סדנת המשמעת העצמית

../images/Emo41.gif סדנת המשמעת העצמית ../images/Emo41.gif

כתבתי ספר - ואני עדיין עורך ומשלים אותו - בשם "ספר המשמעת העצמית". בתוך ספר זה קיים פרק ארוך במיוחד בשם "הסדנה לפיתוח משמעת עצמית". פרק זה מטרתו לאפשר לקבוצת חברים המעוניינים בכך, לעבור ביחד סדנה לשיפור המשמעת העצמית שלהם. פרק זה, סדנה זו, גם מהווה אלטרנטיבה מקוצרת (ושטחית יחסית) לקריאת הספר כולו. במסגרת הנספחים של הסדנה, רצוני להכניס "שאלות ותשובות". לשם כך אני מעלה את הסדנה לפרסום, על מנת לקבל כמה שיותר שאלות ולענות עליהן - ומתוכן אכניס לספר את השאלות והתשובות שאבחר להכניס לתוכן (בעילום שם כמובן). אז אתם מוזמנים לקרוא את הסדנה ואולי אפילו (רצוי) לנסות לעבור אותה. וכמובן - לשאול כל שברצונכם בנוגע לכך. כמו כן, אשמח גם לפידבקים אודות הפרק, שבמילא נמצא עדיין בעריכה, אך בעיקר אשמח לשאלות כאמור. באהבה בן
 

ita101

New member
קודם כל - נהדר :)

רק התחלתי לקרוא וכבר עלה משהו שרק היום התדיינתי עליו עם אמי. דיברנו על פעילויות שלא ממש מקדמות את האדם. היא התחילה לדבר על כך שהיא, כחדשה למסתורי המחשב והאינטרנט, מחפשת משהו ספציפי באינטרנט ומקבלת המון הפניות לא קשורות, המון מסיחים שיש להתחיל ולגלוש בכל מיני דברים שלא ממש קשורים לכוונתה המקורית. עכשיו נגיע למישור הנורמטיבי - המסיחים - טוב או לא טוב? הסברתי לה שגלישה באינטרנט פירושה להגיע ממקום למקום, להיסחף קצת. להתוודע לנושאים שונים, כמובן מרצון. יש להפריד בין מטלה לתחביב. ולפעמים, וכך קורה הרבה פעמים, ההכרח מתערבב עם התחביב. אנחנו נותנים לעצמנו להיסחף עם הזרם ונהנים לגלוש ממקום למקום. נותנים לעצמנו לברוח מהכוונה הממוקדת שלנו. האם טוב או לא טוב? ברור שברגעים קריטיים (ויש יגידו שתמיד זה כך) צריך לדעת איך לעשות מיקוד טוב ולבצע פיניש חד וחלק. יכולת ביצוע גבוהה קשורה כמובן למשמעת עצמית - כמה אדם יכול למקד את עצמו ולסנן מסיחי דעת. חשוב ביותר! אבל אני רוצה לשאול אותך (ואחרים) אם אתם חושב שהדעת צריכה תמיד להיות במצב של משמעת עצמית, תמיד במיקוד, תמיד תכליתי? כי לפי דעתי, יש משהו חביב, מהנה, ולפעמים תורם מאוד ברגעים שבהם אנחנו לא במצבים תכליתיים כאלה (תנסה באופן ממושמע ליהנות למשל
). יש דברים שלעולם לא נוכל להשיג דרך משמעת עצמית. או שאולי ההגדרות שלי הן טיפה שונות.
 
תשובה

שאלת: "האם אתם חושב שהדעת צריכה תמיד להיות במצב של משמעת עצמית, תמיד במיקוד, תמיד תכליתי?" ובכן, ראשית, אין לי כל עניין במה שאני חושב ש"צריך", אם אכן אני חושב כזה דבר. אז מישהו במקום כלשהו חושב ש"צריך" דבר כזה או אחר. זכותו. כל אחד חושב ש"צריך" דברים אחרים. אינני מעוניין שלדעה המקומית, הזמנית והשולית שלי, תיוחס חשיבות כלשהי מעבר למה ש"מגיע" לה, שהרי מדובר באמת בדיעה זמנית, שולית ובלתי-חשובה, של אדם אחד, שמשנה את דעתו מדי שבוע/יומיים/זמן אחר. לגבי רכישת מיומנות המשמעת העצמית לכשעצמה, או שיפור מיומנות המשמעת העצמית, הרי שמדובר במיומנות שאפשר להשתמש בה בחוכמה או פחות בחוכמה. אם מישהו משתמש בה בכדי להפוך את עצמו רוב הזמן לנוקשה ובלתי-זורם, עושה בה שימוש מתמיד ברבדים רבים, הרי שזוהי בחירתו. מישהו אחר עשוי להשתמש בה ביתר חוכמה, אולי, על-ידי כך שישתמש בה רק בזמנים מסויימים, מוגדרים, או רק ברבדים מסויימים, מוגדרים, תוך שבשאר הזמנים או הרבדים יתן לעצמו חופש מלא. כמובן שאשמח מאוד גם לקרוא את תשובותיהם של אחרים כאן.
 

