האמנם? תמהתני....
השאלה האם אמנים משפיעים על קהל, ואם כן, באיזו מידה - וגם באיזו סוג השפעה מדובר - היא שאלה נכבדה. לכאורה, מדובר בבדרנים גרידא, שאינם בעמדת סמכות כלפי קהלם, או הציבור בכלל - בניגוד לפוליטיקאים או אנשי דת. מבחינה זו, אמירה של אמן כמוה כאמירה של כל איש-רוח, מלומד ככל שיהיה. גם אם חלק מהקהל של אמנים הוא צעיר, ולעיתים צעיר מאוד, לדעתי ההשפעה הישירה עליהם היא מועטה. אחת הסיבות מדוע אני מסתייגת מהביטוי "מעריצ/ה" הוא שמקורו ב"תקופת האבן", בה הממסד חשש מרוק, וראה בו כח חתרני: אמנים נקראו "אלילי רוק" ויוחסה להם השפעה מעין-מהפנטת, כמו-דתית על "הנוער" - אותו נוער שנקרא "מעריצים". תפישה כזו היא מוטעית, לדעתי. מלבד מקרים חריגים (ראו מקרה מייקל ג'קסון וחסידיו, נניח), אמנים אינם מסוגלים - ומעולם לא היו מסוגלים - להכתיב לקהלם מה לחשוב וכיצד להתנהג; רק להציע. ההשפעה הישירה היחידה של אמני רוק היתה מוגבלת, במרבית המקרים, לסגנון לבוש (וכמובן, במוסיקה). לעומת זאת, לאמנים יש השפעה עקיפה, דרך התרומה שלהם לשיח התרבותי על נושאים שונים. זה מה שאמנות עושה: היא ממקדת ומחדדת את החוויה האנושית, ובכך מעלה על פני השטח נושאים או נקודות מבט, שאולי לא שמנו לב אליהם מקודם. אמנות יכולה להציע נקודות מבט אלטרנטיביות - אבל היא לא יכולה לכפות אותן או להכתיב אותן. גם אמנים כריזמטיים כווטרס, או לנון או מי שתרצו - לא יכולים לעשות יותר מאשר להציע תפישה שונה מהמקובל, מהמיינסטרים. ורבים לא עושים אפילו את זה. רובינו חיים בחברה בה מרובים המסרים, ותפישות העולם השונות מתחרות על תשומת הלב שלנו. כך זה, בכל אופן, בחברה פתוחה, ליברלית. דבריו של אמן אחד תמיד יהיו קול בודד, המתחרה על תשומת ליבם של המאזינים במידה שווה לקולות תרבותיים אחרים, וגם אם נחליט לאמץ את תפישת העולם שמקדם אותו אמן, חיינו לא ידמו לשלו, או לאוטופיה שהוא מציע (היינו, מה לדעתו הם "החיים הטובים") - אלא יהיו תרכובת של כל ההשפעות עלינו, הבאות ממקורות שונים (הורים, בית ספר, התרבות הכללית בה אנו חיים וכו'). לגבי ווטרס ספציפית: כפי שאמר ניבלו, המסרים שלו כל כך מבולבלים וסותרים את עצמם, שקשה לי לראות איך מישהו יכול להוציא מסר אחד ברור מדבריו, ולהצמד אל מסר זה כתורה מסיני. ווטרס הרי לא עקבי בשום דבר: הוא תמך בתפישות פוליטיות סוציאליסטיות קיצוניות, אך לא וויתר על המיליונים שהגיעו לו, והודה שהוא בחר, בסופו של דבר, בקפיטליזם; בדומה, הוא תומך כיום בציד שועלים - תפישה המזוהה עם האריסטוקרטיה השמרנית האנגלית, בניגוד גמור לרקע שלו, ולרעיונות שבהם ווטרס מחזיק לכאורה, על הסדר החברתי (ראו Animals, לדוגמא). העירפול האידאולוגי גדול במיוחד ב"החומה" משום שווטרס כתב, למעשה, על ילדותו-שלו, בשנות הארבעים והחמישים, ועל המצב החברתי שהיה קיים אז (כדוגמת מערכת החינוך הנוקשה). שימו לב שהשירים - נניח ABITW חלק ב' - כתובים בלשון עבר. האם הוא בא לומר שעוולות אלו קיימות גם היום? כשיצא "החומה" הוא אמר שלא. אך האלבום בנוי כך, שהמסרים נתפשים כאוניברסליים, כרלבנטיים לכל מקום וזמן, והדבר נעשה בכוונה. ב"החומה" יש הרבה דברים, אבל תורה אידאולוגית - או אפילו מסר קוהרנטי - אין כאן. לכן גם ההשפעה של האלבום היא מוגבלת, אם בכלל.