פינת "על הפרק"

פלגיה

New member
../images/Emo63.gif פינת "על הפרק"

אני מחדשת את הניסיון להנהיג לימוד-פורום של פרק בתנ"ך. נתחיל מהפרקים ה"סיפוריים" יותר, ואם הניסיון יצליח נוכל לעבור גם לפרקים אחרים - כמו למשל פרקי שירה, הלכות, ואפילו פרקים "משעממים" של רשימות. אז בשביל ההתחלה: שמואל א פרק א בשלב הראשון - קראו את הפרק והעלו שאלות שמתעוררות לכם על פשט הפסוקים. (בשלב השני ננסה לרכז את השאלות, ולתת עליהם תשובות מסודרות)
 

גרי רשף

New member
לי יש שאלה

מדוע נקרא שמו שמואל? לפי הכתוב מתבקש ששמו יהיה שאול..
 

שוחר1

New member
שאלה יפה במיוחד שחנה אומרת על בנה

"...הוא שאול לה' כל הימים...." וכל מדרש השם נוגע לשור ש.א.ל במשמעות בקשה והשאלה. אבל תאר לעצמך ששאול היה צריך להמליך את שאול. ולשאול, מדוע הוריו נתנו לו את השם שאול??? אין תשובה אולי זה שם שבחר לעצמו עם עלייתו למלוכה?? בחברה שבטית בה היו מתנגדים למלוכה יתכן ושמו שיקף עמדה מרככת כלפיהם. המלוכה, השלטון, ניתן לו רק בהשאלה. רעיון יפה לא?. חשבתי עליו רק עכשיו.
 

masorti

New member
למה קראו לשאול בשם שאול זה ברור...

כי השם היה קיים במזרח הקדום והוא מצא חן בעיני קיש ואשתו. (כנ"ל לגבי דוד) לא מאמין? נא עיין בלינק הבא לגבי Ebla Tablets, שהן לוחיות שנמצאו בעיר Ebla וזמנן בסביבות 2300 לפנה"ס (יותר מ-1000 שנה לפני תקופת שאול ודוד). הנה ציטוט הקטע הרלוונטי:
Personal names in the Ebla documents are very similar to names found in the Old Testament. One such name is Mi-ka-Ilu (Michael), which means "Who is like El?" Other remarkable names are E-sa-um (Esau), Da-'u-dum (David), Sha-'u'-lum (Saul), and Ish-ma-El (Ishmael), a name which means "El heard me."​
שים לב לשמות Sha-u-lum ו- Da-u-dum .
 

masorti

New member
נ.ב. גם התנ"ך מסכים איתי...

עובדה שהוא מזכיר את שאול מרחובות הנהר שקדם למלך שאול במאות שנים.
 
הסבר ע"פ ר' יואל אליצור

שתקף בכל מדרשי השמות (מדוע, למשל, נקרא שם העיר באר-שבע ? ואיך נקרא נחל אשכול לפני שהמרגלים קטפו בו אשכול ? ומשה היה אמור להיקרא "משוי" (אם בת פרעה ידעה בכלל עברית) ?) ההסבר הוא : על כן = בצדק, ראוי הוא השם לאדם / למקום. כך ניתן לדרוש שם אדם או מקום על מקרים שקרו בהקשר אליו, וכך ניתן לדרוש את אותו שם לכמה פנים שונות. מדרש השם אינו הסיבה לשם, אלא קישור בין שם קיים למאורע מסוים.
 

גרי רשף

New member
אז שיהיו שאול א' + שאול ב'..

כמו שלצרפתים יש המלך לואי ה-14 והמלך לואי ה-16 וכו', כך לנו יש הנביא שמואל א' והנביא שמואל ב'..
 
בַּעֲבוּר הַרְּעִמָהּ

מהו ההסבר הפשוט בעברית לצמד המילים האלו? מדוע מופיע דגש באות ר?(האם יש מקומות נוספים עם ר דגושה?) האם צמד מילים אלו הוא הסיבה לכך ש"וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם-כַּעַס"?
 

pembencipolisi

New member
שמואל א' פרק י"ז פסוק 25

"וַיֹּאמֶר אִישׁ יִשְׂרָאֵל, הַרְּאִיתֶם הָאִישׁ הָעֹלֶה הַזֶּה--כִּי לְחָרֵף אֶת-יִשְׂרָאֵל, עֹלֶה..." בענין הרעימה: הסופר התנכי רצה להדגיש בכתיב של הרעימה את הרגזת חנה על ידי צרתה פנינה.... ככל הידוע לי 2 הדוגמרות הללו הן היחידות שבהו ר' דגושה בעברית. בשפה הערבית אין בעיה להדגיש ר'.
 

shahril

New member
לא ידוע לי אודות א' דגושה בעברית

וגם לא בערבית. הפתרון הערבי ל "הדגשת" א' הוא סמן המזה . את ההמזה המציאו כדי שא' עצורית לא תתאפס.
 

masorti

New member
המילה קוראן "מודגשת"..

ה"א" שם מוארכת, ונדמה לי שיש מעליה סימן ייחודי (לא ההמזה הרגילה).
 

pembencipolisi

New member
קראן : "אלף מדה = אלף ממדודה"

נהגית כשני א' הראשונה עצורית השניה נחה.
 

גרי רשף

New member
אני חושב שעגנון כתב על זה..

קראתי פעם משהו של עגנון בו הוא סיפר על החזן אצלו בעיירה שידע להגות נכון את ה-א' הדגושה.. מישהו זוכר משהו כזה?
 

pembencipolisi

New member
האם זאת האלף הדגושה ? חדוש מדהים !

יז מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה, שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים--סֹלֶת תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה: בִּכּוּרִים, לַיהוָה. ממש מפתיע ! תודה רבה.
 
"וְהַנַּעַר, נָעַר"

אלא למה ציפו שהנער לא יהיה נער?
מהו ההסבר למילה "נָעַר" בתנ"ך?
 
למעלה