שבת שלום לכולם

../images/Emo16.gif שבת שלום לכולם ../images/Emo16.gif

והפעם לא ממש המלצה, אלא קצת הגיגים. ההוריקן קתרינה שפגעה קשות בעיר ניו אורלינס, הרסה מבנים היסטוריים רבים, והפכה מאות - אולי אלפי - מוסיקאים מתושבי העיר לחסרי-בית וחסרי-כל. ניו אורלינס היא מרכז מוסיקלי חשוב בארה"ב, בעל מסורת מכובדת: היא ערש הבלוז והג'אז, הזידקו והקייג'ן באים אף הם מהאזור. רציתי להביא בפניכם שני קטעים, שפורסמו בעתונות בימים האחרונים. הראשון הוא מאמר שכתב ג'סי דרוקר ב"וול סטריט ג'ורנל", וציטוטים ממנו יובאו להלן. השני, הוא מאמר שכתב ריי דייויס מהקינקס לאחד העיתונים הבריטיים. דייויס מכיר את ניו אורלינס היטב, שכן בת זוגו מתגוררת שם, והוא שהה בעיר זמן רב. "בייזין סטריט בלוז למוסיקאים מניו אורלינס" בתחילת הקיץ, אירמה תומס שרה באחד ממועדוני הלילה המפורסמים ביותר ב"ביג איזי" [כינוי לניו אורלינס]. כעת, "המלכה של ניו אורלינס" איבדה את ביתה, והיא ישנה על פוטון בבית קרובים בלואיזיאנה. "מפחיד אותי לחשוב עד כמה העיר תשתנה", היא אמרה. סיפורה של גב' תומס דומה לזה של מאות אלפי מתושבי ניו אורלינס, שנעקרו מעירם עקב ההוריקן. אך היא שייכת גם לקטגוריה נפרדת: מאות, אולי אלפי, אמנים מוסיקליים בכירים שהם כעת חסרי בית או מובטלים, במה שנראה כגלות תרבותית חסרת תקדים בהיסטוריה האמריקאית. מועדונים היסטוריים, ב"רובע הצרפתי" של העיר נסגרו עד למועד חדש [בעקבות ההוריקן]. הרובע, הידוע בשל המועדונים שלו, נפגע פחות, יחסית, אבל האם יכולה העיר, שהיא מוסד מוסיקלי ענקי, לעשות קאמבק? אמנים איבדו את כליהם, הקלטות מאסטר והקלטות מהופעות חיות אבדו, וכך גם המועדונים. להרבה מהאמנים - שרבים מהם אפריקאים-אמריקאים מהשכונות העניות של העיר - אין חסכונות בהם הם יכולים להעזר. הם מאבדים את רשת המודונים עליה נסמכו כדי למצוא עבודה קבועה. "עשרות מוסיקאים צעירים החלו את דרכם בניו אורלינס, במועדונים כמו ה-Funky Butt או "סוויט לוריין"," אומרת גב' תומס, המבשלת את השעועית האדומה והאורז המוגשים לקהל בזמן ההופעות במועדון שלה, ה-Lion's Den, ושלהיטיה כוללים בין היתר את Time Is On My Side [הסטונס הקליטו את השיר בשנת 1964, והוא היה להיט ענק עבורם - צ.]