ניר על באשיר../images/Emo13.gif (ספויילרים)
בסדר, אני מבטיח... זה חידוד הלשון האחרון שלי על שמו של הסרט... פשוט הייתי מוכרח... בסך הכל, יצאתי די מאוכזב מהסרט. החלק הראשון, האישי שלו, המורכב מרצף הזכרונות הכל כך אישיים של פולמן וחבריו, היה מעולה. סוחף, מרתק, מרגש. והרעיון לשחזר כל זיכרון וזיכרון היה נהדר גם כן. הקטע עם החבר שלו ששחה מלבנון ועד לארץ היה מרגש במיוחד. על הסיפור הזה לבדו אפשר היה לעשות סרט שלם - ולאו דווקא תיעודי. כי חשבתי על זה במהלך הצפיה, אם גם כך הסרט הוא תיעודי רק באופן חלקי, למה לא ללכת את כל הדרך, ולהפוך אותו לסרט עלילתי? הוא היה יכול, עם הסיפורים האישיים של פולמן וחבריו, לעשות ללבנון מה שכיפור של גיתאי עשה למלחמת יום כיפור. אני חושב שאז, ואלס עם באשיר יכול היה להפוך לסרט המלחמה הישראלי של כל הזמנים, אולי לאחד מסרטי המלחמה הטובים אי פעם. בחיי. אבל גם כך, החצי הראשון של הסרט סוחף ומרגש ומרתק. למרות זאת, גם שם הייתה לי בעיה - פולמן לא טורח להסביר לצופה שלו את הרקע לפלישה ללבנון. מה שיוצא, שמי שצופה בסרט יכול לחשוב שישראל נכנסה ללבנון סתם כך, כי התחשק לה להרוג ערבים. אין שום הסבר להחלטה על הכניסה. וזה, כמובן, הופך את הלבנונים לאנשים שבסך הכל נלחמים נגד כובש אכזר, שנכנס בלי שום סיבה והסבר נראה לעין לאדמתם, ומתחיל להרוג אותם. לטובת האיזון, אני חושב שהיה נחוץ מאד מאד הסבר על הסיבות לכניסה ללבנון, משהו שאולי היה מוציא את ישראל פחות אכזרית (כבר בסצינה הראשונה עם הכלבים היא מוצגת כבלתי מוסרית בעליל, כי לפגוע בחיות זה באמת תחתית החבית). הבעיה הזו, של העדר הסברים ורקע, הופכת למודגשת יותר בחלק השני של הסרט, כשהוא מתחיל להכנס ממש לסיפור הטבח. כי פולמן לא מסביר דברים בסיסיים כמו - למה היו בכלל מחנות פליטים? מדוע ישראל רצתה שג'ומייל ישלוט בלבנון? ולמה ה"פלנגיסטים" כמו שהוא קורא להם, בלי להסביר יותר מדי מה הרעיון, החליטו להוציא את העצבים שלהם על הרצח דווקא דרך הטבח בסברה ושתילה? הצופה, בעיקר כזה שלא בקיא במלחמה וברקע שלה, יכול ללכת לאיבוד בכיף בחלק הזה של הסרט. אני נזכר כרגע בסידר ו"בופור": שם, בתחילת הסרט, היה הסבר קצר וענייני על מה זה בופור, מתי נכבש וכדומה. וגם במהלך הסרט, המשיכו לתת מדי פעם רקע על מלחמת לבנון וכיבוש המבצר. איפה זה פה? זה כאילו שפולמן מפנה את הסרט שלו רק למי שמכיר מראש את הסיפור של סברה ושתילה, ולעזאזל עם כל השאר. למעלה כבר דברתי על הסיום של הסרט, שאכזב אותי מאד בפתאומיות שלו, בהעדר איזו שהיא סגירה או מסקנה אישית של פולמן (זה אולי מה שהכי חרה לי פה - בסרט כל כך אישי, אין מסקנה או אמירה אישית של הבמאי ברגע המסיים? חסר מאד!). אני אוסיף שהייתה חסרה לי גם אמירה סטטיסטית מספרית לגבי סברה ושתילה - הסרט כל הזמן משתמש במילה טבח. או קיי, מה זה טבח? כמה אנשים נרצחו שם? במיוחד כשפולמן טוען, שהסיבה שהוא הדחיק את מה שקרה לו באותו יום, זה בגלל הקשר שהוא עשה בראש בין אירועי סברה ושתילה לבין מה שהוריו עברו בשואה במחנות, הייתה חובה לדבר במספרים, עד כמה שזה אולי נשמע נורא. והאם מישהו מהרוצחים שילם על מעשיו? היו משפטים? היו אולי ועדות חקירה, כולל נגד שרון, שמופיע כמה פעמים במהלך הסרט, ומוזכר באופן די בעייתי על ידי בן ישי, כמי שידע ולא עשה דבר? ואם כבר שרון, מי זה האיש הקטן הזה שהוא כל הזמן מתקשר אליו במהלך הסרט? לא היה כדאי לשים איזו כיתובית קטנה "בגין, ראש ממשלת ישראל בזמן המלחמה"? למה דבר מכל זה לא מוזכר, לפחות באיזו כתובית, עם תחילת הכותרות? רק מוסיף לתחושת הבלבול, החוסר בפרטים והקטיעה הפתאומית כל כך של הסרט. אז לסיכום - חלק ראשון מעולה, אבל בעייתי מעט מבחינת האופן שהוא מציג (או יותר נכון נמנע מלהציג) את הסיבות לכניסה של צה"ל ללבנון; חלק שני בעייתי מבחינת העדר פרטים ורקע מספק על אירועי סברה ושתילה; וסיום קטוע ומבולבל, שסובל מהעדר מסקנה אישית ומעין סיכום. בצד החיובי - האנימציה נהדרת, פס הקול משתלב נהדר בסרט, והרעיון עצמו נהדר. הסרט, לסיכום, היה יכול להיות הרבה יותר טוב. אני בכל מקרה מאחל לו הצלחה גדולה באוסקר.