מנטליות רוסית בפן החינוכי

  • פותח הנושא vk3
  • פורסם בתאריך

vk3

New member
../images/Emo124.gif מנטליות רוסית בפן החינוכי

שלום חברים
מי שזוכר לפני חופשת הפסח בחרתי בסוגייה לדיון על השואה והבטחתי לכם שכאשר אחזור מיד אפרסם את הכתבה שלי בנושא. אבל, " חופשת" הפסח שלי שינתה את הרעיון שלי וסוגייה זו תדחה לשבוע הבא. השבוע ברצוני לדון על סוגייה הרבה יותר מעניינת וקשה במובן מסוים, אשר נוגעת לכולנו ואשר התעוררה אצלי בפסח במיוחד- המנטליות הרוסית בפן החינוכי
כולם יודעים למה אני מתכוון ומי שלא, ידע עכשיו
... גזע האנוש ידוע ביכולתו לעשות, ליצור ולהביא לידיי מימוש דברים, כמעט, אל- טבעיים, אשר לא מובנים לרבים וגם לא ניתנים לעשייה מחדש ואפילו נראים לא היגיוניים. כגון: תוכניתו של היטלר שכמעט הגיע לידיי תומה, הפירמידות במצרים... ושלא נשכח את תוכנית החומש של סטאלין אשר נוגעת לנושא המרכזי של הכתבה ( ועוד...). לפי דעתי המנטליות הרוסית והחינוך הרוסי הנוקשה אימץ שיטה זו. חייבים לעשות הכול, בצורה הכי טובה, בזמן הכי קצר ולחזור על אותה הפעולה עשר פעם מבלי למצמץ. ככה אני מרגיש... ראו את החינוך בבתה"ס ברוסיה, אותו דווקא אני מעריץ וחושב שכאן זה נכון לתת לבן אדם את כול האספקטים של החיים. דהיינו, לאפשר לבן אדם מבט כללי על העולם, לתת לו כלים רבים ומגוונים להתמודדות עם המציאות וחינוך בעל תכלית עמוקה ! ללמוד גם כימיה, גם ביולוגיה, גם חשמל, גם אומנות, גם מוסיקה, גם וגם וגם... הכול. מבלי מגמות מפגרות, בהן אתה בוחר את דרך העתיד שלך, את ההתמחות שלך ובעצם את חייך. ומה אם עשית טעות
החינוך בארץ צריך להיאסר על ידיי החוק. למשל, אני בחרתי במגמת האלקטרוניקה ומערכות בקרה בבית ספרי. אני לא לומד אומנות, המקצוע אליו יש לי כישרון ואשר משחרר אותי, אני כמובן לא לומד מוסיקה אשר תעשיר את הנפש שלי ושלא לדבר על כימיה וביולוגיה שסתם מעניינים אותי. כי לא יזיק לי לדעת שהעולם בנוי מחלקיקים, שביניהם יש ריק והם בתנועה מתמדדת. וכאשר מחממים חומר אז קצב תנועתם של החלקיקים גובר וההיפך ( גם בקרח הם נעים)... זה מעניין
זה מאפשר חשיבה לוגית אחרת ופיתוח ההיגיון. בהקשר לזאת אספר לכם משהו בקצרה... בעבודה של ידידה אחת של סבתי, בן המנהל שפך על כיסאה חומצה והיא התיישבה על הכיסא הזה. במשפט אחד, שרפה לעצמה ת'תחת ( לא נפגעה). מה הייתה טענת בן המנהל: " מאיפה אני אמור לדעת שזו חומצה ושהיא יכולה לשרוף, הרי היא שקופה, אז הייתי בטוח שאלה מים. לא למדתי כימיה..." ( אל תאמין למראה עינייך). אני לא אומר שבשביל לדעת שחומצה שורפת והיא שקופה צריך ללמוד כימיה, הבן אדם פשוט כסיל, אבל הבנתם את הפואנטה שלי ( אני מקווה
). בקיצור, אפשר לקרוא לנו מוגבלים שכלית. לא פלא שאומרים " כול הרוסים הללו גאונים". לא גאונים, פשוט עשירים מנטלית ושכלית. היום בבית הספר ( כשהייתה לי המתכונת באנגלית לקבוצת ההאצה שלי), אז אחד אמר " וואללה כול הרוסים גאונים חבל"ז" ושאל את כולנו בכמה יחידות מתמטיקה ואנגלית אנחנו. ובמקרה כולנו ב- 5 יח"ל אז הוא כמעט התפגר. אבל זאת הייתה מקריות... כמה עולי ברה"מ לשעבר שתיינים, מכורים, מהמרים וכו'... אצלנו זה מאוד קיצוני. וזה גם אחד האספקטים של המנטליות, הכול קיצוני
