מי קדם למי הביצה או התרנגולת

  • פותח הנושא vk3
  • פורסם בתאריך

vk3

New member
../images/Emo41.gifמי קדם למי הביצה או התרנגולת ../images/Emo35.gif

שאלת המאה... רוצים לנסות להוכיח
הנה ההוכחה שלי ( הכול על סמך ההיגיון שלי, ללא הוכחה מוצקת): תרנגולת מטילה שני סוגי ביצים. סוג א', הוא סוג הביצים אותו אתם אוכלים בבית, ממנו אין שום סיכוי שיגדל אפרוח. סוג ב', הוא הביצים מהן בוקעים האפרוחים. מה ההבדל בין הסוגים
כדאי לדעת, שתרנגולת, מעצם היותה תרנגולת תמיד מטילה ביצים לא משנה לאיזו מטרה, הדבר היחיד שעושה את כול ההבדל בין סוג א' ל- ב' הוא... ההפרייה ( זיגוטה). דהיינו, אם תרנגול מזדווג עם התרנגולת ומפרה את הביצה שלה, מהביצה, לבסוף, יבקע אפרוח ואם התרנגול לא יזדווג עם התרנגולות, התרנגולת תטיל ביצי מאכל רגילות. לפיכך, אם לאמר שהביצה קדמה לתרנגולת, זה סותר. הרי בשביל טנגו צריך שניים כפי שהוכחתי לעיל... ואם לאמר שהתרנגולת קדמה לביצה זה מסתדר מצויין. אם נלך קצת- הרבה אחורה נראה שבתחילת האנושות מה נוצרו ? אורגניזמים, אשר התרבו והמשיכו את החיים. על כן, ניקח את התרנגולת הפרהיסטורית ( ציפור קדמונית, אשר השמינה, שכחה איך לעוף והפכה למה שאנחנו מכירים כיום בשם, תרנגולת), שגם היא כמו כול צורת חיי נוצרה בתחילת דרכה מאורגניזם מסויים. אותו אורגניזם שהתפתח לציפור המטילה ביצים... אי לכך ובהתאם לזאת... התרנגולת קדמה לביצה
מקווה שלא דיברתי כאן שטויות. אף פעם לא בדקתי את דעתי. הדבר היחיד בו אני משוכנע זה לגבי סוגי הביצים ושהתרנגולת שכחה איך לעוף עקב השמנתה. תנו דעתכם...
 

SupermanZW

Well-known member
סיפור בראשית

יש שני סיפורי בריאה מנוגדים, תיאור הבריאה בבראשית א' כלל לא דומה לתיאור הבריאה בבראשית ב', זו סתירה משמעותית שהתנ"ך סותר את עצמו, ואני מכיר את ההסבר על "איש ההוד וההדר" ו"איש האמונה", ההסבר אינו הגיוני כי אם הוא היה נכון הרי שנבראו שני אדמים ושתי חוות, אדם הראשון בפרק א' והשני בפרק ב', חווה שנבראה יחד עם אדם בפרק א' וחווה שנוצרה מצלעו בפרק ב', והנה כשל לוגי בתנ"ך.
 
אין קשר

תנ"ך הוא לא ספר לוגיקה, היסטוריה או מדע. הוא יותר דומה לספר פילוסופיה, ואכן היו שתי בריאות מבחינה פילוסופית, אם כי מעשית היו אדם אחד וחווה אחת. מכל מקום זה לא מתיחס לתרנגולת.
 

SupermanZW

Well-known member
נכון

התורה היא ספר אנטי לוגי, לכן מוזר (ולדעתי, גם טפשי) להסתמך עליה, הפילוסופיה מצייתת לחוקי הלוגיקה והתורה לא.
 
התורה היא לא ספר אנטי לוגי

היא פשוט שוכנת במישור אחר מאשר לוגיקה. היא מתיחסת לרוח, להתנהגות, למוסר, לחוקים, וכו'.
 

SupermanZW

Well-known member
אבל

במדע הרוח וההתנהגות (פסיכולוגיה) יש לוגיקה, במוסר יש לוגיקה, בחוקים יש בד"כ לוגיקה, אך ברבים מסיפורי וחוקי התורה אין לוגיקה.
 
