פשוט חוצפה!
לצערי, קרה לי כבר פעמיים שרקדניות הופיעו ולימדו ריקודים שלי ולא נתנו קרדיט. מאד נפגעתי. באחד המקרים, לימדתי באופן פרטי רקדנית שמופיעה ומלמדת, וכשקיבלתי אותה, הבהרתי לה שאין לי בעיה שתעשה שימוש בחומרים, אבל שתיתן תמיד קרדיט. לצערי זה לא קרה. היא לימדה מספר ריקודים שלימדתי אותה והופיעה על במה(!) עם הריקודים בלי לתת קרדיט, ובתקופה שהופעתי עם חלק מהריקודים במופע שלי. אני חושבת שמי שלומדת כוריאוגרפיה צריכה לבקש רשות לעשות בה שימוש, אלא אם כן שני הצדדים הסכימו במילים מפורשות שיהיה לתלמידה חופש מוחלט בנושא. זה לא פייר "לשחק ראש קטן"... אני אשמע קצת לא נחמדה, אבל אני חייבת לומר: אם מישהי רוצה להופיע לקחת את הקרדיט לעצמה, שתכין את הריקוד בעצמה. אם קשה לה לבנות כוריאוגרפיות, או שהיא רוצה גיוון, שתיתן את הקרדיט הראוי. בסופו של דבר, מי שעושה דברים כאלה הורסת את מערכת היחסים, ואני בטוחה שמי שנפגעה כבר ממקרים כאלה לא בדיוק ביחסים טובים עם האחרת... הנושא של תלמידות שלומדות בשיעור ריקוד ומלמדות אותו כמורות או לחברות הוא בעייתי יותר כי אי אפשר ממש לפקח על זה. נקודה למחשבה: האם באותה קלות משתמשים בשירים של אחרים? (לא נראה לי... תחום המחול פרוץ, ומשום מה לא מקבל אותו כבוד, גם מצד אלה שעוסקות בו. ומצד שני... יש הרבה קולגות וחברות טובות שלי, שביקשו רשות לעשות שימוש בריקודים שלי, הסכמתי ברצון, והייתי גאה לשמוע שנתנו קרדיט! איזה כיף! למה בריקוד שלנו לא נותנים קרדיט, בעוד שבריקודים אחרים (בלט, מודרני ועוד) מתגאים לומר כשלומדים אצל מישהו? אני חושבת שהיום יש מגמה חיובית לרשום בהופעות את שם השיר ושל מי הכוריאוגרפיה (כך היה כשהופעתי בפסטיבל ים המלח שנה שעברה ולאחרונה במופע של 'איזיס'. נקווה שנשים שלומדות ומופיעות במחול מזרחי יתחילו לתת לו את הכבוד הראוי, כמו כל אמנות.