איך הייתם מגיבים ???????????

י ע ל י ק

New member
../images/Emo45.gif

אני תמיד שואלת את עצמי האם זו גניבה אמנותית למשל, אם אני מציירת ציור שנראה כמעט זהה לציור מפורסם כלשהו. דווקא במקרה הזה אם אעשה שימוש בשמו של הצייר המקורי זה ייחשב כזיוף וגניבה ואם אני חותמת עליו בשמי - זה נשאר בגדר העתק או וארייאציה חדשה לאותו הציור המקורי. אם יש על הציור זכויות יוצרים או פטנט רשום, אז מובן שצרכים לשלם עליו תמלוגים בהתאם אבל יצירות מופת קלאסיות הן בד"כ לא רשומות ככאלה. (למשל הצייר בוטרו צייר את המונליזה בדרכו ולא שילם תמלוגים לליאונרדו דה וינצ'י) אז האם זו גניבה? אולי באמת כאן טמון הפתרון - ללכת ולרשום את הכוריאוגרפיות במשרד רשם הפטנטים/יצירות אמנות וכד'?
 

bellikbom

New member
בקשר ליצירות מופת קלסיות

אין לך מה לדאוג.ההגנה תחול 70 שנה מיום מותו של היוצר האחרון, ואחר כך הופכת להיות נחלת הכלל . כך שאנחנו יכולים בקלות לצייר למונה ליזה שפם , ואף אחד לא יתבע אותנו.....
 

dvd2000

New member
היי יעליק היצירה הזו ניקראת" חם לה בתחת"../images/Emo6.gif

ואיך אני בקיא בשמה של היצירה למדתי עליה בתולדות אומנות : ) עכשיו אני יסביר לך מדוע היצירה של הצייר בוטרו היא לא גניבה : א. הוא לא צייר את אותה דמות כמו שליאונרדו דה ויצי צייר - הוא הוסיף לה שפם הוא כבר שינה את היצירה . ב. שמה של היצירה הוא שם אחר ואת השפם הוא צייר כמחאה תרבותית על יופי ושלמות וע"י כך יצר יצירה בפני עצמה . היום על כל דבר יש זכויות יוצרים , על מאמרים , על תירגומים , על ציורים , על כל דבר שממציאים בקיצור על כל יצירה עצמאית ישנם זכויות יוצרים גם על עיצובי אופנה . בקיצור על כל דבר שיצרו אותו ישנם זכויות יוצרים . וכולנו סוג של גנבי זכויות יוצרים מבלי להיות מודעים : ) , מעניין אותי של מי זכויות היוצרים על הוואחדה ונוס או על הגמל ולמי יש את הבלעדיות על שימי פשששש נושא מרתק אז גם אנחנו סוג של גנבים כי לא ביקשנו רשות להשתמש בתנועות האלה מהיוצרים שלהם . אולי נעלה בסיאנס את סאמיה גאמל ונבקש ממנה רשות על השימוש בתנועת הגמל חחחחח . יעליק את לא גונבת שום יצירה אומנותית בזה שאת מעתיקה אותה ואפילו אם תציירי את הציור אחד לאחד , המניעים שלך הם שונים מאותם המניעים של הצייר וחוץ מזה את יכולה לקרוא לציור בשם אחר ולצייר בצבעים אחרים . וחוץ מזה לשם מה נועדה המילה "תעתיק " או "העתק " ? לדעתי את לא צריכה לחשוש מזה כל עוד את יצרת את התעתיק ככה שיש לך על אותו תעתיק גם זכויות יוצרים . לכל הקטע הזה של כוריאוגרפיה זה אכן בעייתי : ) למרות שעדיין יש לכם זכויות יוצרים עליה : ) אבל אני לא חושב שאנשים הולכים לרשם הפטנטים על כוריאוגרפיה שהם המציאו כי זה יהיה מאוד קשה לרשום את זכויות היוצרים על הכוריאוגרפיה תתארי לך זה יהיה ממש מטורף . מסכן יהיה רשם הכוריאוגרפיה ( הפקיד) הוא יצטרך לעבור על כל הכוריאוגרפיות בכדי לראות שאין כוריאוגרפיה דומה ואם הכוריאוגרפיה תהיה ממש דומה אחד לאחד ורק שינו תנועה אחת פשוט מסכן יהיה הפקיד שרושם את הכוריאוגרפיות . ושלא נדבר על הזמן שיקח להם לבדוק את זה פשוט סיוט . ופה הפנייה לכל המורות שמלמדות ולהקותיהם פשוט תבקשו יפה רשות מבעל היצירה ותראו שבשמחה בעל היצירה יסכים שתשתמשו בה ובכיף רק תבקשו : )
 

