חידון התנ"ך - סיכום

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif חידון התנ"ך - סיכום

שרשור חידון התנ"ך הניב הרבה עניין, הרבה שאלות, הרבה תשובות (גם כאלה שהשואלים לא חשבו עליהן), והרבה התחלות לדיונים מרתקים ומעניינים. בשלב הראשון אני כותבת במרוכז את השאלות, לפי השואלים. כל אחד אחראי: א. לכתוב את התשובה שהתכוון אליה לכל שאלה ב. לכתוב מי ענה נכון ג. לציין אילו שאלות נותרו ללא מענה.
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif השאלות של יוסי ר1

1. עבר הווה ועתיד בפסוק אחד 2. לאיזה בעל חיים יש הכי הרבהו כינויים, ומהם? 3. את מי התנ"ך מאשים בגזל,ו ואילו בימינו היו מעניקים מוקירים אותו על אלטרואיזם? 4. למה משמשות האותיות ביה שמוו ? 5. מה ההקשר התנכי לביטוי ו "נקבה תסובב גבר"? 6. איפה יש בתורה 6 מילים רצופות המתחילות בש' ? 7. מי היתה נשואה לשני מלכים? 8. גבוה בחיות ומככב בשמחותו 9. שני סלעים באיזור פלישתיםו 10.מיניין שעמדת שמירהו צריכה להיות במקום נישא? 11. מהו שם של ע"ב אותיות? 12. איזה פסוק חסר לכאורהו בפרק קמה בתהילים?
 

יוסי ר1

Active member
עבר הווה ועתיד בפסוק אחד

התשובה שחשבתי עליה היא תשובת האיש (מלאך?) ליוסף בלכתו לחפש את אחיו: "שמעתי אומרים נלכה דותינה", (בראשית ל'ז י'ז) השיבו נכון: חייל עובד צהל , ואילו demos, ו shushu10 ענו גם הם תשובות נכונות שלא חשבתי עליהן, "ולחנה יתן (עתיד) מנה אחת אפיים כי את חנה אהב (בקמץ וצירה)(הווה) וה' סגר (עבר) את רחמה" "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש" קהלת א',ט
 

יוסי ר1

Active member
לאיזה בעל חיים יש הכי הרבה כינויים,

לאיזה בעל חיים יש הכי הרבהו כינויים, ומהם? התשובה שחשבתי עליה היתה האריה, שכינויו הנוספים הם אריה, ליש, כפיר, שחל, לביא, ארי, אריאל, בן שחץ (ומלך החיות) השיבו נכון: demos, שהחסיר את הארי, פלגיה וילדיה, וסמיאגול, שהחסיר את הארי אך הוסיף הסברים מאלפים. איש מהעונים לא הוסיף את האריאל, את בן השחץ (ואת הכינוי החוץ-תנכי מלך החיות). תשובות נכונות שלא חשבתי עליהן, השיב אוח, מעולם החרקים (שרצי העוף): ארבה, ילק, חסיל, גזם , סלעם, חגב
 

יוסי ר1

Active member
את מי התנ"ך מאשים בגזל, ואילו

בימינו היו מעניקים מוקירים אותו על אלטרואיזם? התשובה שחשבתי עליה היא הקורא: קֹרֵא דָגַר וְלֹא יָלָד, עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט; בַּחֲצִי יָמָו יַעַזְבֶנּוּ, וּבְאַחֲרִיתוֹ יִהְיֶה נָבָל" (ירמיהו י'ז י'א). הקורא (עוף כלשהו) מואשם בכך שהוא דוגר על ביצים לא לו, ביצים שלא טרח להטיל. היום היו מתייחסים באהדה יתרה למי שמוכן לטרוח בגידול צאצאי האחר... איש לא השיב את התשובה הנוכחית. shushu10 ו ppesel השיבו תשובות אחרות המתקבלות על הדעת: רחל שגנבה את תרפי לבן, בני בנימין שגזלו נשים מחוללות בכרמים, אנשי יבש גלעד גנבו את עצמות שאול ויהונתן כדי לקברם, יהושבע שהצילה את יהואש, ואביגיל שהאכילה את דוד. אגב, עד היום לא הצלחתי להבין מיהו אותו קורא. הקוקיה כידוע מטילה ביצים בקיני אחרים, בעיקר עורבים, ואינה דוגרת. אבל איזה עוף משתלט על בצי אחרים ודוגר עליהם? חוץ מפנגווין קיסרי, שכמובן אין בארץ, אני לא מכיר עוף שעושה זאת באופן שיטתי.
 

פלגיה

New member
יש הרבה "קוקיות" בטבע

כל אחת מתאימה את ביציה לזן אחר של ציפורים. אין לי כרגע את הספר, אבל בספרו של ריצ'רד דוקינס "הגן האנוכיי" אפשר למצוא דוגמאות רבות.
 