ita101

New member
אני מבין שזו מיומנות

איך להשתמש בה בצורה לא נוקשה אני אולי אלמד מקריאה של הטקסט. רק תבין למה שאלתי - אנשים רואים בספר מדריך ולכן מחפשים מי עומד מאחורי דמות המורה שכותב את הספר. מהי השקפת עולמו ודעותיו וכו'. עכשיו אם אתה אומר שאני יכול להשתמש במיומנות איך שאני בוחר אז נרגעתי. את זה אני אצטרך לבדוק בעצמי. תבין גם שהדיבורים על שלמות, תכליתיות, להיות נקי ללא רבב, שמובעים פה בפורום קצת מרתיעים אותי.
 
אני מבין במידה כלשהי, אך לא לגמרי.

אינני מבין לגמרי את הרגשתך ואת נקודת מבטך הנוכחית. האם אתה נוטה לקשר באופן כלשהו בין ספר המשמעת העצמית שכתבתי, לבין הפורום הזה, או אולי בין ספר המשמעת העצמית שכתבתי לבין דרך הלוחמים עצמה?
 

ita101

New member
ברור שיש קשר

אבל מבין שלא ניסית לקשר. אם היית מקשר אני חושב שקהל היעד שלך היה מצומצם הרבה יותר, כי לא לכולם מתאימה הנחת המוצא וההיכרות עם קסטנדה. מקריאת ההודעות שלך בפורום דווקא התרשמתי מבהירות וחדות ההבעה שלך שלא מצטמצמת דווקא לאלו שמכירים כבר את העקרונות שעליהם אתה מדבר. מעבר לכך ברור שאיך שהוא השקפת עולמך מתייחסת לניסיונך עם הפורום\ דרך הלוחמים וכו'.
 
הנחה.

אני מניח שברור שאין קשר ישיר בין "ספר המשמעת העצמית" לבין "דרך הלוחמים" ושמישהו יכול לקרוא את ספר המשמעת העצמית, ליישם אותו באופן מופלא ולהיות רב-אמן במשמעת עצמית, כל זאת מבלי להיות קרוב או דומה ללוחם.
 
מסיחים

* גם הנאה היא מטרה. לפעמים לא נותנים עליה את הדעת, אבל נדמה לי שרוב בני האדם שפגשתי שאפו להנות. * האם הדעת צריכה להיות תמיד במיקוד? הדעת לא צריכה כלום, זה עניין של בחירה. עוד כמה דברים שעלו לי: גם כשאני מוסחת אני מושפעת מההסכמים שיצרתי לעצמי, והאמיתות שלי. אם למשל אני חוסכת כסף ללימודים, מה הסיכוי שאברח מהמיקוד הזה ממש לשניה ואקנה אוטו במקום? הסיכוי קיים אומנם. אבל רובנו כך נראה לי נבחר לעשות משהו במסגרת הכללים. נניח שאדם רוקם לעצמו "תוכנית". ממש כמו תוכנית עיסקית. נגיד : בחצי שנה הקרובה, אני ארד 15 קילו, אשקיע בפרוייקט החדש בעבודה, אקיים 10 פגישות מודעות, ואפסיק לצפות בטלוויזיה בלה בלה בלה אני חושבת שברובד מסויים האדם הזה יודע עוד כמה דברים שהוא לא כותב כרגע. דברים קטנים כמו "בבית לא אראה טלויזיה, אבל אצל חברים אם יהיה דלוק, ברור שאצפה" או כמו " אם אקבל את העלאה במשכורת, אחזור לחפף בעבודה" מעין תנאים קטנים שכאלו. וכשהמציאות הזו מתאפשרת, התנאים האלו מתקיימים. אני רואה את זה בברור על עצמי: אם אני בהתכווננות כנה ליצור משהו, יש לי את כל האנרגיה הדרושה. אם אני בפתיחות למרוח זמן (שזה בסדר גמור...), אז המציאות מאפשרת זאת
 
