אירוח בנושא ניהול ושיווק מעשי למטפלים

ליווי שיווקי עסקי ואיך מתחילים לשווק

הי יותת אתחיל דווקא מהחלק השני של השאלה - ליווי שיווקי, ליווי עסקי, אימון עסקי וכו' - הם התייחסויות מזויות שונות לאותו תפקיד. מדובר באיש מקצוע מנוסה, בעל ראיה רחבה ונסיון בשטח, שיכול להנחות את בעל העסק בהיבטים שונים של הפעילות העסקית. החל מהקמת העסק, בניית סל המוצרים, פיתוח מודל עסקי, בניית תכנית שיווק, גיבוש מסרים שיווקיים ועד לליווי תהליכי, בפועל, תוך כדי ביצוע כל השלבים הללו. כמובן שאפשר לעשות את זה לבד. אבל גם הנהלת חשבונות ודו"ח מס שנתי אפשר לעשות לבד ובכל זאת רבים מבעלי העסקים בוחרים להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס מקצועי. לכן, אני בהחלט בעד לקבל יעוץ מקצועי כבר בשלבים הראשונים של הקמת העסק, בעיקר כדי להימנע מטעויות שיכולות לעלות הרבה כסף ולגרום עגמת נפש. לגבי דרכים לשיווק עצמי - בתשובה שלי לרן הצגתי כמה כיוונים דווקא לשיווק בשטח ולא באינטרנט. נקודת המפתח כאן היא ליידע את הסביבה הקרובה גאוגרפית ואת המעגלים החברתיים והמקצועיים על קיומו של העסק (הקליניקה, במקרה הזה) ולרתום אותם כסוכני שיווק בדרך אל קהל היעד. אם הספר השכונתי ידע שאני מטפלת מעולה במיגרנות ובכאבי ראש ובמקרה גם תהיה לו ערימה קטנה של כרטיסי ביקור שלי על הדלפק - יש סיכוי טוב שבפעם הבאה שפנינה תבוא ותבכה שמתפוצץ לה הראש ואל תשאל ואני כבר לא עומדת בזה.... הוא ישלוף את כרטיס הביקור שלי ויגיד - את יודעת? בדיוק היתה פה לפני כמה ימים הבחורה הזאת וסיפרה לי דיקור סיני לכאבי ראשי. אולי תתקשרי אליה? מעבר להפעלת אותם "סוכני שיווק" כדאי לבנות, לבד או באמצעות ליווי מקצועי, תכנית שיווק מסודרת המתייחסת לאמצעים השיווקיים שכדאי להפיק (כן או לא כרטיסי ביקור, כן או לא גלויות / פליירים, לבנות אתר? להקים עמוד בפייסבוק?). ברגע שיש תכנית, קל יותר לעבוד בצורה מסודרת ואפקטיבית. הפתרונות תלוים מאוד באופי המטפל, באזור בו הוא נמצא, בחומי ההתמחות שלו ובקהלי היעד. מטפל הפועל ביישוב קטן יכול להפיק הרבה רווח מחלוקת גלויות שיווקיות בתיבות דואר, לעומת מטפל שגר בלב תל אביב ועלול למצוא את הגלויות שלו טובעות בים הג'אנק מייל בתיבות דואר. מטפל שמתמחה בטיפול בילדים יכול להצליח באמצעות יצירת שם לאחר כמה חודשים שבהם יענה כמומחה לשאלות בפורומים של הורים לילדים ואילו מטפל המתמחה בנשים בהריון יכול להפיק הרבה משיתוף פעולה עם מדריכות הכנה ללידה באזור (כפי שציינתי בתשובה לרן).
 

גילי י

New member
ויש לה נסיון

בדיוק עם קליניקות ועסקים קטנים ובינוניים ובעיקר בתחום הטיפול
 
נהדרת באחריות!

הילדים בחוג נכנסתי להציץ. איזה יופי של שאלות. מבטיחה לענות בפרוטרוט אחרי שילכו לישון
 

ינוקא1

New member
שאלה

מהן הטעויות הנפוצות שאתן רואות אצל עסקים צעירים במקצוע שלנו ?
 
מטפלים אף פעם לא טועים!