. "מה יקרה להם עכשיו? הם לא יכולים פשוט לעזוב ללוס אנג'לס או ניו יורק". דרוקר ממשיך ומספר בכתבה על אתרי אינטרנט המוקדשים לאיתור מוסיקאים נעדרים, ומשלוח 'הודעות הרגעה', ממוסיקאים שלהם שלום. האתרים גם משמשים כרשת חלופית עבור המוסיקאים, וכקבוצת תמיכה לעידוד המוראל. באתרים גם מועלים סיפורי הצלה של מוסיקאים, שלקוחים כאילו מתוך תסריט של סרט אפוקליפטי: משפחות שניצלו ע"י יצירת רפסודות מאולתרות ו"שיט" ברחובות העיר ועוד סיפורים מצמררים. כמה אמנים עדיין נעדרים: ליטל פרדי קינג, פרנקי פורד ואחרים. דרוקר ממשיך: "עבור תיירים רבים, הסצינה המוסיקלית של העיר מתחילה ונגמרת ברובע הצרפתי, במארדי גרא [פסטיבל שנתי] ופסטיבל הג'אז והמורשת של ניו אורלינס. אבל מאז ימיהם של לואי ארמסטרונג וקינג אוליבר, העיר כולה היתה אחראית לחלק מהמוסיקה החשובה ביותר של המדינה: ג'אז, סול, R&B ומוסיקת נשיפה. "זה יהיה הדבר הכי קשה להחזיר, משום שזו מוסיקה שבאה מהשכונות, והשכונות חייבות לחזור", אומר סקוט בילינגטון, מפיק שהיה אחראי לאלבומים של כמה מוסיקאים מקומיים." דרוקר מספר כיצד מוסיקאים מנסים למצוא מקלט בערים אחרות: אוסטין, טקסס, למשל. אירמה תומס עצמה מתכוונת להשאר בלואיזיאנה, אצל קרוביה או בעיר הבירה, באטון רוז', עד שתוכל לחזור לניו אורלינס. חלק מנגני הליווי שלה נמצאים שם גם כן. אחרים, עם פחות כסף, נאלצים לנדוד מהופעה להופעה, כדי להרוויח מספיק כסף לאוכל, לפחות. דרוקר מצטט נגן טובה בלהקת ג'ז, בשם פיל פרייזר, שביתו שקוע במים והוא איבד הכל. חברי להקתו איבדו את כליהם, ועתה נאלצים לקחת כלי נגינה בהשאלה. הופעות הן הדרך היחידה שלהם להתפרנס. מוסיקאים מקומיים יותר מפורסמים ועשירים, כבר החלו במאמצים לגיוס תרומות לקרבנות ההוריקן. ביניהם גם החצוצרן ווינטון מרסאליס והמפיק אלן טוסיינט - שבעצמו ניצל בקושי מההוריקן. טוסיינט נשאר אופטימי לגבי עתידה המוסיקלי של העיר: "הייתי אומר שאנחנו עכשיו בהפסקה בין חלקי ההופעה", הוא אומר. טוסיינט היה בעיר בעת הסערה, אותה לא העריך מספיק. הוא הצליח לצאת בסוף מביתו והגיע למלון, ואח"כ טס משם לניו יורק. ביתו שקוע במים כולל גם פסנתר הסטיינוויי שבסלון שלו, הסינתיסייזרים, טייפים יקרי ערך שלא ניתן לשחזרם, ופריטים שאסף במהלך העשורים של פעילותו המוסיקלית. "הסצינה המוסיקלית של ניו אורלינס לא תפגע כלל", הוא אומר, "רוחנו איתנה". אחרים יותר פסימיים. ווילסון "ווילי טי" טורבינגטון, קלידן ומלחין עם להקות רבות מהעיר, איבד את הקלידים שלו, את האולפן הביתי שלו, והקלטות נדירות ששמר בבית, כולל הקלטה שלו מנגן עם ג'וליאן "קאנונבול" אדרלי [מגדולי חצוצרני הג'ז - צ.]. טורבינגטון חושש שבניה-מחדש של העיר תביא לעליה ברמת החיים, ותחתור תחת האותנטיות של התרבות המקומית. לדבריו, "ניקוי" העיר - גם אם הוא מבורך מצד אחד - עלול להרחיק ממנה דווקא את האנשים שנתנו לה את רוחה ותרבותה." חלק ב' יועלה עוד מעט
 
