אני דוקא התכוונתי למערבולות קצה כנף
אם כבר מדברים על מודלים של צירקולציה, אבל בשלב זה אני מרים ידיים. את הבחינה האחרונה עשיתי ב-77 כך שאין סיכוי שאשלוף פה פיתרון של משוואות NAVIER-STOCKS וזה גם מתחיל להשמע פלצני. ובלי קשר לנושא הדיון סתם בשביל הקוריוז: אני זוכר דיון שנעשו בעקבות ניסוי מנהרת רוח בפיתוח מטוס קרב פה בארץ. נעשה שינוי מסוים בכנף שגרם לשינוי בהתנהגות המטוס (במנהרה) והמהנדס האחראי נתן הסבר אוירודינמי מלומד לסיבה לשינוי. אחרי רגע התברר שהשינוי הוא הפוך כי היתה טעות בסימן בגרף. ללא היסוס נשלף הסבר אוירודינמי משכנע גם בכיוון ההפוך. מסקנה - אוירודינמיקה רחוקה מלהיות מדע מדויק ברגע שמתעסקים עם גופים אמיתיים ולא בפרופיל דו-מימדי או כנף אינסופית למרות שתוכנות חישוביות התקדמו מאד בעשור האחרון. אפילו תשובה לשאלה פשוטה כמו האם הורדת מדפים במטוס ספציפי גורמת להרמת אף או הורדתו אינה ברורה מאליה וניתן להסביר ללא קושי ובצורה משכנעת כל אחת מהאפשרויות.
אם כבר מדברים על מודלים של צירקולציה, אבל בשלב זה אני מרים ידיים. את הבחינה האחרונה עשיתי ב-77 כך שאין סיכוי שאשלוף פה פיתרון של משוואות NAVIER-STOCKS וזה גם מתחיל להשמע פלצני. ובלי קשר לנושא הדיון סתם בשביל הקוריוז: אני זוכר דיון שנעשו בעקבות ניסוי מנהרת רוח בפיתוח מטוס קרב פה בארץ. נעשה שינוי מסוים בכנף שגרם לשינוי בהתנהגות המטוס (במנהרה) והמהנדס האחראי נתן הסבר אוירודינמי מלומד לסיבה לשינוי. אחרי רגע התברר שהשינוי הוא הפוך כי היתה טעות בסימן בגרף. ללא היסוס נשלף הסבר אוירודינמי משכנע גם בכיוון ההפוך. מסקנה - אוירודינמיקה רחוקה מלהיות מדע מדויק ברגע שמתעסקים עם גופים אמיתיים ולא בפרופיל דו-מימדי או כנף אינסופית למרות שתוכנות חישוביות התקדמו מאד בעשור האחרון. אפילו תשובה לשאלה פשוטה כמו האם הורדת מדפים במטוס ספציפי גורמת להרמת אף או הורדתו אינה ברורה מאליה וניתן להסביר ללא קושי ובצורה משכנעת כל אחת מהאפשרויות.