הברוטליזם והמודרניזם נכשלו בבריטניה.
ל-
הבי-בי-סי לפעמים מועיל במשהו
זה מוקדש לחברנו פד"פ:
http://www.youtube.com/user/MeadesShrine
מדובר בג'ונת'ן מידס, מבקר אומנות ואוכל שנוא על האליטה השמאלנית שעשה מספר סדרות איכותיות, חכמות ומשונות מאוד. הוא אינו מזלזל באינטיליגנציה של הצופים וביכולתם לפתח דעה שאינה דעתה של הפוליטבורו של הבי-בי-סי, ומה שמפתיע הוא שאל-ביב נותן לו במה חופשית.
המשפט שלו שהכי אהבתי היה בסדרה "The joys of Essex" (שם הסדרה הוא משחק מילים על ספר ידוע...). הוא אמר על ביטריס ווב מתנועת הפביאן שהיא "ייצגה את האנטישמיות המותנית של השמאל שעד היום מתבטאת בהתלהבות בשביל פלסטין ואיסלם". כמעט הייתי צריך לשפוך על עצמי כוס מים שמישהו בבי-בי-סי אישר את אמירת המשפט הזה!
מומלץ לחפש ביו-טיוב גם את הסדרה האחרונה שלו שמגינה על כבודו האבוד של הברוטליזם:
Bunkers Brutalism And Bloodymindedness
אולי בכל זאת עוד מישהו יתאהב בבטון חשוף.
הברוטליזם והמודרניזם נכשלו בבריטניה.
למרות הסנקציות צפינו בתוכנית הארכיטקטורה הזו בשבועות האחרונים, מידס מגן על מבנים אפורים ומכוערים שאת שורשיהם הוא מייחס לביצורי הרייך השלישי.
הוא יוצר אב-טיפוס של מתנגד למודרניזם וברוטליזם שהוא אדם שרוצה לחזור למאה ה18 (והמבנים בעלי הפרופורציות הפאלאדיות הבנויות על יחס הזהב והפרופורציות האנושיות) אך כמי שגדל במדינה שנבנתה רובה משנות ה30 והלאה ע"י רבים מק"ק דאסאו אי אפשר שלא לעמוד על ההבדלים בין הצלחת המודרניזם בארץ לבין כשלונו בבריטניה מבלי להיות איש מערות או הנסיך מווילס (שתודה לאל שקיים, כי כאשר תחום אקדמי מתמלא בבעלי דיעה דומה קשה לבעלי דיעות אחרות להתקדם בו, והנסיך בא מעמדת כוח שאין לו צורך להתאים את עצמו לדיעותיהם כדי להגיע למקומו).
ומהן הסיבות לכישלון?
- קודם כל המבנים האפורים לא דומים לחזיונות הלבנים והמבריקים ששורטטו על הנייר או נבנו במודל האדריכלי. דימיונו של האדריכל אינו דומה במאומה למציאות בגלל שהבטון החשוף בולע את האור הטבעי, במיוחד באפור-יום נובמבר בריטי, והתוצאה היא מקום חשוך ומדכא. לא פלא שאת נאום ההגנה המסכם הוא נושא דווקא במבנה שנצבע לבן ונראה בהיר ובעל מספר אלמנטים מעניינים.
- שנית - המונוטוניות והמרובעות. אם בארץ נהוג לבנות בניינים עם טביעת רגל בצורת + (חתיכת פינות הבניין כדי ליצור יותר כיווני אוויר) שיוצרות עניין ויזואלי כי העין נהנית מהזוויות והאקצרות שנובעות מכך, וגם נהוג לפרוש אותם ביחס לחנייה כך שנוצרת מעין טבעת, ומאז שנות ה90 יש את ההמצאה המצויינת אסטטית לטעמי של מרפסות כל קומותיים - הרי שבאנגליה רוב הבניה הזו היא של מלבנים מונוטוניים לחלוטין ללא וריאציה כלשהי שיכולה למשוך את העין. כמו כן- חומרי הגימור באנגליה הם ממש איומים - בטון חשוף במסדרונות הדיור הציבורי שתמיד נראה מלוכלך, בטון חשוף חיצוני שלא מאפשר בידוד (כאשר מבנים כאלו קיבלו בידוד בתקופת בלייר צבעו אותם וזה שיפר אותם אסטטית, אך אחרים פונו ופוצצו וטוב שכך)
ושלישית - קנה המידה שלא התאים לבני אדם. אם בישראל שלפני המגדלים היה בית דירות בן 10 קומות עם 100 דירות היו מסדרים אותו עם 3 או 5 כניסות וגרמי מדרגות, 2 עד 4 דירות בקומה. לדייר בקומה העשירית של כניסה א' תהיה רק דרך אחת להגיע לדירה בקומה העשירית של כניסה ג', וגרמי המדרגות הם אזורי מעבר שאיש לא ישהה בהם יתר על המידה כי אין שם מה לעשות. אותו בית דירות בבריטניה יהיה בנוי כגריד של 10X10, צד אחד שלו יהיה מרפסות מעבר שלאורכן יסודרו הדלתות, אם יהיו בו 2 או 3 מדרגות הוא יהפוך למשחק נחשים וסולמות עבור מי שרוצה לעבור מנקודה אחת לשניה וזה מעודד עבריינות כי בבניין כזה יש אלמוניות רבה יותר, אינך יודע מי עובר לך מול החלון. אפילו בבתי הרכבת בקטמונים יש שתי דירות בקומה. שים כמה בניינים כאלו ביחד בשיכון ציבורי ואתה מקבל אלפים במעמד סוציו-אקונומי נמוך עם גישה לשכנים הלא ידועים שלהם בצורה שפשוט הפכה את המקומות האלו לאסון. לעומת זאת בחור הכי גרוע בישראל 20 משפחות יכולות להסתגר מאחורי אינטרקום אחד.