פידבק ושאלות

שלום בן, 1. אם אתה מוצא תועלת בהגהה בשלב זה כשהספר בעריכה - אז בקובץ הראשון כתוב "בהתאם לסיטואציה בא תימצא", במקום "בה", "לעין ערוך" במקום "לאין ערוך". בקובץ השני כתוב "יילך" במקום "ילך", ומצאתי עוד כמה (לא זוכר כרגע, אם זה חשוב אעיין שוב). 2. בשלב הזה לא יכולתי להעלות על הדעת שאלות שמעניינות אותי באופן אישי, אבל כן יכול לדמיין שאלות של אחרים. לדוגמא: א. קראתי את הספר, עשיתי את הסדנה, רכשתי משמעת עצמית משופרת, וגיליתי שככל שאני ממושמע יותר, כך יש לי רצונות "אמיתיים" רבים, עמוקים יותר, אך גם מנוגדים יותר. ועכשיו קשה לי להחליט במה להתמקד. ב. קניתי את הספר והוא יושב חודשיים על המדף. תן לי כמה תרגילים שיעודדו אותי לקרוא את הספר. ג. לא רוצה לחפור עכשיו. תן לי כמה רעיונות שיעזרו לי לרכוש משמעת משופרת תוך כדי (פעולת ה..) קריאה. (הערה: יש מלא תרגילים של משמעת עצמית שאפשר לעשות תוך כדי קריאה בלבד, או אפילו בשילוב כתיבה בסוף כל עמוד) ד. אני מרגיש שיש לי משמעת עצמית משופרת, ובכל זאת יותר מדי פעמים לא מתחשק לי לעשות כלום. יכול להיות שזה בכלל לא קשור למשמעת? ה. יש לי בעיה הפוכה. יש לי עודף משמעת עצמית. למעשה, המשמעת העצמית שלי לגמרי לא אנושית (אחרי שנים בקומנדו הרוסי, למשל) וקשה לי מאד להשתחרר מזה. מה היית מציע לי לעשות? ו. איפה אפשר למצוא עוד אנשים שמתעניינים באמנות המשמעת העצמית? ... לא יודע אם למשהו כזה התכוונת. זה מה שיצא תוך כדי הקלדה (להמשיך?) 3. חשבתי שיהיה נחמד למצוא בספר תרגילים נוספים שקשורים לעבודה עם אנרגיה. אפשר למשל, להוסיף פרק של סמלים גאומטריים שמדיטציה פשוטה עליהם משפרת את המשמעת העצמית של הקורא (טוענת אותו בתדרים שונים של "משמעת עצמית"). וזו לא האפשרות היחידה כמובן.
תודה על השיתוף הנפלא, באהבה ובהצלחה, איל
 
ראשית, התשובות...

