על הפרשה-פרשת מקץ

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
לא כך כוונתי, כוונתי על האחים!

בס"ד אם יוסף נחשב לרודף כ ייעקב הרי פוסק להם דין מיתה על שפסקו כנגד ההלכה שמפרכסת אסורה. אבל היות שדין מיתה הוא רק במזיד ובשוגג פטור או ב"אומר מותר" פטור.. אם כן יעקב לא היה דן אותם למיתה ואם הדרא קושיין למה יוסף נחשב רודף?
 

asaf2000

New member
דבר תורה לפרשת מקץ

זכיתי להיות בשבת אצל רב צדיק וגדול בתורה והוא אמר דבר תורה שקשור לפרשת וישב ולפרשת מקץ -רק שאני לא יודע מאיזה ספר הוא לקח...(מצוטט מזיכרון) מדוע כשסיפר שר המשקים לפרעה אודות יוסף, מיהר פרעה להביאו אליו? לכאורה קשה שהרי ביוסף יש את כל המגרעות שיכולות להיות בעיני פרעה כמו שכתוב "וְשָׁם אִתָּנוּ נַעַר עִבְרִי, עֶבֶד לְשַׂר הַטַּבָּחִים" – גם יושב בכלא, גם עברי וגם עבד... אלא ששר המשקים סיפר לפרעה שיוסף פתר להם את החלום הפוך מדרך הטבע וההיגיון: שר המשקים והאופים לא היו מיצרים את היין והלחם בפועל, הם לא עבדו במפעל רק היו ממונים ולא היו בשעת תהליך היצור רק היו שרים שהסתובבו ליד המלך והגישו לו ממוצריהם. המדרש(?) כותב שהחטא של שר המשקים היה בגלל שנכנס זבוב לכוסו של פרעה, כמובן שהזבוב לא נכנס בתהליך יצירת היין ואין לבוא בטענה אל עובדי היקב, הטענה הגדולה תהיה כלפי שר המשקים שמזג למלך את הכוס מהחבית או הבקבוק והיה עליו לשים לב לזבוב בעת המזיגה. לעומת זאת שר האופים לא יכול היה לראות את האבן בתוך החלה כשהגיש למלך, לכן עיקר הטענה היא על עובדי המאפיה והחטא של שר האופים עצמו כלפי המלך הוא קטן יותר. ובכל זאת בתור הממונים על האפיה והשתיה שניהם נכנסו לכלא. והנה יוסף כשפתר את החלום היה צריך לנחש ששר המשקים יתלה (אין חלום ללא דברים בטלים ואולי מה שראה את שר האופים נתלה זו טעות ובאמת זה שר המשקים) כי עליו החטא הגדול, ויוסף פתר להם הפוך. ומדוע באמת המלך תלה את שר האופים, ואת שר המשקים החיה? "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, יוֹם הֻלֶּדֶת אֶת-פַּרְעֹה, וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה, לְכָל-עֲבָדָיו; וַיִּשָּׂא אֶת-רֹאשׁ שַׂר הַמַּשְׁקִים, וְאֶת-רֹאשׁ שַׂר הָאֹפִים--בְּתוֹךְ עֲבָדָיו" נשאלת השאלה מיהם ה"עבדים" המוזכרים? למה פרעה לא עשה משתה לכל השרים? ומה הכוונה וישא וכו' בתוך עבדיו? אלא התשובה שביום ההולדת של פרעה היו נחשבים כולם כעבדים בעיני פרעה ולא היה מייחס חשיבות לשר זה או אחר אלא זה היום חג של המלך לבדו. ולכן פרעה דן את שר האופים ואת שר המשקים בדרגת "עבד" ולא בדרגת "שר" והנה כשמחשיבים את שר המשקים כעובד רגיל אם כן יקטן חטאו כלפי המלך שהרי כפי שאמרנו על עובדי היקב יש טענה פחותה שהרי על מי שמגיש את היין למלך לבדוק את הכוס בעת המזיגה... ואם מחשיבים את שר האופים לעובד פשוט אז תגדל כלפיו הטענה שהרי האחריות על האפיה היא בעיקר על האופים עצמם ולא על מי שמגיש את הלחם המוכן למלך, לכן הדין היה הפוך באותו יום. וזה מה שסיפר שר המשקים באותו יום לפרעה, ופרעה מיהר להביא אליו את יוסף "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת-יוֹסֵף, וַיְרִיצֻהוּ מִן-הַבּוֹר וכו'".
 
