הדיסק בשמיעה ראשונה שלי
הותיר אותי בעיקר המומה. ומסיכמה מאוד עם ה"מרחפת" שכתבה שהשמיעה הראשונה בדיסק השלישי הותירה עליה רושם טוב יותר מזו של הדיסק השני. בעיניי, הדיסק הזה מלא עצב תהומי. זה עצב שמאוד קל לי להתחבר אליו, אולי בגלל שאני כל כך פוחדת מהזקנה. מהזקנה באופן כללי, ומהזקנה כמשהו שפולש לתחום דרך ההורים והסבים. זה נוראי המקום הזה. מדובר בעצב אינסופי כמעט. היופי של הדיסק, שהוא יודע להראות את הדמות במיטבה. להראות איך היא נבנית, וגדלה, ומגיעה לשיא כלשהו, אוהבת, נאהבת, חולמת, יודעת אכזבות- ואז ההדרדרות הזאת, הכל כך מובנית, שלב אחר שלב, אל הדבר שאין ממנו מפלט. אל הסוף. אל אותו יער אפור, ממנו כבר אין דרך חזרה. מאוד קל לי להתחבר לדיסק הזה ברמה האישית, בכל הקשור לזקנה, לבדידות, אין האונים, המקום הריק הזה, בו הכל נעלם ואיננו, והאחיזה העיקרית היא בעבר, שגם הוא כבר רק זכרונות עמומים של ממש. מאידך, הדיסק הזה מאוד כואב לי ברמה הלאומית, לא יודעת, הדיסק הזה הוא הכי ישראלי שיכול להיות. ז"א הוא תל אביב, והוא ישראל, והוא המלחמות שלנו, והוא הצבא שלנו, והוא כל הדברים וכל הדמויות שכולם נשאו אליהן עיניים כלות, והנה, אחת אחת נעלמת. דוהה לאיטה. מאבדת את הצבע שלה [גם אתם הרגשתם בדיסק הרבה אפור?] וזה עצוב. עצוב להבין שכל הדור הזה נעלם. זו פרידה של רונה מאביה, אולי. אבל כולם יכולים להתחבר לדיסק ברמת הפרידה מדור התקומה הזה. מהדור שעשה את ישראל למה שהיא היום. שנלחם עם ערכים אחרים. שהיה אחר מאיתנו, ואולי מתבונן עלינו עכשיו בעיניים דומעות. יש בדיסק גם תובנה מאוד גדולה על עניין המחלמות. מהמקום המאוד ימני של המאבק הציוני- שהיה הכרחי בו להיות ימני, להלחם על כל פיסת אדמה, להאבק לשם העצמאות. להלחם בשביל המדינה- אל עבר התובנה של משהו-נורא-קרה-לו-ליואל. גם זו התבוננות מעניינת שמעמתת את רונה עם אביה במובן הזה. גם מאוד אהבתי את הדיאלוג שרונה עושה בדיסק הזה [כמו גם בדיסקים קודמים] עם יצירות ואמנים נוספים בתרבות הישראלית. אני חושבת שזה לא קיים הרבה בתרבות הישראלית, וזה קצת חסר. ז"א, רונה חוזרת ומדברת עם יוצרים אחרים : "אתה מצטט לי שיר של אבידן" "חיילים אלמונים" אהבתי בדיסק גם את המקום החוזר על השירים, על הרעיונות ממקום אחר, ונותן לאותם הדברים משמעות קצת אחרת. נניח השיר "הסולם", בפעם הראשונה כשיר שאמא שרה ליואל- על אבא שלו שאיננו. ובפעם השניה, כמוטיב חוזר, שהתפתח. שיר שרונה שרה ליואל. לאביה. שהלך גם הוא. פתאום זה כואב כל כך לראות את המחזוריות הזאת. את ההליכה הבלתי נמנעת הזאת, אולי, במעלה הסולם אל עבר הלא נודע. או לחלופין הפתיחה של הדיסק והסיום המעגלי. ואוו- חפרתי ממש. ובקיצור, מה שרציתי להגיד זה שמדובר בדיסק מיוחד של ממש. שכן, יש בו עצב אחר, עצב שלעיתים רחוקות נהוג לדבר עליו- אבל עצב בעוצמות לא פחות חזקות. והכאב הזה, של הדיסק נשמע מכל אות, תו, שריקה ונגינה. :] טוב, רונה פשוט מדהימה. אין לי מילים.