נצל"ש לחבר הפרשה עם חנוכה
בס"ד ישנן 3 הלכות הקשורות ב- 20 אמה: נר חנוכה, עירובין וסוכה. 1)נר חנוכה מצוותו עד כ' אמה כי מעל כ' אמה לא שלטא עינא: אמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרבי תנחום נר חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה פסולה כסוכה וכמבוי 2)עירובין כנ"ל: ואם הניח את הקורה למעלה מעשרים אמה ימעט, כלומר ישפיל את הקורה עד שתהיה למטה מעשרים, דלמעלה מעשרים לא שלטא בה עינא. ואם יש בקורה [זו] אמלתרא פירוש ציורים ופתוחים, אפילו למעלה מעשרים אמה א"צ למעט, שע"י אותם הציורים שלטא בה עינא: 3)בסוכה יש כמה דעות י"א בגלל בניין עראי בעינן אבל י"א בגלל שלטא עינא: בסוכות תשבו שבעת ימים סוכה שהיא גבוה למעלה מכ' אמה פסולה. מנא הני מילי אמר רבא דאמר קרא למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בנ ישראל. עד עשרים אמה אדם יודע שהוא דר בסוכה למעלה מעשרים אמה אין אדם יודע שהוא דר בסוכה משום דלא שלטא ביה עינא. [אגב, יש עוד תחומים שעליהם אמרו חז"ל לא שלטא עינא, למשל למרחק יש מושג שלטא עינא (רע"ב מסכת בכורות פרק ט משנה ב): "כמלא רגל בהמה רועה. כמו שיכולות להשתמר ברועה אחד כשהבהמות רועות ומתרחקות זו מזו. והיינו שש עשרה מיל, דבהכי שלטא עינא דרועה" וכן לעין הרע: דאמר רב חסדא בת תחלה סימן יפה לבנים איכא דאמרי דמרביא לאחהא ואיכא דאמרי דלא שלטא ביה עינא בישא, אבל אין הנידון דומה ולא זה נושאינו כעת.] בפרשה מוזכר בור שאליו הושלך יוסף. פעם שמעתי(לא זכור לי כעת המקור) שגם עליו אמרו חז"ל שהיה עמוק כ' אמה.. כראיה מביאים שבאמצע הסוגיא(שבת כב, וחגיגה ג)נכנסה מימרא של ר' תנחום על "והבור ריק אין בו מים" אבל נחשים ועקרבים יש בו" אמנם רש"י בחגיגה אומר שרק בגלל שזוהי מימרא של ר' תנחום כמו שאר הלכות חנוכה הגמ' הזכירה כאן אבל יש שמצאו רמז בכך שדווקא כאן ר' אשי (מסדר הגמ') הכניס את הדרשה של הבור בין הלכות חנוכה. כל שנה אני תמה מה הקשר בין שלושת העניינים האלה, מה דעתכם? בברכה