ש: "קראתי את הספר, עשיתי את הסדנה, רכשתי משמעת עצמית משופרת, וגיליתי שככל שאני ממושמע יותר, כך יש לי רצונות "אמיתיים" רבים, עמוקים יותר, אך גם מנוגדים יותר. ועכשיו קשה לי להחליט במה להתמקד." ת: מזל טוב! אני שמח ששיפרת את המשמעת העצמית שלך ושגילית שעכשיו עליך לבחור את דרכך מחדש, ביתר תשומת לב. עכשיו אתה חזק יותר - ואתה מוזמן בהחלט לטפח את עצמך גם כחכם יותר. למעשה, זה כבר התחיל, הלא כן? ש: "קניתי את הספר והוא יושב חודשיים על המדף. תן לי כמה תרגילים שיעודדו אותי לקרוא את הספר." ת: אתה יכול לשחק משחק נחמד: לקחת את הספר ולפתוח אותו באקראי במקום כלשהו, תוך שאתה מבקש בתוך עצמך למצוא שם משהו שיעזור לך לפתח משמעת עצמית מספקת בשביל להתחיל לקרוא את הספר מההתחלה. וכך, בכל פעם שתזדקק לעוד משמעת עצמית בשביל להמשיך בקריאה... ש: "לא רוצה לחפור עכשיו. תן לי כמה רעיונות שיעזרו לי לרכוש משמעת משופרת תוך כדי (פעולת ה..) קריאה. (הערה: יש מלא תרגילים של משמעת עצמית שאפשר לעשות תוך כדי קריאה בלבד, או אפילו בשילוב כתיבה בסוף כל עמוד)" ת: סביר להניח שאתה רוכש משמעת עצמית משופרת תוך כדי הקריאה, או ליתר דיוק, נוטע בתוך עצמך זרעים של משמעת עצמית תוך כדי הקריאה. אבל כדי שהם יצמחו, נסה להשקות אותם מדי פעם... ש: "אני מרגיש שיש לי משמעת עצמית משופרת, ובכל זאת יותר מדי פעמים לא מתחשק לי לעשות כלום. יכול להיות שזה בכלל לא קשור למשמעת?" ת: יתכן שזה לא קשור לדבר שלו אתה קורא "משמעת". אתה מוזמן להיות מודע לכך שיש באפשרותך לקרוא "משמעת" לדברים שונים וגם לנסות בפועל לקרוא בשם "משמעת" לדברים שונים ולהיווכח בתוצאות של זה. היות שפעולה זו שתעשה יוצרת שינוי כלשהו, הרי שתהיינה לה תוצאות, אשר יכולות להיות מבחינתך חיוביות או שליליות, כמו בכל כוח אחר כמעט שתפעיל, תלוי לאן ואיך תכוון אותו. ש: "יש לי בעיה הפוכה. יש לי עודף משמעת עצמית. למעשה, המשמעת העצמית שלי לגמרי לא אנושית (אחרי שנים בקומנדו הרוסי, למשל) וקשה לי מאד להשתחרר מזה. מה היית מציע לי לעשות?" ת: אינני נוהג לכנות דברים שליליים ומזיקים בשם "משמעת עצמית". אינני יודע באיזה אופן הדבר מועיל לך (לכנות דבר מה שלילי ומזיק בחייך בשם "משמעת עצמית"), אבל אם זה אכן כך, הרי שאינך מעוניין בפיתוח משמעת עצמית, אלא בפיתוח של דברים אחרים, כגון דברים המנוגדים למשמעת עצמית. אתה מוזמן לסרוק את ספר המשמעת העצמית ולנסות להבין איזה דברים, למשל, מכונים בו "משמעת עצמית". הם, כולם, מנוגדים במידה כזאת או אחרת, לדבר שאתה נוהג לכנות בשם "משמעת עצמית" ולכן גם יוכלו לעזור לך, אולי, להיפטר ממנו. עזרה נוספת: שים לב מה מפריע לך בהתנהלותך, בזרימתך, הן ברגע זה ממש, הן ברגעים אחרים. זה אותו הדבר שאתה עשוי לקרוא לו כך או אחרת ("משמעת עצמית", "צוונציג" או בכל שם אחר), אבל חשוב יותר לזהות אותו מאשר לקרוא לו בשם. הבן שברגע זה ממש וברגעים נוספים אתה פועל לא כפי שרצונך לפעול. אולי אתה פועל בנוקשות יתר, אולי אתה פועל בחוסר תשומת לב, אולי אתה פועל בחוסר רגישות לעצמך או לסובבים אותך, אולי... יש אפשרויות רבות לאופני פעולה שאינך חפץ בהם. אני מכנה "משמעת עצמית" בין היתר את היכולת שלך להפסיק לפעול כך, באופנים בלתי-נעימים אלה. ש: "איפה אפשר למצוא עוד אנשים שמתעניינים באמנות המשמעת העצמית?" ת: נראה לי כל אדם, כמעט, מתעניין בכך. אינני יודע אם הוא קורא לכך באותם שמות. תקשורת עם אחרים היא נושא נפלא ומרתק. אתה מוזמן לגלות שאולי אנשים רבים אחרים מתעניינים באותם דברים בדיוק כמוך, רק קוראים לזה בשמות אחרים ומוצאים דרכים שונות לגמרי להגיע אל אותם נושאים.
 
שנית, השאר...