ועכשיו ברצינות: שלום ינוקא. שאלת שאלה מאתגרת. כמובן שיש מגוון מאוד גדול של טעויות
אבל אנסה להתייחס לכמה מן הטעויות היותר נפוצות בהן אני נתקלת: 1. העדר היערכות ומודעות של המטפלים למשך הזמן שלוקח להקים עסק בתחום. שווה לדעת שלהקים עסק ולהעמיד אותו על הרגלים מבחינה כלכלית ושיווקית לוקח לפחות 2-4 שנים (תלוי לאיזה היקף מטופלים שואפים, והאם יש הוצאות גדולות על קליניקה) לפעמים אני רואה מטפלים שמתייאשים לאחר שנה, למרות שבסך הכל קצב הצמיחה שלהם יפה. הם פשוט מלכתחילה לא הכינו עצמם לכך שקצב הצמיחה כל כך איטי ואז הם מתייאשים או פשוט נתקעים בלי מזומנים. 2. לא להשקיע בידע הדרוש להקמת עסק: לפי תפיסת עולמי הקמת עסק בתחום הטיפול דורש מקצוענות עסקית ולא רק מקצועניות טיפולית. וזה דורש השקעה בעיקר של משאבי זמן וכסף. מטפלים רבים פשוט לא מבצעים את ההשקעה הזהו. מתוך מחשבה ש"אני מרוויח כל כך מעט על טיפולים שאין לי יכולת להשקיע בקידום העסקי". לכן אני יכולה להגיד שמטפל מתחיל שישקיע אותה כמות של כסף ואנרגיה שהוא משקיע במקצועיות הטיפולית שלו גם למען המקצועיות העסקית לרוב יצליח מאוד בעסק שלו ויוכל להתפרנס ממנו בכבוד. 3. הפנטזיה ש"יגיע מישהו אחר ויעשה לי את השיווק": ככל שמוותרים על הפנטזיה הזו בשלב מוקדם יותר לאחר הלימודים כך עולים סיכויי ההצלחה של המטפל. ואנסה להגיד זאת בצורה ברורה: מטפל שבוחר להיות עצמאי ולא שכיר צריך לקבל את העובדה ששיווק הוא חלק בלתי נפרד מהמחויבויות שלו. להיות עצמאי בלי לשווק זה חלום נחמד אבל פשוט לא רלוונטי הוא סתם גורם לבזבוז זמן. טוב, יש עוד הרבה. אבל מעצם היותי מי שאני אני מאמינה בהתרכזות פרואקטיבית בדברים "הנוכנים" ופחות בטעויות.
יש לך שאלות נוספות?
 
תוכנית עסקית

ג'וי, האם את חושבת שצריך לכתוב תוכנית עסקית להקמת קליניקה? אלו נקודות צריכות לקבל את מלוא תשומת הלב כשמדובר בהקמת קליניקה? תודה, יעל
 
כתיבת תוכנית עסקית ממש היא די

בעייתית. רוב בעלי העסקים נתקעים איתה. לכן אני ממליצה במקום לכתוב ממש תוכנית עסקית. לכתוב מסמך ממש בסיסי ברמה הפנימית. שיגדיר: 1. מה האסטרטגיה השיווקית שלי. כלומר מה המסרים השיווקים שלי? למה לבוא דווקא אלי? מי קהל היעד שלי ועוד כמה שאלות כאלו. 2. הערוצים השיווקים בהם אני בוחר. 3. תוכנית עבודה בסיסית. למשל אני מחליט ללכת למעגל עסקי פעם בשבוע ולנהל בלוג שאכתוב בו פעמים בשבוע בנושא בעיות שינה. המקרים בהם אין ברירה וצריך לכתוב תוכנית עסקית זה כשמבקשים מימון. במקרה הזה אני ממליצה לפנות למטי ושם יש יועצים שאפשר לעשות זאת איתם. אני כן ממליצה לכתוב. עצם הכתיבה עושה סדר. היא מקרבת אותנו לעבר המטרות שלנו. אבל אין סיבה להגביל או להלחיץ את עצמנו בכל מיני מילים גדולות כמו "תוכנית עסקית". בהצלחה!
 