חלק ב'

לפני כשנה וחצי, נורה ריי דייויס בירכו, בעת שטייל ברחובות ניו אורלינס לעת ערב עם בת זוגו, שהיא תושבת העיר. השניים נתקלו ברחוב בשודד, אשר איים עליהם באקדח וחטף את ארנקה של האשה. דייויס האביר החליט לרדוף אחר השודד, והלה פשוט ירה בו בלי לחשוב פעמיים. דייויס נותח, והיה מאושפז זמן לא מועט, ועדיין מחלים מהפציעה כיום. בעקבות ההוריקן, פנה ה"טיימס" לדייויס וביקש שיכתוב את הגיגיו. להלן חלק מהדברים, העוסקים בין היתר להשפעה שהיתה למוסיקה מהדרום האמריקאי על דייויס: "ביליתי את החלק המוקדם של השנה שעברה בניו אורלינס, כשאני מחלים מפצעי-ירי שנגרמו כאשר נשדדתי. זה קרה בשעות הערב המוקדמות, כאשר הלכתי במורד רחוב שקט עם חברתי. באותו הזמן התקיים משחק פוטבול בעיר, והרחובות ליד הרובע הצרפתי היו ריקים. המשטרה היתה נוכחת במקום אחר. הארוע עצמו חלף כהרף עין אבל אני עדיין רואה אותו בעיני מוחי פעם אחר פעם. אולי יום אחד גם אבין מה קרה. מאוחר יותר גיליתי שהיו פחות מ-2000 שוטרים בכח המשטרתי של ניו אורלינס באותו זמן, עד עדי כך, שדברו על "ייבוא, שוטרים מקליבלנד. בכל מקרה, הודות לטלפון הנייד של מאן דהוא, המשטרה הגיעה בסופו של דבר לזירת הארוע. מאוחר יותר, כאשר נשאו אותי לחדר המיון בבית החולים "צ'אריטי", חיזק רופא את ידי באומרו ש"ניו אורלינס היא המקום הטוב ביותר להפגע בו מירי". הוא הסביר שלרופאים שם יש נסיון רב בפציעות מסוג זה. באותו שבוע בו נוריתי, קראתי ששלושה תיירים אחרים נרצחו בסמוך למקום בו הותקפתי. ההנחיה לתיירים היתה לא להלחם עם השודדים (כפי שהפרקליטות המקומית חזרה והזכירה לי; הם לא אהבו את הדרך בה רדפתי אחרי האיש ששדד את חברתי). פציעתי הסתבכה, והפגיעות מהירי לא היו "נקיות" כפי שחשבו בתחילה. לפני שנלקחתי לניתוח הראשון, קבלתי קצת סיוע רוחני מכומר. מאוחר יותר שרה לי אחות שירי גוספל עצובים, בסגנון מהאליה ג'קסון. במהלך שהייתי בת השבוע בבית החולים, ובמהלך החלמתי האורכה, הייתי עד לפשיטת הרגל של מערכת הבריאות של ניו אורלינס. כמה מהרופאים שטיפלו בי אפילו התנצלו על האיכות הירודה של הטיפול הרפואי בלואיזינה. למרות זאת, הם עשו כמיטב יכולתם, ועל כך אני אסיר תודה. זה עתה עברתי על התרשומות שעשיתי ביומני, לאחר הניתוח. הערה אחת נראית רלבנטית באופן מקפיא דם: "כיצד ניתן לצפות מארה"ב לדאוג לכל העולם כאשר היא אינה יכולה אפילו לדאוג לאנשיה-שלה?". כך שזה לא מפליא אותי לראות את העולם מגיב בהלם לתנאי העולם השלישי בניו אורלינס. "כאן, בארץ הכי עשירה והחזקה בעולם". הייתי יכול לומר להם שאני עד לכך. אבל נדהמתי מהתגובות והבושה של כמה מהכתבים בטלוויזיה האמריקאית שנראו נדהמים לגלות שבאמת יש עוני בארה"ב. כשראיתי אותם, רציתי לתפוש את הטלוויזיה ולצעוק "הלו! כתב יקר! כן, באמריקה באמת יש עניים ומקופחים גם כן. הלו, כן, יתכן שהנשיא באמת יגיב באיטיות בזמנים כאלו - זה כל מה שנשיא עמוס ומנותק מסוגל לעשות." אחרי שצפיתי בסצינות בטלוויזיה בימים האחרונים, עלה בדעתי שאם יש מקום כלשהו בעולם שישרוד קטסטרופה כזו, זה יהיה ניו אורלינס. דווקא בחלקים הכי עניים בעיר, יש כנסיות, ואולמות גוספל. האמונה חייבת להיות חזקה כי לעיתים קרובות זה כל מה שיש לאנשים שם. כאשר הייתי בניו אורלינס בפעם האחרונה, הסיע אותי