עד עכשיו התייחסתי רק לבית הספר והחינוך בו... אבל זאת הייתה רק הפתיחה הקצרה של הכתבה שלי
. הדבר המרכזי בחיי ובחיי כולנו הוא החינוך במשפחה " הרוסית". יש לציין שזה הוא אחד הטובים... מהרגע שמוציאים אותנו מרחם אמהותינו, האמא אומרת לנו: " תגיד תודה למיילד/ ת הנחמד/ ה". אני עוד מעט בן 18 ועד היום זה מתנגן כמו קלטת: " אל תשכח לאמר תודה", " סגור את הפה כאשר אתה מפהק", " החזק את המזלג ביד שמאל ואת הסכין ביד ימין כאשר אתה אוכל", " אל תדבר בשפה גסה", " קום מהכיסא כאשר גברת מתקרבת לשולחן" וכו' וכו' וכו'... אין לזה סוף. ובזה החינוך שלנו מצטיין. בגיל ארבע כבר ידעתי לקשור שרוכים... אבל אפילו זה לא החינוך אליו אני מתכוון. זה בעצם מה שעושה אותנו לאנשים, מאפשר לנו לחיות בחברה בכבוד ובהדדיות ולחנך ילדים משלנו. אני משוכנע שאנקוט בחינוך לא פחות " מחמיר" בפן הזה עם ילדיי... ורק עכשיו אני מגיע להיבטים השליליים של החינוך... תמיד רוצים מאיתנו את הטוב ביותר, המקסימום ( הקיצוניות אותה הזכרתי). בשביל החינוך עם המנטליות הרוסית אין גבולות. אתה יכול ואתה צריך לעשות ולדעת הכול. קטן עלייך להמציא את המצאת המאה הזאת... ובזאת אני רואה את המינוס הכי גדול של החינוך. מגיל מאוד קטן מתחילות להיות הציפיות של המשפחה מהילד/ ים, מתחיל השכנוע שאתה צריך וצריך וצריך וזה שקיבלת 99.9999999999 לא ייתקבל על הדעת ( יש לי ידיד שמקבל עונש אם מקבל פחות מ- 85, מנתקים לו את המחשב והוא מחויב לפתור מספר בעיות במתמטיקה. כששאלתי אותו איך הוא חיי עם זה, הוא ענה לי: " מתרגלים"). אני במשפחה בן יחיד ( קשה פי שלושה ממשפחות רגילות). כול החיים אני מרכז המשפחה שלי, הציפיות מתחילות מכאן ועד לכוכבים שממעל, הדירבון והדחיפה קדימה והלאה כול הזמן. בגיל 4 נשלחתי ללימודי אנגלית אצל מורה פרטית ושנים רבות אצלי חלפו בצמוד למורות אנגלית פרטיות שונות, לפני שיוצאים לאן שהוא אני מקבל הרצאה על איך להתנהג עם זה, זה וזאת. לאמר את זה ואת זה שחליל וחסהההההה לא אבייש את בני משפחתי. ממש כמו בובה בחלון הראווה... כול חנות רוצה להציג את הסחורה הטובה ביותר, אבל הבעיה שלסחורה יש נשמה ושכל. כשאנחנו קטנים, עוד לא מסוגלים להחליט על דעת עצמנו ולמרוד בהורים, אני דווקא דוגל בדחיפה, דירבון, " הצגת הסחורה"... כי עם הגיל משהו נשאר, משהו מתפתח ומשהו הופך למרכז חיינו. זה נותן לנו הרבה דברים... אבל מה קורה כאשר אנחנו כבר גדולים וזה עדיין נמשך
כאן זו כבר ממש
אטום על ההירושימה. כי הרי עם הגיל אנחנו הופכים להיות אינדיבידואליים, בעלי חשיבה עצמאית ועשייה על דעת עצמנו. והתערבות חיצונית גורמת לנו למרוד ולהשתגע. ברור שהחינוך חייב להימשך, אבל הוא גם חייב להתרסן ואם זה לא קורה זה יכול להיות מסוכן. כאשר עליתי ארצה בגיל 8, המנטליות הרוסית כבר הייתה טבועה בי ברובה, אבל עדיין הייתי בשיא ההתפתחות שלי... וכאן התרחש עירבוב חומרים קטלניים. מנטליות רוסית + מנטליות ישראלית= אני
( לא למדתי כימיה, אבל אני אוהב אותה)
עם כול ה
 