טעות טועים טעינו

הי ינוקא לצערי הטעות הנפוצה ביותר שחוזרת על עצמה המון וכרוכה בהרבה עגמת נפש היא יצירת התחייבויות כספיות לטווח ארוך מול ספקים שונים - פרסום, הקמת אתר, קידום אתר וכו'. אני רואה כל כך הרבה מטפלים שנופלים בפח הזה וכואב הלב. חלקם אינם עומדים בלחץ ובאגרסיביות שנוקטים חלק מאנשי המכירות, חלקם אינם מבינים לעומק את משמעות ההתחייבות לטווח הארוך או פשוט לא טורחים לבדוק את השוק ולקבל עוד הצעות מחיר. מה שנקרא - אל תתפתחו לעסקאות בשטח!
 

dudusapir

New member
שיווק וקידום

איך תשווקו את עצמכם והעסק שלכם באינטרנט בלי הוצאות ענק: שיווק בחינם: פתיחת אתר תדמיתי באינטרנט שכולל אודות, מידע מקצועי, פורום המלצות, גלריה ויצירת קשר. קיצור הדומיין שקבלת באתר לדומיין קצר וקליט. הכנסת מאות הודעות בחינם של העסק והאתר ברחבי האינטרנט: מנועי חיפוש, לוחות, אינדקסים של בעלי מקצוע, אינדקסים למטפלים. כל זאת ניתן לעשות בחינם. (תצפו ותזהרו מטלפונים של משווקים שירצו לעזור לכם להיות בדף הראשון בגוגל. שיווק בתשלום: פתיחת אתר מקצועי ומעוצב קניית דומיין (מחיר 8.88 דולר, הכי זול שמצאתי) קידום האתר בתשלום: מנועי חיפוש, לוחות, אינדקסים של בעלי מקצוע, אינדקסים למטפלים. פרסום ברחבי האינטרנט בתשלום. חלוקת פליירים. הוספת מודעות בעיתונים. כל זאת בתשלום. יש לתת אופציות ותפריט טיפולים מגוון. כדאי לתת אופציה לטיפולים בבתי המטופלים. כדאי לפנות לספאים. כדאי לפנות לצימרים ולהציע הצעה עיסקית. (לדוגמא: 50 שח על כל קריאה לעיסוי) ישנם חברות ששולחות מטפלים עד הבית. ככה אני מקדם את עצמי, ככה אני עובד וככה אני מנחה את התלמידים והלקוחות שלי כדי להצליח בעסק!
 
איך הכי נכון לפרסם?

היי, במהלך הדרך, אנחנו נתקלים בכל מיני דרכים לפרסם- פליירים, דפי זהב, אינטרנט, אינדקסים באינטרנט.... מה הכי נכון? איזו דרך פרסום עובדת הכי טוב? אני בתחושה שפליירים זה בזבוז כסף כי אני יודעת מה אני עושה עם פליירים- אני זורקת לפח מבלי לטרוח לקרוא מה זה בכלל. אני מרגישה שאינדקסים זה לא רע, אבל שוב, מי באמת מסתכל על אינדקסים? בקיצור- איך אתן ממליצות לפרסם?
 