י ע ל י ק

New member
אני התכוונתי לציור הזה

אני לא מצליחה להכניס כלינק אך זו הכתובת להעתק הדבק
http://bp1.blogger.com/_vxQiIj8fNBM/ReUNIo94nBI/AAAAAAAAAXc/qX7cE4hjKJ8/s320/gioconda.jpg בכל מקרה אתה צודק כי גם בוטרו ביקש להביע בציורו יופי במושגים אחרים
 

dvd2000

New member
יעליק הדמות מזכירה את המונליזה אבל שונה ממנה

הדוגמה של הצייר דושאן יותר דומה למונליזה : )
 

י ע ל י ק

New member
זה אבל לא משנה לצורך ההשוואה

לגניבת הכוריאוגרפיות - גם כאן אני בטוחה שהריקוד בביצועה של ה"גנבת" לא נראה אותו הדבר כמו הביצוע האורגינלי ובוטרו בפירוש צייר את המונה ליזה, אותם גוונים, אותה הפוזה, אותו סוג של נוף ברקע, אותן עיניים חסרות ריסים וגבות וחיוך קטן ומסתורי...רק שאצלו היא שמנה. השאלה שלי עדיין נותרה באוויר כי אם נצייר למשל ציור מפורסם שטרם חלפו 70 שנה מפרסומו, והוא עדיין בחזקת קניינו הרוחני של הצייר המקורי, האם אז הפכנו לגנבים או שוב נכנסנו לקטגוריה של "ביצוע אמנותי בעל אמירה אחרת" של אותו הציור? כי הרי כל ביצוע "שייך" למי שמבצע אותו ולא למי שנתן את הרעיון ראשון.
 

irit45

New member
בשיעורי תולדות האומנות קוראים ליצירה:../images/Emo9.gif

"מונה ליזה עם שפם וזקן" הכתובת המפורסמת היא בתחתית התמונה, נלקחה משירותים ציבוריים והכוונה היא שהגברת היא חרמנית ושוכבת עם הרבה גברים... בנות אין צורך לכעוס חבל על האנרגיות, והרי אתן מלאות באנרגיות חיוביות על מנת לוודא שיצירות לא "יגנבו" או "יושאלו" יש לעגן אותן בזכויות יוצרים, ואז פונים לעו"ד המתמחה בתחום והוא יעשה כבר את העבודה... אחרי שתיים שלוש תביעות אף אחת לא "תנכס" לעצמה שום יצירה מפני שמדובר בסכומים מכובדים.. עד השנים האחרונות ריקודי הבטן היה שוק פרוץ.. נראה לי שנותנות התנופה היו אורית מפציר ויעל מואב עם פסטיבל אילת. מאז ריקודי הבטן מקבלות מקום של כבוד, כולל גם עיגון בחוקים ונורמות, כמו: קיום קורס מדריכות, ביטוחים וכהנה.. אז נא לעגן זאת בחוק ותראו שהבעיות תפתרנה
 

dvd2000

New member
חבל שלא ראית את הקישור וליצירה קוראים כמו../images/Emo8.gif

שאמרתי לפני "חם לה בתחת " ( האם תחת זאת מילה גסה ??? חחחחחח בכל מקרה חבל שלא קראת את הקישור על מרסל דושאן את היית רואה בידיוק את שמה המקורי של היצירה למרות שגם קוראים ליצירה הזו מונליזה עם שפם אבל גם כמו שאמרתי ( אחד שמבין ולמד חחח)
 

irit45

New member
לא אמרתי שאתה לא צודק אלא....