vk3

New member
../images/Emo124.gif המשך... ../images/Emo26.gif

כשעלינו הגעתי לבית ספר הכי נוראי ( ובמביל, כמובן, גם נשלחתי ללמוד בבית ספר " רוסי" אחר הצהריים כדי להיות חכם), בכפר סבא וכול מה שאני זוכר משם זו ההתעללות בי כעולה חדש. לא מתמטיקה ולא כול מקצוע אחר לא נשארו בראשי. לקראת סוף כיתה ו', אני ואמי עברנו לנתניה, לביה"ס, בו הכיתה קיבלה אותי באופן כה חמים ונעים שהייתי המום. ופתאום הרגשתי שאני לא יודע כלום ויש לי בעיות, הכי קשות מביניהן הייתה, שוב, מתמטיקה. לאחר שעברתי לכיתה ז', פגשתי מורה נפלאה למתמטיקה ( עולת ברה"מ לשעבר), שלימדה אותי ומציון 60 עליתי ל- 95. זה היה מדהים. שנה הבאה היה כבר המיון בין 4 ל- 5 יח"ל. כמובן נכנסתי ל- 5 יח"ל. וכאן התחיל הגיהינום. את ה- 5 יח"ל לימדה רכזת מתמטיקה, אשר לא ידעה מתמטיקה כלל. הייתה טיפשה ורעה וכולם שנאו אותה. אמי ( מתמטיקאית), שראתה מה זה ה
הזה, נלחמה עמה שנתיים עד המעבר לתיכון. כמובן עד אז המכפשה הצליחה להוריד אותי ל- 60, כי ללא פדגוג טוב אני אבוד. אבל הייתה בעיה נוספת, אמא, סבא, סבתא לא רצו שארד ל- 4 יח"ל ( שם חיכתה לי המורה הטובה) בשום פנים ואופן והחזיקו אותי, כמו שאומרים ברוסית, בשינייהם. כול התקופה הזאת סבלתי... אההה ואיך לדעתכם זה השפיע על הפסיכולוגיה שלי
נכון, אני מתעב מתמטיקה ומשוכנע שאני טיפש. כשעברתי לכיתה ז' ושם כבר הייתה מורה מעולה, גם אז נכשלתי כי דחיתי מתמטיקה לחלוטין. או שיותר נכון השכל שלי דחה אותה... נכנס לאוזן אחת, יוצא מהשנייה. לא זכרתי כלום, אף פעם
סבא הגיע אלינו כול פעם וישב איתי שעות על גבי שעות להכניס לי את זה בכוח, אמא שכנעה אותי שאני צריך 5 יח"ל לעתיד כדי לעסוק במחשבים... וכך זה נמשך עד היום... מאז שאנחנו בישראל אמא וסבא יושבים עליי עם המתמטיקה שלהם ואני הכבשה השחורה
סבתא, תודה לאל לא מתמטיקאית אז היא לא יכולה לעזור להם, אבל היא ממלאת את התפקיד שלה במלואה, במובן של ללחוץ, לדעת בשבילי מה נכון, לא מרוצה אף פעם... וכו' וכו' וכו' בדיוק כמו שתוכלו לקרוא בסוגייה על הסבתא הרוסייה. כול חיי סבא אומר לי שאני חייב ללמוד בעצמי, אני חייב לשאוף לדעת ואני חייב וחייב ולמה אני עושה ככה ולא אחרת כמו שהוא אומר וכו'... מדובר כאן על סקנדלים אין סופיים, בכי מר וכאב רב... כול הזמן המלחמה נמשכת. ועכשיו שהגעתי כבר לסוף י"א, בגרות במתמטיקה, אני 0... אז כולם תפסו את הראש בידיים, לא יודעים מה לעשות, מתרוצצים ומשתגעים ולי לא איכפת. כי תמיד זה היה רצונם ולא רצוני. כול הזמן מימוש רצונם ושאיפותיהם ומה איתי
הם כבר יודעים מה טוב בשבילי ומה אני צריך ולא צריך... אבל אני לא
אז שוחחתי עם מורתי והיא אמרה לי שהיא לא יודע מה לעשות עמי. היא מחזיקה אותי ב- 5 יח"ל רק כי היא מסמפטת אליי ( חמודה)... הגענו למסקנה שארד ל- 4 יח"ל ( בוקר טוב אליהו). שאלתי אותה אם יש ברירות אחרות
