השימוש באפקטים היה אינהרנטי
לרעיונות הפסיכדליים שהפלויד קידמו, עוד מתחילתם. הם נמצאים כבר באלבומם הראשון, Piper at the Gates of Dawn (למשל, באסטרונומי דומינה, ו-Bike, ואפשר לראות גם את השימוש בפידבק ואקו בסינגלים שלהם כאפקטים, במידה מסויימת. התפישה הפסיכדלית של הפלויד היתה, כפי ש-wish כאן אמר, להציג חוויה רב-מימדית, הכוללת לא רק מוסיקה, אלא גם תאורה פסיכדלית, סרטים, אנימציה, ואפקטים צלייים - שיוצרים כולם אפקט מסויים, חווייה מסויימת, אצל המאזינים והקהל בהופעות, שמדמה את ההשפעה של סמים, ובעיקר סמי הזיה. השאיפה היתה "לפרק" את המציאות לחלקים, ולשלבם מחדש בצורה אחרת, מעוותת, בהנחה שכך שהמאזינים והצופים יגיעו לתובנות חדשות על המציאות הזו. האפקטים השונים היו האמצעי להשגת פירוק והרכבה-מחדש אלו. אינני יודעת מי הראשונים שעשו שימוש באפקטים - נניח הקלטות מוכנות של צלילים יומיומיים. לחברת EMI היתה ספריה עם אפקטים כאלו, והלהקות שהיו חתומות בחברה עשו שימוש נרחב בספריה הזו, החל מ-1967-1966, כולל הביטלס והפלויד. אפקטים אחרים - כגון פידבק וכד' - היו בשימוש מאז 1964.