יוסי ר1

Active member
למה משמשות האותיות ביה שמו

התשובה שחשבתי עליה היא: בכתיבת ספר תורה על קלף, נהוג לכתבו כך שכל יריעה ויריעה בכל הספר פותחת במילה המתחילה באות וו , מלבד 6 מקרים חריגים, בהם מופיעות אותיות אחרות. כמדומני שזו מעיין שיטת אבטחה לכך שהספר נכתב בידי סופר סתם, ולא בידי גוי - בעקבות מקרי זיוף שקרו בגולה. החריגים הם: בראשית ברא, , יהודה אתה יודוך אחיך, הבאים אחריהם, שמור את אשר אנכי, מה טובו . לבשתי, האחרון נשכח ממני, אשמח להשלמת התשובה בידי מי שזוכר... תשובה חלקית השיב demos
 

יוסי ר1

Active member
מה ההקשר התנכי לביטוי

"נקבה תסובב גבר"? התשובה שחשבתי עליה היא: הפסוק "עַד-מָתַי תִּתְחַמָּקִין, הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה: כִּי-בָרָא יְהוָה חֲדָשָׁה בָּאָרֶץ, נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר. (ירמיהו ל'א כ'א). פסוק זה משמש סימן לקורא בתורה (שכתובה ללא ניקוד) כיצד יש לקרא את ארבעת המילים "הוא" שבויקרא י'ז "יא כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר, בַּדָּם הִוא, וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם: כִּי-הַדָּם הוּא, בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר. יב עַל-כֵּן אָמַרְתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, כָּל-נֶפֶשׁ מִכֶּם לֹא-תֹאכַל דָּם; וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם, לֹא-יֹאכַל דָּם. יג וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמִן-הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם, אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ-עוֹף, אֲשֶׁר יֵאָכֵל--וְשָׁפַךְ, אֶת-דָּמוֹ, וְכִסָּהוּ, בֶּעָפָר. יד כִּי-נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר, דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא, וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, דַּם כָּל-בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ: כִּי נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא, כָּל-אֹכְלָיו יִכָּרֵת. ". ההיקרויות הראשונה והאחרונה נקראות "היא" (לשון נקבה), ואילו האמצעיות "הוא" (לשון גבר) demos השיב נכונה
 

פלגיה

New member
נכון. זו שאלה של חייל עובד צהל

והתשובה: ויקרא כה,ח: וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים של ppesel
 

יוסי ר1

Active member
מי היתה נשואה לשני מלכים?

התשובה היא אחינעם, אשת שאול ואשת דוד. אשת שאול היתה אחינעם בת אחימעץ , ואילו אשת שאול מכונה אחינעם היזרעאלית. השיב נכונה חייל עובד צה"ל (ובעקבות תשובתו התפתח דיון בינו לביני, האם זו אותה אשה.)
 

יוסי ר1

Active member
גבוה בחיות ומככב בשמחות

התשובה שחשבתי עליה היא הג'ירפה, הגבוהה בחיות. הג'ירפה מכונה בתנ"ך זמר, זיהוי שמקובל על רוב הדנים בכך. וזמר כידוע מככב בשמחות. הוספתי רמז של קפד ראשו ולא תוכל לאכלו, (מר). איש לא השיב תשובה זו. תשובה נכונה אחרת השיבה shushu10: עוף, שאכן עף גבוה, ואיזו מן שמחה היא ללא בשר בצלחת?...ו
 

פלגיה

New member
האמת - חשבתי על זמר ../images/Emo9.gif

אבל חשבתי ש"קפד ראשו ולא תוכל לאכלו" מכוון לבעל חיים שאסור באכילה, ולא לטעם מר. לכן לא עניתי.
 

יוסי ר1

Active member
שני סלעים באיזור פלישתים

התשובה שחשבתי עליה היא בוצץ וסנה: וּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת, אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל-מַצַּב פְּלִשְׁתִּים--שֵׁן-הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה, וְשֵׁן-הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה; וְשֵׁם הָאֶחָד בּוֹצֵץ, וְשֵׁם הָאֶחָד סֶנֶּה. ה הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן, מוּל מִכְמָשׂ; וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב, מוּל גָּבַע" (שמואל א י'ד ד') איש לא השיב תשובה זו. לעומת זאת השיבו shushu10 סלע הרמון ו ppesel סלע עיתם וסלע הרמון, שזו תשובה נכונה חלקית, באשר אינם מופיעים בצמידות (שני סלעים) . יש לציין לחובתי כי בתחילה שאלתי על דרום פלישתים, מה שהוא קצת מוטעה, משום שהאחד מצפון והאחר מדרום.
 

