דיווחים מהטיול - חלק א' ../images/Emo186.gif
אני שוב בקטמנדו, לאחר שהייתי בפוקרה, משם יצאתי לטרק קצר של 5 ימים. הטרק הזה הולך לאורך השליש האחרון של ה-annapurna circuit, הידוע בכינויו העממיaround annapurna, היינו, מסלול עוקף האנפורנה - רכס ההרים השני בגובהו בעולם. הטרק התחיל בג'ומסום, שהיא עיירה בצד הצפוני של רכס האנפורנה. טסנו לשם, אני והפורטר (סבל) ששכרתי, במטוס קל. הטיסה לקחה כ-25 דקות ובמהלכה "עלינו" בהדרגה בהרים מפוקרה צפונה. ההרים מסביב לעיר הם בגובה של כ-800 מ' להערכתי. מעליהם שכבת עננים, ומעליהם הרים גבוהים יותר - בסביבות 2000-3000 מ'. המטוס טס בעמקים והוואדיות ביניהם, וניתן לראות את הערוצים בהם המים זורמים מהשלגים שבפסגות, אל הנחלים במורד הוואדי. אבל זה לא הסוף: ישבנו במושבים הקדמיים, ליד תא הטייס, וכך יכולנו לראות לא רק דרך החלונות שלצידינו, אלא גם את מה שהולך מקדימה, דרך השמשה הקדמית. כך, חלפנו על פני שכבת עננים נוספת, ולפנינו הופיע פתאום רכס האנפורנה - הרים אימתניים בגובה של כ-8000 מ'. המטוס טס משמאל לרכס, ונחת בג'ומסום, בגובה של כ-3000 מ'. היה קר - כ-7 מעלות - אבל לא הרגשתי השפעה של הגובה עלי. לבשתי שלוש שכבות בגדים, כובע צמר וכפפות. לא הבנתי מדוע הפורטר לבש רק חולצת אתא דקה וז'קט. לאחר כ-15 דקות הליכה הבנתי למה: ההליכה מחממת מאוד. למרות שהיה קר, הזעתי, ובהמשך הלכתי רק עם חולצה קצרה ועליה חולצה עם שרוול ארוך (וגם זה היה חם). לאחר שאכלנו ארוחת בוקר קלה, התחלנו ללכת . לאחר כמה דקות, רציתי להעזר במקל ההליכה הטלסקופי ששכרתי בפוקרה, ואז התברר שהמקל נעלם. הפורטר נלחץ, אבל אני הייתי משוכנעת שהוא פשוט נפל מהתיק בשדה התעופה של ג'ומסום, ואכן כך היה. חיפוש מהיר של כ-5 דקות גילה את המקל, והתחלנו בדרכנו. המסלול שבחרתי הוא קל, יחסית, מכיוון שהוא הולך לאורך נהר הקאליגנדאקי, במורד ההרים. היינו, עיקר ההליכה הוא בירידה, לא בעלייה. בג'ומסום עצמה, הנהר עדיין לא קיים. ההרים הם כה גבוהים שהם עוצרים את העננים, וצפון הרכס הוא, בעצם, מדבר. זה נראה קצת כמו מדבר יהודה, רק בגובה 3000 מ'. הצמחיה היא מדברית: אין עצים, ההרים קרחים (מלבד הרכס עצמו, שהוא מושלג), ויש שיחים נמוכים. הנוף באזור הזה הוא פשוט מדהים. הלכנו במישור - בעצם, רמה - כאשר כקילומטר משמאלנו צדו הצפוני של רכס האנפורנה, ומיד מימיננו רכס הרי המוסטאנג. רק נחל קטן פה ושם קטע את הדרך. אין כמעט אנשים שחיים באזור הזה. פה ושם ראינו בקתת עץ, באמצע הלא-כלום. על פנינו עברו, מלבד מטיילים אחרים כמובן, גם מקומיים שרוכבים על סוסים. הסוסים הם מזן המיוחד לאזור, והם נמוכים מסוסים רגילים, כמעט סוסי פוני. חוץ מהם מגיעות לשם גם שיירות החמורים, שהם כלי התחבורה והמשא הבלעדי בכל הרכס. אין כבישים שם בכלל, ואלפי החמורים הם שמביאים את התוצרת מהעמקים להרים, וההפך. למעשה, נראה לי שיש יותר חמורים מבני אדם באזור. מסלול הטרק הוא בעצם השביל המקשר בין כל הכפרים מסביב לרכס, ולכן המטיילים חולקים אותו עם החמורים. השביל הוא, לעיתים, צר מאוד, כך שבמקרים רבים זה היה או