היא ענתה שכן, לקרוע ת'תחת בפסח ולנסות לגשת לבגרות של ה- 5 יח"ל. מה דעתכם אמא שלי העדיפה
נכון מאוד, לקרוע לי ת'תחת כמובן. אני אמרתי לה רק דבר אחד, אני מרים ידיים. תעשו מה שבא לכם, תקרעו אותי לגזרים, כי נמאס לי שהסבים מרגישים לא טוב בגללי ואני כביכול לא מגשים את חלומות סבתי. אני אשם, אני מודה באשמה, אז יאללה... וזה מה שעברתי בפסח הזה. תקופת אבל בשבילי... כמובן, בלי סקנדלים זה לא עבר, פתאום ב- 9 בבוקר אני מתעורר מרוב צעקות של סבי " למה אתה לא יושב לומד וחוזר על החומר" ( וכבר סיימתי את שיעורי הבית, אבל זה לא מספיק לו)
כול פסח בקושי דיברתי איתו וסבתא יצאה מעורה כדי שיהיה שקט בבית. בגללי ( המתמטיקה שלי) היא נכנסה לדיכאון עמוק, שוב אני אשם. שלא לדבר על כך שזה הון תועפות שאין... אההה ורוצים לשמוע משהו הורג
שם המשפחה של הסבים שלי הוא "Uchitel " או בתירגום לעברית " מורה" ( אם לעברת אז " לוי") ושם המשפחה של הסבתא שלי לפני נישואיה היה " לויצקי" ( רואים את ה- " לוי" ?)... קיצר, פחד אלוהים. ואתם יודעים על סמך מה כול החינוך הזה מושתת
על זה שהם יודעים שיש לי ראש על הכתפיים וחבל להם עליו ועל זה שאני לא מנצל אותו, אז בואו נכריח אותו... נשמע נוראי, ראש שלי, אבל הם רוצים... המורה הזה למתמטיקה שעכשיו מלמד אותי אמר שאכן יש לי ראש מתמטי ושכל טוב ( שילוב גנים מתאים) ומה שהוא עושה ( מלמד אותי חומר של כול השנה כמו שד טזמאני) פשוט " לא חוקי"
... הוא אמר לי כך: " תאר לעצמך שאתה פוגש נערה שלא מוצאת חן בעינייך ושמביאה לך את מס' הטלפון שלה בכוח, האם תזכור אותו
ברור שלא. אבל אם תפגוש נערה שכן מוצאת חן בעינייך ותרצה את מס' טלפון שלה, תזכור אותו גם אם יעירו אותך באמצע הלילה. אז מתמטיקה היא אותה הנערה שנתנה לך את המס' שלה בכוח וממשיכה לתת, אבל אתה מסרב לזכור. כדאי לך להתחיל לאהוב מתמטיקה, כי אם תעסוק במחשבים, תצטרך לחיות עם הנערה הזאת עד סוף חייך". הוא צודק ואכן הוא שיפר לי את המתמטיקה בצורה ניכרת ופתח בשבילי עולם חדש, אבל כמה עצבים זה עלה לכולנו וכמה בריאות... ברור לכם שהטירטור הנפשי שעברתי בכול השנים הללו הוא עצום ואולי בכול זאת יצא מזה משהו טוב לבסוף. אבל חברים, זה בחיים לא יהיה שווה את הסבל הזה. זה בחיים לא יכסה אותו... במשפחתי אומרים שכול דברי זו דמגוגיה אחת שלמה, אבל זה מה שאני מרגיש. לא שאשמור עליהם טינה, אבל כאב קטן יישאר. הדבר הטוב, היחיד אולי שיצא מזה הוא שאדע איך לנהוג בילדיי ואיך לגרו
 

vk3

New member
../images/Emo93.gif ../images/Emo93.gif ../images/Emo93.gif ../images/Emo10.gif

אני רואה ששתי ההודעות נחתכו לקראת הסוף... חבל, אבל אני חושב שהפואנטה הובנה.
 

