חידון התנ"ך - סיכום

demos

New member
4.

התשובה היא סדר הפסוקים בפרקי איכה ההולכים על פי סדר הא-ב כאשר בחלק מן הפרקים הע' והפ' מחליפות מקום. את התשובה ענה חייל עובד צה"ל
 

demos

New member
5.

בפסוק "לםרבה המשרה ולשלום אין קץ" (ישעיהו ט'). את התשובה ענה חייל עובד צה"ל
 

demos

New member
6.

התשובה היא שבשמואל ב כב' כתוב מגדיל (וקראים מגדול) ובתהילים יח' כתוב מגדל וקראים מגדיל. חוזה צדק במקור בשמואל אך אמר את דברי הימים כמקור השני.(גם אני חשבתי כמותו כששאלתי את השאלה אבל עכשיו כשחיפשתי כדי להיות משוכנע ראיתי לב שהמקור השני הוא בתהילים...)
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif החידות של חייל עובד צהל:

1. איפה יש בתנ"ך דגש באות א' ? 2. מלך ישראלו שבשמו נקראים גם 2 אנשים בתורה? 3. איפה יש מילה שהניקוד שלה הוא 4 פתחים וזהו? 4. קדוש קדוש קדושו בתנ"ך יש הרבה מקומות שבהם מילה חוזרת 3 פעמים רצוף אבל: איפה יש רצף של 2 מילים שחוזר 3 פעמים רצוף? ואיפה רצף של 5 מילים שחוזר 3 פעמים רצוף? 5. מיהו האיש שהוא ידידו של ה'?
 
דגש באות א'

אני התכוונתי לפסוק "ממושבותיכם תביאו לחם תנופה...", ו-ppesel ענה עליה והביא עוד 3 אחרות...
 
2. מלך ישראל -

שאול, שבשמו נקראים גם שאול בן הכנענית ושאול מרחובות... גם על זה ppesel ענה (האמת שעל רוב השאלות שלי), בעיקר בגלל שהוא היה היחיד שהיה ער באותן שעות...
 
מילה עם 4 פתחין

אני התכוונתי למילים: בגבחת, הקדחת, הצלחת. ppesel מצא אותן ועוד שתיים: הטבעת, בקלחת.
 
4. רצפי מילים שחוזרים 3 פעמים ברצף

רצף של 2 מילים שחוזר 3 פעמים רצוף: אני התכוונתי ל"היכל ה' היכל ה' היכל ה' המה"... על זה לא התקבלה תשובה נכונה. רצף של 5 מילים שחוזר 3 פעמים רצוף: התכוונתי לפסוק "וכפתור תחת שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה...". על זה ענה נכונה demos.
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif החידות של shushu10

1. מהם השקים מלאי הנוצות שםו צודדו נפשות 2. לבוש שבעזרתו ניתן לשאת אדםו 3. על מי נאמר "אני כלילת יופי"? 4. דבר מאכל ששימש נגד הרעלהו
 

shushu10

New member
1. מהם השקים מלאי הנוצות שם צודדו

השקים מלאי הנוצות הם כסתות והקטע לקוח מיחזקאל יג', יז'-כא' : "ואת בן אדם שים פניך אל בנות עמך המתנבאות מלבהן והנבא עליהן; ואמרת כה אמר אדני יהוה הוי למתפרות כסתות על כל אצילי ידי ועשות המספחות על ראש כל קומה לעודד נפשות הנפשות תצודדנה לעמי ונפשות לכנה תחיינה; ותחללנה אתי אל עמי בשערי שערים וכפתותי לחם להמית נפשות אשר לא תמותנה ולחיות נפשות אשר לא תחיינה בכזבכם לעמי שמעי כזב; ........ לא נתקבלה תשובה. 2. לבוש שבעזרתו ניתן לשאת אדם -יחזקאל ח',ג' - "וישלח תבנית יד ויקחני בציצת ראשי ותשא אותי רוח; יוסי ר1 ענה נכונה - וישאום בכתנתם (בני אהרן) וחייל עובד צהל - ענה תשובה אשר לה התכוונתי 3. על מי נאמר "אני כלילת יופי"? יחזקאל כז',יג': "ואמרת לצור הישבתי על מבואת ים רכלת העמים אל-איים רבים כה אמר אדני יהוה צור את אמרת אני כלילת יפי; ענו נכונה יוסי ר1 וppesel 4. דבר מאכל ששימש נגד הרעלה - מלח וקמח - מלכ"ב, יט'-כב ו- מלכ"ב ב' ד' לח'-מא ענה נכונה ppesel (מאחר והתשובה ארוכה - נא לעיין במקור - תודה)
 