יוסי ר1

Active member
מיניין שעמדת שמירה צריכה להיות

במקום נישא? התשובה עליה חשבתי היא: " כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ, שֹׁמֵר, וּגְבֹהִים, עֲלֵיהֶם" (קהלת ה ז') איש לא השיב נכון. תשובה מקורבת ענתה shushu10 "על חומותיך ירושלם הפקדתי שומרים כל היום וכל הלילה..."
 

יוסי ר1

Active member
מהו שם של ע"ב אותיות?

התשובה עליה חשבתי היא השם העולה מצירוף 3 פסוקים, הראשון נקרא ישר, השני הפוך, והשלישי שוב ישר. כיוון שכל אחד מהפסוקים הוא בן 72 אותיות, הרי מתקבלים 72 צירופים בני 3 אותיות. "וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם, וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם: וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחֹשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה, וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה: וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם, וַיּוֹלֶךְ יְהוָה אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה, וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה, וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם" זה כניראה השם שהכהן הגדול היה מבליע בנעימה ביום כיפור השם נקרא שם של ע"ב אותיות, למרות שבעצם מדובר ב72 * 3 אותיות תשובה נכונה (בקישור) הוסיף demos
 

יוסי ר1

Active member
איזה פסוק חסר לכאורה בפרק קמה

בתהילים? התשובה היא: הפסוק האמור להיות באות נ', היה אמור להיות הפסוק ה14 בפרק, אבל אין פסוק כזה, למרות שהפרק כולן מבוסס על א ב. השיבו נכון demos וחייל עובד צה"ל.
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif החידות של ppesel

1. שני מקומות שנעשה בהם שימוש בצופן א-ת-ב-ש. 2. גיטרה במקרא מניין? 3. מיהו הגדול בבני נח? 4. מהי קרבתו של מרדכי לאסתר? 5. כל אותיות א"ב בפס' אחד בתנ"ך היכן? (ב-14 פסוקים בסה"כ. רמז: בשמות אחד; בדברים אחד; מ"ב שניים; ירמיהו שניים; יחזקאל אחד; הושע אחד; צפניה אחד; אסתר אחד; דניאל שלושה; נחמיה אחד.) 6. אלו שמות זהים למלכי יהודה ולמלכי ישראל? 7. באיזה שם נקרא גם מלך ישראל וגם נביא ישראל? 8. אלו נכים שנא מלך ישראל? 9. אהרון, משה ומרים - מה סדר לידתם? 10. מיהו המלך שהוא ידידו של ה`?
 

ppesel

New member
לצערי אינני ליד מחשב

אני מתהלך בארץ לרוחבה, אבל פלגיה, שקללי את התשובות של אלו שענו נכון ואני אשלים את השאר מאוחר יותר.
 

פלגיה

New member
1. צופן אתב"ש

מקום אחד הוא בספר ירמיהו: המילה "בבל" מוחלפת במילה "ששך". "ואת כל-מלכי הצפון הקרבים והרחקים איש אל-אחיו ואת כל-הממלכות הארץ אשר על-פני האדמה ומלך ששך ישתה אחריהם". המילה ששך מוזכרת גם בירמיהו נ"א, מ"א: "אֵיךְ נִלְכְּדָה שֵׁשַׁךְ, וַתִּתָּפֵשׂ תְּהִלַּת כָּל הָאָרֶץ; אֵיךְ הָיְתָה לְשַׁמָּה בָּבֶל, בַּגּוֹיִם". תשובה של masorti מקום שני, בקרבת מקום, ירמיהו נא א': לב קמי=כשדים תשובה של חייל עובד צהל demos הביא תשובה נוספת: הצופן על הקיר במשתה בלשצר (מנה מנה תקיל ופרסין), שהוא צופן אתב"ש לפי הגמרא במסכת סנהדרין "אמר רב בגימטריא איכתיב להון יטת יטת אידך פוגחמט מאי פריש להו (דנייאל ה) מנא מנא תקל ופרסין מנא מנא אלהא מלכותך <והשלמת לך> [והשלמה] תקיל תקילתא במאזניא והשתכחת חסיר." רב אומר שהכתובת על הקיר היתה יטת יטת אידך פוגחמט ורק דניאל ידע לתרגמה לאתבש (ופירוש מנא מנא תקיל ופרסין היא שספר ושקל ה' את מלכותך והחליט לסיימה (לפורסה)) אמר רב בגימטריא איכתיב להון יטת יטת אידך פוגחמט מאי פריש להו (דנייאל ה) מנא מנא תקל ופרסין מנא מנא אלהא מלכותך <והשלמת לך> [והשלמה] תקיל תקילתא במאזניא והשתכחת חסיר פריסת מלכותך ויהיבת למדי ופרס
 
למעלה