ידיד ברחבי העיר, תוך שהוא מציין את "בתי השאיבה" שנראו עתיקים בעיני כבר אז. הסכרים נראו בלתי הולמים יחסית לכמות המים המקיפה את העיר. הדרכים היו משובשות והלחץ בברזי המים היה חלש. המערכת כולה נראתה מאולתרת, אבל לדברי ידידי "נראה שהכל עובד טוב למדי עד עתה, בהתחשב בכך שאין תקציב לשיפורים". המקומיים נהגו להתלוצץ: "כן, זה כמו בעולם השלישי אבל, היי, כאן ניו אורלינס. שום דבר אינו מושלם. זה מה שגדול בעיר הזו." הסכמתי אתם, אבל עמוק בתוכי הרגשתי שכל התשתית היתה מאוד שברירית. ניו אורלינס היא עיר של מסיבות, ככלות הכל, וכאשר תיירים מתהלכים במורד רחוב בורבון, כשהם שותים דייקירי מוקפא, במהלך פסטיבל הג'אז - הם אינם חושבים כלל על פשע, אבטלה, ובעיות סביבתיות. אולם, היה לי ברור שהרחק מהחגיגות, משהו אסוני עמד להתרחש. יותר מדי דברים רמזו לכיוון הזה. מדוע אנשים שאמורים להיות מומחים בדברים כאלו לא הגיבו מוקדם יותר? הבעיה, כפי שכולנו יודעים עתה, היא כסף. תקציבים. העיסוק של אמריקה עם מלחמות בחו"ל. לאף אחד לא אכפת מהעניים, וכד'. בימים לפני שנוריתי, ניסיתי לפתח ארוע מוסיקלי עבור בית ספר מקומי בניו אורלינס, לשם גיוס כספים עבור רכישת כלי נגינה ומדים חדשים [עבור הילדים] למארדי גרא. מוסיקה, במיוחד בתזמורות בתי"ס, נותנת לילדים בעיר הזדמנות להשתתף בחיי הקהילה, וכתוצאה מכך מעלה את ציפיותיהם ומונעת מהם - כך מקווים - מלהתדרדר לתרבות הסמים והכנופיות, המחכה אך מעבר לסיבוב. הייתי אמור לחזור מאוחר יותר באותה שנה כדי להעלות מופע לחג ההודיה, כדי לגייס עוד כמה דולרים עבור הקהילה. כל זה נראה כה טריוויאלי עכשיו. אבל המציאות היא שבלעדי המוסיקה, ניו אורלינס היתה נשכחת מלב לפני זמן רב. המוסיקה של הדרום האמריקאי נתנה לי השראה ועזרה לעצב אותי כמוסיקאי. אומרים שהג'אז נולד ברחוב פרדידו בניו אורלינס ואפילו לואי ארמסטרונג התאמן בנגינה בהונקי-טונקס של רחוב בורבון. אני חייב למוסיקה של מדינות הדרום אותו חוב שאני חב למוסיקה הבריטית שנתנה לי השראה. אם ימיתו את ניו אורלינס, ייעלם חלק קריטי מהמורשת המוסיקלית העולמית. בדיוק ברגע זה, רחובות מוצפים בניו אורלינס נראים אולי רק כבעיה אמריקאית אבל לפעמים גם האנשים החזקים ביותר זקוקים לעזרה. ללא קשר למה שאנו חושבים על הנשיא בוש, אנחנו לא יכולים להשליך את זה על העניים והנזקקים בלואיזיאנה ומסיסיפי. הוא לא יהיה שם בעוד 4 שנים; הם כן. אנשים רבים נהיו ידידיי כאשר הייתי שם. בהדרגה, אני מקבל ידיעות שהם בריאים ושלמים. ידידה אחת הצליחה להגיע לדאלאס עם משפחתה. אחרים פזורים כעת לאורך כל הדרום: ג'קסון, מסיסיפי, ממפיס. ידיד מוסיקאי אחד עדיין נעדר. אני חושב על מה שקרה לכמה מהשכנים חסרי הפנים, המפחידים, שבגללם לא ישנתי בלילה, בעוד הם מתהוללים ושרים שירים בקרנות הרחובות סיינט קלוד וגוברנור ניקולס כאשר הייתי בעיר לאחרונה. אני מקווה שכולם ניצלו. ודבר אחרון, אני חושב על האופניים שהשארתי מאחור. ניו אורלינס היא כמעט כולה שטוחה, כפי שהעולם יודיע היטב כעת, וגיליתי שנסיעה באופניים היא דרך נהדרת להסתובב בעיר, כאשר הייתי צריך לחזק את רגלי הפגועה. כאשר עזבתי את העיר בשנה שעברה שכחתי לנעול את האופניים. מי שלקח אותם, אני מתפלל שהם יוכלו לרכב עליהם ברובע הצרפתי, בקרוב.
 
