חידון התנ"ך - סיכום

ppesel

New member
לגבי דניאל, אינני בטוח

לפי הפשט זה אינו אתב"ש, אלא פירושו: מנה מנה, שקל וחצאים. הגמרא עושה מזה אתב"ש, אבל זה אינו הפשט.
 

פלגיה

New member
2. גיטרה במקרא

קיתרוס הנזכר בדניאל הוא הגיטארה של ימינו. כנראה תשובה נכונה של shushu10
 

פלגיה

New member
3. הגדול בבני נוח

יצר דיון, ואני לא יודעת מה המסקנה. התשובה של demos שֵם לא היה הבכור, אלא יפת, שנאמר "אחי יפת הגדול" (רש"י, בראשית י, כא). התשובה של חייל עובד צהל: מה שבטוח זה זה ששם הוא לא הגדול. כתוב שנח ילד את השלושה כשהיה בן 500. 100 שנה אח"כ היה המבול (בשנת שש מאות שנה לחיי נח). על שם נכתב: "שם בן מאה שנה ויולד את ארפכשד שנתיים אחר המבול". מכאן ששם נולד לנח כשהיה נח בן 502, ומכאן שהוא לא הגדול. על חם נאמר בפירוש שהוא הקטן: "ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן (=חם)". מכאן שיפת הגדול, אחריו שם ואחריו חם. מש"ל. והתשובה שאליה התכוון ppesel: לפי הפשט - שם הבכור. אחי יפת הגדול = האח הגדול של יפת. רש"י שהבאת אומר: "איני יודע (=מפסוק זה) אם שם הגדול אם יפת" ועל פי המדרש הוא טוען שיפת בכור. לדעת הרמב"ן שם הגדול כפי שכתוב בתחילת פרשת נח.
 

פלגיה

New member
4. קרבתו של מרדכי לאסתר

"...היא אסתר בת דודו..." תשובה של demos - בן דוד ולא דוד.
 

פלגיה

New member
5. אותיות הא"ב בפסוק אחד

מתוך 14 מקומות הובאו שנים: דברים: או הנסה אלהים, לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי, במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה, ובמוראים גדלים: ככל אשר-עשה לכם יהוה אלהיכם, במצרים--לעיניך צפניה:: לכן חכו לי נאם יהוה ליום קומי לעד, כי משפטי לאסף גוים לקבצי ממלכות, לשפך עליהם זעמי כל חרון אפי, כי באש קנאתי תאכל כל הארץ התשובה ניתנה ע"י demos
 

ppesel

New member
הנה שאר המקומות (באיחור קל)