BritGirl

New member
אוווו....

יפה מאוד מה שרשמת, השקעה ניכרת. אני מבינה אותך בקטע של המתמטיקה כולם אצלנו גאונים (אבא שלי באמת גאון לא בהגזמה) ואני צריכה להיות גם. אני יודעת שאני יכולה כי אני מבינה הבעיה שלי זו עצלנות - אני מאוד עצלנית. מה שכן רציתי לשאול אותך באיזה בי"ס למדת בכפ"ס בהתחלה?
 

vk3

New member
../images/Emo51.gif

גם אני יכול, אבל גם אני עצלן...
" יצחק שדה"...
 
למה את חושבת שאת עצלנית?

האם זה מה שטוענים תמיד באוזנייך? "יש לך יכולת אבל את עצלנית"? "אבא שלך גאון ותראי מה יצא ממך"? אל תתני לאיש להכניס לך שטויות כאלה לראש. אינך עצלנית, וגם אם קצת כן, לכל אחד מותר להיות עצלן לפעמים. את משקיענית במה שאת רוצה להשקיע (ולא אכפת לי אם זה קריאת ספרים איפור או כל דבר אחר), ובמה שאינך רוצה, את משקיעה את המינימום המחייב. הכי קל לקרוא לילד "עצלן" ולצפות ממנו שישב יום ולילה על הלימודים. השאלה היא לאן זה מביא אותו. לדעתי, זה מביא אותו לדימוי עצמי נמוך. ואדם עם דימוי צמי נמוך יתקשה לתפקד בלחיים ותמיד ירגיש "לא בסדר". ועל לא עוול בכפו. גם אם הילד קצת מתעצל פה ושם, להעניש אותו על ידי הורדת דימוי עצמי באופן שיטתי, זה עונש אכזרי מדי.
 

BritGirl

New member
האמת היא ש...

אני באמת עצלנית ולאו דוקא מפי הורי אני יודעת שכשאני רוצה אני יכולה להצליח ואני רוצה אבל אני מתעצלת, נגיד לרשום בשיעור או לפתוח ספר בבית
 

jeniam

New member
לדעתי

תשמע, אני מבינה את ההרגשה שלך, גם אצלי בבית היה לחץ מצד אמא שלי, אבל מצד שני, אבא שלי תמיד הרגיע ואמר שציונים זה לא הדבר הכי חשוב, חשוב מה שאני יודעת ולומדת... ןתכלס, בישביל מי אתה לומד? בישביל שההורים שלך יהיו מרוצים? אז אצלי זה לא ככה, אני לומדת בגלל שאני רוצה לדעת, אני אוהבת את המקצוע שבחרתי ואני רוצה להצליח בו, וחבל על מי שיעז להפריע לי... פשוט חבל... אני עליתי בגיל מוקדם יחסית, ולא למדתי שם בבית ספר, כך שהמנטליות הרוסית אצלי היא חלשה מהישראלית, אבל אני מרגישה מצויין את עירוב התרבויות... בכלל, בגלל העירוב הזה אני לפעמים מתקשה למצוא את המקום שלי, עם החברה הרוסית אני לא יכולה להסתדר ב 100% בגלל השפה הגרועה שלי, ועם החברה הישראלית אני מרגישה חוסר... אבל בדר"כ אני משתלבת בכל מקום... זה נושא מאוד מעניין שאפשר לדון בו שעות.... אאלי אני אוסיף עוד בהמשך...
 

vk3

New member
ככה זה יוצא...

הרוב עשעתי בגללם ובשבילם. לא מבחירתי החופשית ורצוני המלא ללמוד ולדעת את הדבר הספציפי הזה. דברים שאני רוצה ומתעניין בהם ורוצה לדעת עליהם, אני משיג ואני עושה זאת בשביל עצמי. אבל לדעתם, מה שאני עושה בשביל עצמי לא תמיד נכון ולא מספיק
אני גם מרגיש מצויין עם עירבוב התרבויות והמטליות הרוסית אצלי קצת יותר חזקה ושם סיימתי כיתה א', אבל כנראה יש לי איזה שהוא עימות פנימי...
 

v o d k a

New member
האמת היא שגם אצלי

המנטליות הישראלית היא חזקה יותר מהמנטליות הרוסית, אבל זה לא אומר שהמנטליות הרוסית לא השאירה בי את חותמה... וגם אני כמוך משתלבת בכל מקום... אבל בכל זאת לפעמים מרגישה אבודה... באמת אפשר לדסקס על הנושא שעות על גבי שעות
 

AcesHigh

New member
את האמת עכשיו.

