה בארץ, וקשה לדעת מה יחליטו בפרויקטים הבאים. אבל להפיק לקחים בנושא התיקוף? נראה לי אלמנטרי.
ד. אם קראת את המאמרים אולי שמת לב למשהו, שלא דנו בו הרבה בפורום. במערכת התכנון הישראלית, ל-BRT יש יתרון בולט: אין כמעט צורך בתכנון סטטוטורי, אלא אם כן אתה מרחיב את הכביש. זה מאד מזרז את התכנון, כי מהרגע שיש הסכמה של העיריות (בעיה בשרון), אין צורך באישור משרד הפנים, שמיעת התנגדויות, השגת וכו'. לכן, הקמת BRT אולי נראית רק קצת יותר מהירה, אבל אם משקללים את משך התכנון - היא הרבה יותר מהירה.