אני או החמור. חמור עצבני מסוגל להטיח מטייל אל הקיר או, במקרה היותר גרוע, לבעוט אותו אל התהום. אבל זה באזור היותר דרומי, בהמשך הטרק. בינתיים הלכנו לנו באמצע המדבר. לאחר כשעתיים הגענו לעיירה מארפה. זהו בעצם כפר גדול, שמיושב ע"י פליטים טיבטים. הכפר הוא, לכן, בודהיסטי, בניגוד לרוב אוכלוסיית נפאל שהיא הינדית. זהו כפר ציורי ויפהפה, ולצערי צילמתי רק תמונה או שתיים ממנו. לאחר ששתינו תה בגסט-האוס מקומי, המשכנו בהליכה, והגענו לאחר כשעתיים נוספות לכפר טוקוצ'ה. גם כפר זה הוא טיבטי, אך קטן ממארפה. שם אכלנו ארוחת צהריים, ממש למרגלות אחת מפסגות האנפורנה. המסלול שבו המשכנו מכאן היה "מסלול החורף", העובר דרך תוואי הנהר, שהוא כמעט יבש בעונה הזו. בעונת המונסונים, הוא מלא מים, ומסלול הטרק הוא בצידו, בשיפולי ההר. הקטע הזה היה אולי היפה ביותר בטרק. הלכנו בעצם באמצע הוואדי, על חלוקי-נחל, ללא מסלול ברור, כמשני צידנו מתנשאים הרים מושלגים ענקיים. סום הפורטר אמר לי, עוד כשהתחלנו לצעוד, שבערך ב-11 בבוקר מתחילה באזור הזה לנשוב רוח חזקה. גם ידיד שעשה את המסלול המלא, סיפר לי שבאזור נושבות רוחות חזקות שיכולות להפיל אדם. ובאמת, לקראת 11 התחילה לנשוב רוח. היא היתה חזקה אבל לא מאוד, ולא הפריעה להליכה, למזלי. לקראת אחר הצהריים הגענו לכפר LARJUNG, ושם נשארנו ללילה. הכפר בנוי בהתאם למזג האוויר: סמטאות צרות ומתפתלות, שנועדו למנוע את נזקי הרוחות החזקות. הגגות מחוזקים באבנים, על מנת למנוע מהם לעוף (במארפה וטוצ'וק המקומיים שמים על הגגות מאות בולי עץ, למטרה זהה). כמו מרבית הכפרים ברכס, זהו כפר קטן ועני מאוד. ברחובות מסתובבים ילדים בבגדים בלויים, ומקבצים נדבות. ראיתי ילד בן שנה וחצי, אולי, שפושט יד. מן הסתם הוא לא מבין אפילו את המשמעות של התנועה. בכל הכפר היו רק 3 "גסט האוסים" - מלונות. לנו אצל המשפחה ה"עשירה" ביותר בכפר, בעלת הגסט האוס הגדול מהשניים האחרים. זהו בעצם בית המשפחה, אותו הרחיבו והוסיפו חדרים בחצר, לצד גינת הירק. כמו בכל הכפרים, המקומיים מתפרנסים מחקלאות. היינו, הם מגדלים את האוכל בעצמם - ירקות, דגנים - ומחזיקים גם תרנגולות בשביל ביצים, ועיזים בשביל חלב. לעיתים, הם מחזיקים גם אווזים וחזירים. כך היה גם אצל המשפחה שאצלה לנו. במטבח שלהם יש תנור מאבן, כמו באגדות. בבית אין מים זורמים, וכמובן שלא מים חמים. המקלחת למטיילים נמצאת בחצר, והמתרחצים מקבלים דלי עם מים שהורתחו במטבח. השירותים הם, כמקובל בכל האזור, חור ברצפה, אליו שופכים מים מדלי שנמצא בסמוך. אכלנו ארוחת ערב גדולה, כאשר השולחן אליו הסבנו הוסק באמצעות תנור-פחמים, אותו שמו ממש מתחת לשולחן, ליד הרגליים שלנו. מכיוון שהמשפחה היא עשירה, יחסית, הם מחזיקים גם כלב - כלבלב שחור קטן בן חודש בערך, שכולם מתים עליו. ביום שהגענו התחיל החג העיקרי של נפאל, הגרסה המקומית לדיוואלי ההודי. ביום הזה, על פי המסורת, הם מקשטים את הכלבים בפרחים. הכלבלב הקטן זכה לזר פרחים כתום, ונראה שהוא נהנה מתשומת הלב. הכלבים הטיפוסיים לאזור הם כלבי-הרים גדולים, אולי הגרסה הנפאלית לכלבי סן-ברנרד.