לדעתי המנטליות הישראלית והרוסית לא ממש שונות אחד מהשניה אבל לא נכנס לזה.. בסופו של דבר, בשורה התחתונה הבחירה(לאיזו מנטליות להשתייך) היא אינדוודואלית.. אלמנט הבחירה נותן אותותיו בגיל מאוחר יותר כשחופש הבחירה הופך אישי בצורה מוחלטת.. עד גיל 18 מחליטים בשבילנו.
 

vk3

New member
אופסי... ../images/Emo9.gif

המילה " אני" קושרה לכול אורך הכתבה ואני רציתי לקשרה רק פעם אחת. סילחו לי על כך. קריאה מהנה...
 

ymz

New member
פרויד אמר

כשאנחנו טועים אנחנו מתכוונים לכך
 

vk3

New member
חכמולוגית... לא הפעם ../images/Emo3.gif

אבל אימרה נכונה...
 

vk3

New member
גברתי הנאווה ולך אין דעה ../images/Emo35.gif

יום יבוא תביאי ילדים, בעזרת השם וגם את היית ילדה ( לפני כמה יובלות
)... את לא מזדהה עם הנושא
 
זה דווקא מאוד הגיוני ...

כי באמת השאלה כאן איפה "האני" בכל הסיפור... אני רק לא מבינה למה אתה אומר שתעשה את זה גם לילדים שלך... כלומר, זה רע כשזה מתיחס אליך אבל זה טוב כשזה מתיחס לילדים שלך, שיצאו טובים ומחונכים כמוך? פרדוקס, לא?
 

vk3

New member
לא הבנת אותי...

ולא הבנתי אותך לגבי ה- " אני" בסיפור הזה למה התכוונת
ואני אמרתי שאני לא אעשה כך עם ילדיי ( נראה לי זה מה שנחתך בסוף החלק הראשון). אני כן אחנך אותם וכן ארצה שישיגו את המקסימום בחיים שלהם, אבל לא אעשה זאת על חשבון הבריאות שלי ושלהם, סקנדלים, שיבוש הפסיכולוגיה שלהם וטירטורה. אני מתכוון שאעשה זאת " בזהירות"... כפי שאמרתי כול עוד אנחנו קטנים אפשר לתכנת אותנו איך שבא לך ובזהירות רבה, אבל עם הגיל זה חייב להתרסן, כי הרובוט חסר התוכנה שהיה בגיל 4 זה כבר לא אותו הרובוט בגיל 10. קיבלתי חינוך טוב ולכן אנקוט ברובו, אבל לא באותה הכמות והלחץ. חייב להיות גבול. וכמובן גם שילדיי לא יידעו " חגורה" כפי שאני ידעתי...
 
../images/Emo41.gifזו בדיוק המסקנה../images/Emo127.gif../images/Emo88.gif

שאני מנסה להוביל אותך אליה: לא קיבלת חינוך טוב. קיבלת לכל היותר אילוף טוב. מה שאתה מתאר רחוק מחינוך כמו שסוציאליזם נוסח רוסיה רחוק מהדמוקרטיה. זה רק נקרא בטעות באותו השם. תמשיך לחשוב על זה וניפגש בערב לשיחה רצינית יותר.
ועוד 2 נקודות למחשבה עד הערב: 1. האם כפייה "רכה" טובה יותר מכפייה קשוחה שאתה מתאר? כלומר, היא כנראה טובה יותר, אבל התוצאה היא ילד שחווה כפייה, בשני המקרים. 2. האם לילד בן 4 מגיע להיות רובוט? האם מגיע לו שלא יתחשבו כלל ברצונותיו וברגשותיו וביחודיותו אלא ינסו לתכנת אותו לפי נוחותם וראות עיניהם של המבוגרים הממונים עליו? למה? רק כי הוא נוח יותר ולא יכול "להחזיר להם"?
 
למעלה