1. שמות טז,טז: זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לִקְטוּ מִמֶּנּוּ אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ עֹמֶר לַגֻּלְגֹּלֶת מִסְפַּר נַפְשֹׁתֵיכֶם אִישׁ לַאֲשֶׁר בְּאָהֳלוֹ תִּקָּחוּ: 2. דברים ד,לד: אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה לָכֶם ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ: 3. מלכים ב ד,לט: וַיֵּצֵא אֶחָד אֶל-הַשָּדֶה לְלַקֵּט אֹרֹת וַיִּמְצָא גֶּפֶן שָׂדֶה וַיְלַקֵּט מִמֶּנּוּ פַּקֻּעֹת שָׂדֶה מְלֹא בִגְדוֹ וַיָּבֹא וַיְפַלַּח אֶל-סִיר הַנָּזִיד כִּי-לֹא יָדָעוּ: 4. מלכים ב ו,לב: וֶאֱלִישָׁע יֹשֵׁב בְּבֵיתוֹ וְהַזְּקֵנִים יֹשְׁבִים אִתּוֹ וַיִּשְׁלַח אִישׁ מִלְּפָנָיו בְּטֶרֶם יָבֹא הַמַּלְאָךְ אֵלָיו וְהוּא אָמַר אֶל-הַזְּקֵנִים הַרְּאִיתֶם כִּי-שָׁלַח בֶּן-הַמֲרַצֵּחַ הַזֶּה לְהָסִיר אֶת-רֹאשִׁי רְאוּ כְּבֹא הַמַּלְאָךְ סִגְרוּ הַדֶּלֶת וּלְחַצְתֶּם אֹתוֹ בַּדֶּלֶת הֲלוֹא קוֹל רַגְלֵי אֲדֹנָיו אַחֲרָיו: 5. ירמיהו כב,ג: כֹּה אָמַר ה' עֲשׂוּ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עָשׁוֹק וְגֵר יָתוֹם וְאַלְמָנָה אַל-תֹּנוּ אַל-תַּחְמֹסוּ וְדָם נָקִי אַל-תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה: 6. ירמיהו לב,כט: וּבָאוּ הַכַּשְׂדִּים הַנִּלְחָמִים עַל-הָעִיר הַזֹּאת וְהִצִּיתוּ אֶת-הָעִיר הַזֹּאת בָּאֵשׁ וּשְׂרָפוּהָ וְאֵת הַבָּתִּים אֲשֶׁר קִטְּרוּ עַל-גַּגּוֹתֵיהֶם לַבַּעַל וְהִסִּכוּ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים לְמַעַן הַכְעִסֵנִי: 7. יחזקאל יז,ט: אֱמֹר כֹּה אָמַר אֲדנָי ה' תִּצְלָח הֲלוֹא אֶת-שָׁרָשֶׁיהָ יְנַתֵּק וְאֶת-פִּרְיָהּ יְקוֹסֵס וְיָבֵשׁ כָּל-טַרְפֵּי צִמְחָהּ תִּיבָשׁ וְלֹא-בִזְרֹעַ גְּדוֹלָה וּבְעַם-רָב לְמַשְׂאוֹת אוֹתָהּ מִשָּרָשֶׁיהָ: 8. הושע יג,ב: וְעַתָּה יוֹסִפוּ לַחֲטֹא וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם מַסֵּכָה מִכַּסְפָּם כִּתְבוּנָם עֲצַבִּים מַעֲשֵׂה חָרָשִׁים כֻּלֹּה לָהֶם הֵם אֹמְרִים זֹבְחֵי אָדָם עֲגָלִים יִשָּקוּן: 9. צפניה ג,ח: לָכֵן חַכּוּ-לִי נְאֻם-ה' לְיוֹם קוּמִי לְעַד כִּי מִשְׁפָּטִי לֶאֱסֹף גּוֹיִם לְקָבְצִי מַמְלָכוֹת לִשְׁפֹּךְ עֲלֵיהֶם זַעְמִי כֹּל חֲרוֹן אַפִּי כִּי בְּאֵשׁ קִנְאָתִי תֵּאָכֵל כָּל-הָאָרֶץ: 10. אסתר ג,יג: וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז: 11. דניאל ב,מה: כָּל-קֳבֵל דִּי-חֲזַיְתָ דִּי מִטּוּרָא אִתְגְּזֶרֶת אֶבֶן דִּי-לָא בִידַיִן וְהַדֵּקֶת פַּרְזְלָא נְחָשָׁא חַסְפָּא כַּסְפָּא וְדַהֲבָא אֱלָהּ רַב הוֹדַע לְמַלְכָּא מָה דִּי לֶהֱוֵא אַחֲרֵי דְנָה וְיַצִּיב חֶלְמָא וּמְהֵימַן פִּשְׁרֵהּ: ס 12. דניאל ד,כ: וְדִי חֲזָה מַלְכָּא עִיר וְקַדִּישׁ נָחִת מִן-שְׁמַיָּא וְאָמַר גֹּדּוּ אִילָנָא וְחַבְּלוּהִי בְּרַם עִקַּר שָׁרְשׁוֹהִי בְּאַרְעָא שְׁבֻקוּ וּבֶאֱסוּר דִּי-פַרְזֶל וּנְחָשׁ בְּדִתְאָא דִּי בָרָא וּבְטַל שְׁמַיָּא יִצְטַבַּע וְעִם-חֵיוַת בָּרָא חֲלָקֵהּ עַד דִּי-שִׁבְעָה עִדָּנִין יַחְלְפוּן עֲלוֹהִי: 13. דניאל ז,יט: אֱדַיִן צְבִית לְיַצָּבָא עַל-חֵיוְתָא רְבִיעָיְתָא דִּי-הֲוָת שָׁנְיָה מִן-כָּלְּהֵון כָּלְּהֵין דְּחִילָה יַתִּירָה שִׁנַּיהּ שִׁנַּהּ דִּי-פַרְזֶל וְטִפְרַיהּ וְטִפְרַהּ דִּי-נְחָשׁ אָכְלָה מַדֲּקָה וּשְׁאָרָא בְּרַגְלַיהּ בְּרַגְלַהּ רָפְסָה: 14. נחמיה ג,ז: וְעַל-יָדָם הֶחֱזִיק מְלַטְיָה הַגִּבְעֹנִי וְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי אַנְשֵׁי גִבְעוֹן וְהַמִּצְפָּה לְכִסֵּא פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר:
 