אשמח אם...

תגיב להמשך תשובותי כאן... דווקא אהבתי נורא את סיגנון הלימוד הזה... ואני מקוה שאם נסיים אותו כבר מחר, יהיה לו המשך... אני ימשיך מחר בעזהי"ת לענות על 3 השאלות האחרונות שטרם עניתי...
 

הטייסת

New member
לגבי 7-

הם התחרטו על מידת האכזריות , כי בעיניין המכירה הם היו בטוחים שהם צדקו כיוון שהם שיתפו את הקב"ה בעיניין הזה והקב"ה הניח להם לטעות בגלל חשבונות שלו, בגלל הגלות שהייתה עתידה להיות ובגלל עיניינים נוספים- קטונתי מלהבין. (נשתמש במילה הזאת "הסכים" ,למרות שלא שייך להשתמש בהגדרות האלו). עד כדי כך הם לא הבינו שהם טעו בכל עניין המכירה ,שלא שמו ליבם לרמזים לכך ששליט מצרים הוא בעצם יוסף אחיהם זה שזרקו אותו לבור ומכרו אותו לישמאעלים.
 

mgb

New member
תודה לך הטייסת (יש שם??)

בס"ד אכן, כך דעת המפרשים. יש לציין וזה בזכותך הסבר מופלא עד למאוד בקשר למכירת יוסף: יש פסוק בספר ויקרא פרק כז פסוק לב: וְכָל-מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן, כֹּל אֲשֶׁר-יַעֲבֹר תַּחַת הַשָּׁבֶט- -הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ לה' על פסוק זה אומר רבי שמשון מאוסטרופולי זצוק"ל הי"ד (מגדולי בעלי הקבלה נהרג בטבח חמיליצקי שר"י בפרעות ת"ח ות"ט) שבמכירה הרי לא היו עשרה אחים. וכך החשבון: סה"כ 12. בנימין לא השתתף, יוסף ודאי לא נשארו 10. ראובן היה משמש את אביו נשארו 9. ולכן שיתפו את הקב"ה. בזמן חורבן בית שני, מסופר שהגוי הרשע "לקח על עצמו" לכפר על מכירת יוסף. כך מובא במדרשים ובפיוטי יוה"כ למוסף. בהמשך מסופר שרבי ישמעאל כהן גדול ביקש להגוי רשום "לעלות לשמיים" ולברר אם זו גזירה משמיים שלא ניתן לבטלה. כשהוא עלה ושאל את המלאך על מה הגזירה ואם ניתן לבטלה ענה לו "איש לבוש הבדים" ששמע "מאחורי הפרגוד" שזו גזירה כנגד מכירת יוסף ע"י האחים ולא ניתן לבטלה. מסביר רבי שמשון שכנגד כל אח נגזר שייקח צדיק אחד מגדולי התנאים שחיו אז. אבל נשאלת השאלה הרי כל שבט היה מיוצג ע"י תנא אחר. אבל הרי רבי עקיבא הוא בן גרים. משמע שאבות אבותיו לא היו בזמן המכירה וא"כ למה נגזר עליו גם למות? עונה רבי שמשון כי היתה שכינה במקום האח העשירי, ובמקום השכינה נילקח רבי עקיבא!! ואת כל זה מצא רמוז בפסוק שהבאנו לעיל: כל אשר יעבור תחת השבט-אלו האחים נגד כל אחד מהשבטים. והעשירי זהו רבי עקיבא היה כנגד "קודש לה'"!!
 
למעלה