question....

DOCTOR ROBERT

New member
question....

מאיפה בעצם, באה הזיקה הכ"כ גדולה של הפלויד לסאונד אפקטס? אפשר לשמוע אותם בכל אלבום כמעט, במיוחד בדארק סייד (הכסף, האנשים, השעונים) והחומה (הדיבורים של הדמויות, ההליקופטר בשיר הרביעי וכו').
 

wish i was here

New member
זה עוד התחיל בימי בארט

בארט אמר אחרי ההופעה שלהם 14 hour technicolor dream שכיום(נכון לשנת 1967) להקות צריכות לתת יותר ממופע פופ ולתת הופעה עם אפקטים וויזואליים וקוליים כדי להלהיב את הקהל.....הפלויד לאחר בארט מאד הושפעו ממנו ובכלל מהפסיכדליה וכנראה שהם אימצו את זה
 

מורנא007

New member
זה לא שמורה של הפלויד

גם להקות אחרות השתמשו באפקטי קול, אפילו לפני שהפלויד הוקמו. למשל, טראפיק באלבום מר פנטסיה (1967) השתמשו בצליל מתיחה של שעון באחד הקטעים. אני משער שהפלויד היו ערים לשימוש הנ"ל, בזמן העבודה על הצד האפל של הירח.
 
השימוש באפקטים היה אינהרנטי

לרעיונות הפסיכדליים שהפלויד קידמו, עוד מתחילתם. הם נמצאים כבר באלבומם הראשון, Piper at the Gates of Dawn (למשל, באסטרונומי דומינה, ו-Bike, ואפשר לראות גם את השימוש בפידבק ואקו בסינגלים שלהם כאפקטים, במידה מסויימת. התפישה הפסיכדלית של הפלויד היתה, כפי ש-wish כאן אמר, להציג חוויה רב-מימדית, הכוללת לא רק מוסיקה, אלא גם תאורה פסיכדלית, סרטים, אנימציה, ואפקטים צלייים - שיוצרים כולם אפקט מסויים, חווייה מסויימת, אצל המאזינים והקהל בהופעות, שמדמה את ההשפעה של סמים, ובעיקר סמי הזיה. השאיפה היתה "לפרק" את המציאות לחלקים, ולשלבם מחדש בצורה אחרת, מעוותת, בהנחה שכך שהמאזינים והצופים יגיעו לתובנות חדשות על המציאות הזו. האפקטים השונים היו האמצעי להשגת פירוק והרכבה-מחדש אלו. אינני יודעת מי הראשונים שעשו שימוש באפקטים - נניח הקלטות מוכנות של צלילים יומיומיים. לחברת EMI היתה ספריה עם אפקטים כאלו, והלהקות שהיו חתומות בחברה עשו שימוש נרחב בספריה הזו, החל מ-1967-1966, כולל הביטלס והפלויד. אפקטים אחרים - כגון פידבק וכד' - היו בשימוש מאז 1964.
 

חרטושה

New member
בנוסף לכל מה שאמרו

אני חושבת שזו הייתה מן אופנה כזאת. זאת אומרת, הפלויד עסקו, בין השאר, במוסיקה אלקטרונית. הכוונה היא למוסיקה אלקטרונית של אותה תקופה, שהתבססה על האפשרויות הטכנולוגיות בתחום באותו זמן. האפקטים היו לדעתי פשוט לפעמים ניסוי בטכנולוגיה. לראות עד איפה נוכל למתוח את גבולות הכלים שיש לנו ומה נוכל להוציא מהם. במיוחד בקטעים המוקדמים יותר שלהם. לדעתי אפשר לראות את התופעה בקרב עוד יוצרים של המוסיקה האלקטרונית בשנות ה-70'. כמובן שאותם אפקטים הוכנסו בצורה מושכלת לשירים ובהתאם לשיר.
 

ecotest

New member
ובנוסף לכך

אף אחד מחברי הלהקה לא היה אמון על כלי נגינתו באופן אבסולוטי, כך שנוצר צורך להוסיף אפקטים בהעדר וירטואוזיות נגינתית. גילמור עצמו אף אמר בכמה ראיונות, שלא היה בטוח בעצמו כנגן גיטרה ולכן השתמש בנגינתו בכל טריק שיכול
 
אממ.. לא

אין קשר בין הדברים כלל. "וירטואוזיות" לא נחשבה לאלמנט רלבנטי ברוק כאשר הפלויד התחילו להשתמש באפקטים, בתחילת דרכם. היא גם לא נהייתה רלבנטית אחר כך - בכלל, ולפלויד בפרט. השימוש באפקטים נבע, כפי שאמרתי, מתפישה אסתטית מסויימת, מרצון להעביר מסר מסויים. רוק הוא יותר מאשר מוסיקה. מעניין היכן קראת שגילמור לא היה בטוח בעצמו? לפי המקורות שבידי, זה לא היה כך. בחודשים הראשונים לאחר הצטרפותו ללהקה הוא השתדל לחקות את בארט, כי זה מה שציפו ממנו, ורק בהדרגה "העיז" להכניס את הרעיונות שלו לנגינה - אבל זהו. אין לזה שום קשר לשימוש באפקטים.
 

