תענה לי בגדול, אם אתה יכול
הבחירה היא לבחור בין טוב לרע, את העונש הקב``ה לא נותן לאדם לבחור, הוא בוחר לו בעצמו, הוא כבר כתב במפורש מה יהיה העונש, על זה אין בחירה. אם אתה מכניס את האצבע שלך לחשמל ברור שתתחשמל, אתה לא יכול להגיד איפה הבחירה שלא יהיה חשמל, חשמל יש, יש לך בחירה: או להכניס את האצבע או לא, אם תכניס תקבל מכת חשמל, לא תכניס לא תקבל. על עצם ההכנסה יש לך בחירה, על התוצאה אין לך בחירה, זה ברור. דבר נוסף: מות יומת פירושו משני עולמות גם בעוה``ז ימות, גם לחיי העוה``ב ימות, זאת אומרת אם אדם לא שב בתשובה שזו האפשרות הכי קלה שהקב``ה נתן והוא נפטר מן העולם בלא תשובה אז אכן הוא יפסיד את חלקו לחיי העוה``ב מה שהיה ראוי לו, כל ישראל יש להם חלק לעוה``ב והוא לא זוכה בו כי הוא לא רוצה בו, והוא לא מקיים את מצוותיו של הקב``ה, לכן צריך לדעת לבחור זה אם לעשות טוב או רע, תוצאות כתובות בתורה. רק מה, לקב``ה יש סבלנות, הוא מחכה, כתוב ``ישראל אשר בך אתפאר`` הקדוש ברוך הוא מתפאר'' בישראלשהולכים במידותיו. וחכמים זכרונם לברכה אומרים – אמר הקדוש ברוך הוא אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם, אף אני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם. ישראל נותנים כביכול כח לקדוש ברוך הוא, והוא מתפאר על ידם. גם מלאכי השרת מקלסים את הקדוש ברוך הוא בזה ואומרים – ברוך ה` אלוקי ישראל. האלוקים של ישראל. זה שבח גדול. ולא עוד, אלא שהקדוש ברוך הוא קרא ליעקב אבינו - ``אל``, שנאמר ``ויקרא לו אל אלוקי ישראל``, והכל משום כח הבחירה שהוטבע בהם, שבידם להדמות למידות של הקדוש ברוך הוא, שרק הודות לכך משתקף צלם האלוקים ומתגלה דמותו כביכול. זאת אומרת, אנחנו צריכים כמה שיותר להתדמות לקוננו, וזה רק מתוך כח הבחירה שניתן לנו לבחור בין הטוב לבין הרע. ולאו דווקא ישראל, אלא כל אדם הנברא בצלם אלוקים, וכל אדם נברא בצלם אלוקים, והוטבע בו כח הבחירה, ראוי להגיע לגדולה זו. והרי גם יעקב, עוד לפני שהיה עם ישראל, קיבל את השם הזה ע``י מעשיו, והוא שהטביע את השם ישראל לכל דורותיו אחריו, וכן בידו של כל אדם ואדם בכל הדורות להשיג מדרגה כזאת, ובזה גדול כוחו של האדם על המלאכים, באשר אין להם כח הבחירה, ואין באפשרותם להדמות לה`, ומשום כך אין הקדוש ברוך הוא מתגדל ומתפאר בהם. אתם מתארים לכם, היושבים כאן במיאמי, אתם יכולים להתדמות לקדוש ברוך הוא במידותיו, בכם הוא מתפאר, במלאכים לא. למה? לכם יש את כח הבחירה, ולהם לא. אתם בצלם אלוקים, בעלי יכולת לבחור והם לא. נמצא לפי זה – אדם העובר עבירה אינו פוגע בצלם אלוקים שבו, כי החטא אינו נובע מכח הנגד שבאדם, כי אם דווקא מכח העצמאות שבו, יש לו עצמאות לבחור, מכח הבחירה שחונן, שהוא דומה בזה לקונו. ואם הוא משתמש בכח הזה לרעה ובוחר בניגוד לרצון ה` – אין זה אלא משגה - טעות, ולא משנה מעצמיותו בתור אדם, עדיין הוא בצלם אלוקים, גם אם הוא חטא, וכשם שבחר היום ברע, בידו לבחור מחר, הכוונה היום, להשתמש באותו הכח ולהתגבר על יצרו ולבחור בטוב. ומטעם זה ברא ה` את התשובה עם תחילת בריאת העולם, כי זה קשור בזה. אם ה` הטביע באדם את כח הבחירה שיש לו יכולת גם לחטוא, הרי היה הכרח לברוא יחד עם זה גם את התשובה, שיהיה בידו את האפשרות לחזור מהחטא ולבחור בטוב. בזה וזה, הן חופש הבחירה, והן כח התשובה, הם מהות עצמיותו של האדם שנברא בצלמו ובדמותו של הקדוש ברוך הוא.