יעל שאלת שאלה חשובה

לפני שאני עונה על השאלה שלך חשוב לי רגע לחדד את ההבדל בין פרסום לשיווק. שיווק זה אסופה של מהלכים שאני עושים במטרה להביא לקוחות פוטנציאלים לעסק שלנו. קיימים אפיקי שיווק שונים דרכם יכול המטפל לפעול. הפרסום בתשלום (בעיתונות, באינטרנט, בפלאיירים ועוד) הוא רק רכיב אחד מתוך הרשימה הזו, ולטעמי הרבה פעמים הכדאי פחות. זאת מהסיבה הפשוטה שלרוב המטפלים העלות של הפרסום פשוט לא שווה את התועלת שהם מקבלים ממנו. וזאת מכמה סיבות: פרסום דורש חזרתיות – כדי להיכנס לתודעה של האנשים, יש לרוב צורך לפרסם את המודעה שלכם מספר גדול של פעמים. כלל האצבע לגבי הכמות המינימלית של הפעמים הוא 6 (בעתונות). למרות שמהניסיון שלי אני יודעת להגיד שרצוי הרבה יותר. חזרתיות כזו עולה הרבה כסף דבר המכביד על הכיס של העסק הקטן. גודל ובולטות: בעלי עסקים רבים מפרסמים מודעות קטנות (בגודל כרטיס ביקור למשל) בעיתונות המקומית, פשוט כי אין מספיק כסף. אז נכון שזהו לרוב פתרון זול יותר אבל, המודעות האלו הולכות לאיבוד בתוך שלל המודעות הקיימות ולרוב לא עושות את העבודה. הכנת מודעת פרסומת: כדי לייצר פרסום שעובד ומביא לתוצאות עסקיות, יש צורך במקצוענות. לרוב בתהליך כזה יהיה מעורב קופירייטר/ יועץ שיווקי ומעצב גראפי. דבר ששוב מיקר את התהליך. אמינות: גם אם העסק כבר עשה את כל ההשקעה הזו והוציא פרסומת טובה בתפוצה רחבה וחזרתית. בסופו של דבר פרסומת נתפסת לרוב הרבה פחות אמינה מרוב אפיקי השיווק. יש סיכוי שגם לאחר ביצוע כל ההשקעה יגלה בעל העסק שהיה הרבה יותר הגיוני להשקיע את הזמן ואת האנרגיה באפיק אחר. למשל ניהול נכון של השיווק מפה לאוזן יכול להגדיל משמעותית את כמות הלקוחות בעסק בגלל אמינותו הרבה ולרוב ויעלה הרבה פחות. אני מסייגת ואומרת שאני כמובן מדברת באופן כללי ובעיקר מתייחסת למטפלים שצריכים לקוחות פרטניים ולא כאלו שצריכים למשל כמויות גדולות של אנשים לסדנאות וכו', אז יתכן וזה יותר רלוונטי. לכן שוב תשובתי היא במקום להתלבט איפה לשווק להשקיע את האנרגיות בשיווק. מקוה שעזרתי
 
דרכי פרסום

הי יעל, שאלה מאוד מעניינת. פליירים - הסטטיסטיקה מדברת על לקוח אחד על כל 5000 פליירים. כך שבאמת לעסק של מטפל זו לא הדרך האפקטיבית ביותר. אינדקסים זה לא רע, אבל זו תוספת ולא מספיק לבד. עבורי השקעת כספי הפרסום באינטרנט עבדה הכי טוב. התשובה שלי היא במילה אחת - פולינה. קבעי איתה פגישת ייעוץ, זה מה שהיא עושה ועשתה בהצלחה רבה עבור מטפלים קטנים וגופים גדולים כאחד. (מקווה שמותר להעיד על העיסה של מישהו אחר). כי זה לא רק איך זה גם איפה ומתי ומה לכתוב ולמי לפנות. בהצלחה! טלי
 
כלל הברזל שלי: לא לפרסם בתשלום בשנה הראשונה!

מסכימה מאוד עם ג'וי שפרסום במדיה הוא כבר לא מה שהיה פעם ולרוב אינו אפקטיבי במקצועות הטיפוליים. יש כל כך הרבה פלטפורמות חינמיות או זולות אפקטיביות בהרבה, שאני ממליצה לשקול פרסום בתשלום רק בשנה השניה או השלישית לקיום העסק. ובכל מקרה, בכל פלטפורמה שמציעים לכם, הדבר הראשון שאני ממליצה הוא לקחת שמות של 5 מטפלים אחרים בתחום שלכם שמפרסמים שם, להתקשר אליהם ולשאול כמה פניות הם מקבלים בחודש מהפרסום הזה.
 
שלום לכולם, נעים מאוד

שמי טלי שטרנליכט ואני מלווה עסקית. מתרגשת להיות כאן איתכם הערב לחלוק איתכם רעיונות, טיפים ועצות משתי סיבות: הראשונה, כי אני מאוד אוהבת מטפלים ואת עולם הרפואה האלטרנטיבית, ומאמינה בתחום הזה גם אישית/חברתית וגם עסקית. השניה, כי בשבועות האחרונים אני עובדת קשה על ההרצאה לסדנא הקרבה - לטפל בעסק. ההרצאה שלי עוסקת בתחום של כסף והגדלת רווחים בעסק/בקליניקה. כל פעם יש לי עוד רעיון ועוד תובנה על איך להרוויח יותר. וכל פעם אני רואה את הפוטנציאל הגדול בתחום הטיפולים וההתקדמות שעשינו כחברה בתחום זה. ראיתי כאן כבר כמה שאלות מאוד מעניינות, הולכת לענות על חלקן עכשיו, ומחכה לשאלות נוספות מכם. תודה על האירוח טלי
 
למעלה