פלגיה

New member
6. שמות זהים למלך יהודה ומלך ישראל

תשובה של demos אחזיהו (ובנוסף דיון האם יורם או יהורם זה אותו השם)
 

ppesel

New member
השלמות

יהורם ויהורם: יהורם בן יהושפט - וַיִּשְׁכַּב יְהוֹשָׁפָט עִם-אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם-אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד אָבִיו וַיִּמְלֹךְ יְהוֹרָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו (מ"א כב,נא). יהורם בן אחאב - וִיהוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מָלַךְ עַל-יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ שְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה שָׁנָה (מ"ב ג,א). אחזיהו ואחזיהו: אחזיהו בן אחאב - אֲחַזְיָהוּ בֶן-אַחְאָב מָלַךְ עַל-יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ עַל-יִשְׂרָאֵל שְׁנָתָיִם (מ"א כב,נב). אחזיהו בן יהורם - וַיִּשְׁכַּב יוֹרָם עִם-אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם-אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד וַיִּמְלֹךְ אֲחַזְיָהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו (מ"ב ח,כד). יהואש ויהואש: יהואש בן אחזיהו - וַיִּקַּח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ-יְהוּדָה אֵת כָּל-הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר-הִקְדִּישׁוּ יְהוֹשָׁפָט וִיהוֹרָם וַאֲחַזְיָהוּ אֲבֹתָיו מַלְכֵי יְהוּדָה (מ"ב יב,יט). יהואש בן יהואחז - וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן-יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת-הֶעָרִים מִיַּד בֶּן-הֲדַד בֶּן-חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ וַיָּשֶׁב אֶת-עָרֵי יִשְׂרָאֵל (מ"ב יג,כה).
 

פלגיה

New member
7. אותו שם למלך ישראל ולנביא

גם כן תשובה של demos זכריה. (יש עוד אחד?)
 

demos

New member
עוד שניים

הושע (ששניהם מפורסמים) ויהוא שאת הנביא הכרתי רק בעזרת חיפוש (הנביא יהוא בן חנני ניבא מימי בעשא ועד לימי אחאב ויהושפט. נבואתיו מובאת במלכים א',ט"ז ובדברי הימים ב',י"ט (יכול להיות שזאת רק בורת שלי והוא נביא יותר מפורסם משחשבתי))
 

פלגיה

New member
8. נכים ששנא מלך ישראל

"וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא, כָּל-מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר, וְאֶת-הַפִּסְחִים וְאֶת-הַעִוְרִים, שנאו (שְׂנוּאֵי) נֶפֶשׁ דָּוִד; עַל-כֵּן, יֹאמְרוּ, עִוֵּר וּפִסֵּחַ, לֹא יָבוֹא אֶל-הַבָּיִת." ענו: יוסי ר1 פלגיה
 

פלגיה

New member
9. מרים, אהרון ומשה

זה סדר הלידה תשובה של יוסי ר1: "ומשה בן שמנים שנה ואהרן בן שלש ושמנים שנה בדברם אל פרעה" (שמות ז', ז)." אהרן גדול ממשה.
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif החידות של demos:

1. היכן בתורה ישנו רצף של 6 מילים המתחילות באותה אות? 2. מנו 10 אנשים ששמם כשם חיה. 3. היכן מוזכר בתנ"ך פסנתר? 4. מאיפה אפשר ללמוד שפעם סדר הא-ב היה שונה? 5. היכן יש אות סופית באמצע מילה? 6. מגדיל או מגדול?
 

demos

New member
1.

התשובה שהתכוונתי אליה היתה "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ" שאותה ענה ppesel אבל החייל היה הראשון שענה תשובה נכונה (גם אם לא חשבתי עליה). טעות שלי שלא בדקתי אם זוהי באמת התשובה היחידה.
 

demos

New member
2.

רשימה חלקית: רחל לאה רבקה (מעניין ש3 מהאמהות קרויות של שם צאן) חמור דבורה יעל נחש חולדה זאב עורב שפן יונה אף אחד לא כתב 10 אבל אני חושב שמגיע לppesel את הניקוד
 

demos

New member
ראיתי שכולם רשמו את כל העונים

ולא רק את הראשון. אז נוסיף את masorti וshushu10 שגם נתנו רשימה מכובדת.
 
למעלה