ecotest

New member
שלא תביני אותי לא נכון

גילמור גיטריסט בחסד, אבל שימי לב לגיטריסטים שפעלו בזמנו: הנדריקס, פייג', קלפטון, ג'ף בק, ריצ'י בלקמור, פרנק זאפה ועוד רבים וטובים ותביני למה התכוונתי כשכתבתי וירטואוזיות. גם מן הידועות הוא ששיטת עבודתו של גילמור על הסולואים שלו היא כזו: הוא מקליט מספר ורסיות של הסולו ומחבר את הטובות בינהם. זוהי שיטת עבודה ייחודית רק לו, שנובעת לדעתי מן העובדה שהעיד על עצמו (מצטער שאין לי כרגע סימוכין לשלוף off hand), שנגן זריז אצבעות הוא כבר לא יהיה. דבר נוסף שראוי לציין הוא שהסולואים שלו בהופעות החיות אינן שונות בהרבה מאלו המופיעים באלבומי ההרכב. ושוב אין בכך לגרוע מיכולתו של ידידנו הנ"ל. נ.ב. את עושה עבודה מעולה בפורום. תמשיכי
 

vegetable man

New member
לא רואה את זה ככה

המוסיקה של הפלויד לא דרשה נגינה מהסוג של הגיטריסטים שציינת. זה נכון שהנגינה באלבומים לרוב לא "נגועה" בזריזות ידיים, אך ניתקלתי בכמה דוגמאות בכל זאת: באמגמה, בפומפיי ב-careful, ב-dogs שמאנימלס, ב-pulse וב...live 8, כן כן. גם רייט, בודאי ובודאי שהיה בעל שליטה מצויינת בקלידים, ושמיעה מוסיקלית נדירה. מייסון מתופף יחודי ונהדר. כך שבאמת נראה לי שהרצון הכללי של כולם היה "לחקור" - דבר שבארט עוד הוריש להם (ואגב, אפשר לומר מה שאמרת על בארט, אם כבר לדעתי).
 

חרטושה

New member
אני תמיד קיבלתי

תחושה דומה, אני לא יודעת אם זה אותה תחושה או לא. רייט הוא מוסיקאי. זה בטוח. גילמור.... גילמור הוא נגן בחסד, עם כל הדברים הנלווים, שזה אומר, לדעתי, גם חוסר בטחון מסוג מאד מסוים. אולי לא כמו שאני ואתה מתכוונים אליו כשאנחנו אומרים חוסר בטחון, אלא יותר איך נגיד...? שאיפה לשלמות שאינה מתממשת? (אני גם זוכרת משהו דומה בנוגע לגילמור. אני לא זוכרת אם זה משהו שמישהו אחר אמר עליו, אולי כאן בפורום, או שזה משהו שקראתי איפהשהו, אני אבדוק, אבל אני ממש לא זוכרת למה ומאיפה זה מוכר לי)
 
לאילו דברים בראיון אתה מתייחס?

אנא צטט את הקטע הרלבנטי, ואם תוכל, תן תרגום. תודה
 

ecotest

New member
לשאלה הראשונה

בראיון, עונה גילמור (שמת לב שראשי התיבות של שמו בעברית הן דג?): אינני יכול לומר מניין שאבתי את סגנון נגינתי. עליך להשתמש בכל צורה של כשרון שיש לך, על מנת למצות את הטוב שבכל האמצעים העומדים לרשותך. אינני מנגן מהר ואינני מתאמן הרבה. יש קטע נוסף בו הוא עונה לשאלה מאילו גיטריסטים/ סגנון נגינה הושפע: בימים אלה, אינני מאזין לאחרים במטרה לקבל השראה/ להיות מושפע מהם, אם כי אין לי התנגדות לעשות זאת במידה וזה נראה לי רעיון טוב. הוא גם מציין את חיבתו לסגנון הנגינה של מרק קנופלר ואדי ואן הלן, עליו הוא אומר: אינני יכול לנגן כמוהו, הלוואי ויכולתי. דג גם עונה לשאלת המראיין בעניין מהירות נגינתו, שאינה משתנה לצורך העלאת רמת האינטנסיביות: אשתמש בכל טריק עליו אוכל לחשוב וכל אפקט עליו אוכל לשים את ידי.
 

NIR Y

New member
חחח הרגת אותי שקראת לו דג../images/Emo6.gif

ומגניב גם אני ממש אוהב את מרק קנופלר.
 
../images/Emo19.gif

למרות שהוא נראה לפעמים יותר כמו סופגניה, אפילו עם האבקת סוכר למעלה
 
כן, אבל

הוא התכוון לאפקטים בנגינת הגיטרה, בעוד השרשור מדבר - כך הבנתי - על האפקטים הצליליים הנלווים לשירים ברקע, ולאו דווקא לאפקטים בנגינה. ושוב, למרות שאני חצי-ממוטטת: מהירות נגינה איננה משנה בכלל. טכניקת נגינה בגיטרה היא דבר משני לחלוטין. ה-feel הסופי הוא זה שמשנה. וכאן, אין ממש תחרות: גילמור עושה זאת מצויין. קנופפלר לא, וגם לא כמה מהאחרים שהזכרת.
 

חרטושה

New member
לפי הבנתי השרשור מדבר על אפקטים.

Pלא החלטנו אלו. נושא האפקטים של גילמור הוא תת קטגוריה בנושא האפקטים בכלל. אבל יכול להיות שנחליט להפוך את זה בשלב כלשהו, בעודך חצי ישנה בחצות הליל, רק בשביל לבלבל, כי זה יותר כיף ככה.
 
השאלה המקורית היתה

"מאיפה הזיקה של הפלויד לסאונד אפקטס" - הכסף הדיבורים, השעונים ב-Dark Side וכד'. אין שום קשר בין זה לבין נגינת הגיטרה של גילמור. אבל, תהנו.
 
למעלה