פלגיה

New member
../images/Emo165.gif השאלות של masorti

1. איזה שם פרטי מוזכר אך ורק בבראשית ובדניאל? 2. היכן מוזכרים מלך זר ושלושה נושאי תפקידים בכירים בחצרו באותו הפסוק? 3. היכן נזכרים 3 אלים זרים בשמם באותו הפסוק?ו (יותר ממקום אחד)
 

masorti

New member
1. שם פרטי בבראשית ובדניאל...

השאלה: איזה שם פרטי מוזכר אך ורק בבראשית ובדניאל? התשובה: אריוך. השם נזכר בבראשית י"ד ובדניאל ב'. בבראשית מדובר על אריוך מלך אלסר: "וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ-שִׁנְעָר, אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר; כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם." (בראשית י"ד, א') "אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם, וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר--אַרְבָּעָה מְלָכִים, אֶת-הַחֲמִשָּׁה." (בראשית י"ד, ט') בדניאל מדובר על רב הטבחים של מלך בבל נבוכדנצר: "בֵּאדַיִן דָּנִיֵּאל, הֲתִיב עֵטָא וּטְעֵם לְאַרְיוֹךְ רַב-טַבָּחַיָּא דִּי מַלְכָּא--דִּי נְפַק לְקַטָּלָה, לְחַכִּימֵי בָּבֶל. עָנֵה וְאָמַר, לְאַרְיוֹךְ שַׁלִּיטָא דִי-מַלְכָּא, עַל-מָה דָתָא מְהַחְצְפָה, מִן-קֳדָם מַלְכָּא; אֱדַיִן מִלְּתָא, הוֹדַע אַרְיוֹךְ לְדָנִיֵּאל. וְדָנִיֵּאל, עַל וּבְעָה מִן-מַלְכָּא: דִּי זְמָן יִנְתִּן-לֵהּ, וּפִשְׁרָא לְהַחֲוָיָה לְמַלְכָּא." (דניאל ב', י"ד-ט"ז) shushu10 ענתה תשובה נכונה.
 

masorti

New member
2. מלך זר ושלושה מאנשי חצרו...

השאלה: היכן מוזכרים מלך זר ושלושה נושאי תפקידים בכירים בחצרו באותו הפסוק? תשובה: מדובר במלך אשור (סנחריב) ובשלושה מאנשיו הבכירים (תרתן, רב-סריס, רב-שקה). הפסוק בו מדובר הוא מלכים ב', י"ח, י"ז: "וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ-אַשּׁוּר אֶת-תַּרְתָּן וְאֶת-רַב-סָרִיס וְאֶת-רַבְשָׁקֵה מִן-לָכִישׁ אֶל-הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ, בְּחֵיל כָּבֵד יְרוּשָׁלִָם; וַיַּעֲלוּ וַיָּבֹאוּ יְרוּשָׁלִַם, וַיַּעֲלוּ וַיָּבֹאוּ וַיַּעַמְדוּ בִּתְעָלַת הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה אֲשֶׁר בִּמְסִלַּת שְׂדֵה כֹבֵס." אף אחד לא ענה את התשובה שאליה התכוונתי. אבל... יוסי ר1 ענה תשובה אחרת, שגם היא עומדת בדרישות. והנה תשובתו: "וְהַקָּרֹב אֵלָיו, כַּרְשְׁנָא שֵׁתָר אַדְמָתָא תַרְשִׁישׁ, מֶרֶס מַרְסְנָא, מְמוּכָן--שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי, רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה, בַּמַּלְכוּת". (אסתר א', י"ד)
 
תהיתי אם לענות...