שם היצירה כאשר מלמדים תולדות האומנות בתיכון הוא: מונה ליזה ראה קישור - יצירה מס' 89 http://www.amalnet.k12.il/meida/art_megama/2007018.doc יש להניח מתוך כונה להיות קצת פחות בוטים... זה הכל... ואני באמת שמחה שאתה מבין ולמדת....
 

י ע ל י ק

New member
זה בטח בגלל שהיא הבת-דודה

של הרוזן קרלו בטוסיק (זה שהמציא את התחתונים) חחח אגב, כשגרנו באיטליה לפני כעשרים שנה, כיכבה המונה ליזה המשופמת על שלטי חוצות ובכל תחנות המטרו, לצד תמונתה ללא שפם ובשיער חלק ולא גלי והכיתוב היה "לישיה או גזטה? פררלי" יענו: חלקה או מוגזת? "פררלי" והם ביקשו לפרסם את המים המינרליים של פררלי שלא חשוב אם תבחר עם או בלי גז - זו תמיד יצירת מופת
 

dorityeyni

New member
וואו, נושא חשוב מאוד , חשוב מאוד!!!!

אני בדיוק באותה בעייה בימים אלו. "יצירות" שלי והן באמת יצירות שלימדתי בשיעור המקצועיות שלי, החליפו ידיים (הבנתם מה הכוונה), או קיי אז מכיון שהם נלמדו בשיעור זה כבר לא שלי. אך..... את היצירות הללו : ריקוד יווני שאת המוסיקה שלו הקדיש לי דור קציר, ועוד ריקוד צעיף מדהים מדהים מדהים על מוסיקה של פאריד. שניהם אימצתי ללהקת "איזיס" ואכן הופענו איתם והם בהחלט מרשימים ביותר כריקודי להקה. (והם ידועים כריקודים שלי). אך אבוי , לקחה אותם מישהי (יד שלישית) שלא למדה ממני את הריקוד אלא ממשהי שלמדה בשיעור שלי, (הבנתם?) והחלה ללמד את שניהם , לא אחד, אלא שניים! איזו מחמאה אה? זה אמור להחמיא לכל יוצרת שהריקוד שלה הוא אם כך מדהים. אך אבוי שני... היד השלישית לא בדיוק מתאימה לסגנון הריקוד הזה, והיא בטח עשתה ממנו ריקוד "ג'ינג'יסחאני", יעני לא העבירה שום מסר בריקוד, אלא סתם כחומר ללמד בשיעורים שלה. ופה שאלה למורות שמלמדות את תלמידותיהן ריקוד רק כדי למלא את השנה ולהגיד לימדתי כוריאוגרפייה. למה שלא תזמינו את היוצרת בכבודה ובעצמה שגם תלמד את התלמידות, וגם תעביר את הריקוד בדיוק כמו שהוא נכתב והתכוון להתבצע, עם הסברים על השפעות ממקורות שונים???? אה??? למה??? למה????? ופה האבוי השלישי... לפחות תגידי, תהיי הוגנת כלפי עצמך, ולא שקרנית לתלמידותייך, ותתהדרי בנוצות לא לך, תגידי..... שדורית ייני כתבה את הריקוד היווני, ואת הצעייף של פאריד, תשאלי אותי אם זה בסדר, בוודאי שאגיד כן. "הרצחת וגם ירשת...?" בזמנו , הרבה ריקודים של ערבסק נלמדו בכל הארץ, הבנתי את הכעס של יעל מואב על שאוספים שהיא אספה במשך שנים מתמוססים מבלי שיגידו מי בית היוצר. היום אני מבינה י ו ת ר את הכעס שלה, וכואב יותר כיון שאילו הם "יצירות" אישיות שלי. ושוב , מחמיא לי מאוד שמכל הריקודים והכוריאוגרפיות בחרו דווקא בשלי (תודה לכן בנות), , אבל.. תבקשו..... תודיעו.... העניין לא תם ולא נשלם... והנה לכם נושא לדבר וללבן בקורסים למדריכות לריקודי בטן, שיעור חשוב בחיים, לא פחות ממקצבים, ומאנטומיה, ופסיכולוגיה. כאן מירושלים שפתחה את השבוע ביום נפלא, ושיימשך השבוע לטובה, ויבוא שקט על העולם. דורית ייני
 
למעלה