כלכך, כלכך נכון
ומעצבן, כל הנקודות שהעלית בביקורת שלך (אני מגיבה לכןא במיוחד בגלל הקטע החו"לי), זה בדיוק מה שאני הרגשתי ושהכעיס אותי, כי הפוטנציאל אדיר והוא פשוט הולך לאיבוד. אתה עושה סרט דוקומנטרי - אל תתחמק מהסברים. פשוט אי אפשר. פולמן אומר בעצמו שהסיבה שהוא הכניס את שתי הדקו תה"מציאותיות" בסוף הסרט, היא כדי שילד שישב ביפן ויצפה בסרט לא יחשוב שאם מדובר באנימציה, אז הכל אגדה. כדי לקשר למציאות. אז אין כאן שום לגיטימציה לא לתת עובדות, כי ילד שיושב ביפן, צופה בסרט ובטוח שהיה לנו משעמם ונמאס לנו לשחק שש בש אז לקחנו כמה טנקים והרסנו את ביירות. הסרט הזה, עופר, לא מיועד רק לישראלים, בכלל לא, גם לא לפי פולמן. כשמדברים על מלחמה צריך לדבר על סיבות. אי אפרש להציג אותה קורית, במיוחד לא כשמציגים רע וטוב. ולכן זה כלכך מפריע. הרגשתי את זה כבר כשראיתי את הסרט בארץ, אבל כשראיתי אותו בפריז, בקולנוע קטן ומקומי באולם יחסית מלא פריזאים שסביר להניח שלרובם אין שמץ של מושג לגבי מלחמת לבנון והטבח בסברה ושתילה, אז זה צרם לי ברמה אחרת לגמרי. היה לי ברור שהם יוצאים מהסרט הזה עם המסקנות שציינתי למעלה. לא היה לי ספק בזה. וזה לא שמדובר בסרט שמאלני. ממש לא, בהתחלה חששתי שאני הולכת לראות סרט שמאלני-תעמולתי, ומאוד שמחתי לגלות שלא (קצת פחות שמחתי לגלות שלסרט אין שום אמירה שהיא, אבל זה כבר משהו אחר). אז חוסר ציון העובדות פה בהחלט מפריע. בלי קשר, כמו שאמרת, גם אני הרגשתי שהסרט מאבד את עצמו ונופל למעין "הממ אוקיי, אז רגע, מה עושים מכאן". זה לא הרגיש לי שלפולמן הייתה אמירה נוקבת, תהיה אשר תהיה. כן, אבסורד המלחמה מורגש (ומודגש באמצעות האנימציה), והחצי הראשון של הסרט מעביר אותו בצורה מעולה. אבל הוא נפל לתוך הדוקומנטציה ולתוך סדרי המלחמה וציון העובדות ושכח שמדובר בזכרון שצריך להשיב, בהזיות, באנשים. אני הרגשתי שהוא מאבד את עצמו, וכלכך חבל, כי הסרט הזה יכול להיות כלכך הרבה יותר טוב אם הוא רק היה מחזיק לכל אורכו ושומר על אחידות ברמה.
ומעצבן, כל הנקודות שהעלית בביקורת שלך (אני מגיבה לכןא במיוחד בגלל הקטע החו"לי), זה בדיוק מה שאני הרגשתי ושהכעיס אותי, כי הפוטנציאל אדיר והוא פשוט הולך לאיבוד. אתה עושה סרט דוקומנטרי - אל תתחמק מהסברים. פשוט אי אפשר. פולמן אומר בעצמו שהסיבה שהוא הכניס את שתי הדקו תה"מציאותיות" בסוף הסרט, היא כדי שילד שישב ביפן ויצפה בסרט לא יחשוב שאם מדובר באנימציה, אז הכל אגדה. כדי לקשר למציאות. אז אין כאן שום לגיטימציה לא לתת עובדות, כי ילד שיושב ביפן, צופה בסרט ובטוח שהיה לנו משעמם ונמאס לנו לשחק שש בש אז לקחנו כמה טנקים והרסנו את ביירות. הסרט הזה, עופר, לא מיועד רק לישראלים, בכלל לא, גם לא לפי פולמן. כשמדברים על מלחמה צריך לדבר על סיבות. אי אפרש להציג אותה קורית, במיוחד לא כשמציגים רע וטוב. ולכן זה כלכך מפריע. הרגשתי את זה כבר כשראיתי את הסרט בארץ, אבל כשראיתי אותו בפריז, בקולנוע קטן ומקומי באולם יחסית מלא פריזאים שסביר להניח שלרובם אין שמץ של מושג לגבי מלחמת לבנון והטבח בסברה ושתילה, אז זה צרם לי ברמה אחרת לגמרי. היה לי ברור שהם יוצאים מהסרט הזה עם המסקנות שציינתי למעלה. לא היה לי ספק בזה. וזה לא שמדובר בסרט שמאלני. ממש לא, בהתחלה חששתי שאני הולכת לראות סרט שמאלני-תעמולתי, ומאוד שמחתי לגלות שלא (קצת פחות שמחתי לגלות שלסרט אין שום אמירה שהיא, אבל זה כבר משהו אחר). אז חוסר ציון העובדות פה בהחלט מפריע. בלי קשר, כמו שאמרת, גם אני הרגשתי שהסרט מאבד את עצמו ונופל למעין "הממ אוקיי, אז רגע, מה עושים מכאן". זה לא הרגיש לי שלפולמן הייתה אמירה נוקבת, תהיה אשר תהיה. כן, אבסורד המלחמה מורגש (ומודגש באמצעות האנימציה), והחצי הראשון של הסרט מעביר אותו בצורה מעולה. אבל הוא נפל לתוך הדוקומנטציה ולתוך סדרי המלחמה וציון העובדות ושכח שמדובר בזכרון שצריך להשיב, בהזיות, באנשים. אני הרגשתי שהוא מאבד את עצמו, וכלכך חבל, כי הסרט הזה יכול להיות כלכך הרבה יותר טוב אם הוא רק היה מחזיק לכל אורכו ושומר על אחידות ברמה.