וכמובן כולכם מוזמנים להעלות המלצות

לשרשור: על דיסק, ספר, סרט, פעילות תרבותית, טיול - או כל דבר אחר שתרצו.
 

Perfect sense

New member
טוב יאללה...

יש לי כמה המלצות... הראשונה היא על קומונת "המהפכה הבאה" שיש שם דיונים ממש כיפיים ומגניבים על התקופה שבה גם התחילו פינק פלויד... אפשר לפתוח שם דיונים ממש נחמדים
ההמלצה השנייה היא על הדיסק Lightbulb sun של להקת Porcupine tree שיש שאומרים שהיא הלהקה המודרנית שהכי התקרבה למוזיקה של פינק פלויד, פשוט להקה עצומה..יש לי את הדיסק כבר לא מעט זמן אבל שמעתי אותו הרגע ורציתי להמליץ.. סוף שבוע נעים לכולם.
 

One Echoe

New member
זה אחד האלבומים

האהובים עלי ביותר. לדעתי ההקשר לפינק פלויד קשור אולי לסוג המוזיקה שהם יוצרים. מוזיקה מאוד מגוונת עם טקסטים דומים מאוד לשל הפלויד. בלי ספק שהם מושפעים מהם. אבל לדעתי הם יותר מושפעים מקינג קרימזון. ובכלל, הם יצרו לעצמם סגנון קצת משל עצמם.
 

חרטושה

New member
הקטע של ההמלצה

על הטיול תפס אותי במיוחד. חשבתי להמליץ על מסלול מסוים בהר הכרמל. המסלול נמצא בנחל שיח. תחילתו של המסלול בנוף העירוני של חיפה(ירידה מרח' הלוטוס) המשכו למרגלות הר הכרמל- במעיין יפהפה וטבעי וסופו בבית החולים כרמל. רובו ככולו של המסלול בירידה (אלא אם כן בוחרים להתחיל מהכיוון ההפוך). במהלך הטיול תוכלו לפגוש רועי עזים מקומיים הרועים את צאנם ותמהונים הבאים לרחוץ במעיין לו מיוחסות סגולות כאלה ואחרות. הנוף הוא נוף פסטורלי של הר הכרמל , עם תצפית לים מידי פעם. מתאים להתבודדות עירונית. משך ההליכה: כשעה וחצי בנחת. ויש גם בונוס: בין המטיילים יוגרל נופש זוגי של ארבעה לילות וחמישה ימים בתנאים סטריליים חמישה סירים דה-לוקס.
 
ההמלצה שלי

האלבום Back in Black של אייסי דיסי. כמעט בטוח שהרבה מפה מכירים אותו כי הוא אחד מאלבומי הרוק היותר מוכרים וטובים שנעשו בעולם, אולי בגלל השירים הפשוטים ו"חסרי המשמעות" מבחינת הליריקה והמשמעות שלה שמאפיינים את אייסי דיסי, אולי בגלל המנגינות הממכרות והגדולות אחת-אחת בדיסק הזה, ואולי סתם כי you shook me all nigte long ו- rock and roll aint noise pollution אלה באמת מהשירים הטובים (והממכרים) ששמעתי לאחרונה. מומלץ בחום.
 

wish i was here

New member
חדל סנוביות

שירים יפים להקה גדולה,וכן,יש משמעות.....זה לא פינק פלויד עם רמיזות ומשלים וכל מיני אבל יש משמעות .....
 

itaikuskus

New member
סנוביות? אני הייתי רציני לחלוטין.

אלבום אהוב עלי ביותר, ואני יודע כחובב שירי "ילדה כנסי איתי למיטה" כפי שתמיד העדתי לזכותם של לד זפלין בימים שאנשים פה בכו שהם לא משמעותיים מספיק.
 
לוקח את מה שאמרתי בחזרה

הכוונה שלי היא לשירים פשוטים, ולא חסרי משמעות. חוץ מזה שאני רואה בפשטות שלהם משהו אחלה.
 

One Echoe

New member
האמת שדווקא לאייסידיסי,

יש שירים עם משמעות. לא מהסוג של פינק פלויד. כל מיני משמעויות על " ריקודים-רוקנרול-אהבה ", בניגוד ללד זפלין למשל..שלהם יש פחות משמעות לדעתי.
 

itaikuskus

New member
אז כנראה ש

כששמעת לד זפלין ברגע שרוברט פלאנט פתח את הפה לשיר סתמת את האזניים ממש חזק.
 
שבת נעים!

שבת שמח לכולכם! מצטער שאני כבר לא כותב... אין לי ממש זמן או סוללה לכתוב בצבא שיהיה לכם אחלה חיים והאזנה נעימה!
 
גדעון! אל תעלם לנו....

תעקוב לפחות אחר החשדות, שאני מעלה מעתה גם למאמרים, ע"מ שלא ייעלמו.
 
למעלה