משום שמצד אחד ידעתי שלזה אתה מתכוון, ומצד שני לא הסכמתי עם הקביעה שמדובר בשמות תפקידים (אני לא חולק, אבל זה לא מוכרח - אפשר להבין את זה גם כשמותיהם).
 

masorti

New member
כל האשורולוגים מסכימים על כך...

שהכינויים הנ"ל הם שמות תפקידים בכירים בהיררכיה האשורית. וחבל שלא ענית. בין אם זה שמות ובין אם תפקידים, הפסוק מכיל מלך זר ושלושה נושאי תפקיד בחצרו.
 
אני יודע

שכל האשורולוגים מסכימים על כך - שהרי הם אלו שטוענים זאת, ואם לא הייתי יודע עליהם, לא הייתי יודע על דעה כזאת בכלל... אבל האשורולוגים לא מפרשים לי את התנ"ך - הם יכולים להציע עוד פירוש, אבל זה לא הופך את פירושם ל"פירוש המקובל".
 

masorti

New member
Whatever...

נדמה לי שכבר היינו בדיון הזה (על תנ"ך ומחקר ופרשנות), ולאו דווקא בטונים נעימים. אז למרות שמדגדג לי בקצות האצבעות להגיב, אני אמנע מכך.
 

masorti

New member
שלושה אלים זרים באותו פסוק...

השאלה: היכן נזכרים שלושה אלים זרים בשמם באותו הפסוק? תשובה: מדובר על האלים שאחריהם הלכו שלמה והעם (עשתורת,כמוש, מילכום), והם מוזכרים פעמיים בשני מקומות שונים. והנה שני האיזכורים: "יַעַן אֲשֶׁר עֲזָבוּנִי, וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְעַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִין, לִכְמוֹשׁ אֱלֹהֵי מוֹאָב, וּלְמִלְכֹּם אֱלֹהֵי בְנֵי-עַמּוֹן" (מלכים א', י"א, ל"ג) "וְאֶת-הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם, אֲשֶׁר מִימִין לְהַר-הַמַּשְׁחִית, אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב, וּלְמִלְכֹּם תּוֹעֲבַת בְּנֵי-עַמּוֹן--טִמֵּא, הַמֶּלֶךְ." (מלכים ב', כ"ג, י"ג) אף אחד לא ענה את התשובה שאליה התכוונתי. אבל... ppsel ענה תשובה טובה אחרת, שמדברת על סכות, כיון, וכוכב. הנה הפסוק הרלוונטי: "וּנְשָׂאתֶם אֵת סִכּוּת מַלְכְּכֶם, וְאֵת כִּיּוּן צַלְמֵיכֶם--כּוֹכַב, אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם לָכֶם." (עמוס ה', כ"ו) חייל עובד צה"ל ענה גם הוא תשובה טובה, שמזכירה סדרת אלים מסופוטמיים. (למעשה מדובר על שתי תשובות טובות, כי מדובר על שני פסוקים עוקבים שבכל אחד מהם מופיעים לפחות שלושה אלים שונים.) הנה הפסוקים הרלוונטיים: "וְאַנְשֵׁי בָבֶל עָשׂוּ אֶת-סֻכּוֹת בְּנוֹת, וְאַנְשֵׁי-כוּת עָשׂוּ אֶת-נֵרְגַל; וְאַנְשֵׁי חֲמָת עָשׂוּ אֶת-אֲשִׁימָא. וְהָעַוִּים עָשׂוּ נִבְחַז, וְאֶת-תַּרְתָּק; וְהַסְפַרְוִים שֹׂרְפִים אֶת-בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ, לְאַדְרַמֶּלֶךְ וַעֲנַמֶּלֶךְ, אלה ספרים (אֱלֹהֵי סְפַרְוָיִם)." (מלכים ב', י"ז, ל'-ל"א)
 
למעלה