אבל בכל מקרה שיחקו בגוויית שאול
לא היה צורך בנער עמלקי בשביל זה. הרי מסופר לנו בפירוש בפרק החותם את ספר שמואל א' שהפלשתים תקעו את גוויתו של שאול ואת גוויות בניו על חומות בית-שן. זה מעשה משפיל של ביזוי, והוא מעיד על מנהגי הפלשתים, ולא על שאול או על בני ישראל. עובדה היא שיושבי יביש גלעד סיכנו את חייהם כדי לשים קץ לביזוי, לקחת בחזרה את גוויות המלך ובניו וקברו אותם בכבוד. שאול הצליח לחמוק, אם כן, מהתעללות הפלשתים בעודו בחייו (ע"י התאבדות או בעזרתו של נער עמלקי), אך לא הצליח למנוע את ביזוי גופתו. אבל בשום מקום לא נאמר לנו שחילול גופתו היה עונש על משהו שהוא עשה. לא כל מה שקורה לאדם מוצג בתנ"ך כעונש או כגמול אישי על מעשיו, יש גם גורמים אחרים וסיבות אחרות לכך שמסופר סיפור. לגבי הסיפור על העמלקי: לדעתי הוא מביע דברים שונים וחשובים, ולא כולם קשורים לאיפיון התנהגות העמלקים (אם כי גם לזה בהחלט יש משמעות). תגובתו של דוד, למשל, חשובה לא פחות, ובהקשר הזה זה באמת לא משנה אם העמלקי דיבר אמת או לא. באופן כללי, העמלקי כנראה מצפה מדוד לתגובה של מאפיונר שרואה לפניו חיסול חשבונות אישיים והיפטרות מיריבים אישיים, ואילו דוד מגיב כמלך שרואה לפניו את עמו ומנהיגו-לשעבר. אנחנו מוצאים את דוד אחרי תקופה שבה נלחם בשירות פלשתים ועמים אחרים. תגובתו למעשה העמלקי מעידה, ראשית: שהוא ממשיך לקשור את עתידו עם עם ישראל, ושה"קריירה" שעשה בשירות זרים הייתה רק מוצא של דחק ואין לו רצון להמשיך בה; פעולותיו בעתיד הקרוב יאשרו את זה. דבר שני: שאול היה **מלך ישראל**, משיח אלוהים, ובלי קשר לשאלה מה דוד עשוי היה לחשוב על תפקודו של שאול כמלך, הוא מבטא בתגובתו את ההשקפה שבמשיח אלוהים אין לפגוע בשום אופן - גם אם אותו אדם היה אויבו האישי, וגם אם אותו אדם עצמו ביקש שיפגעו בו.