לדעתי אין סתירה.

הסגנון הספרותי הזה מקובל בתנ"ך: קודם מביאים את הסיפור בקצרה, ואח"כ חוזרים עליו ביתר פירוט. בקיצור: אלוהים ברא את כל בעלי החיים בזוגות, וכך גם את האדם. אח"כ בפרוטרוט: צלע, נחש, התבוששו וכו'. עם זאת, רבים הבחינו הסתירה לכאורה, ואף חיברו אגדות על האישה הראשונה, לילית שמה, הקשורה עם כחות אפלים של הלילה. אגב, למי שלא מכיר, חידת היגיון נחמדה: כל האנשים שחיו אי-פעם בתבל מתהלכים עכשיו בשבילי גן-עדן ערומים כביום-היוולדם. איך אפשר לזהות בתוך הקהל הרב הזה את אדם וחווה?
 

SupermanZW

Well-known member
היתה סתירה

סדר הבריאה בבראשית ב' שונה מזה שבבראשית א'
 

SupermanZW

Well-known member
כן

בתחילת ספר בראשית מופיעים שני סיפורים על בריאת העולם. הסיפור המוכר יותר הוא זה שבפרק א', לפיו ברא אלוהים את העולם מתוהו ובוהו, במשך שישה ימים - תחילה נברא האור, אחר כך הימים והיבשות, ומהיום השלישי מתחילים להיווצר סוגים שונים של בעלי חיים וצמחים. ההשמש והירח נבראים רק ביום הרביעי. ביום השישי נברא נזר הבריאה - האדם. בפרק ב', לעומת זאת, האגדה מתארת את בריאת האדם כגבר שנברא מיד לאחר בריאת הצמחים, בעוד שאת כל בעלי החיים, ואת האישה, החליט אלוהים לברוא רק משום שהאדם (קרי הגבר) חש עצמו בודד ומסכן בעולמו החדש: לא טוב היות האדם לבדו (בראשית ב' 18). הפתרון הראשון שמצא אלוהים לבדידותו של האדם היה בריאתם של חיות השדה ועוף השמים, שאלוהים החליט שהם יספקו לאדם את צרכיו החברתיים: ויצר אלוהים מן האדמה את כל חית השדה ואת כל העוף ויבא אל האדם (בראשית ב' 19). רק לאחר זמן, כשהתברר לאלוהים שאין בעלי החיים יכולים לשמש עזר לאדם - ולאדם לא מצא עזר כנגדו, החליט לברוא עבורו את האישה.
 
50-50

ראשית אציין שעדיף המקור על הפרשנות: בראשית פרק א' בראשית פרק ב' בנוגע לבעלי החיים מהפְּשָט של הטקסט משתמע שאתה צודק. לא אתחיל להתחכם ולהוכיח שאפשר להבין כך או אחרת. בהחלט הגיונית ההשערה שאכן לוקטו כאן סיפורים שונים שנכתבו ע"י אנשים שונים בזמנים שונים ובסגנונות שונים. עם זאת, עורכי הספר מן הסתם התכוונו להשתמש בסגנון הספרותי המקובל לא אחת בתנ"ך: בתחילה נכתבים מעין ראשי פרקים של סיפור, הכותרת שלו, ואח"כ הסיפור עצמו בצורה יותר מפורטת. במקרה זה אין סתירה לוגית בין בריאת זוג בני האדם לבין הסיפור המפורט איך נברא קודם הזכר בלבד, ורק כעבור זמן מסויים - "העזר כנגדו". עם בעלי החיים, כאמוּר, זה יותר מסובך, אם כי אפשר להתחכם. כאן כנראה העורכים קצת פישלו. בכל אופן גם חכמי היהדות לדורותיהם העריכו את הכתוּב כסותר את עצמו, ולכן המציאו לו הסברים שונים, ובפרט את סיפור לילית - האישה הראשונה.
 

vk3

New member
הם לבושים ../images/Emo35.gif

כי אכלו מעץ הדעת והבחינו בהיותם ערומים...
 
למעלה