1. תודה על טעויות ההגהה שמצאת. כן, זה עוזר. 2. יש בספר למעלה מ-30 פרקים. "סדנת המשמעת העצמית" הינה רק אחד מהם. בהחלט יש בספר גם חומרים הדומים במידת-מה לאלה שהצעת. 3. אני מתכוון לכתוב הודעת-הבהרה-וחידוד בנוגע לסוג השאלות שנראה לי שכדאי שיופנו אל הסופר בהמשך. תודה!
 
פידבק א

ייתכן שאתן כמה פידבקים, תוך כדי קריאה. עם המשמעת העצמית הנוכחית שלי זה פשוט נוח יותר :) תחת הכותרת: הכרות עם הרגע הזה יש לי הרגשה שהנושא של רכישת שלווה, או הצורך בשלווה כהרח לפתח כנות, כדאי שיהיה בכותרת נפרדת, או בהפרדה מסויימת. כשהוא שזור כך בתוך הטקסט "הכרות עם הרגע הזה", הוא מעט נבלע. הרי כדי לרכוש את השלווה הזו שאתה מדבר עליה יש צורך בקורס שלם לעיתים!!! אז לכל הפחות הייתי ממליצה ליצור הפרדה, או היררכיה מסוג אחר.
 

וארה

New member
שאלה

בן, ב- 24 שעות האחרונות אני שואלת את עצמי מדי פעם מה הייתי עושה עכשיו לו היתה לי משמעת עצמית גבוהה יותר, ועולה בי השאלה האם כדאי שבמקביל / לפני / אחרי פיתוח המשמעת העצמית אלמד להבחין בין דברים שבאמת כדאי לי להפעיל עליהם את המשמעת העצמית שלי לבין דברים שאני סתם מעמיסה על עצמי לעשות ואינם באמת נחוצים לי (סתם דוגמא: לשטוף את הרצפה כל יום) - או ללמוד לארגן סדר עדיפויות, להבחין בין עיקר לטפל, להבחין כשדברים מסויימים יעשו הרבה יותר בקלות בעוד זמן מה מאשר עכשיו וכו'. אולי השאלה נובעת מחשש שלי שבהינתן לי משמעת עצמית מושלמת אני עשוייה להפוך לרובוט מבצע חסר אבחנה ואעביד את עצמי בפרך ללא צורך
 
נהדר!

אכן: "ללמוד לארגן סדר עדיפויות, להבחין בין עיקר לטפל, להבחין כשדברים מסויימים יעשו הרבה יותר בקלות בעוד זמן מה מאשר עכשיו" - מצויין! יופי! את מוזמנת לשדרג את השאלה ולהפוך אותה, למשל, ל: "מה הייתי עושה עכשיו אם הייתי חכמה יותר?" כן, כדאי להימנע מהפיכה לרובוט כזה שתיארת. פיתוח חסר אבחנה של צדדי משמעת עצמית מסויימים, בהחלט עשוי להוביל לכך, אבל זה תיאורטי ומרוחק. בפועל, באופני התרגול וההבנה שהשתדלתי להציע בספר המשמעת העצמית וגם בכל מערכת דומה אחרת שנועדה לפתח משמעת עצמית, דברים רבים מתפתחים במקביל והאדם נעשה רגיש וקשוב יותר, או לחלופין, המשמעת שלו איננה מתפתחת. כאשר המתרגל מנסה לפתח את המשמעת העצמית של עצמו, בדרך כזאת או אחרת, לא כל כך פשוט לפתח את שרירי המשמעת העצמית באופן חד-צדדי, כך שיווצר "רובוט טיפש וממושמע" או "רובוט ממושמע וחסר רגישות", מפני שיש בתוכנו הרבה מעצורים, מחסומים ובקרים,, אשר עומדים על כל צעד ושעל ומכריחים אותנו להשתנות ולהפוך להיות ממושמעים-ורגישים, או לחלופין לסגת מהמטרה של פיתוח משמעת עצמית משופרת. אם מישהו אחר "מחנך" אותנו ומאמן אותנו במשך שנים לכיוון מסויים, יותר קל שיווצר אותו "רובוט ממושמע וחסר רגישות", אולם אין זוהי משמעת עצמית במובן אליו אני מתכוון, אלא פשוט אוסף של הרגלים מכניים. אין פה כל משמעת. זוהי אוטומטיות וקבעון.
 

o fri

New member
התחלתי לקרוא.

קודם כל- תודה. זה כבר משפיע. פידבקים ושאלות בהמשך.
 
למעלה